Hundattack på Västerbron!

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Bump
> DN summerar lite
>

En DN-lokalreporters dag:

10.30 Kom till jobbet.
11.00 Intervjuade hundbitna DN-medarbetaren Mia vid fikahörnan.
13.00 Gick 30 meter i korridoren och hittade "oroliga mamman" Natalie på ekonomiredaktionen
14.00 Gick hela 700 meter till Långholmen och pratade med "oroliga mammans" dagisfröken.
15.00 Ingen idé att gå tillbaks nu. Fikade på Lasse i Parken, gick hem, skriver klart imorgon.

Grejen är det att det är praktiskt taget till 100% Hundförarens fel. Alla hundar behöver träning i vad de får eller inte får göra, vissa mer än andra, som t.ex. Doberman, pitbull och Schäfer. Men de är säkert någon gangsta kille som har en ilsken hund för att verka cool, och han använder säkert hunden i dogfights också.. Fy fan för kräket.. Hundar behöver mat, kärlek, dressyr.. Samma sak som med ungar.. Om de inte får någon uppfostran av sina föräldrar så blir de vilda och idiotiska..

SuperApe skrev:
> såja såja, har ni vunnit på vinlotteriet?

Vart anmäler man sig?

welle skrev:
> Grejen är det att det är praktiskt taget till 100% Hundförarens fel.

Exakt! Dogs don't kill people, they can pry my kampfhund from my cold, dead hands!

Colddead-fp.jpg

evosmos skrev:
> Slåss mot en pitbull är nog ingen bra idé,

Citat från http://chalo.org/ (scrolla ner, sista bilden, höger spalt)
Behold my stainless steel perimeter defense pump. It weighs about one kilogram, it inflates tires, and it can teach dogs tricks (e.g. "roll over", "play dead").

Evosmos, tror jag det var? Du behöver inte vänta på polis ifall hunden biter dig, eller ditt barn. Nödvärn!
Däremot bör jag med min hund (om jag är rädd om den..), när jag möter en vettlös dylik slagskämpe till hund, gå emellan och själv ta anfallet, för att få ge mig på den hunden, så som många här verkar drömma om? Men det är en fördel att veta vad man gör. De har bättre bett än Jay Lenno!

Avliva kräket, dvs hundägaren. Jycken kan med fördel användas vid ex.vis spurter i cykeltävlingar. Skulle sätta lite fart på möra ben i upploppet.

SuperApe skrev:
> Jobbigt läge.
> Vad hade du gjort?

Beror på rätt många saker. Så länge man står grensle över cykeln är man ju klart begränsad i sina åtgärder. Hann jag kliva av så skulle jag göra min bästa imitation av en frispark värdig allsvenskan och sikta på jyckens huvud eller bröstkorg.
Cykelskor är ju rätt styva, så förhoppningsvis ställer man inte till foten alltför mycket.
Har jycken halsband på sig kanske man kan greppa det bra nog för att hålla tänderna ifrån sig tills man kommer i position för att göra något annat, knäa på den, dänga den i en lyktstolpe eller nåt.

Det var en hund som högg efter mig när jag var ute och åkte inlines för några år sen, men jag kan tala om att i matchen mellan hundtänder och aluminiumskena så kom hunden klar tvåa...

Får allt vara duktig på att knäa, ifall det skall ha avsedd verkan..
"Ofra" en arm, och ta struptag med andra handen. Då är det maktspråk. En stursk hund tål en hel del däng innan den ändrar inställning.

Problemet med rasen är just att den SKALL tåla mothugg/smärta. Man får lov att visa sin överlägsenhet på andra sätt. Det är inte nödvändigtvis kraften bakom, utan placeringaen av greppet som avgör. Kan man vara fortsatt lugn och behärskad, så står man över i många lägen.
Jämför arga tanten, som alla ungar skall reta igång! Hon har tappat ansiktet sedan länge..

En granne till mig slog in pannbenet på sin stångande bagge, med näven. Det hjälpte på plats, men själv skulle jag inte ens pröva!

campa-fultysken skrev:

> En DN-lokalreporters dag:
>> 14.00 Gick hela 700 meter till Långholmen och
> pratade med "oroliga mammans" dagisfröken.

Nu blev jag "spottad" för första gången på happy.
Jag kanske ska byta namn till "oroliga mammans dagisfröken" :)

Det var jag som bytte däck på den attackerade cykeln, kvinnan verkade lite skärrad då hon kom in i butiken. Ganska rejält bett, skulle man inte vilja ha haft i benet.
Kanske värdelös info? Varför skriver jag det här?

Flest hundbett kommer inte alls från penisbullar och andra jättearga doggisar.
Flest blir bitna av Golden Retriever! Men det skrivs det aldrig om för de är ju så gulliga.

svennelainen skrev:
> Flest hundbett kommer inte alls från penisbullar
> och andra jättearga doggisar.
> Flest blir bitna av Golden Retriever! Men det
> skrivs det aldrig om för de är ju så gulliga.

Fast det är en lögn. Men visst bits goldisar med...

svennelainen skrev:
> Flest hundbett kommer inte alls från penisbullar
> och andra jättearga doggisar.
> Flest blir bitna av Golden Retriever! Men det
> skrivs det aldrig om för de är ju så gulliga.

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"

Hur ofta hör du om lösspringande Golden Retrievrar som biter folk, fä och andra hundar?
Min gissning är att de biter i samband med lek med kända personer, där leken går överstyr.
Inte den typen av oprovocerade angrepp en del hundraser ("kamphundar") förknippas med.
Men allt är hundägarens fel och ansvar. även om nån annan var ute med hunden. Så skyddsjakt på hundägare är vad som behövs.

Vi förfasas över jänkarnas legala lössläpphet när det gäller skjutvapen. Samtidigt tycker vi, och våra politiker, poliser och jurister, att det är helt OK att knalla runt i en lekplats med ett bevisat okontrolerbart vapen (kamphunden).

Jag kan inte förankra detta med mitt personliga rättsmedvetande, även om jag försöker.

Fjärdebrunn skrev:
> Vi förfasas över jänkarnas legala lössläpphet
> när det gäller skjutvapen. Samtidigt tycker vi,
> och våra politiker, poliser och jurister, att det
> är helt OK att knalla runt i en lekplats med ett
> bevisat okontrolerbart vapen (kamphunden).

Bevisat okontrollerbart vapen? Så du menar att alla hundar av en viss ras har bevisats vara okontrollerbara? Det är väl ungefär lika panikartat som att säga att vi numera har bevisat att ungdomar är okontrollerbara våldsverkare, för nog finns det fler exempel på ungdomar som utövar våld än hundar? Moralpanik någon?

Kalla det moralpanik om du vill. Kritiken mot den logiska krumbukten har jag stått för i ett decenium iaf.

1. När blev kamphundar en ras? Jag trodde det var en benämning en kategori hundraser som avlats för sin agressivitet och kampvillighet.
2. Bevisat okontrollerbara blev de när vi fick praktiska exempel på att de inte går att kontrollera.
3. Moralpanik kallar jag det när man börjar humanisera djur.

Jag kanske bara trampade på någon öm tå?

De flesta hundar kan nog bli kamphundar (med olika skadeverkan, såklart). Dock är ju framavlade raser bra till just det de är framavlade för. Retriever=bra att hämta saker, kamphund=bra att slåss. Men det avgörande är att en viss typ av idioter tycker det är fränt med en kamphund (utan att ha rätt kunskaper om hur man uppfostrar en hund).

BFS skrev:
> De flesta hundar kan nog bli kamphundar (med olika
> skadeverkan, såklart). Dock är ju framavlade
> raser bra till just det de är framavlade för.
> Retriever=bra att hämta saker, kamphund=bra att
> slåss. Men det avgörande är att en viss typ av
> idioter tycker det är fränt med en kamphund
> (utan att ha rätt kunskaper om hur man uppfostrar
> en hund).

Testa och överför samma resonemang på skjutvapen.

Fjärdebrunn,
anfall är bästa försvar ser jag, dock upprepar du bara samma felaktiga resonemang återigen. Vad tycker du utgör ett bevis? Uppenbarligen är det media som definierar vad som är ett bevis för dig. Din definition av moralpanik verkar lite lustig, jag antar att den är skräddarsydd för min skull, ska jag bli smickrad?

Sprockets skrev:
> svennelainen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flest hundbett kommer inte alls från
> penisbullar
> > och andra jättearga doggisar.
> > Flest blir bitna av Golden Retriever! Men det
> > skrivs det aldrig om för de är ju så
> gulliga.
>
> "There are three kinds of lies: lies, damned lies,
> and statistics"
>
> Hur ofta hör du om lösspringande Golden
> Retrievrar som biter folk, fä och andra hundar?
> Min gissning är att de biter i samband med lek
> med kända personer, där leken går överstyr.
> Inte den typen av oprovocerade angrepp en del
> hundraser ("kamphundar") förknippas med.
> Men allt är hundägarens fel och ansvar. även om
> nån annan var ute med hunden. Så skyddsjakt på
> hundägare är vad som behövs.

Ja, och där flög argumentet om olika gulliga hundrasers elakhet lika fint ut i etern som en lös fis - precis vad jag hoppades. Hade faktiskt blivit besviken om ingen hade nappat, så en eloge till dig!
Hur mycket sanning ligger det i att Golden Retrievers är elaka? Förmodligen lika mycket sanning som i DN:s uppslag att det _möjligen_ kunde finnas en gnutta Pitbull (som inte är en ras...) i den däringa på Västerbron. Det kan lika gärna vara en vanlig terrier. Fast fulare än vanligt. Sätt inte så mycket tilltro till vad det står i blaskorna.

Tyvärr finns det många idioter som inte ska ha hund.

Varför skaffar man en kamphund egentligen? För att de är gulliga? Har de andra fina egenskaper?

Hundar är för övrigt inte alls okontrollerbara. Hade bara ägaren haft kopplet på hade inget hänt.

Fjärdebrunn skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De flesta hundar kan nog bli kamphundar (med
> olika
> > skadeverkan, såklart). Dock är ju framavlade
> > raser bra till just det de är framavlade för.
> > Retriever=bra att hämta saker, kamphund=bra
> att
> > slåss. Men det avgörande är att en viss typ
> av
> > idioter tycker det är fränt med en kamphund
> > (utan att ha rätt kunskaper om hur man
> uppfostrar
> > en hund).
>
> Testa och överför samma resonemang på
> skjutvapen.

Vill du det, så. Du kan bli skadad av ett luftgevär (chihuahua) men det är troligare att en rejäl bössa (stor hund) gör mer skada. En idiot som inte har kontroll på sitt vapen/hund borde inte få ha vapen/hund. Eller vill du jag ska överföra framavlingen som olika sorters ammunition? En helmantlad gör mindre skada (men kan såklart döda) än en hålspets som dödar effektivare. Vad vill du komma fram till?

evosmos skrev:
> Varför skaffar man en kamphund egentligen? För
> att de är gulliga? Har de andra fina egenskaper?
>
> Hundar är för övrigt inte alls okontrollerbara.
> Hade bara ägaren haft kopplet på hade inget
> hänt.

De är tuffa? Speglar ägarens tuffa image (dåliga självförtroende)?

Jag tror att man kan hävda att vissa bössor har en lite annan ställning på avtryckaren än andra. Blås på den eller krama för livet.....

Vapenhund. Varför ska folk en masse få ha detta nitroglycerinstabila vapen när man inte ens får gå runt med en machete på stan (den är snäll och gillar barn)?

När jag var pappaledig mötte jag och barnen nästan dagligen en rätt sliten tjej på runt 50 kg med en kamphund som hon inte hade någon koll på. För det mesta hann jag gå över gatan, men en gång svängde hon ut från en sidogata, varvid hundjäveln gjorde ett utfall mot min då 4-åriga dotter som gick bredvid barnvagnen.
Tjejen kunde knappt hålla emot, och jag blev rädd och skitarg och röt till mot henne. Hon blev helt galen och skrek att jag skulle passa mig jävligt noga osv. Hunden kände väl av den något tryckta stämningen och slet i kopplet och ville anfalla.

Jag upplevde det hela som otroligt obehagligt, och när jag kom hem funderade jag på vad jag skulle göra. Polisanmäla skulle inte ge något, inget hade ju egentligen hänt. Jag hade allvarliga planer på att köpa en andra bil enkom för att köra de 500 metrarna till dagis, men det slutade med inköp av en mattkniv som jag lade i skötväskan. Det är inget jag uppmanar till, och det är helt sjukt att jag kände att jag skulle behöva beväpna mig för att våga gå ut med barnen, men det var så det kändes då.

Förbjud skiten, eller åtminstone inför någon sorts licens med årliga uppförandekontroller för dessa hundraser.

Jag skulle nog kunna få en machete att jaga åtminstone en cyklist...
-Fick byta ut vedbodsdörren, efter några år av kastande, mot densamma! ;-)

Förövrigt.. "kamphunds"begreppet. Man har har idkat girig vadslagning om det mesta. Så t.ex. skickades små knähundar in i en kätte med råttor. Den hund som dödat flest, vann. Eller den spelare som gissat på närmast antal.
Indrivare såg snabbt fördelen med många kilon hos sin vaktiga och lättretade hund, när han hälsade på sina skuldsatta offer. Då var han respekterad. Nu har outlaws samma möjlighet! Oväntat?
Ett styrt urval, och människans försök till förbättringar.. och vinst. Igen.

Jag kan nog tycka att det är vackert, med vissa av de illa beryktade raserna. Ett tjusigt muskelspel, precis som hos tränade hästar. (Nervösa travare som bits och sparkar in ansiktet, om man inte ser upp!)
Vore det inte för den konstiga aveln, och de framdrivna sjukdomarna, hade jag gärna en tysk boxer. En omtyckt polishund och glad familjehund, med anor från tjurhetsande Bullenbeiser (även stympad till livsoduglig bulldog).

Med en ökad import av "gatuhundar", så fås inte bara brunfästingar till Sverige. Vi kan få samma överskott på ohanterliga överlevnadsinriktade utehundar, som vi länge sett hos katter. (Överblivna och "försvunna")
Gärna lösa hundar UTANFÖR centrum för min del, OM ägaren har kontroll över den! Konstant koppeltvång skapar bara mer spänningar, mellan områdets olika hundar och ägare. Saknar t.ex. fullständigt rastgårdar här! Ungdomsgårdar har vi däremot... ;-)

Satsa förebyggande på trygga hundar, och seriöst ägande. Inte nödvändigtvis i den vanskapande rasfascismens regi! SKK.
-Det är sammanfattningsvis ett mentalt systemfel! Samma självhävdande självförkligande egoism, oavsett områden. Trafik, ekonomi, utrymme, vård... Jag först!

Senast redigerad av en moderator:
BFS jag är helt med på att först och främst är ägaren som gör det till en familje eller kamphhund oavsett ras. Däremot så är ju faktiskt alla raser avlade till olika saker. Även om de flesta raser numera är mer elelr mindre avlade för sällskap så visst finns det en del egenskaper kvar. Vissa rasbeskrivningar innehåller orden kamplust och andra uttryck som för tankarna till rätt så tuffa tag. en del individer lockas av att ha en hund som ser läskig ut. Det inger respekt ingen vill ha ett söndertuggat ben.

Jag äger en Parson Russel terrier och det är en utpräglad jakthund. Den fanns inte ens med i Kennelklubbens raskatalog förrän början på 90-talet eftersom man ville avla på jaktegenskaper och inte utseensde som man gör med Foxterriern som i mångt och mycket är en mer eller mindre en ren sällskps och utställningshund. Dessa delar dock stamtavla och var i princip samma ras fram till någonstans på 1800-talet. Parsom Russel Terriernj agar i första hand i gryt på Grävling och Räv men även spår och en del drivande jakt förekommer. En del anser den en av de mer lämpade raserna för vildsvinsjakt eftersom den håller större avstånd till viltet än t ex Tysk jakterrier som närmast är för skarp i dessa lägen och riskerar att få känna på vildsvinsbetar. Många större hundar är helt enkelt ofta för klumpiga och i vissa fall har de för vekt lynne för att hantera vildsvinet..... osv

Terriers i allmänhet anses ha ett eget lynne som är åt det envisa, agressiva hållet, dessutom anses de i princip rätt så hopplösa för lydnad och dylikt. Så det där att olika raser inte har olika temperament och kamplust det stämmer inte riktigt.

Att det med en korrekt uppfostran går att komma långt tillstår jag och anser jag mig själv ha erfarenhet av efter att ha gjort rätt så mycket lydnad, spår, sök mm med min vovve. Det fungerar fint med lydnad men vi kommer inte att vinna klubbmästerskapen......... det är oerhört mycket mer jobb med en terrier än med t ex en Bordercollie.

Däremot så kan man ALDRIG skylla på rasens egenskaper om något händer det är upp till husse och matte att uppfostra så att hunden får ett socialt acceptabelt beteende. Därmed sagt att jag principiellt sett är emot ett rasförbud. Men att det i praktiken är så att vissa raser med mer kamplust i stor utsräckning lockar fel sorts ägare.

Så - kombinerar man en ansvarslös ägare, må det vara någon som inte kan uppfostra sin hund eller rent av hetsar den, med en ras med ordentligt med jaktinstinkt och kamplust så har man problem.

Det mest intresanta är att pitbullrasen från Amerika från början var en vanlig bruksras på gårdarna som användes som skydd/vakt till barnen medans dom vuxna familjemedlemmarna var ute på fälten/åkrarna och jobbade. Det är ingen jaktinstinkt som är sönderavlad, det är instinkten att till varje pris skydda den som hunadarna av rasen är präglad till (dess ägare/familj. Jag har träffat många hundar som funkar alldeles utmärkt både i stora sällskap och i barnfamiljer utan att någonsin ställt till något. Tyvärr ser/hör ni bara dom som inte sköter sig. Men som någon nämde tidigare, rent statistiskt toppar alla vanliga raser i sveriga anfallsstatistiken Golden Retrivers, Schäfrar mm och det beror på att raserna har blivit sönderavlade genom åren (avel på genetiskt dålig exemplar för ekomomisk vinning skull) och att folk envisas med att ha kvar sina kära hundar till dom är så gamla att dom blir för gamla och förvirrade. Även canser i skallen på gamla hundar gör att dom går till anfall. Att sen sätta någon hund i händerna på en oansvarig tonåring är en korkade ide, och dessutom låta någon ha en stark och krävande ras med kamp (envishet) isig är särskilt olämpligt. Jag har haft en tjej kompis som under många år hållit på med omplacering av liknande hundar och blandracer från oftast yngre pesoner som inte vill ha kvar hunden eftersom dom inte klarar av att handha den längre. Någon enstaka gång har det det slutat med avlivning, men dom flesta av dom omplacerade hundarna har efter några månader i hennes familj blivit så vana med barn att dom framgångsrikt har hamnat i barnfamiljer (dvs inte behövt lämnas tillbaka eller "tagits bort".
Felet är fortfarende inte hundens, det är ägaren allt hänger på (och en krävande hund/ras kräver mer av sin ägare/skötare). Det finns inga dåliga hundar, enbart mindre bra eller dåliga hundägare ! T

Hm. Jag börjar tro att hundar är individer.

Det senaste året har jag träffat en snäll och väluppfostrad pitbull, en snäll och ouppfostrad oäkta schäfer, en totalt livsfarlig italiensk vakthund, en grand danois med för liten hjärna, en lätthanterlig bichon frisée och världens stöddigaste tax.

Den värsta hunden hade den bästa ägaren.

jesster73: sånt där är jävligt obehagligt mot en själv. Borde inte vara trevligare när hunden går mot ens barn. Gjorde du polisanmälan?

cerberos: som jag skrev lite längre upp så är ju framavlade raser bra till just det de är framavlade för. Retriever=bra att hämta saker, spets=bra på att skälla i timmar, kamphund=lämpad att slåss, osv. Du har mycket rätt i att en ansvarslös ägare, i kombination med en ras med jaktinstinkt och kamplust är ett problem.

Little Stereo: sen toppar ju schäfer och golden försäljningen vilket tippar statistiken lite. Att flest trafikolyckor i Sverige troligtvis har en Volvo inblandad i sig är ju inte så konstigt. :)

Det finna jävligt många fler lösspringande katter.
Läskigt när man tänker på vad dom lejondjuren kan göra mot små harmlösa barn.

svennelainen skrev:
> Ja, och där flög argumentet om olika gulliga
> hundrasers elakhet lika fint ut i etern som en
> lös fis

Jaså? Gjorde det?
Hur ofta hör du om lösa goldens som attackerar folk och fä? Som "inte gillar cyklister" och angriper flera pesoner under kort tid?
Hur många av betten från "familjehundar" är upprepade och oprovocerade angrepp.
Jag tror att de betten är ett bett när leken går överstyr (t.ex. barn som drar hunden i örat för hårt). Inte upprepade bett. Inte hundar som springer efter cyklar och biter båd cyklister och cyklar. (kanke skall ta av kedjeskyddet på pendlaren så hunden får nåt att bita i).

Även om det sker störst antal bett från Golden skall man se det i relation till antalet Golden i Sverige. Och om Golden vore så farliga borde det vara de som angriper folk på stan. Är det en av Sveriges vanligaste hundar borde man dagligen höra talas om hur de angriper cyklar. Om de nu är så farliga. Eller så är viss hundtyper överrepresentrade i avdelningen oprovocerade angrepp. Vilket även kan bero på vem som har hunden och varför de har just den hundtypen.

Men det hjälper inte om hundrasen i sig är snäll om varenda jävel som har en sån hund dresserar den till att vara aggresiv.

Men det är ju hundägaren det skall utövas skyddsjakt på.

Jag tycker verkligen att de agressiva/farliga hundraserna ska förbjudas (vilka de är har jag inte totalkoll på). De är framavlade för att bli effektiva vapen eller vaktvapen mot andra djur eller människor. Det framhålls mycket tydligt i de insiktsfulla inläggen ovan. Mao har de precis samma syfte som sjutvapen, minor eller handgranater.

Vi förbjuder bärande och användning av skjutvapen utom vid licensierade skogsområden eller skjutbanor. Det håller de flesta med om. Det handlar inte om att ett vapen är farligt utan att det finns en risk att instabila människor eller bara arga människor börjar använda vapnen mot andra medmänniskor. Det tycker vi inte är OK därför tar vi an oss den risken genom att förbjuda vapnen.

Jag överför samma resonemang när det gäller vapensyftade hundraser. Då de dessutom har bevisat sig kunna skada barn och andra människor på ett speciellt otäkt sätt i omotiverande situationer (tex atacker för att någon cyklar på en cykelbana!) och då de uppenbarligen inte kan kontrolleras finner jag ingen anledning att inte förbjuda dem.

Med vilket annat syfte väljer man en med vapensyftat framavlad hund om det inte handlar om att den för respekt med sig? Att säga att den är speciellt familjevänlig förefaller fullständigt ologiskt för mig när det finns bättre alternativ för det. Att säga att den är vacker...jag det kan väl kroksablar vara också. De blir inte mer tillåtna på offentlig plats för det.

Ett vapen blir ett vapen hur man än försöker vända och vrida på det.

Tillbaka
Topp