Hur är din ögonsten försäkrad?

moenia

Medlem
Hej på er! Har just fått hem min Canyon Nerve AM, min första dyra serious-business-cykel. Frågan är, räcker det med hemförsäkringen eller vill man ha någon slags tilläggsförsäkring? Hur har ni gjort?

Finns många trådar i ämnet, men i mitt fall, hemförsäkring, dom har någon tariff för hur mycket cykeln tappar per år osv, men så ska man behålla kvittot för alla uppdateringar så gör dom enskild bedömning hur det påverkar värdet. Den ska stå låst i ett låst utrymme.

If tänker kostnader upp till 8000kr i hemförsäkringen. Så i mitt fall med en Epic var jag tvungen att komplettera med en specialförsäkring upp till köpesumman. Ca 700 per år ligger den försäkringen på i mitt fall.

Jåhs skrev:
-------------------------------------------------------
> If tänker kostnader upp till 8000kr i
> hemförsäkringen. Så i mitt fall med en Epic var
> jag tvungen att komplettera med en
> specialförsäkring upp till köpesumman. Ca 700
> per år ligger den försäkringen på i mitt fall.

Så om din cykel skulle bli stulen hade du blivit ersatt för den summan du köpt cykeln för?

rejser skrev:
> Den ska stå låst i ett låst utrymme.

Så om jag har cykeln i vardagsrummet ska den ändå vara låst för att försäkringen ska gälla vid stöld? Vad gäller vid frakt. Ska cykeln vara låst inne i en låst bil?

Ja exakt, om den blir stulen nu så är den försäkrad för inköpsbeloppet (minus självrisk)

Edit: som nämns ovan så är det låst cykel som gäller. Eller förvaring i ex låst förråd. Finns massa text läsa på försäkringsbolagens hemsidor kring vad som gäller.

Senast ändrad:
Jåhs skrev:

Byt försäkringsbolag.

Hemförsäkring i Trygg Hansa, de täcker upp till 50.000:- fullt tillräckligt för att jag skulle få ersättning till en Crash Replacement ram till min Canyon Lux CF och helt utan frågetecken.

IF
ersätter upp till 8000:-.
Tilläggsförsäkring 320:-/år = ersätter cykelns inköpspris med viss avdrag per år.

jofahjalm skrev:
> Jåhs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > If tänker kostnader upp till 8000kr i
> > hemförsäkringen. Så i mitt fall med en Epic
> var
> > jag tvungen att komplettera med en
> > specialförsäkring upp till köpesumman. Ca
> 700
> > per år ligger den försäkringen på i mitt
> fall.
>
> Byt försäkringsbolag.

Jo jag har det i åtanke också. Dock när jag tecknade hemförsäkring +tillägg för bostadsrätt så täckte den mer än övriga bolag till en billigare peng. Men nu kommer vi troligen flytta och då ska jag scouta marknaden igen.

Jenny W skrev:
> rejser skrev:
> -----
> > Den ska stå låst i ett låst utrymme.
>
>
> Så om jag har cykeln i vardagsrummet ska den
> ändå vara låst för att försäkringen ska
> gälla vid stöld? Vad gäller vid frakt. Ska
> cykeln vara låst inne i en låst bil?

Så tolkade jag vad han sade i telefon. Så står den i mitt låsta garage, men cykeln inte är låst med ett godkänt lås så är den helt enkelt inte låst.
Däremot så om den är låst ute med ett godkänt lås så är den inte heller låst.

Har Länsförsäkringar (med allrisk, vet inte om det spelar ngn roll) och fick en spricka i ramen vid framväxeln så fästena hamnade snett och framväxel obrukbar. Ramen är en Giant TCR Advanced SL. Ringde dem precis och dom ersätter reparation eller ny ram, självrisk 25%. Dom sa att självrisken hade höjts eftersom denna typen av skador, dvs på fincyklar, hade ökat mycket på senaste.

Jenny W skrev:
> rejser skrev:
> -----
> > Den ska stå låst i ett låst utrymme.
>
>
> Så om jag har cykeln i vardagsrummet ska den
> ändå vara låst för att försäkringen ska
> gälla vid stöld?

Nej. Såvitt jag har förstått det gäller bara regeln om att cykeln ska vara låst när den förvaras i bi-utrymmen (typ förråd) eller utomhus. Kolla senaste artikeln om hemförsäkringar här på Happy, där står mer detaljer och förklaringar.

Som svar på trådens originalfråga: Trygghansa.

Länsförsäkringar är en massa regionala bolag med olika regler.
Jag har Folksam med extra allt 80" som högsta värde på cyklar. Krascher har en tendens att bli dyra.

Värt att tänka på med If och deras tilläggsförsäkring ("special") är att den enbart täcker stöld, ej krascher och skador*. Dock funkade hemförsäkringen för ersättning upp till 8000kr när jag hade skadat min ram, så det känns lite paradoxalt. (I det läget hade jag alltså inte någon tilläggsförsäkring.)

* Källa: Random kundsupportperson jag nyss talade med på If.

Edit: Inte helt korrekt ovan, se inlägg längre ner för rätt information. Skyller på random kundsupportperson.

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Länsförsäkringar är en massa regionala bolag
> med olika regler.
> Jag har Folksam med extra allt 80" som högsta
> värde på cyklar. Krascher har en tendens att bli
> dyra.

Skillnaderna är minimala när det gäller cyklar. Somliga bolag ersätter inte skador vid downhillcyking, andra gör det. Det är den enda skillnaden.

Folksam är det sämsta bolaget man kan välja när det handlar om krascher, eftersom de inte ersätter skador på cykeln.

JT skrev:
> Det är en jävla cykel.

Det var det värsta jag läst på happy. Hoppas jomper skapar en alldeles egen kategori till dig.

;-)

Min hemförsäkring betalade hela min reparation, ca 10 papp minus självrisk 1500:-
Utbetalt direkt, knappt en fråga.
Visserligen var det säkert minst 10år sedan jag utnyttjade en hemförsäkring.

zinkpasta skrev:
> Värt att tänka på med If och deras
> tilläggsförsäkring ("special") är att den
> enbart täcker stöld, ej krascher och skador*.
> Dock funkade hemförsäkringen för ersättning
> upp till 8000kr när jag hade skadat min ram, så
> det känns lite paradoxalt. (I det läget hade jag
> alltså inte någon tilläggsförsäkring.)
>
> * Källa: Random kundsupportperson jag nyss talade
> med på If.

Nej, IFs försäkring heter Otursförsäkring & gäller även vid vurpa eller annan form av skada. Så står det iaf. i mina papper jag fick när jag teckna den tidigare i år. På bilspråk kan den nästan jämställas med en helförsäkring. Dock gäller den inte om du har inkomst av din cykling eller om skada uppstår i samband med tävling. Detta gäller iaf. för den utökade otursförsäkringen, vilken är den som ska tecknas för cyklar över 8000kr. Vad "Special" är för något ska jag låta vara osagt men IF har som sagt sin otursförsäkring som kan utökas för några hundralappar per år & då även gäller dyrare cyklar.

Jåhs skrev:
> Ja exakt, om den blir stulen nu så är den
> försäkrad för inköpsbeloppet (minus
> självrisk)
>

Fast du har fortf. en procentuell värdeminskning per år via IF, så efter 3år på en riktigt dyr cykel får man inte så mycket. Det får man ju Iofs. inte på Blocket heller så det är väl i sin ordning.

Henrik83 skrev:
> Nej, IFs försäkring heter Otursförsäkring & gäller även vid vurpa eller annan form av skada.

Ah, tack för korrigeringen. Då hade killen jag pratade med mindre koll, för enl. Ifs hemsida så ska Otursförsäkring ingå i Stor Hemförsäkring, vilket är det jag har och inledde med att fråga om.

Edit: Nu har jag ringt igen, och fick prata med någon annan, med mer koll..

För cykel så täcks den eg. av två försäkringar, dels ett stöldskydd och dels Otur/drulle som nämns ovan. Båda har i standardutförande en gräns vid 8000kr. Om man vill höja värdet så får man teckna det som kallas special (http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/hemforsakring/pages/cykelforsakring.aspx), som då täcker/höjer bägges maxbelopp.

Otursförsäkringen ingår i Stor hemförsäkring, men ev. ej i alla andra varianter. (Se http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/ordlista/pages/otursforsakring.aspx)

För att förvirra lite extra så skulle man kunna tolka texten på http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/hemforsakring/pages/hemforsakring.aspx som att Otur täcker även cykel värd upp till 50000kr i standardutförande. Så är dock inte fallet.

Senast ändrad:
har själv utökat till "Stor" hos Folksam (kan inte välja annan eftersom vi har det genom facket). och enligt den jag pratade med, så ska det i "stor" ingå skydd upp till 80000 kr och även vid krasch. det var i alla fall vad hon sa till mig. Har en kollega som har Folksam Stor, som cyklar, och han hade då inga problem att få ut ersättning vid krasch, visst, han fick visa kvitto/värdering på sakerna, men thats it.

Senast ändrad:
Ok, så verkar som att Folksam inte är så najs i det här fallet? Det är vad jag har nämligen. Hm. Trygg Hansa? Länsförsäkringar?

När jag pratade med folksam i somras och tecknade tillägg så ersatte de vid vurpa enligt damen jag talade med. Självklart har jag inte kontrolläst igenom alla villkor :).

Såntdär ändras fram och tillbaka med jämna mellanrum.

Jåhs skrev:

+1

/pb

Miss Lycka skrev:
> Folksam ersätter vid vurpa till värdet av
> cykeln. Det gäller givetvis att kunna påvisa.
> Om man nu har tecknat en extra Plusmeny.

Den vanliga hemförsäkringen (utan plusmeny) exkluderar cykel vid krascher:

A35 Transport- och trafikskador
Trafikskador
Vi ersätter skada på medförd egendom or- sakad av trafikolycka med bil, båt, buss, tåg, flygplan, cykel eller annat fordon.

Begränsning
Skada på själva fordonet ersätts inte.

Tilläggsförsäkringen som behövs är Allrisk/Allrisk extra (Hemförsäkring stor/mellan).

Raggamuffin skrev:
> När jag pratade med folksam i somras och tecknade
> tillägg så ersatte de vid vurpa enligt damen jag
> talade med. Självklart har jag inte kontrolläst
> igenom alla villkor :).
>
> Såntdär ändras fram och tillbaka med jämna
> mellanrum.

Jag har gått igenom villkor i tre artiklar vid tre tillfällen 2006, 2009 och 2012. Skillnaderna har varit små, förutom för Länsförsäkringar som har förbättrat sina villkor betydligt.

Har Folksam, men ska definitivt byta.

Jag och sambon fick våra cyklar stulna, vi har mellan försäkring hos dem. De ersätter upp till 20000kr på EN cykel. Men eftersom våra cyklar blev stulna vid samma tillfälle så anses dem enligt folksam vara ett och samma case, även fast ena cykeln är min, och den andre min sambos.

Slutsats, folksam räknar två cyklar som en cykel för att de stals samtidigt, och ersätter således 20000kr.

Cyklarna var ca 1 år gamla och hade ett sammanlagt värde av 46000kr.

Och JA, jag har bett dem både snällt OCH mindre snällt att omvärdera sitt beslut.

Ska bli intressant att läsa den här tråden och se om det finns nått försäkringsbolag som ersätter cykelns värde vid stöld.

Jag tycker att Plusmenyn med extra allt är värt pengarna.
LF hade någon idé om de ville ha in värderingspapper varje år på varje cykel och det kostade 35:-/ 1000:- i värde på alla cyklarna.

Janos skrev:
> Trygg Hansa is da shit för oss cyklister :)

Tyst nu, jag vill inte att min premie går upp bara för att fler hakar på ;-)

Är på väg att byta försäkringsbolag för både bil, hem och stuga. Vad har ni för erfarenheter av faktisk skadereglering? Förutom det som tidigare redan nämnts i tråden.
För det är ju då det börjar bli intressant att jämföra bolag. Premien brukar ju inte skilja sig nämnvärt mellan de stora bolagen utan det är ju när ngt händer som det börjar bli intressant. Har ingen cykel värd mer än 10 tuss (måste jobba på det känner jag...) så det är inte lika viktig än iaf :).

Kollade igenom Konsumenternas genomgång men den baserar sig bara på bolagens villkor och inte sen hur de tolkas. http://bankforsakring.konsumenternas.se/

Om man lyfter perspektivet till inte bara cyklar så hade vi en brand i ett uthus för några år sedan, där både if, Trygg-Hansa och framförallt länsförsäkringar var inblandade. Alla bolag skötte skaderegleringen smidigt och snyggt. I princip lämnade vi bara in listor på vad som blivit förstört, dessa kollades av antingen genom att jag själv eller bolaget kollade med aktuellt pris i handeln, då allt var begagnat, och sedan fick vi vad vi begärt.

Jensen skrev:
> Folksam (kan inte välja annan eftersom vi har det
> genom facket).

Vilken kommunistdiktatur bor du i?

Stumpy skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Folksam (kan inte välja annan eftersom vi har
> det
> > genom facket).
>
> Vilken kommunistdiktatur bor du i?

Klart man kan välja annat, men det medför ganska stora extrakostnader i så fall.

Lyfter denna tråd, och det jag undrar är om nån har koll på vad max.beloppet för cykel i hemförsäkringen egentligen innebär. Är det max nypris på cykeln (när den var ny), eller är det max belopp jag kan få ut?
Exempel: If ersätter cykel upp till 15.000kr. Antag att jag har en cykel som kostade 30.000kr när jag köpte den för 4 år sedan (eller låt säga motsvarande kostar 30.000kr ny idag). If ersätter 4 år gammal cykel till 50%. Får jag då ut 15.000 kr (50% av cykelns nypris 30.000kr), eller 7.500kr (50% av max.beloppet 15.000kr)?

Jag har även ställt frågan till If:s kundservice, men tänkte kolla om nån här också har koll.

Och ja, jag vet att det finns bättre bolag än If när det gäller cykel, men andra saker gör att jag nog skulle föredra If över t,ex. Trygg Hansa.

Pratade med länsförsäkringar om detta, de hade en typ av "cykelförsäkring" som täckte hela cykelns orginalprislapp. Det enda felet med denna var att självrisken låg på 10k... Fast det är väl värt om man har förlorat en cykel värd 30k uppåt? :)

Tillbaka
Topp