Hur är din ögonsten försäkrad?

Har fått 2 dyra/fina cyklar stulna senaste 10 åren, Trygg Hansa har ersatt dessa riktigt bra och utan gnäll. Alla (!) sparade kvitton på uppgraderingar/förbättringar har adderats till cykelns värde. Har använt Trygg Hansa i >30 år, de har alltid levererat.

Jag har också trygghansa. har aldrig blivit bestulen, men på pappret tycker jag det verkar bra. cykelns anskaffningsvärde upp till 50 000 med en självrisk på 25%. detta ingår i hemförsäkringen.

Folksam, fick lägga till för att försäkra min.
Standard Folksam täcker bara upp till 20 tydligen.
Oklart vad försäkringen täcker.
Ska lusläsa den när jag kommer hem någon dag.

Allt det ni svarat har jag redan koll på, t.ex. hur höga belopp resp bolag ersätter för cyklar och vilka som enbart ersätter stöld samt vilka som även ersätter vurpor, krascher, etc via allrisk/otur/drulleförsäkring och vilka som undantar cykel där. Min fråga var vad detta högsta belopp innebär, är det cykelns nypris/anskaffningsvärde, eller är det max vad jag kan få ut på försäkringen (vilket bara sammanfaller när cykeln är 1-2 år gammal).
Palle Kulings svar antyder att det är anskaffningsvärdet, vilket i mitt If-exempel ovan skulle innebära 7.500kr för den 4 år gamla 30.000kr-cykeln...

Har Tre kronor, bytte till dem efter att ha haft if, aldrig något krångel med tre kronor. Hade en 4 år gammal Cannondale som jag kraschade, kolfiberram som sprack vid baktriangeln. Hymlade inte med att det var jag som var orsaken till kraschen. De bad mig uppsöka cykelbutik som kunde göra en skadebesömning samt titta upp möjlig ersättning. Tre kronor betalade ut 15000kr för motsvarande ny ram!

I övriga fall har dem varit lika smidiga! Fem av fem!

AlfaAlfa sa:
Har Tre kronor, bytte till dem efter att ha haft if, aldrig något krångel med tre kronor. Hade en 4 år gammal Cannondale som jag kraschade, kolfiberram som sprack vid baktriangeln. Hymlade inte med att det var jag som var orsaken till kraschen. De bad mig uppsöka cykelbutik som kunde göra en skadebesömning samt titta upp möjlig ersättning. Tre kronor betalade ut 15000kr för motsvarande ny ram!

Jag bytte från Tre Kronor eftersom de inte täcker skador som uppstår vid tävling eller träning till tävling, oavsett om man är proffs eller inte. Dessutom är de tydliga i villkoren på allrisk att skador på cykeln INTE täcks, vilket får mig att fundera på om du har ngt tillägg, eller tur.
Citat:
"Försäkringen ersätter inte:
Skada på:
• lös egendom vid tävling eller träning
inför tävling
• byggnad som kan ersättas genom
trafikförsäkringen
• själva fordonet."

earnstrom sa:
AlfaAlfa sa:

Jag bytte från Tre Kronor eftersom de inte täcker skador som uppstår vid tävling eller träning till tävling, oavsett om man är proffs eller inte. Dessutom är de tydliga i villkoren på allrisk att skador på cykeln INTE täcks, vilket får mig att fundera på om du har ngt tillägg, eller tur.
Citat:
Skada på:
inför tävling
trafikförsäkringen
• själva fordonet."
Har du hittat någon försäkring som gäller vid tävling menar du?

I övrigt gissar jag att försäkringsbolaget klassar cykel som lös egendom snarare än fordon.

eketjall sa:
earnstrom sa:
AlfaAlfa sa:

Citat:
Skada på:
inför tävling
trafikförsäkringen
• själva fordonet."
Har du hittat någon försäkring som gäller vid tävling menar du?

I övrigt gissar jag att försäkringsbolaget klassar cykel som lös egendom snarare än fordon.

Ja, LF gör tydligt att tävling bara är begränsande för proffs, och det är definierat som att man drar in en majoritet av sin lön på sporten.

ooms sa:
Allt det ni svarat har jag redan koll på, t.ex. hur höga belopp resp bolag ersätter för cyklar och vilka som enbart ersätter stöld samt vilka som även ersätter vurpor, krascher, etc via allrisk/otur/drulleförsäkring och vilka som undantar cykel där. Min fråga var vad detta högsta belopp innebär, är det cykelns nypris/anskaffningsvärde, eller är det max vad jag kan få ut på försäkringen (vilket bara sammanfaller när cykeln är 1-2 år gammal).
Palle Kulings svar antyder att det är anskaffningsvärdet, vilket i mitt If-exempel ovan skulle innebära 7.500kr för den 4 år gamla 30.000kr-cykeln...

Har fått svar fr If nu, och det är verkligen max ersättningsbelopp. Dvs cykelns nypris kan vara t.ex. 30.000kr, och sedan räknar man ersättning fr det. Vad man slutligen landar på är maximerat till 15.000kr. I mitt exempel med 4 år gammal 30.000kr-cykel skulle jag få 15.000kr.

Ytterligare en sak jag kollat upp nu, är att If vid stöld alltid har självrisk 1500kr, till skillnad fr många andra som har 20-25% av cykelns värde.

Dessutom har jag sett att If skriver ner värdet långsammare än andra. Vid jämförelse If och TryggHansa har de liknande nedskrivning tills cykeln är 4 år, men när den blir 5 år är trygghansa nere på 20%, vilket If når först vid 10 år. I mitt fall med 30.000kr-cykeln blir slutsatsen att köra TryggHansa tills cykeln är 4 år, och därefter byta till If för därefter ger de mer ersättning.

Slutligen, ang Allrisk gör If undantag för skada på cykel som uppkommit under tävling. De definierar tävling som att man kör för en klubb. På direkt fråga om motionslopp (t.ex. VR eller Siljan Runt) var svaret att kör du i eget namn gäller försäkringen men inte om du kör med klubbtillhörighet. Passar mig som "frifräsare" perfekt :-)

Vanlig länsförsäkringar hemförsäkring med "crazyhög" självrisk och skadereglerare man bara vill slå in pannbenet på. Sen har jag kompletterat med 2st godkända bygellås och en godkänd låskätting. Bygellås och kätting finns fastlåsta där jag oftast parkerar cykeln och andra bygellåset där jag är näst oftast :D.

Tillbaka
Topp