Torve skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> jag .. behöver ...ta bort och sätta tillbaks
> handtagen.
>
> Hur sjutton gör man detta på bästa sätt?
Något "bästa" sätt tror jag inte att vi nånsin kommer att kunna vara överens om...
Finns det tillgängligt så gillar jag tryckluft, FFA för att få av handtag, men även för att få dit dem. Ingen väntetid på något som ska dunsta, torka eller härda.
Har jag sprejolja(CRC 5-56/WD-40) men inte tryckluft så använder jag det medföljade röret till att skicka in lite olja mellan handtag och styre. MHA en skruvmejsel som lyfter handtaget lite så får man oljan långt in fort. Vrider man lite på handtaget en stund så brukar oljan sprida sig runt tills dess att handtaget släpper. Sedan diskar jag ur handtagen noga innan återmontering.
För återmontering utan tillgång till tryckluft så föredrar jag T-sprit. Jag har också använt spolarvätska och fönsterputs med hyggligt resultat.
Hårspray gillar jag inte att använda vid montering, det sitter jättebra till en början men jag har varit med om att det släppt under en lång tur i regn. Samma gäller även såpvatten.
Har aldrig orkat vänta länge nog för att de skall fastna av 5-56.
Jämförelsen med skidstavar och att värma tror jag inte så mycket på. Längdåkningsstavhandtag är ofta limmade med smältlim, så där är ju värmen självklar. Men för ett cykelhandtag som fabriksmonterades enbart med expertmässigt applicerat våld?
Ska man vara riktigt kinkig så tror jag att den exakta gummiblandningen i handtagen kan ha betydelse för hur bra vissa monteringstips fungerar, vissa gummiblandningar svampar till sig och tar upp sprejoljor medan andra(mera plastiga) förblir oberörda.