Hur fungerar den bästa fox-gaffeln som bara tar stötar nedifrån?

erik.scott

Ny medlem
Är det någon som kan beskriva hur fox-gaffeln som bara tar stötar nerifrån är uppbyggd och hur den fungerar? vore jävligt kul att veta

Hej,

Det är en automatisk variant av threshold lock-out om jag förstått det rätt.

Jag tror att det är en ventil som automatiskt stänger när den är obelastad (ingen olja "vill" rinna igenom) samt öppnar när den utsätts för tryck (olja "vill" rinna igenom).

Sen spelar det väl ingen roll om stöten kommer uppifrån eller nerifrån enligt lagen om kraft och motkraft. Har en kompis som har en sådan gaffel, och det fungar tydligen riktigt bra.

//Erik

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> jag förstod inte riktigt frågan?

vad var det otydliga?

Det funger som så att, på ett rör, med ett hål för att oljan skall kunna flöda ut röret, sätter man(underifrån)en ganska tung mässingsklump som trycks upp av en fjäder underifrån och på så sett täpper till hålet i röret=ingen fjädring. Vid en kraft underifrån så vill mässingsklumpen p.g.a sin tyngd vara kvar i sitt läge, alltså inte följa med uppåt, hålet på röret friläggs=fjädring. Med hjälp av olika förspänning på fjädern kan man justera kraften som behövs för få mässingsklumpen att följa med upp, mera fjäderkraft uppåt=lockout. Vid kraft uppifrån stänger bara mässingsklumpen ännu mer=inget gung.

GF skrev:
-------------------------------------------------------
> Det funger som så att, på ett rör, med ett hål
> för att oljan skall kunna flöda ut röret,
> sätter man(underifrån)en ganska tung
> mässingsklump som trycks upp av en fjäder
> underifrån och på så sett täpper till hålet i
> röret=ingen fjädring. Vid en kraft underifrån
> så vill mässingsklumpen p.g.a sin tyngd vara
> kvar i sitt läge, alltså inte följa med uppåt,
> hålet på röret friläggs=fjädring. Med hjälp
> av olika förspänning på fjädern kan man
> justera kraften som behövs för få
> mässingsklumpen att följa med upp, mera
> fjäderkraft uppåt=lockout. Vid kraft uppifrån
> stänger bara mässingsklumpen ännu mer=inget
> gung.

Ok. Men det måste vara en tankevurpa att ett helt mekaniskt system som fungerar såhär kan "känna" skillnad på en kraft underifrån eller uppifrån. Eller gäller det bara i det statiska fallet? Du nämner ju att trögheten i mässingklumpen spelar in? Alltså när kraften kommer underifrån gör trögheten i klumpen tillsammans med fjädern att det blir en liten, liten glipa och det kan sippra igenom olja, och när ventilen väl är öppen forstätter den att vara det tills det inte kommer fler slag?

Men jag skall lägga ner här tror jag, det är såinihelvete svårt att förklara detta i text... jag vet hur sånna här trådar brukar spåra ur.

Huvudsaken är ju att alla fattar att jag har rätt... Mohohahaha..

//Erik

Ja, klurigt är det. Fjädern arbetar konstant med att trycka upp klumpen så det är bara en "tidsfråga" innan det stänger igen, om det det inte hela tiden kommer tillräkligt stora krafter underifrån vill säga.Det svåra med Terralogic är just att spänna fjädern rätt. Många klagar också på att ibland så öppnar det tidigt och i bland inte alls för samma "gupp". Det är samma system som används av Spec. på Braindämparna med likartade inställningsproblem.

Jag måste säga att ja är skitnöjd med min... är nästan som om den är stel när ja låser framdämpen också

Spelar det någon roll numer. Fox har väl slutat med Terralogic-gafflarna? Med tanke på kvallen på skiten så finns det väl i och med det inga funktionsdugliga ute i landet till slutet på veckan?

Ja, jag överdriver. :)

Tillbaka
Topp