Hur gick det på Sömnlös i Rudan?

Är det nån mer än jag som har varit ständigt hungrig efter loppet? Vakna i natt och gick till kylen och käka upp en halv kall pizza och så har det fortsat under dan (men då inte pizza)

//Tobbe

Jo tack jag har ätit konstant hela dan idag!!
Det jobbigaste för mig var att försöka få i sig tillräckligt med mat och att försöka sova. Lyckades inte med någonting utav dessa två. Låg i sovtältet några timmar men pulsen ville inte gå ned och det tillsammans med övertröttheten ledde till ett "insomniatillstånd". Var lite jobbigt att cykla de tekniska partierna när man inte kunde fästa blicken någonstans utan liksom flackade överallt!
Förstår inte för mitt liv hur man kan cykla soloklassen!!! Det måste var precis hur jobbigt som helst, särskilt på den banan...

En liten lustig anekdot idag:
Efter loppet har jag badat och duschat sammanlagt tre ggr. Har stått och skrubbat benen med tvål två ggr i duschen.
Trots det kröp lera upp ur porerna ikväll när jag fick en välbehövd massage av min flickvän!!
Det är ett säkert tecken på att man har umgåts med lera....

Om inte nästa års lopp krockar med någon annan tävling (löpning/triathlon) så är det troligt att jag är med...solo vore kul att testa.

/Thomas
Stockholm Långdistansklubb
www.sldk.org

Hur många Happysar var det egentligen som deltog?
Om jag enbart räknar dom jag hälsade på eller snackade med så får jag det till 12 pers.Har jag missat nån ber jag om ursäkt.
Jomper
Leo
Pelle Hå
oxr
Kaijan
AJ
mytomspunnen
42Hz
tNt
SuperApe
Mattias L
Staffan
Men det finns uppenbarligen uppenbarligen fler, fyll på listan.

Senast redigerad av en moderator:
Då har man orkat släpa sig till jobbet då.
Skulle jobbat igår egentligen men femton timmar på cykeln gjorde att
kroppen ville ligga kvar i sängen.
Det är ju själva f#%&/"n att man inte ska hålla i 24 timmar,men jag fick ju en
cykel som plåster på såren :-)
Förövrigt kändes det som banan var tuffare nu än förra året.
En annan lustig grej som hände under natten i spåret var en krypande känsla i nacken,som om någon
följde efter en och när jag kollade tyckte jag mig se en hukande blekvit skugga en gång .....kusligt.

/Ibland gör det ont att bromsa.

Jag hade en mystisk djurupplevelse på natten. Ett stort mörkt djur vid sidan av stigen.
En bortsprungen Labrador kanske? Men hundar brukar inte vara folkskygga, den här försvann in i skogen.
Annars såg jag en hare och ett rådjur.

Staffan kul att du fick en 14 kilos Yosemite att trycka in hemma=)

Såg en grävling,rådjur,grodor+en helvetes massa myggor=(

Appropå animal-spotting så såg jag ett rådjur, en räv, en bock (rådjur med horn!) och så grodor förstås. ;)

Jag såg räven också...

Och STORT tack till Biltema som gick in som sponsor i sista stund (med en dags marginal...) och räddade TV-produktionen med ett ANTAL tusen kronor...

Shysst av dem att ge bort cyklar dessutom!!!

TACK!!!

<http://www.mattiaslundqvist.com>

Vad kommer det bli av filmandet?

Att det kommer att komma något slags DVD förstod jag, men kommer det att sändas något på TV också?

Blev intervjuad medans jag fick massage och han som höll i mikrofonen var inte alls nöjd med att jag "cyklade för att det var kul" och "skulle köra så många varv som det är skoj" :-)

Svårt att inte låta allt för kvidande också :)

Jag var hyffsat laddad inför racet, jag var med förra året och vis av erfarenheten hade jag lagt upp min taktik på att köra fram tills det blev mörkt, äta, sova och sedan komma igång lite innan soluppgången. Förra året körde jag 14 varv och nu var siktet inställt på 20.

Hela arrangemanget var proffsigare i år men det var gemytligare förra året, banan var såklart lika fin, med undantag för en uppförsbacke som det var ganska mycket lösgrus i.

Första varvet går ju för fort, det är lätt att dras med i andras tempo och pusha sig själv. Fram emot andra halvan på andra varvet så hade jag kommit in i det tempo som jag trodde att jag skulle kunna hålla ganska bra.

Mot slutet på tredje varvet, strax innan näst sista backen så kör man över en liten träbro, jag kom lite snabbt och svängde lite mycket med resultat av att jag drog i marken, just då kändes det inte så farligt men jag var lite tam i backarna efteråt. Vid växlingsområdet började det att regna väldigt mycket så jag beslöt mig för att vila lite.

Medan jag vilade började jag må sämre och sämre. Jag hade ont i huvudet och det var lite blurrigt när jag försökte fokusera blicken på något. Efter ett tag tyckte jag att det var bättre att åka bryta och åka hem. Och så fick det bli.

Jag lyckades trots allt inte komma sist, det var en kille som körde två varv och det var en annan som också körde tre men jag var lite snabbare på sista varvet, så trots allt lyckades jag skrapa ihop en "tredje-från-slutet" placering. Och på grund av min kullkörning så fick jag "Värsta vurpa" priset som var en mycket fin Yosemite cykel.

/Johan

jomper: Det kommer sändas en del del i svt24 efter OS som jag uppfattat det.
Hoppas få se nåt i sportspegeln i Sönddags, men de visade ju _allt_ utom cykel... ;-(

/Anders

Känns som det är dags för helrenovering av cykeln...

Före:
f%F6re.jpg

Efter:
efter.jpg

huuu. Min cykel står hemma i förrådet, jag orkade inte tvätta av den efter sista varvet så jag hoppas att den inte rostat ihop totalt! ;)

/jonas

Nix. Men jag vet att Marcus F var så trött på slutet av ett varv att han skådade två nakna badnymfer där! Han kom yrandes tillbaka till tältet. Sånt kan vara farligt!

Jättekul tävling! Överlevde med endast en fånig vurpa på ett icke tekniskt parti.
Att cykla i mörker var superkul, såg inte ett enda troll eller läskigt monster. Det gör jag gärna igen.

Mina zoologiska observationer var massor av grodor och paddor som satt mitt i stigen och tittade med stora grodögon "vad håller dom på med egentligen?? Galningar"....typ...Hoppas jag inte förpassade någon stackare till dom sälla grodträsken. Såg även en "rot" som rörde på sig...ovanifrån *ryser*
Sen var det miljontals mygg som hittade mig. Men det var bra myggljus dom delade ut, dom hjälpte så länge dom brann.

Sen såg jag en stor mörk skugga - det var säkert en björn och så ett förstenat lejon.

I natt vaknade jag flera gånger med hög puls redo att hoppa upp på cykeln.

Buhä... ju mer ni skriver så ledsnare blir ja... vaffö fick inte ja va med? Snörvel...
Men jag gläds med er glädje! Bara så avis...

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
>Men jag vet att Marcus F var så trött på
> slutet av ett varv att han skådade två nakna
> badnymfer där!
Det var bara en. Men det var en skönhetsupplevelese. Jag kände mig som Anders Zorn.

Hm... Min animalspotting sträcker sig bara till en padda, grymt avis!

Förstår inte de som gnällde på myggen, man fick max ett stick var femte minut vilket känns väldigt lindrigt om man är van vid fem myggor som sticker en i samma sekund ;)

Nästan helt knottfritt var skönt.

Att bada näck i norra Rudan klockan ~04 var också en liten upplevelse.

Måndagen gick åt till att 'göra Tokholm' med Simon, dvs. besöka Dr. Spoke och Cykelcity och gå förbi Spinn samt köra hem. Tisdagen veks åt att vara flyttgubbe åt syrran och idag får de stinkande kläderna åka karusell i tvättstugan, hoppas hinna både tvätta min cykel och bygga ihop sambons också...

'Renovering' av cykel efter Sömnlös pågår:

care01.jpg

care02.jpg

De relativt nya växelvire:rna kändes som om de inte bytts på flera år. Styrlagren var inte vackra heller. ;)
Lika bra och riva isär..

Wetch on a Fisher Skrev:
> Vilken del av banan tyckte ni var svårast?

1) Rotuppförsbacken efter svängda spången
2) Nedförsbacken efter spången över stamen (vurpade där på första varvet, f.ö. enda vurpan)

> Roligast?

Måste tyvär säga den snabba och vindlande stigen som jag glömt var den låg i förhållande till allt annat :) Men det var ett antal höger/vänstersvängar på snabb och fin stig. Stök är fortfarande kul efter 10h på cykeln men då är snabb singeltrack ännu roligare ;)

Vill dock inte ändra på banan annat än uppförsbacken med väldigt löst grus.

Instämmer i Tobbes inlägg, det svåraste var den rotiga biten upp till höger efter spången. Lyckades köra upp där en gång, i mörkret. :-)

Annars var alla andra rotiga och steniga partier det roligaste tyckte jag, kände mig som hemma i Skatås/Sandsjöbacka. Den snabba singeltracken var också kul, likaså en av nerförsbackarna i slutet där man kunde ladda på och flyga långt över krönet - vilket jag gjorde på tredje(första för egen del) varvet. Det var skoj! :-)

/Leo

Leo Skrev:
> Instämmer i Tobbes inlägg, det svåraste var den
> rotiga biten upp till höger efter spången.
> Lyckades köra upp där en gång, i mörkret. :-)

Som sagt med pannlampa så lyckades jag ta partier jag inte fixade på dagen, det måste vara något pyskologiskt. Man kanske blir mer koncentrerad med begränsat synfält?!

Synd att man inte vann någon pannlampa, men det verkar vara ett lagom projekt att bygga själv. :)

Kan bara hålla med tidigare inlägg om att det går lättare i stöket med pannlampa, körde nästan lika snabbt med pannlampa som utan och det tror jag beror på att jag inte såg riktigt hur branta, stora och hala alla hinder var så jag körde bara. Det som jag tappade lite på var dom fina stigarna då det inte gick att hålla riktigt samma fart som i dagsljus.

the_TnT Skrev:
> Vill dock inte ändra på banan annat än
> uppförsbacken med väldigt löst grus.
>
Den backen har liksom nedförsbacken på det övre fältet aldrig haft grus. Men någon "stjärna" på kommunen dumpade ett ton där för 3-4 veckor sedan..... ;-(

FÖrsta gången jag åkte där var det ännu värre man sjönk ner typ 1dm, och var i princip omöjligt att ta sig upp då.

Har tänkt kontakta kommunen och undra varför de lagt grus överhuvudtaget där, det var en fin backe tidigare!

/Anders

Jag tog en tur på banan idag.De flesta blöthålen fanns kvar.Men det var ej lika lerigt längre.
Det syntes att det varit tävling=)
Men mina ben var inte riktigt i form ännu.
Måste få igång dem till söndag .Har ju som mål att komma under 4 h i år på LL

Grus uppförsbacken var inga större problem om man höll till höger i gräset men det var ju om man ick vila en stund mellan varven och högst körde tre åt gången.

Jag såg några paddor som blivit överkörda. Stackarna låg som platta, utklippta pappaddor nedtryckta i leran.

edit. stavfel jävla öl

Tittade över cykeln idag. Det var inte särskilt illa faktiskt, det hjälpte nog till att tvätta den ordentligt mellan varje omgång. Korkat att låta den stå otvättad efter sista varvet ända tills idag, men jag har inte orkat!!

Tellus Sömnlös i Rudan... jo nog blev det sömnlöst alltid *gääääsp*. Har knappt vaknat än.

Gick ut som siste man i laget. Hade ätit lite dåligt under dagen och körde på en aning för hårt första varvet. Var helt mosig redan när jag kom in för varvning och rullade fram till avspärrningen alldeles bredvid vårt tält. "Ge mig något sött!" Mosade in en halv snickers i munnen och körde vidare med jordnötsbitarna halvvägs ner i vrångstrupen. Tog mig runt ett varv till och Oskar bytte av mig när jag kom in för andra gången. Helt slut efter två varv, jösses, det skulle bli ett långt dygn kände jag.
Fick i mig lite käk och blaskade av mig det värsta av leran, sedan följde en lååång underbar massage.

Mörkerkörningen gick bättre. Oskars älgstek gjorde att benen fick ny kraft och hornen växte en aning i pannan. Var nästan lite sugen på att köra ett tredje varv men avstod eftersom det fortfarande var många timmar kvar.

Fick ihop några varv till under morgonen och förmiddagen. Oftast lyckades jag tajma in någon regnskur när jag körde. Det gäller att hålla sig ren! =)

24-timmars var helt nytt för min del och det jobbigaste var helt klart att inte sova. Visst fanns det tid men det gick inte att slappna av och somna. Fick ihop 35 timmar i sträck utan sömn. Bääää!
Det näst jobbigaste var den ständiga känslan av att vara... inte direkt hungrig men "omätt". Pasta, bröd och sportdryck står en upp i halsen efter ett tag. "Jag vill äta bark!" fick jag ur mig vid något tillfälle. Totalt sett var det för lite mat som stoppades i munnen. Bakläxa!
Spricka i revben och ryggvärk efter en vurpa i Åre, jodå det bet ifrån duktigt ibland. Höll dock ihop skapligt ändå tills tävlingen var över. Efteråt var det inte mycket kvar. Kunde knappt lyfta in väskorna i bilen.

Banan var varierad och rolig med ständigt överraskande nya moment (kanske inte så överraskende efter några varv men iaf=)), tekniska stigar varvade med lite grusväg, halvsvåra stigningar och ett par snabba utförslöpor och mer lättkörda stigar. Toppen!

Pelles tacklista:

Alla som var där - Tack, ni gjorde det riktigt trevligt!
Mattias L, Tess och alla bakom arrangemanget - Bra jobbat!
Team www.happymtb.org (Oskar, Jonas, Leo och jag) - Femteplats helt utan ambitioner. Bra kört gubbar!
Anna - Vår femte lagmedlem (sssh, säg inget till domar'n) som satte fart på våra trötta ben och utan vars hjälp min rygg hade rasat för tidigt.
Micke och Carro - Styrde upp oss på matfronten och tvättade cyklar och stöttade.
Tobbe och Harri - Med kameran alltid redo!
Markus, Peter, Erik m.fl. som skrotade omkring och var allmänt gemytliga.
Och sist men inte minst vill jag tacka min familj som alltid finns bakom mig och... hahaha, nej jag skojar bara! ;-)

Repris nästa år???

Jag kan faktiskt tänka mig en repris på Sömnlös nästa år, ifall vi kör ett 4-mannalag igen och om tävlingen inte krockar med ÅMM värre än det gjorde i år. Vad säger ni? PelleHå, Oxr och Jomper, är ni på? :-)

/Leo

Hänger definitivt på även nästa år. Nu har jag kollat på spisen och sett ut en lämplig åtgärd för att få fart på den till nästa år. Tältet har för övrigt torkat nu.

Att Mighty Lion Rockers kommer att deltaga 2005 är redan bestämt. Frågan är i vilken lagform. Som det verkar nu så får vi skapa en fem- eller sex-persons klass. Men det är bra Då har vi en chans till klasseger nästa år igen.

Mighty Lions Massive!

oxr Skrev:
> Hänger definitivt på även nästa år. Nu har jag
> kollat på spisen och sett ut en lämplig åtgärd för
> att få fart på den till nästa år. Tältet har för
> övrigt torkat nu.
>

Huga... Då vill jag nog att vi testkör spisen först. Maken till jordfelsbrytarutlösare har jag aldrig sett *gapskratt*
Fast du gjorde en grymt bra insats när du sprang ut och höll upp "målkorven" så att en av cyklisterna kunde köra under den. Tess hälsar att det kommer hon aldrig att glömma ;)

Leo, oxr: Jo jag kanske är på också. I söndags efter att det var över så tänkte man ju bara "Nä fy f*n aldrig mer!", men nu med några dagars distans så börjar det rycka lite i benen igen. =)

Jag kommer, allt för att se oxr's spis in kill mode igen ;)

Kör -konstigt nog- gärna tvåmanna igen, det är tuffare att köra 3 x 4h men helt galet att köra 24h solo...

OK. Nu är Mighty Lion Rockers anmälda till 2005. Vi hoppas naturligtvis att det finns några därute som vågar ställa upp mot oss. Vi lovar fortfarande att piska er till skum, slita av er lemmarna och prygla er med dom samtidigt som vi förför era partners och säljer era barn som slavar till Shimano. Förutom att årets topplag kommer att vara dubbelt så fokuserade på uppgiften nästa år så utlovas öltält, soundsystem och prosciutto till våra "hangarounds".

Tillbaka
Topp