Hur hanterar cyklister hundar?

Meistro

Medlem
Värst är det på landsbygden utanför städerna på enskilda vägar och dylikt. Stadshundar är generellt mer väluppfostrade och oftare i koppel.

Inga problem?

De hundar jag kört på/över... De hundkoppel jag kört över... Har alla (utan undantag) varit i stan.
Värst är pensionärer som låter trasselsudden ha 15 meter lina tvärs över cykel/gångvägen, särskilt vintertid i mörker så ser man inte kopplet. Eller mannen i 40 års åldern som inte fattat att hunden ska gå på insidan mot diket till...

Senast redigerad av en moderator:
Lite oklar frågeställning men om det kommer en hund rusandes så stannar jag och sätter cykeln mellan mig och hunden. Om jag kommer ikapp en hund så brukar jag försäkra mig om att den har upptäckt mig innan jag passerar. Slipper oftast men inte alltid jakt då.

Ja lite mer åt det hållet tänkte jag. Synd det inte fanns något enklare sätt. Tänkte mer vilka knep folk körde med, men då är det som jag trodde.

Hoppa av cykeln, led den ur "reviret" med cykeln mellan digsjälv och uppstirrad hund, annars triggar man jaktinstinkterna typ.

Haft fler incidenter än jag kan räkna på fingrarna med idioter som går med koppel tvärs över cykelbanan, men den enda hund jag faktiskt krockat med var någon slags liten nervös pudelaktig historia som hoppade rätt in i framhjulet. Givetvis ägd av tant i stan. Sen har i och för sig lösa hundar på landet försökt jaga i kapp mig. Överlag borde det vara skottpengar på okopplade hundar.

Två gånger har jag blivit överfallen av stora hundar, första gången använde jag cykeln som sköld och då sprang den iväg, andra gången i skogen på mtb så låtsades jag som ingenting och trampade vidare och efter en stund tappade den intresset.

En hund springer väl snabbare än 35km/h så svårt att cykla ifrån om man inte är ett +40km/h proffs.

Hur snabbt springer egentligen en schäfer eller en bordercollie tex? Är det ens rimligt att försöka cykla ifrån?

Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.

Meistro sa:
En hund springer väl snabbare än 35km/h så svårt att cykla ifrån om man inte är ett +40km/h proffs.

Hur snabbt springer egentligen en schäfer eller en bordercollie tex? Är det ens rimligt att försöka cykla ifrån?

50km/h klarar en collie iaf, jag har testat lite med kusinens sådan. Dessutom accelererar den hysteriskt snabbt. Lite googling visar att schäfern är i samma liga och en ”racerhund” vinthund nära 70 km/h. Vissa små hundar är överraskande snabba. Jack Russell - terrier googlade jag fram som en sådan.

Men en tax kan man nog cykla ifrån.

Men liksom människor är hundar individer och de flesta hundar är inte direkt topptränade och så skall de ju vara motiverade att springa. Det är nog roligare för dem att jaga harar och andra hundar.

Koppel över vägen eller hundar som gör utfall är rätt vanligt. Vad gör man? Undviker om det går, annars vänta tills ägaren håller in hunden.

Cykeln mellan är nog en bra idé för att avbryta hundens jakt-mode.

ejma sa:
Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.

+1 Lugnt och vänligt bemötande funkar i princip alltid bäst❣️

ejma sa:
+1
Som vanligt beror det mycket på ens eget beteende om man råkar illa ut eller inte. Det är inte en slump att vissa "drabbas" mer än andra...

Cyklar sällan i mörker så jag har, vad jag kan påminna mig, aldrig varit direkt nära ngn hundkollision i Sverige. På GC har jag 2 ggr blivit jagad av lösspringande hundar. Lite försprång och snabb acceleration upp till ca 45 km/h knäckte dock de jyckarna. I Italien hade jag en incident som kunde blivit obehaglig då jag rullade utför en backe i kanske 55 km/h och det flyger ut ganska stor hund från sidan. Lyckligtvis snett bakom mig och även om hunden var snabb och hade viss uthållighet hjälpte mig backen att hålla tillräcklig fart för att den skulle ge sig.

Någonstans blir det att ta ett snabbt beslut baserat på om man (a) tror man kan cykla ifrån hunden och (b) bedömer risken som påtaglig att hunden kommer att attackera om man stannar

Spruta vatten på nosen är ju annars ett tips man hört. Har dock aldrig testat. På landsbygden i USA lär enligt experterna någon slags sprej vara rekommendabelt att ha med sig som skydd. På Trans Am Bike Race i fjol blev topp-3 samtliga attackerade av en hund i Kentucky (eller var det Tennessee?), om jag minns rätt. Dock vara olagligt i Sverige tror jag.

Blev attackerad av argsint Rottweiler i julhelgen , lyckades få in en välriktad spark på nosen trots att jag cyklade
på en isig o spårig grusväg

"De ska hållas kopplade om inte ägaren har full koll på dem" heter det = Då ska de Alltid vara kopplade!
Har sällan varit så hes som efter att man skällt ut hundägare.
Jag är annars en lugn välbalanserad kille MEN lösa hundar DÅ JÄVLAR!
Bättre när man åker skidor, då har man två långa stavar att piska till med, en till hunden och en till ägaren.

Jag viker ogärna ner mig utan cyklar oftast vidare, verkar hunden helt ilsken så blir det hoppa av med cykel mellan mig och hund.

Jag hoppas ni klappträn som sparkar och slår hundar träffar på en hund som går igång på riktigt! Sen ångrar ni nog att ni satt på det där häftiga forat och slog er för bröstet:-)

Qaxe sa:
Jag hoppas ni klappträn som sparkar och slår hundar träffar på en hund som går igång på riktigt! Sen ångrar ni nog att ni satt på det där häftiga forat och slog er för bröstet:-)

Ägarinnan till hunden som hamnat 100m bakom oss skrek åt mig : SPARKA TILL HONOM

/s

Qaxe sa:

Det där med en "stav till hunden" var inte sant, till ägaren däremot skulle kunna ha någon sanningshalt.

larsaw sa:
ejma sa:

+1 Lugnt och vänligt bemötande funkar i princip alltid bäst❣️

Så gulligt. Vänlighet. Sånt händer bara i Sverige, jag lovar.
Jag har krockat med hund och vurpat. Blivit attackerad av hund. Aldrig att man ser nån ägare öht.
Förresten, hur känns det att cykla över ett sånt där jättelångt tunt koppel som man inte ser? Klarar man sig eller trasslar man in sig?

ejma sa:

Jättebra tips till alla hundrädda.

Oskar sa:
ejma sa:

Jättebra tips till alla hundrädda.

TS utrycker ingen hundrädsla så detta är nog det bästa tipset om man inte är det. Är du hundrädd så är nog tipset om att stanna och placera cykeln mellan dig och hunden att föredra. Att stanna cykeln brukar räcka gott för att hunden ska tappa intresset det är väldigt sällan man upplever att hundar jagar en när man är ute och går.

Jag gillar hundar! :) Jag brukar prata vänligt med jycken. De flesta hundar är snälla och tycker själva jakten/springa efter är roligt och vill inte bitas. Mitt tips är att prata vänligt med hunden.

Tycker det är obehagligt att möta lösa hundar eller hundar med långt koppel pga krockrisken. Även då brukar jag ropa något så att jag ser att hunden har uppmärksammat att jag kommer.

Qaxe sa:

Det är nog en ganska naturlig försvarsinstinkt att sparka eller slå om man blir rädd. Det är till och med tillåtet i enlighet med nödvärnsrätten. Däremot har det väldigt liten eller negativ effekt på de hundar du beskriver men vore det då inte bättre att hoppas på att människor som av rädsla eller brist på kunskap inte kommer i kontakt med de här hundarna och är inte det bästa sättet att unvika det att hundägarna genom koppel eller riktig lydnadsträning samt ständig kontakt med sin hund har hunden under kontroll?

Plingar i god tid så brukar ägaren lösa det där innan man hinner fram, annars funkar att stanna tills allt lugnat ned sig.
Måste vara jobbigt att vara en sådandär som kör våld som första respons hela tiden...

Har själv en boxer och förstår inte hur svårt det kan vara att hålla sin hund på ena sidan vägen alternativt ha uppsikt över den. Går vi i skogen och jag har honom löst så får han alltid gå bakom mig så att jag snabbt kan koppla/ta tag i honom och gå åt sidan. Inte för att han skulle göra något men för att vissa personer är hundrädda. Kör jag själv i skogen ibland och stöter man på hundar så får man bara ge lite tid till husse/matte så dom kan koppla. Är inget stort problem och inget vits att börja gapa på dom. Är man lite trevlig så är chansen större att dom håller bättre uppsikt framöver.

I skogen när jag får en hund efter mig brukar jag öka lite samtidigt som jag försöker locka hunden med mig så långt den orkar springa . Lite roligt att höra mattes förtvivlade rop efter sin gullplupp försvinna i fjärran.. förhoppningsvis lär dom sig en läxa att ha hunden kopplad eller ha bättre styr på den .

hm sa:
I skogen när jag får en hund efter mig brukar jag öka lite samtidigt som jag försöker locka hunden med mig så långt den orkar springa . Lite roligt att höra mattes förtvivlade rop efter sin gullplupp försvinna i fjärran.. förhoppningsvis lär dom sig en läxa att ha hunden kopplad eller ha bättre styr på den .

Bästa lösningen!

Flera här verkar ha ett grundmurat hat mot hundar. Trist att ni verkar ha mött dem på ett dåligt sätt i historien och kanske aldrig har fått chansen att lära er hantera dem. Jag cyklar dagligen året runt. Problem med hundar har jag väl haft mindre än 5 gånger på 20 år i skog, på grusväg och landsväg. Blir det problem stannar jag alltid, så ägaren får chans att plocka in sin hund och så jag inte skadar hunden med cykeln.

Som en nubliven hundrädd så möts jag ibland av konstigt beteende från hundägarnas sida. Det är som att man är hundrädd för att man är dum och okunnig.

Jag har blivit biten av en hund. Från och med att hunden såg mig, gick det mindre än en sekund till att den hade tänderna runt mitt knä. Detta medans ägarinnan stod bredvid. "Hon är inte van vid män" var den genialiska ursäkten efteråt. De av er som träffat mig vet att jag inte beter mig särskilt hotande i något sammanhang. Jag ångrar mig att jag inte polisanmälde henne.

Som tur var, blev det inga bestående skador, förutom det psykiska:
Idag om jag möter en okopplad hund som jag inte känner, tänker jag då inte främst på att jag ska prata snällt med hunden. Jag börjar helt instinktivt att leta efter bästa sättet att slå ihjäl den. Dock som ett bonus så märker jag nu lösspringande hundar väldigt tidigt. Då brukar jag stoppa cykeln tills ägaren har uppmärksammat att jag vill förbi och då passerar jag när hunden väl är kopplad.

För att lätta upp stämningen så kan jag berätta om en annan händelse som jag bevittnade under en promenad utanför en 1700-talsgård där de ibland har hönsen springandes ute i det fria. In springer en stor hund, tar en av hönsen i munnen, springer bort. Allt medans jag hör ägaren några kvarter borta ropa: "Gullet, var är du? Kom hit älskling!"

En hund är inte en människa, och mer specifikt: en stor och vuxen hund är inte ett barn. Önskar att flera hundägare skulle förstå detta.

Jag tycker det är ganska lätt, jag håller min hund kopplad i skogen. Om hunden är snäll eller inte spelar ingen roll, var ute och cyklade med grabben och en hund springer rakt mot oss och första tanken är kommer den anfalla eller kommer grabben ramla. Ägaren får inte pli på den och den börjar hoppa på mig när jag står still. Är det så jävla svårt att hålla sin hund kopplad av respekt. Jag är inte intresserad av att stanna och hälsa på nåns hund, den ska vara kopplad det är inte svårare än så.

Pii sa:
Som en nubliven hundrädd så möts jag ibland av konstigt beteende från hundägarnas sida. Det är som att man är hundrädd för att man är dum och okunnig.

Jag har blivit biten av en hund. Från och med att hunden såg mig, gick det mindre än en sekund till att den hade tänderna runt mitt knä. Detta medans ägarinnan stod bredvid. "Hon är inte van vid män" var den genialiska ursäkten efteråt. De av er som träffat mig vet att jag inte beter mig särskilt hotande i något sammanhang. Jag ångrar mig att jag inte polisanmälde henne.

Som tur var, blev det inga bestående skador, förutom det psykiska:
Idag om jag möter en okopplad hund som jag inte känner, tänker jag då inte främst på att jag ska prata snällt med hunden. Jag börjar helt instinktivt att leta efter bästa sättet att slå ihjäl den. Dock som ett bonus så märker jag nu lösspringande hundar väldigt tidigt. Då brukar jag stoppa cykeln tills ägaren har uppmärksammat att jag vill förbi och då passerar jag när hunden väl är kopplad.

För att lätta upp stämningen så kan jag berätta om en annan händelse som jag bevittnade under en promenad utanför en 1700-talsgård där de ibland har hönsen springandes ute i det fria. In springer en stor hund, tar en av hönsen i munnen, springer bort. Allt medans jag hör ägaren några kvarter borta ropa: "Gullet, var är du? Kom hit älskling!"

En hund är inte en människa, och mer specifikt: en stor och vuxen hund är inte ett barn. Önskar att flera hundägare skulle förstå detta.

Haha Gullet, kanske det var hönan hon ropade på? :D
Vettigaste inlägget hittills!

Fjärdebrunn sa:
Flera här verkar ha ett grundmurat hat mot hundar. Trist att ni verkar ha mött dem på ett dåligt sätt i historien och kanske aldrig har fått chansen att lära er hantera dem. Jag cyklar dagligen året runt. Problem med hundar har jag väl haft mindre än 5 gånger på 20 år i skog, på grusväg och landsväg. Blir det problem stannar jag alltid, så ägaren får chans att plocka in sin hund och så jag inte skadar hunden med cykeln.

Men är inte du hundägare? Part i målet, typ. Här klagar vi hundrädda (av en anledning) på hundar!
;)

Vissa saker glömmer man inte i första taget.

Det var här, 2011:

https://goo.gl/maps/HLysVsHqAD72

En glad snäll hund hade spontant bestämt sig för att följa efter mig från en bondgård lite längre norrut.

Jag tänkte att när den tröttnar så vänder den nog hem igen.

Men när jag cyklar förbi den här gården så rusar det ut två stycken rejält större, inte lika glada och snälla hundar, och de anfaller såklart "min" hund.

Kul! Jag försöker att vifta, skrika och gorma så gott jag kan, och de två hundarna springer iväg. "Min" hund är nu lite lätt sargad och tittar på mig och jag vet inte riktigt hur jag ska få den att sluta följa efter mig och gå hem. Det var ju en bit vi hade slagit följe. Minns jag ens exakt varifrån hunden kom?

Hunden sitter mest och slickar såren och ser ömklig ut.

Börjar jag röra mig följer hunden efter, och på en fullastad touringcykel kan jag inte få fart nog att lämna honom bakom mig, men det hela löser sig när två ur lokalbefolkningen på promenad åt rätt håll får ta över hunden.

Och på så sätt lär man sig något om att ha det kul och trevligt med snälla hundar, och hur det kan skilja sig från att ta ansvar för sig själv och andra när man är ute och rör sig.

Fjärdebrunn sa:

Tror inte att så många hatar hundar. Utan att irritationen mer riktar sig mot ägarna. Har själv haft hund/hundar i princip hela livet och kan lätt bli irriterad på hundägare som har hunden lös och brister i uppmärksamhet. Att ha hunden lös bygger på ständig kontakt, en kontakt som hunden har med dig om den är väldresserad, och om den inte har kontakt ständigt så ska den inte vara lös. Detta av respekt mot naturen, människor (som ibland är rädda för hundar) och andra hundar. Dessutom är risken stor att dessa lösspringande hundar kommer till skada vid närkontakt med framrusande fordon, Möter dagligen alldeles för många hundägare som tycker sin hund är ”snäll” (”snäll” är knappast en egenskap som kan tillskrivas en hund) och därför måste få springa lös och hälsa på alla den möter. Dessa människor blir ofta irriterade när jag förklarar att våra hundar inte ska hälsa för att vi tränar eller helt enkelt inte har som rutin att hälsa på alla vi möter.

Nu när vädret äntligen börjar bli acceptabelt är stadens cykelbanor fyllda till bristningsgränsen. Möter då även dagligen en eller annan på cykel som tydligen anser att det är okej att ha hunden bredvid mitt i värsta rusningstrafiken. Hur fan tänker dessa människor?!

exydo sa:
Jag tycker det är ganska lätt, jag håller min hund kopplad i skogen. Om hunden är snäll eller inte spelar ingen roll, var ute och cyklade med grabben och en hund springer rakt mot oss och första tanken är kommer den anfalla eller kommer grabben ramla. Ägaren får inte pli på den och den börjar hoppa på mig när jag står still. Är det så jävla svårt att hålla sin hund kopplad av respekt. Jag är inte intresserad av att stanna och hälsa på nåns hund, den ska vara kopplad det är inte svårare än så.

+1

Tillbaka
Topp