Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Meistro sa:En hund springer väl snabbare än 35km/h så svårt att cykla ifrån om man inte är ett +40km/h proffs.
Hur snabbt springer egentligen en schäfer eller en bordercollie tex? Är det ens rimligt att försöka cykla ifrån?
ejma sa:Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.
+1ejma sa:Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.
Qaxe sa:Jag hoppas ni klappträn som sparkar och slår hundar träffar på en hund som går igång på riktigt! Sen ångrar ni nog att ni satt på det där häftiga forat och slog er för bröstet:-)
Qaxe sa:Jag hoppas ni klappträn som sparkar och slår hundar träffar på en hund som går igång på riktigt! Sen ångrar ni nog att ni satt på det där häftiga forat och slog er för bröstet:-)
larsaw sa:ejma sa:Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.
+1 Lugnt och vänligt bemötande funkar i princip alltid bäst![]()
ejma sa:Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.
Oskar sa:ejma sa:Stannar upp och hälsar på hunden/hundarna och ägaren. Att visa sig vänlig och orädd brukar vara det viktigaste för att hundar skall lugna ner sig. När ägaren ser ut att kontrollera situationen cyklar jag därifrån.
Jättebra tips till alla hundrädda.
hm sa:I skogen när jag får en hund efter mig brukar jag öka lite samtidigt som jag försöker locka hunden med mig så långt den orkar springa . Lite roligt att höra mattes förtvivlade rop efter sin gullplupp försvinna i fjärran.. förhoppningsvis lär dom sig en läxa att ha hunden kopplad eller ha bättre styr på den .
Den persontypen känns igen.Jon sa:Jag är annars en lugn välbalanserad kille MEN lösa hundar DÅ JÄVLAR!
Ordbajskorv sa:
Pii sa:Som tur var, blev det inga bestående skador, förutom det psykiska:
Pii sa:Som en nubliven hundrädd så möts jag ibland av konstigt beteende från hundägarnas sida. Det är som att man är hundrädd för att man är dum och okunnig.
Jag har blivit biten av en hund. Från och med att hunden såg mig, gick det mindre än en sekund till att den hade tänderna runt mitt knä. Detta medans ägarinnan stod bredvid. "Hon är inte van vid män" var den genialiska ursäkten efteråt. De av er som träffat mig vet att jag inte beter mig särskilt hotande i något sammanhang. Jag ångrar mig att jag inte polisanmälde henne.
Som tur var, blev det inga bestående skador, förutom det psykiska:
Idag om jag möter en okopplad hund som jag inte känner, tänker jag då inte främst på att jag ska prata snällt med hunden. Jag börjar helt instinktivt att leta efter bästa sättet att slå ihjäl den. Dock som ett bonus så märker jag nu lösspringande hundar väldigt tidigt. Då brukar jag stoppa cykeln tills ägaren har uppmärksammat att jag vill förbi och då passerar jag när hunden väl är kopplad.
För att lätta upp stämningen så kan jag berätta om en annan händelse som jag bevittnade under en promenad utanför en 1700-talsgård där de ibland har hönsen springandes ute i det fria. In springer en stor hund, tar en av hönsen i munnen, springer bort. Allt medans jag hör ägaren några kvarter borta ropa: "Gullet, var är du? Kom hit älskling!"
En hund är inte en människa, och mer specifikt: en stor och vuxen hund är inte ett barn. Önskar att flera hundägare skulle förstå detta.
ejma sa:Den persontypen känns igen.Jon sa:Jag är annars en lugn välbalanserad kille MEN lösa hundar DÅ JÄVLAR!
"Jag är annars en lugn välbalanserad kille MEN, cyklister på vägbanan när det finns cykelbana, då jävlar"
Fjärdebrunn sa:Flera här verkar ha ett grundmurat hat mot hundar. Trist att ni verkar ha mött dem på ett dåligt sätt i historien och kanske aldrig har fått chansen att lära er hantera dem. Jag cyklar dagligen året runt. Problem med hundar har jag väl haft mindre än 5 gånger på 20 år i skog, på grusväg och landsväg. Blir det problem stannar jag alltid, så ägaren får chans att plocka in sin hund och så jag inte skadar hunden med cykeln.
Fjärdebrunn sa:Flera här verkar ha ett grundmurat hat mot hundar. Trist att ni verkar ha mött dem på ett dåligt sätt i historien och kanske aldrig har fått chansen att lära er hantera dem. Jag cyklar dagligen året runt. Problem med hundar har jag väl haft mindre än 5 gånger på 20 år i skog, på grusväg och landsväg. Blir det problem stannar jag alltid, så ägaren får chans att plocka in sin hund och så jag inte skadar hunden med cykeln.
exydo sa:Jag tycker det är ganska lätt, jag håller min hund kopplad i skogen. Om hunden är snäll eller inte spelar ingen roll, var ute och cyklade med grabben och en hund springer rakt mot oss och första tanken är kommer den anfalla eller kommer grabben ramla. Ägaren får inte pli på den och den börjar hoppa på mig när jag står still. Är det så jävla svårt att hålla sin hund kopplad av respekt. Jag är inte intresserad av att stanna och hälsa på nåns hund, den ska vara kopplad det är inte svårare än så.