Hur kassa är decathlons hardtails?

mattihp

Aktiv medlem

Vad är det största problemet med dett utöver eventuellt ramen? Kommer jag slänga det åt helvete efter ett par månader eller bara byta ut växlar och bromsar? Med rabatten känns priset smått otroligt för en ram.

Mekaniska bromsar är lite trist, men jag som rookie kanske inte märker så mycket.

Det finns inte mycket som är roligt med den där hojen mer än priset. Men om vi ska svara på frågan så är de inte så kassa. Det här är nog en helt ok instegsjonne: https://www.decathlon.se/p/330066-176039_mtb-hardtail-xc-100-29-shimano-deore-1x11.html
Hade den varit lite fulare så hade den nog blivit ett köp!

Kanske skulle kunna fixas med dekaler dock... Ser att den varit på rea tidigare så kanske borde prisbevaka. Skulle jag snart vilja byta växlarna till bättre eller är deore tillräckligt skönt för en ledsjuk rackare som cyklar 7-10 mil om dagen i blandad terräng?

Var ser du det? Kollar du på cykel nr 2 som hsr hydrauliska?

Jag ser detta:

Mekaniska skivbromsar
Tektro TKD 68
Antal kolvar: 1
Bromsskiva fram: 160 mm
Bromsskiva bak: 160 mm
Räckviddsjustering av bromshandtagen: ja
Jag följer din länk.
Nä, uppenbart inte din länk utan mzi's.
Och det är ju en annan sak.

Tycker 530 gör ett gott och genomtänkt intryck för en budget på 4000:-

+ Lätt för sin prisklass
+ Ascend 1x9 med 11-42 kassett
+ Gängat vevlager med fyrkantsaxel - billigt, enkelt och bra!
+ Kedja från KMC

- Min erfarenhet av bekanta som köpt cykel på Decathlon är att det för vissa varit dåligt inställda växlar.

Ser en del kids som kör dessa till skolan och leker med dem på vägen hem, de verkar ha skoj! Tror det är bland det bästa som finns i prisklassen.

Om jag skulle köra den i skogen skulle jag byta framdäck till ett Maxxis DHF eller liknande. Kanske frambroms och främre skiva. Sen skulle man säkert vilja byta framgaffel men då har man nog köpt fel cykel om man ska lägga 3000:- på en vettig framgaffel till denna hoj.

Har man pengarna skulle jag nog också hellre satsa på XC 100.

Tycker 530 gör ett gott och genomtänkt intryck för en budget på 4000:-

+ Lätt för sin prisklass
+ Ascend 1x9 med 11-42 kassett
+ Gängat vevlager med fyrkantsaxel - billigt, enkelt och bra!
+ Kedja från KMC

- Min erfarenhet av bekanta som köpt cykel på Decathlon är att det för vissa varit dåligt inställda växlar.

Ser en del kids som kör dessa till skolan och leker med dem på vägen hem, de verkar ha skoj! Tror det är bland det bästa som finns i prisklassen.

Om jag skulle köra den i skogen skulle jag byta framdäck till ett Maxxis DHF eller liknande. Kanske frambroms och främre skiva. Sen skulle man säkert vilja byta framgaffel men då har man nog köpt fel cykel om man ska lägga 3000:- på en vettig framgaffel till denna hoj.

Har man pengarna skulle jag nog också hellre satsa på XC 100.
Tack för tydligt ich bra svar!

Hur pass mycket bättre är rockshox dämpare som finns på bland annat Treks cyklar för 2000kr mer?

Ex denna: https://www.cykloteket.se/sv/articl...SdnEac2s5SIi-rMErUor1Xus_WVeS3r8aAjhLEALw_wcB

Tack för tydligt ich bra svar!

Hur pass mycket bättre är rockshox dämpare som finns på bland annat Treks cyklar för 2000kr mer?

Ex denna: https://www.cykloteket.se/sv/articl...SdnEac2s5SIi-rMErUor1Xus_WVeS3r8aAjhLEALw_wcB
Jag skulle nog säga "inte alls". Rockshox Judy är en bra gaffel på alla sätt och vis och det som talar För rs judy är att du kan ställa rebound utifrån körstil och underlag mm men vad som talar emot den är att den väger 700g mer än Markhor. Manitou gör riktigt bra gafflar. Jag tror att det är lättare att sälja en cykel dyrt om man säljer den med Rockshox oavsett modell. Sen är Trek ett dyrare märke vilket bidrar till den stora prisskillnaden.

Vad ser ni som skulle vara bra på Biltemahojen?

Jag ser en Suntour X1 icke-luft-gaffel på 3 kg, dåliga däck, och sunkiga Shimano MT201 bromsar.

Av någon anledning så ändrade de bromsarna från hydrauliska till mekaniska och la till MDB på 530n, för några månader sen hade de båda till samma pris, kör själv på 520v2 och är mer än nöjd med Microshiftväxlarna och har i stadskörning inga som helst problem med mekaniska skivbromsar, samma som nu sitter på 530n...

Min rangordning för köptrolighet just nu just nu av dessa:

MTB trail EXPL 540 29" blå/svart
10 växlar är helt ok, diggar priset!

XC 100 29''​

Snygg vilket är största nackdelen och fördelen. Stöldbegärlig. 11 växlar

530
Bra pris, men nerköp mot trail 540 med mekaniska bromsar. Skulle lämna mer budgetutrymme att direkt köpa mer utrustning.

Tack för alls tips, det känns som jag blev lite klokare! 540 lockar nog mest just nu!

Vad ser ni som skulle vara bra på Biltemahojen?

Jag ser en Suntour X1 icke-luft-gaffel på 3 kg, dåliga däck, och sunkiga Shimano MT201 bromsar.
Inget som det är något större fel på för 7000kr. Shimano bromsarna är inte sunkiga man ska kunna bromsa in bromsar ordentligt bara ;) Jag har bromsarna på min bröt ht funkar fint , däck slits och får endå bytas, visst gaffeln tung men den är alla i den prisklassen, fördelen kan väl va med att TS kan åka till en Biltema och testa hojen den finns i S,M,L storlek. Tyckte TS frågade om en hoj för runt 4000 från början och nu är man uppe i dubbla och mer....man kommer rätt långt på en mtb för mindre peng om man inte ska droppa och köra fullt ös igenom allt vilket inte alla gör.

Luftgaffel är som många påpekat en av de viktigaste parametrarna, och en av de dyraste att byta till i efterhand (om du köper fjäder från start).

Som någon skrivit tittar du på cyklar i spannet 5000-9 tkr. Det går inte att jämföra cyklar i ett så brett prisspann som jämbördiga konkurrenter.

Decathlons billigaste cyklar för 3 tkr är väldigt enkla cyklar men förmodligen rimligt prissatta i sin kategori. De har även mtb:s för närmare 50 tkr så att skriva om deras hojjar som det vore en och samma kvalitet låter sig inte göras.

Jag vet inte vad du ska ha cykeln till.
Av de cyklar som nämnts tror jag att enbart två har framgafflar där stötdämpningen dköts m lufttryck. Det är Decathlons trail EXPL 540 samt den 1000kr dyrare XC 100. Luftgafflar är lättare och generellt sett bättre än gafflar som dämpas med en spiralfjäder.

XC 100 har bättre komponenter men en väldigt brant vinkel på framgaffeln (69,5’). Det gör den till en bra cykel på asfalt, grusväg och enklare stigar.
Markhorfrsmgaffeln är möjligen marknadens bästa luftgaffel i budgetklassen.

Den 1000kr billigare 540 har en lite flackare gaffelvinkel vilket gör den lite mer kapabel då det lutar utför. Den har också luftgaffel (marknadens billigaste hoj m luftgaffel?).

Båda cyklarna har en del ovanligt moderna grejor för att vara cyklar sub 10 tkr förutom luftgafflar såsom boostnav, fälgar för tubeless och singelklinga fram (enbart bakväxel vilket är standard på dyrare mtb:s). 540 är dessutom förberedd för dropperpost.

Köper du någon av dem kan det vara värt att investera i ett par kvalitetsdäck ifall du ska skogscykla. Cyklar sub 15 tkr typ har oftast lite enklare däck vilket ger dåligt fäste i skogen.

Ex på bra allrounddäck för XC-orienterad stigcykling är t ex Schwalbe Rocket Ron, Vittoria Barzo, Maxxis Ikon. Det ska vara de dyraste versionerna för ca 500kr/däck. Ca 2,2-2,3” breda.

Senast ändrad:
Som någon skrivit tittar du på cyklar i spannet 5000-9 tkr. Det går inte att jämföra cyklar i ett så brett prisspann som jämbördiga konkurrenter.

Decathlons billigaste cyklar för 3 tkr är väldigt enkla cyklar men förmodligen rimligt prissatta i sin kategori. De har även mtb:s för närmare 50 tkr så att skriva om deras hojjar som det vore en och samma kvalitet låter sig inte göras.

Jag vet inte vad du ska ha cykeln till.
Av de cyklar som nämnts tror jag att enbart två har framgafflar där stötdämpningen dköts m lufttryck. Det är Decathlons trail EXPL 540 samt den 1000kr dyrare XC 100. Luftgafflar är lättare och generellt sett bättre än gafflar som dämpas med en spiralfjäder.

XC 100 har bättre komponenter men en väldigt brant vinkel på framgaffeln (69,5’). Det gör den till en bra cykel på asfalt, grusväg och enklare stigar.
Markhorfrsmgaffeln är möjligen marknadens bästa luftgaffel i budgetklassen.

Den 1000kr billigare 540 har en lite flackare gaffelvinkel vilket gör den lite mer kapabel då det lutar utför. Den har också luftgaffel (marknadens billigaste hoj m luftgaffel?).

Båda cyklarna har en del ovanligt moderna grejor för att vara cyklar sub 10 tkr förutom luftgafflar såsom boostnav, fälgar för tubeless och singelklinga fram (enbart bakväxel vilket är standard på dyrare mtb:s). 540 är dessutom förberedd för dropperpost.

Köper du någon av dem kan det vara värt att investera i ett par kvalitetsdäck ifall du ska skogscykla. Cyklar sub 15 tkr typ har oftast lite enklare däck vilket ger dåligt fäste i skogen.

Ex på bra allrounddäck för XC-orienterad stigcykling är t ex Schwalbe Rocket Ron, Vittoria Barzo, Maxxis Ikon. Det ska vara de dyraste versionerna för ca 500kr/däck. Ca 2,2-2,3” breda.
Tack för goda tips!

Idag cyklar jag 70% asfalt och grus och kanske 25% stigar och 5% random lera känns det som.

Spontant från din beskrivning låter det som XC 100 är den som passar mig allra bäst. Tack för dina skarpa ögon; jag hade uppfattat det som att alla förutom XXL-hojen hade luftdämpning!

Decathlon uppdaterade lagerstatus på xc 100 när jag kom fram. Ingen inne :') kände lite på 540 och M (upp till 173?!) Kändes trång och L osmidig.

Dumt nog rullade jag vidare till xxl och träffade på dessa damer som kändes sköna:

Sram sx eagle och rockshoxdämpare.

Xc pro 290 white med deoreväxlar.

Ergonomin på dessa funkade bättre med min fysik; 175cm och kulmage. Fler smågrejor att byta som osköna sadlar och riktigt billiga handtag som man nog byter direkt istället för att pinas :D

Från det jag lärt mig på happybike så verkar delarna okej, men att xxls verkstäder är klåpare.

Är det något som jag missat som gör dessa till betydligt sämre val än decas cyklar?

Kul att du kom iväg för att klämma och känna!

Cube-cykeln har en sämre icke-luft-baserad framgaffel. Känns som mycket att betala och inte få det.

White-cykeln är rimlig, speciellt om den känns rätt. Jag är nöjd med min Raidon framdämpare. Förra helgen hade XXL 15% rabatt på alla cyklar, synd att du missade det, men det kan mycket väl komma någon ny drive på den där cykeln strax.

Kul att du kom iväg för att klämma och känna!

Cube-cykeln har en sämre icke-luft-baserad framgaffel. Känns som mycket att betala och inte få det.

White-cykeln är rimlig, speciellt om den känns rätt. Jag är nöjd med min Raidon framdämpare. Förra helgen hade XXL 15% rabatt på alla cyklar, synd att du missade det, men det kan mycket väl komma någon ny drive på den där cykeln strax.
Känns som XXL har drives hela tiden! Så kanske försöka hålla ut en vecka eller två. Borde kollat specsen istället för att lyssna på försäljaren gällande cuben. Ska försöka ta mig till Solna i helgen för att klämma på decathloncykeln, läst lite om dämparen på den och den skall tydligen vara riktigt bra.

Om du är villig att betala mer än 10 tkr som Cuben du länkat till finns många olika hojjar.

Kolla andra trådar på detta forum. Det dyker upp minst en ny köpa-mtb-för-nybörjare-tråd i veckan.

Läs detta också:

Lycka till!

Om du är villig att betala mer än 10 tkr som Cuben du länkat till finns många olika hojjar.

Kolla andra trådar på detta forum. Det dyker upp minst en ny köpa-mtb-för-nybörjare-tråd i veckan.

Läs detta också:

Lycka till!
Så mycket mer än 10 000 är jag inte beredd på att ge eftersom jag vill ha råd med lite tillbehör rätt snabbt också, som bra skärmar, pakethållare, eventuellt klick-pedaler, stabilt lås, dna-märkning, ev. gps-spårning etc.

Jag fick tillbaka 8900 på försäkringen för min stulna cykel så det är en början där ungefär. Cuben verkade inte så lovande eftersom det är fjäderdämpare. Just nu är XC 100 min favorit. Jag har läst guiden flera gånger och även petat i mtb för nybörjartrådarna. Men denna tråd har gett mig mest :D

Ett alternativ i helt andra ändan av spektrat, om vi börjar prata mer brukscykel med stänkor och pakethållare som ska stå ute obevakad…

Köp en begagnad stålmtb av bra märke (GT, Marin, Miyata, etc) från 90-talet, t.ex. genom att sätta upp en köpes-lapp i trapphuset om du bor i lägenhet. Lägg max 1000:- för cykeln.

Byt själv till bra däck, handtag och en helt fräsch drivlina och växelreglage + ev bakväxel. Ca 2000:-

Du får en mycket bra brukscykel utan att vara stöldbegärlig. Se t.ex. Visa din Miyata tråden för inspiration.

Så här ligger landet idag!

Om XC 100 känns bra så blir det köp på den.

Annars blir det White XC 290 PRO Deore 11s 22.

Initiala tillbehör tills jag hittar bra GPS-spårning:

-Billig skärm bak, min granne skär till någon liten flärp för fram
-Billigt fotstöd (kanske till och med har något som passar hemma)
-Billig ljudstörare när någon rör cykeln. Cykeln kommer bara stå korta stunder dagtid utomhus så mest för att slippa bli av med grejor från den
-Sköna pedaler, eventuellt klick eller åtminstone något med piggar
-Thule Pack 'n pedal pakethållare
-DNA-märkning
-Stöldmärkning från försäkringsbolaget
-Nya handtag och sadel om det blir White

Många bäckar små, så tror totalbudgeten ändå blir runt 12-13 000..

Ett alternativ i helt andra ändan av spektrat, om vi börjar prata mer brukscykel med stänkor och pakethållare som ska stå ute obevakad…

Köp en begagnad stålmtb av bra märke (GT, Marin, Miyata, etc) från 90-talet, t.ex. genom att sätta upp en köpes-lapp i trapphuset om du bor i lägenhet. Lägg max 1000:- för cykeln.

Byt själv till bra däck, handtag och en helt fräsch drivlina och växelreglage + ev bakväxel. Ca 2000:-

Du får en mycket bra brukscykel utan att vara stöldbegärlig. Se t.ex. Visa din Miyata tråden för inspiration.

Jag tror att jag till hösten kanske kommer se på att fixa upp min hybrid med 1x11 och slipa av lite av färgen och fula till den. Min granne kan också skriva ut dekaler och annat noice så kanske blir en sleeper av den.. Nishiki goes biltema fast med singelklinga xD

Annars kanske man borde nappat när XXL hade sin basic basic-cykel ute för 1999kr häromveckan.

DNA och stöldskyddsmärkning tror jag tyvärr inte skyddar din hoj (pengar i sjön). En fin mtb måste placeras på ställen som minimerar stöldrisken. Och såklart godkänt lås så man får ut på försäkringen ifall tjuven är framme.
Tryckte "jag vet inte" om mitt lås var godkänt och fick tillbaka på försäkringen efter två dagar.

Tänker ändå att en klisterlapp med DNA och stöldskyddsmärkning verkar avskräckande - men då räcker kanske klisterlapparna.. De stunder den inte kommer stå i cykelgarage där man måste ha medlemskap kommer röra sig om 30min eller så. Tänker att avskräckande kan göra en hel del nytta där.

GPS tänker jag kan vara viktigare; eftersom tillvägagångssättet för Uppsalas ivrigaste cykeltjuv är välkänt. Han lägger undan dem ett tag före han bär dem hem (200m från mig). Då skulle jag kunna hitta den inom de 24 första timmarna ute någonstans. Om inte så skulle jag peka polisen mot hans välkända lägenhet där de plockat totalt ett 70-tal cyklar senaste 2 åren..

Senast ändrad:
I en perfekt värld parkerar man inte en MTB någonstans. Bättre att köpa en 1999 kr White för det

Jag är högst kritisk till dessa cyklar då de inte är byggda för att överleva särskilt många år. De här som köpt dem byter ut hälften av delarna, vad är vitsen då? Känns som miljöförstöring.

Du kan nog få din billiga cykel stulen också och mitt försäkringsbolag tar självrisk hur som helst.

En äldre cykel med V-bromsar däremot verkar helt ointressant för cykeltjuvarna.

En passus: Efter en vecka på franska atlantkusten har jag på sistone sett decathlons instegs-mtb’s användas till det mesta, ofta framförda av medelålders män i tajta kläder som motionsverktyg på grusvägarna i omnejden, men även som fordon för hela bikepackingfamiljer som checkar in på campingen där vi bor. Det är blandat 26-29 tum, ofta med kärra. Dominansen (även bland tält och campingutrustning) är total, ok att Decathlon är stora men detta verkar nästan iscensatt..

Vi var på en camping utanför Trosa i början av sommaren, och alla tält utom vårt var från Decathlon. De verkar ha en riktigt stor marknadspenetration.

Tillbaka
Topp