Luktapåblommorna
Aktiv medlem
Hur långt cyklar motionseliten?
Cykelgeek95
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
här på nätet är vi 1337, inte "elit"Jag tror att det är ganska/väldigt få på happy som anser sig vara "elit".
Alltid undrat vart han tog vägen och hur det gick med satsningen, har tom googlat honom ibland. Nu vet vi!Cykelgeek95
Där snackar vi högoddsare!Sen visar det sig att Björn Suneson och Woodknocker är samma person…
har en effektmätare på cykeln. Det jag blir bättre av är att träna bättre. Effektmätaren kan möjligen vara en hjälp på den vägen.
Vilket jävla snömos. Du har helt garanterat inte ens en plan för att bli bättre, du bara kör på måfå. Låt mig skratta.Det är fel!
Jag blir inte ett dyft bättre för att jag har en effektmätare på cykeln. Det jag blir bättre av är att träna bättre. Effektmätaren kan möjligen vara en hjälp på den vägen.
Personligen är jag inte intresserad av att sitta och lägga upp träningsprogram, analysera resultat och effektdata etc. Mitt mål att ha cyklingen som en trevlig mental avkoppling som har som positiv bieffekt att jag mår lite bättre än om jag inte cyklar. Skulle jag gå all-in på träningsprogram etc. skulle jag med all sannolikhet bara tappa lusten. Försökte mig en vinter på att strukturera upp inomhuscyklandet lite. Blev ganska less efter en månad.
Numera cyklar jag för att jag tycker att det är en trevlig motionsform. Jag gör det när jag tycker det är kul. Har jag ingen lust så skiter jag i det. Och när jag cyklar gör jag det på ett sätt som jag för dagen tycker är kul. Ibland innebär det att bara åka ut och rulla en sväng utan att ta i speciellt mkt. Ibland blir det malande i gubbtempo/mellanmjölksfart/... och jag har ingen ångest över att det sannolikt gett bättre träningseffekt om jag kört stenhårt och följande dag vilat istället. Ibland kör jag lugnt och trycker på vad jag för dagen orkar på vissa delsträckor.
Och detta tar inte ens upp punkten att en effektmätare som alla andra manicker är ngt som kan strula, något jag ogillar.
Så, gilla gärna effektmätare. Klarar du inte av att inse att det för andra inte kommer att göra dem till bättre cyklister utan a) antingen blir en manick som inte används alt. dess utdata lämnas obeaktad, eller b) mördar glädjen med cykling och får dem att dra ner på cyklandet eller helt sluta cykla, ja då är det i mina ögon ditt problem. För inte ens du kan rimligen hävda att någon som åker runt med en effektmätare men aldrig beaktar dess data kommer att bli en bättre cyklist p.g.a. effektmätaren. Inte heller kan du rimligen hävda att någon som tappar glädjen och slutar cykla p.g.a. den stress analyserande av effektdata och därtill kopplat planerande kan innebära för vissa kommer att göra dem till bättre cyklister.
Haha, dessa rader är ju ett bevis på att du inte fattat nåt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, jag väljer skratta för det är roligare!Vilket jävla snömos. Du har helt garanterat inte ens en plan för att bli bättre, du bara kör på måfå. Låt mig skratta.
Så varför gör du anspråk på att veta någonting när du är en glad amatör? Du har fan hybris.
Nej, det är inte snömos. Det är en förklaring till hur jag resonerar. Att människor har andra värderingar och prioriteringar än vad du har innebär inte att det de skriver är snömos.Vilket jävla snömos. Du har helt garanterat inte ens en plan för att bli bättre, du bara kör på måfå. Låt mig skratta.
Så varför gör du anspråk på att veta någonting när du är en glad amatör? Du har fan hybris.
Jag trodde jag satt och diskutera med någon slags auktoritet inte någon som avvisar wattmätare för att det kan strula. Du vill helt enkelt inte bli ditt bästa jag ja då vet jag som sagt inte varför jag lade ner all den här tiden på dig.Nej, det är inte snömos. Det är en förklaring till hur jag resonerar. Att människor har andra värderingar och prioriteringar än vad du har innebär inte att det de skriver är snömos.
Att jag kör utan plan är ju rätt uppenbart av det jag skriver så jag förstår inte varför du framhäver det såsom att det vore någon bra insikt.
Och om du undrar varför människor är motvilligt inställda till dig så kanske det beror på att du skrattar åt deras motionerande istället för att acceptera att människor är olika och har olika prioriteringar i livet.
Precisera sedan gärna vad det är du menar jag hävdar att jag vet och som du tycker jag har fel kring. Inte allmänt dravel utan konkreta saker nu.
Att jag är en amatör vad gäller cyklande är helt sant. Med mindre att du är cykelbud, brevbärare eller dylikt är du säkerligen också amatör för ett kontrakt med något proffsstall lär du inte ha.
Vore också bra om du kunde konkretisera i vilka frågor du menar att jag visar på övermod/storhetsvansinne. Normalt sett tror jag att jag ses såsom varande lite mer åt det försiktiga hållet så det vore intressant att höra vad som får dig att tycka så annorlunda.
Underhållningsvärdet ska inte underskattas.Min första ignore, får se hur det fungerar, har inte sett en enda tråd där en viss person INTE bara käftat emot allt & alla
"Jag gillar svarta kläder" - En vanliga användare
"Jaha, du gillar svarta kläder, då är du helt dum i huvudet & förtjänar inte ens att äga en cykel, du borde ligga 3 meter under jord" - En viss person
Verkar som Happy teamet är väldigt toleranta men när varje tråd förstörs av den skit-attityden???
Som jag uppfattar det så käbblar jag mest med GoranS, sedan kommer olika åsikter iofs alltid att innebära "käbblande", detta är något jag bara uppskattar, jag hatar åsiktskorridorer.Min första ignore, får se hur det fungerar, har inte sett en enda tråd där en viss person INTE bara käftat emot allt & alla
"Jag gillar svarta kläder" - En vanliga användare
"Jaha, du gillar svarta kläder, då är du helt dum i huvudet & förtjänar inte ens att äga en cykel, du borde ligga 3 meter under jord" - En viss person
Verkar som Happy teamet är väldigt toleranta men när varje tråd förstörs av den skit-attityden???
Nu hakar du upp dig på en detalj som jag nämnde i förbigående. Om du läst det jag skrivit totalt sett i tråden borde det ha framgått att det inte är mitt huvudsakliga skäl till att jag inte är så intresserad av att skaffa en effektmätare.Jag trodde jag satt och diskutera med någon slags auktoritet inte någon som avvisar wattmätare för att det kan strula. Du vill helt enkelt inte bli ditt bästa jag ja då vet jag som sagt inte varför jag lade ner all den här tiden på dig.
JAA klart som korvets spad att människor får cykla för att det är roligt, de får till och med cykla för att medvetet bli SÄMRE. Men du ger ju den här auran av att vara någon slags gud när det kommer till cykling. Du vet alltså ingenting om wattmätning och tränar inte ens planlagt ändå är du alltså en gud, ja då vet jag. Då ska jag sluta svara dig.
Nu var det mest på skämt men man måste medge att det var en snygg plugg för UM som fick maximal effekt.Där snackar vi högoddsare!
Den där jämförelsen haltar när det kommer till cykling. Att tävla och komma topp-10 och samtidigt vara en äventyrare med långdistans i fokus är 2 discipliner långt ifrån varandra.Nu var det mest på skämt men man måste medge att det var en snygg plugg för UM som fick maximal effekt.
Så även om det är svårt att följa herr Woodpeckers resonemang och vad diskussionen egentligen avser utreda så ger den god effekt.
Ursprungsinlägget 2021-06-07
Anta att du är en mycket erfaren cyklist, tillhör motionseliten och brukar placera dig bland de 10 procent främsta i cykeltävlingar på 10 mil eller längre. Du gillar också att ibland vara ute på äventyrscykling som kan pågå under flera veckor utan vilodagar och där du cyklar i ett hyggligt tempo men som inte knäcker dig. Ambitionen är att komma så långt som möjligt varje dag men ligga i din komfortzon så att du alltid får full återhämtning även om du ibland är ute mer än 12 timmar per dag. Hur många mil kan en sådan cyklist räkna med att göra varje dag när det handlar om flera veckor? 20, 30, 40 mil per dag?
Det är nog svårt att jämföra löpning med cykling och jag är novis på cykel. Jag är en 73-årig löpare som klarar att springa 5-6 mil per dag under flera månader. Anledningen till frågan är att försöka få en hum om vad motsvarande prestation hos en medelålders cyklist är.
Björn Suneson,
Grejen är väl att han inte vill ha råd, han vill göra reklam för sin blogg…Björn känns ju mer som en seriös människa som går ut och gör det. Han får skaffa en coach så får han bättre råd än här.
Alla vet nog att tabellen med FTP inte är viktig i hans fall.
Förefaller i mina ögon rätt osannolikt. Jag har i alla fall sällan varit med om reklam som inte visar eller nämner produkten som man gör reklam för.Grejen är väl att han inte vill ha råd, han vill göra reklam för sin blogg…
Han var nog inte ute efter att få råd här, utan han ville höra vad hans 6-7 mil löpning per dag kunde jämföras med i cykling. Och det var väl 30-40 mil.Björn känns ju mer som en seriös människa som går ut och gör det. Han får skaffa en coach så får han bättre råd än här.
Alla vet nog att tabellen med FTP inte är viktig i hans fall.
Svart på vittFörefaller i mina ögon rätt osannolikt. Jag har i alla fall sällan varit med om reklam som inte visar eller nämner produkten som man gör reklam för.
Ok. Det där är dock inte första inlägget vilket var vad jag avsåg men inte skrev. Om jag vore ute efter att göra reklam hade jag nog varit lite mer explicit än att ”gömma” länken en bra bit net i tråden och hyggligt diskret i slutet av ett långt inlägg.Svart på vitt
Ett uttömmande svar från @goran S, tycker jag.
Preciserar hur jag grejat att springa 5-6 mil per dag oavbrutet under ett par månader:
1. Tiden jag är ute inklusive stopp för lunch och middag och småstopp brukar ligga på 10-12 timmar/dag, varav jag är i rörelse (går i princip inte) 8-10 timmar.
2. Det handlar om "äventyr" som är planerade i detalj och då man är extra taggad. Tar ibland powernap under vilan.
3. Min löphastighet ligger på 8-10 km/tim. Med några småstopp kan det ta ca 1 tim 30 min att göra en mil.
4. Jag är sällan riktigt utpumpad när dagen är över, återhämtar mig till 100 % till nästa dag men skulle ogärna öka dagsdoserna med ytterligare en mil även om jag någon enstaka dag "tvingas" göra det och då vara ute mer än 12 timmar, skaderisken ökar då markant.
--
Så sammanfattningsvis baserat på era svar gissar jag att en motsvarande cyklist lätt kan vara i rörelse först mina 8-10 timmar och då göra 25 mil och sedan plussa på med några timmar och komma upp i kanske totalt 30-40 mil/dag och ändå inte vara slutkörd. Eftersom jag är en gammmal man skulle kanske en elitmotionär, som är 30-40 år, behöva cykla över 40 mil för att prestationerna skulle vara "likvärdiga". Är jag snett ute?
Nog färdigskrävlat. Nu är det upp till bevis. Den 19 juni startar jag min Nils Holgerssontur, en löprunda på ca 350 mil genom Sveriges alla 25 landskap. Svaret på om 73-åringen lyckas stappla sig igenom större delen av Sverige får du i mitten av augusti på min blogg www.suneson.se
Jag tycker det är smart. Få igång diskussionen och sen presentera ditt egentliga syfte. Happy svalde med bete, krok och sänke.Ok. Det där är dock inte första inlägget vilket var vad jag avsåg men inte skrev. Om jag vore ute efter att göra reklam hade jag nog varit lite mer explicit än att ”gömma” länken en bra bit net i tråden och hyggligt diskret i slutet av ett långt inlägg.
Jag tror som bigmollo att hans syfte med tråden var att få svar på en fråga.
Hur vet du det? Har du koll på besöksstatistik på hans sida så du vet om det du kallar reklam hade ngn effekt?Jag tycker det är smart. Få igång diskussionen och sen presentera ditt egentliga syfte. Happy svalde med bete, krok och sänke.
Haha, du får fråga Björn.Hur vet du det? Har du koll på besöksstatistik på hans sida så du vet om det du kallar reklam hade ngn effekt?
Nja, det var ju du som påstod att happy svalt det med hull och hår.Haha, du får fråga Björn.
Källa (?): https://www.intersport.se/guider/cykelguider/cykelpendla/Allt fler cyklar till och från jobbet och för att transportera sig ytterligare i vardagen. Och det finns många vinster på många olika områden om fler väljer att cykla. Den oftast vanligaste anledningen till att cykla mer är på grund av hälsan, men det finns även fler anledningar som du kan läsa mer om längre ner.