Hur många lumen..

STIZZE

Aktiv medlem
Hur många lumen..
.. behövs för att bakomliggande cyklist inte skuggar min sikt till hösten/vintern/våren 2018/19?

Och vad/vart rekommenderar happy att hen köper denna extravaganza happylampa?

Hur många lumen..
För ljusstarka blir lite jobbiga när man kör bakom folk med reflekterande delar på kläderna eller annorstädes. Så jag säger köp en superbra reflexväst istället så lär folk bakom dimma ner i ten självbevarelsedrift och du har löst ditt problem...

Det är väl annars dessutom lux du vill veta, då lumen utan att veta spridningsmönstret omöjligen kan svara på din fråga.

Hur många lumen..
Jonas sa:
För ljusstarka blir lite jobbiga när man kör bakom folk med reflekterande delar på kläderna eller annorstädes. Så jag säger köp en superbra reflexväst istället så lär folk bakom dimma ner i ten självbevarelsedrift och du har löst ditt problem...

Det är väl annars dessutom lux du vill veta, då lumen utan att veta spridningsmönstret omöjligen kan svara på din fråga.
Lux har jag å andra sidan aldrig sett angivet för en floodlampa av den sorten man har i skogen.

Hur många lumen..
Bengt-re sa:
500-800 lumen är precis rätt. Tillräckligt med ljus och inte enorm strömförbrukning.

Köp något bra.
800 är på tok för klent för att slippa skugga om nån kör för nära bakom. Det dubbla kanske är mer rimligt.

Men tipset om reflexer är förmodligen nog så effektivt :)

Hur många lumen..
Det beror på hur bredstrålande lampan är. Lumen är ju totalt ljusflöde, så ju snävare ljuskonen är, desto starkare blir det per ytenhet (vilket man mäter i lux). En smalstrålande hjälmlampa kan funka med 800-1000 lumen, men bör kombineras med något mer bredstrålande på styret, som då gärna får vara starkare i lumen mätt för att de ska upplevas som lika ljusstarka.

Hur många lumen..
Makten sa:
Det beror på hur bredstrålande lampan är. Lumen är ju totalt ljusflöde, så ju snävare ljuskonen är, desto starkare blir det per ytenhet (vilket man mäter i lux). En smalstrålande hjälmlampa kan funka med 800-1000 lumen, men bör kombineras med något mer bredstrålande på styret, som då gärna får vara starkare i lumen mätt för att de ska upplevas som lika ljusstarka.
Fast det gör inte så mycket om en sekundär lampa som fyller ut från styret är lite svagare tycker jag.

Men jag har övergett det helt enkelt för att mina batterier alltid läckte in vatten och dog till slut när de satt på ramen så kör bara en fet halvbred på huvudet med batteri i väskan.

Hur många lumen..
Om du menar bakåtlampa har jag en exposure TraceR, den finns i mk2 nu, min är första.
Den har folk bett mig stänga av när vi kör gruppcykling i gryning, inte helt mörkt med andra ord.
Långsam, laglig pulsande ljus har den. Rejäl tjong i pulserna.

Hur många lumen..
Bengt-re sa:
500-800 lumen är precis rätt. Tillräckligt med ljus och inte enorm strömförbrukning.

Köp något bra.

Nej, det är på tok för lite. Särskilt om det är teoretiska Kinalumen.

Jonas sa:
... Så jag säger köp en superbra reflexväst istället så lär folk bakom dimma ner i ten självbevarelsedrift och du har löst ditt problem...

Ha ha ha. Smart! Det skall jag göra.

Makten sa:
... En smalstrålande hjälmlampa kan funka med 800-1000 lumen, men bör kombineras med något mer bredstrålande på styret, som då gärna får vara starkare i lumen mätt för att de ska upplevas som lika ljusstarka.

Tycker det funkar alldeles utmärkt med 1000 lumen på styret och 1200 på hjälmen. Styrlampan har jag ändå bara för att fylla ut och minska kontrasten mot pannlampans sken. (Uppmätta engelska och tyska lumen och inte några fantasifulla Kinalumen.)

Hur många lumen..
Stervelo sa:
Om du menar bakåtlampa har jag en exposure TraceR, den finns i mk2 nu, min är första.
Den har folk bett mig stänga av när vi kör gruppcykling i gryning, inte helt mörkt med andra ord.
Långsam, laglig pulsande ljus har den. Rejäl tjong i pulserna.
Långsamt puls är sällan lagligt eftersom drygt 3Hz är någorlunda snabbt..

Hur många lumen..
s sa:
Tycker det funkar alldeles utmärkt med 1000 lumen på styret och 1200 på hjälmen. Styrlampan har jag ändå bara för att fylla ut och minska kontrasten mot pannlampans sken. (Uppmätta engelska och tyska lumen och inte några fantasifulla Kinalumen.)

Man kan naturligtvis kombinera lite hur man vill efter tycke och smak:-) Min poäng var att lumen faktiskt inte säger så mycket om hur ljust det blir (eller upplevs) eftersom ljusbildens storlek påverkar den absoluta ljusstyrkan vid X lumen.
Hur som helst så tycker jag personligen att den upplevda styrkan bör vara ungefär samma på hjälm- och styrlampa för att man inte ska bli sjösjuk och tappa djupseendet när man vrider på huvudet. Möjligen är jag ensam om det, men i praktiken innebär det att jag kör den klena hjälmlampan på fullt och drar ner styrkan på styrlampan så att de blir hyfsat jämna. Då är det smutt och bra.

Skulle jag köpa lampa idag så skulle jag nog köpa nån bredstrålande OCH stark lampa att ha på hjälmen, endast.

Hur många lumen..
Bra att ha två om den slocknar blir det riktigt mörkt,eller om du möter någon med bara stark på hjälmen kan du vrida på huvudet så du inte bländar men det är bra att se framåt :)

Hur många lumen..
om bakomliggande har sammalika kräm som du kommer det alltid bli en skugga.

använder vid stigcykling sådär 3000 välriktade europeiska lumen. mindre om det är snö.

Hur många lumen..
Jag har ett samarbete med Moonlight Mountain gear så detta inlägg kan ses som REKLAM.

Moonlight mountain gear BAD 2000 är en riktigt bra lampa jag kör med. De kommer snart med en 700 lumen variant också. 700 på styret och 2000 på hjälmen är fint. men jag använder sällan 100% läget på 2000, då blir det nästan för ljus i skogen.

Har en review här:
https://pulskurvan.blogspot.com/2018/08/review-lampan-bad-2000-fran-moonlight.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp