Luktapåblommorna
Aktiv medlem
Hur mycket har pengar har ni lagt på er hobby ?
Inga harpengar, bara cykelpengar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Spacekitty sa:Jonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.
Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.Spacekitty sa:Jonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.
KiwiQ sa:Spacekitty sa:Jonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
+1 på den!
Tur att det finns andra som betalar bakom din rygg: "Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :DJonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.[/quote]Fältprästen sa:Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.
Hur mycket glädje man får ut av spenderandet skiljer också. Jag är högst tveksam till att jag skulle ha roligare om jag köpte en ny cykel för 60k även om jag har råd. Eller i övrigt fler dyra prylar. Fler resor skulle nog göra mer i så fall men där spenderar jag redan en rätt stor del av semestern, med sex veckor cykelresor förra året.Raggamuffin sa:Fältprästen sa:Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.
Men varför chansa? :)
Det som är intressant är hur olika stor del av livet folk tycker hobbyn ska / får ta. Och hur man prioriterar efter det.
Bama sa:När man har räknat bort sparande, mat, hyra, och övriga fasta kostnader så läggs alla pengar på cykelrelaterade prylar och aktiviteter.
Hej.. 1,4 är billigt. Svenskt Näringsliv anger summan till 3,7. JÄVLAR vilken cykel man skulle kunna...mvh borano20happymtb.fr sa:Tur att det finns andra som betalar bakom din rygg: "Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :DJonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.Fältprästen sa:Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.Spacekitty sa:Jonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
GoranS sa:Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.
Tyvärr minns han ingenting av det!Jensen sa:AX3L sa:Jensen sa:a.svensson sa:Slutade räkna för drygt 15 år sedan, då insåg jag att det handlade om ett sexsiffrigt belopp.
Har dock lagt ner mindre pengar sedan dess.
+1 med reservation för att det inte minskat :-)
Men samtidigt haft vänner som bränner liknande på krogen genom åren. Slutade egentligen kan rätt tidigt, för det är irrelevant när man har råd och det är en bra sak att lägga pengar på. Finns klart osundare saker att bränna pengar på
Jag har spenderat mina pengar på sprit, brudar och snabba bilar. Resten har jag slösat bort.
? du har säkert haft kul ?
Köper du ny cykel till listpris så är en spenderad krona säkert 40 öre förlorad när du lämnat butiken.bellasoda sa:GoranS sa:Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.
Som jag tidigare nämnt i tråden, en krona spenderad på en cykel är inte en förlorad krona, värdet finns ju kvar.
Crossmax sa:Köper du ny cykel till listpris så är en spenderad krona säkert 40 öre förlorad när du lämnat butiken.bellasoda sa:GoranS sa:Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.
Som jag tidigare nämnt i tråden, en krona spenderad på en cykel är inte en förlorad krona, värdet finns ju kvar.
happymtb.fr sa:Tur att det finns andra som betalar bakom din rygg: "Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :DJonatan F sa:Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.
Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.happymtb.fr sa:"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Hur mycket skatt måste man som vuxen betala om året för att inte vara en kostnad?Fältprästen sa:Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.happymtb.fr sa:"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Eller räknar man med skola, sjukvård osv?
Det stämmer säkert till en viss del i alla fall. Man skulle ju kunna bli filantrop. :)GoranS sa:Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.
Tomcaten sa:Ja men det är inte jag som betalar för de. Det är landstinget(vi ändå)
Fältprästen sa:Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.happymtb.fr sa:"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Men räknar man in de offentliga utgifterna också?thomaslundstrom sa:Större bil, större lgh, flytt till hus etc. Det är där de stora pengarna för barnskaffande ligger, inte i blöjor och standardmjölk.
thomaslundstrom sa:Fältprästen sa:Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.happymtb.fr sa:"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Större bil, större lgh, flytt till hus etc. Det är där de stora pengarna för barnskaffande ligger, inte i blöjor och standardmjölk.
Octagon sa:Nån som har använt pengar som egentligen var tänkt till annat på cykling? Det har jag, sålde lite aktier som egentligen var tänkta att sparas till framtiden och köpte ny hoj. Värdeutvecklingen på cykeln var inget vidare, men roligare än aktierna.
Att räkna in "lyxkonsumtion" i vad det kostar att hålla ett barn vid liv tills 18-årsdagen är väl inte direkt rättvist.Octagon sa:Ett par tonåringar som tycker att det är orättvist att bara pappa ska åka till Åre och cykla Downhill. Vips så var det cykelbudget x3. Eller åka till alperna och åka skidor (som dom växer ur vartannat år). Eller allt annat kul, man blir dubbelt så många på allt.