Hur mycket har pengar har ni lagt på er hobby ?

Som nämnts tidigare, jag har bränt flera 100.000 tusentals kronor på krogen i mina dagar.. visst hade jag kul.

Nu 10 år senare går jag ut på krogen kanske 1 gång om året.

Ligger väl runt 100.000+ på cykelprylar. Men med tanke på hur bra det får mig att må, så fort jag kommer ut med hojen så är det som
Terapi. Det handlar inte om att ha de bästa komponenterna osv utan vad cyklingen ger mig, den får mig att klara av mitt liv i princip. Jag rensar skallen osv osv

Jag ser inget fel i att lägga de pengar jag gör. Jag brukar inte berätta för kollegor osv vad sakerna kostar för de kan ju inte föreställa sig vad det är till för nytta.

Om någon har kul på sin hoj som kostar 1000kr eller om någon har en hoj de lagt 100.000+ på, vad spelar det för roll?

Jag har iallafall lärt mig en sak och det är att köpa det bästa direkt (tex är ett par fina hjul eller den absolut vassaste gaffeln)dyrast är inte alltid bäst nej men när man väl har de bästa, så är det fan sån skillnad på det man hade som var mindre bra.

Sitter alltid och har en beställing på ingång, på någon del, något funktions plagg till cyklingen.

För att avsluta så cyklar jag otroligt mycket, hojen står inte och samlar damm direkt, jag struntar i om det regnar, snö, -10, mörkt, oavsett så är det alltid kul att hoja!

Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.

Jonatan F sa:
Fascinerande läsning, jag finansierar hela mitt liv med belopp motsvarande mångas cykelbudget. Är för tillfället student, 10 000kr/månad.

Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.

Spacekitty sa:
Jonatan F sa:

Det kan vara så att många andra inte längre är studenter, istället jobbar och sliter hårt och får lön för mödan.
Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.

Ni menar att jag parasiterar på systemet?:)

Och fältprästen har en poäng, jag studerar inte enbart.

KiwiQ sa:
Spacekitty sa:
Jonatan F sa:

+1 på den!

Jonatan F sa:
Tur att det finns andra som betalar bakom din rygg: "Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D

Fältprästen sa:
Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.[/quote]

Men varför chansa? :)

Det som är intressant är hur olika stor del av livet folk tycker hobbyn ska / får ta. Och hur man prioriterar efter det.

12000 kr för en MTB som ska köras under 4 eller 5 år, dvs 2400/3000 kr per år
~5000 kr/år i uppgraderingar, verktyg, slitdelar och olika gadgets
~5000 kr/år i cykelkläder

minus 7000 kr/år för att jag cyklar i princip överallt istället för att åka kollektivt (netto av slitdelar för pendlarcykeln och enstaka resor med kollektivtrafik) som ju ingår i min cykelhobby

Så för mig blir det typ 6000 per år ::fist pump::

Raggamuffin sa:
Fältprästen sa:
Det går ju fortfarande att spendera som en student om man vill, trots jobb. Det kan finnas andra mål i livet framöver.

Men varför chansa? :)

Det som är intressant är hur olika stor del av livet folk tycker hobbyn ska / får ta. Och hur man prioriterar efter det.
Hur mycket glädje man får ut av spenderandet skiljer också. Jag är högst tveksam till att jag skulle ha roligare om jag köpte en ny cykel för 60k även om jag har råd. Eller i övrigt fler dyra prylar. Fler resor skulle nog göra mer i så fall men där spenderar jag redan en rätt stor del av semestern, med sex veckor cykelresor förra året.

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
Jonatan F sa:
Tur att det finns andra som betalar bakom din rygg: "Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Hej.. 1,4 är billigt. Svenskt Näringsliv anger summan till 3,7. JÄVLAR vilken cykel man skulle kunna...mvh borano20

Fältprästen sa:
Spacekitty sa:
Jonatan F sa:

Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.

GoranS sa:
Ja, man kan ju intala sig att mest pengar när man dör vinner. ;-) Skämt åsido, ju mer pengar man har sparat för framtida behov, ju mindre (subjektivt) värde torde varje ytterligare sparad krona ha och i något läge spelar det nästan ingen roll. Det är ju då rimligt att man i något läge faktiskt blir gladare av att spendera pengarna på hobbyn än att lägga på hög.

Som jag tidigare nämnt i tråden, en krona spenderad på en cykel är inte en förlorad krona, värdet finns ju kvar.

Istället för att spara pengar på hög och tävla i mest pengar när man dör är valet enkelt. Man samlar på cyklar och ser hur många cyklar man har i garaget när man dör.

Jensen sa:
AX3L sa:
Jensen sa:
a.svensson sa:
Slutade räkna för drygt 15 år sedan, då insåg jag att det handlade om ett sexsiffrigt belopp.
Har dock lagt ner mindre pengar sedan dess.

+1 med reservation för att det inte minskat :-)
Men samtidigt haft vänner som bränner liknande på krogen genom åren. Slutade egentligen kan rätt tidigt, för det är irrelevant när man har råd och det är en bra sak att lägga pengar på. Finns klart osundare saker att bränna pengar på

Jag har spenderat mina pengar på sprit, brudar och snabba bilar. Resten har jag slösat bort.

? du har säkert haft kul ?
Tyvärr minns han ingenting av det!

bellasoda sa:
GoranS sa:

Som jag tidigare nämnt i tråden, en krona spenderad på en cykel är inte en förlorad krona, värdet finns ju kvar.
Köper du ny cykel till listpris så är en spenderad krona säkert 40 öre förlorad när du lämnat butiken.

Crossmax sa:
bellasoda sa:
GoranS sa:

Köper du ny cykel till listpris så är en spenderad krona säkert 40 öre förlorad när du lämnat butiken.

Man behöver ju inte vara dum om man inte måste. Och måste man så måste man och då är det säkert värt det.

Självklart är det så men det gäller ju rimligtvis alla här inne, även en yrkesarbetande har ju fått sina första år betalade av någon annan :)

happymtb.fr sa:
Jonatan F sa:

Fältprästen sa:
happymtb.fr sa:
"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.
Eller räknar man med skola, sjukvård osv?
Hur mycket skatt måste man som vuxen betala om året för att inte vara en kostnad?

GoranS sa:
Det stämmer säkert till en viss del i alla fall. Man skulle ju kunna bli filantrop. :)
Nu förespråkar jag inte att man bara skall lägga alla överblivna pengar på hög och aldrig använda dem.
Men att bara köpa prylar för att man råkar ha pengar har jag i alla fall tröttnat på, jag har en drös prylar liggande som jag aldrig använder/använt. Känns även som ett resursslöseri.
Men jag känner folk som bränner alla sina pengar (på en del skitsaker bl.a.) och sedan klagar på att de inte har råd och hur orättvis världen är. Och det verkar inte spela någon större roll vad man tjänar, pengarna bränns ändå.

Min Thaiboxnings hobby har varit den billigaste hittills. Ett par handskar för 400:-, tandskydd under 100:- och Benskydd 200:-. Så för strax över 500:- är man startklar men sen tillkommer medlemskortet och terminsavgifterna i Sthlm kan vara lurigt dyra men 2000:- är väl ok?

Tomcaten sa:
Ja men det är inte jag som betalar för de. Det är landstinget(vi ändå)

Alltså vi andra som får vara med o pynta för ditt nöje eller resultatet av det, lite egoistiskt att vi andra bara får det tråkiga ?

Senast ändrad:
Jag fick för mig att gå igenom orderhistorik och räkna lite på tåget hem från jobbet idag.
Det var mindre än jag trodde - c:a knappt 20000 kr om året i snitt sen våren 2011 när jag blev cyklo och började rusta upp. Max c:a 40000 kr det dyraste av de åren.

Fältprästen sa:
happymtb.fr sa:
"Från födseln till 18-årsdagen kostar ett barn 1,4 miljoner kronor, skriver Dagens Nyheter." :D
Jag undrar hur de räknar egentligen? Det blir i snitt ca 6500 kr/månad. Låter dyrt enligt min mening.

Större bil, större lgh, flytt till hus etc. Det är där de stora pengarna för barnskaffande ligger, inte i blöjor och standardmjölk.

Nån som har använt pengar som egentligen var tänkt till annat på cykling? Det har jag, sålde lite aktier som egentligen var tänkta att sparas till framtiden och köpte ny hoj. Värdeutvecklingen på cykeln var inget vidare, men roligare än aktierna.

thomaslundstrom sa:
Fältprästen sa:
happymtb.fr sa:

Större bil, större lgh, flytt till hus etc. Det är där de stora pengarna för barnskaffande ligger, inte i blöjor och standardmjölk.

Vänta till dess du har ett par tonåringar i huset....

Ett par tonåringar som tycker att det är orättvist att bara pappa ska åka till Åre och cykla Downhill. Vips så var det cykelbudget x3. Eller åka till alperna och åka skidor (som dom växer ur vartannat år). Eller allt annat kul, man blir dubbelt så många på allt.

Sen jag började med cykling för 8 år sen har det väl blivit drygt 10000 kr/år för utrustning och kanske 5000 kr/år för cykelresor. Betydligt billigare än att äga en bil.

MIPS.png

Octagon sa:
Nån som har använt pengar som egentligen var tänkt till annat på cykling? Det har jag, sålde lite aktier som egentligen var tänkta att sparas till framtiden och köpte ny hoj. Värdeutvecklingen på cykeln var inget vidare, men roligare än aktierna.

Tänk om du hade investerat i MIPS då som gör avancerade cykelhjälmar.

Octagon sa:
Ett par tonåringar som tycker att det är orättvist att bara pappa ska åka till Åre och cykla Downhill. Vips så var det cykelbudget x3. Eller åka till alperna och åka skidor (som dom växer ur vartannat år). Eller allt annat kul, man blir dubbelt så många på allt.
Att räkna in "lyxkonsumtion" i vad det kostar att hålla ett barn vid liv tills 18-årsdagen är väl inte direkt rättvist.
Men det skulle inte förvåna mig om det är sådant som också räknas in som någon slags minimumstandard.

Idag fick jag räkna en del iaf. Summan blev en takbox, 3 ganska nya snowbords och ett par skidor. Allt detta skrevs in på polisens hemsida när jag gjorde en anmälan...
hatar tjuvar

Jag vågar inte ens skriva hur mkt pengar som lagts ner på diverse retrobyggen... hade troligen fått en ny FS kolfiber hoj i övre skiktet för den summan ???

Tillbaka
Topp