Hur ofta byter ni drivlina?

Byter när delarna är Slut eller skadade. På mtb så går det två tre kedjor, en till två kasetter, något löphjul (byter dem när de är dåliga och glappa - ingen mening att byta i onödan). Byt när det inte fungerar bra helt enkelt. Kör man två kedjor på en kasett håller kedja två kortare tid. Kanske är det smart att byta kedja och kasett lika ofta?

På gatan håller sakerna mycket längre är min erfarenhet.

Det måste vara väldigt personligt beroende på allt möjligt, och dessutom lite specifikt per cykel och modell på komponenterna.

Cykeln jag använder mest används nästan varje dag, c:a 4-5 mil per dag i snitt, och kanske 60% av tiden i skogen. Den har SLX 3x10 och det går det åt c:a tre kedjor per år i snitt. Två pga. slitage och en pga. brott vid växelsmask-incident (i.e. handhavandefel), typ.

En kassett, ett drev (mitt stordrev är i alu) och ett set XT/Saint-trissor per år.

Kan tillägga min statistik på växlar och vajrar; på tre år har en bakväxel förolyckats och framväxeln har behövt djuprengöring och smörjning en gång. Vajrar och höljen har behövt bytas en gång pga. slitage.

Så fort det kommer något nytt så klart. Man vill ju inte vara hämmad av materialet!

(Nä, på riktigt jag byter typ aldrig, först när det knappt fungerar längre...)

Tillbaka
Topp