Hur ofta byter ni kedja ?

larsgarage

Ny medlem
Hej
Läste på cykelcitys hemsida lite tips ,stod att man rekommenderade att byta kedja var 150 mil ,tycker det låter lite lite ,hur ofta byter ni?

För mig blir det 150 mil på mtb:n och några hundra på räsern. Jag byter hela drivlinan på samma gång. Så när klingorna blir för hajiga så byts rubbet.
/J

Det beror klart på hur mycket lera och skit man åkt i. För min del brukar kejdan bli väl sladdrig efter 100-120 mil. Då brukar kejdan bytas och efter ytterligare 100 mil byts även kasset och kanske mellanklingan.
Belastar du pedalen med låst hjul kan man lätt se hur en sliten kedja och drev klättrar på kuggarna. Bedöm själv om du vill fortsätta och tänk på att med lera och skit emellan kan det lätt kugga över.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är lite dum, jag kör mina drivlinor till dom
> rasar. Orkar inte hålla på med kedjebyten hit
> och dit.

Samma här, på budcykeln betydde det nog 1000 mil eller så...
Nu har jag en cykel jag ska försöka vara rädd om, men sååå ofta lär inte behövas.

Cykelhandlarn blir väl glad om man byter så ofta. Nog borde man ta sig åtminstone femhundra mil utan problem på samma kedja, i alla fall om man håller till på vägen och cyklar.

Det vanligaste är väl en kedja per drev/kassett-uppsättning, men vill man att dreven ska hålla längre och/eller har anlag för pedanteri kan man slita ett gäng kedjor samtidigt.

Kör lika länge på varje kedja (men inte för länge) i en viss ordning. Börja sen om med den första kedjan igen och kör ett antal mil (ånyå samma antal med alla kedjor). Repeat until du tröttnar.

Eller har jag fel... min bild av det hela är att man antingen gör såhär eller kör med en kedja hela drivlinans liv. Det blir bara knas om man börjar med ny kedja och slitna drev.

Köpte ny cykel i höstas och har kört hela vintern, gissningsvis 150-200 mil. Bytte kedja för några dagar sedan, den gamla kändes som sytråd i jämförelse med den nya..

jag brukar byta kedjan med ca 100mils intervall, klingor o kass körs något längre
Så länge kedjan är fräsch håller klingor o kass bättre

På racer kör jag 4 kedjor-2 kassetter-1 framklinga, dvs två kedjor & en kassett per säsong och klingbyte varannat år (då blir det närmare 400 mil per kedja)... Campagnolo 10-delat :-)

TigerMale skrev:
> generellt håller väl framklingorna längre?
> eller är det för att vevpartiet är dyrare som
> man inte byter lika ofta?

Framklingorna kan vara nästan hur slitna som helst utan att en ny kedja börjar rappa. Bak får man problem så fort kassetten är mer än inkörd vid kedjebytet.

Har kört 8 säsonger!! med samma krans, bytt kedja 1 gång på min Parkepre mtb.
Servade min Pegoretti på Cykelcity (tack Mario) och sa att jag funderade på
att byta krans/kedja efter 8 år men allt funkar!!

Jag kör tills det rasar och då blir det till och köpa nytt, kedja och klingor.

Ska man byta måste man göra det regelbundet så att inte kedjan nöts in med klingorna, då går det inte att byta utan att det kuggar över.

Tänkte vara seriös och bytte till en ny kedja i år men det var för sent... det kuggade över. Bara att byta tbx till den gammla och köra på, fungerar klockrent än så länge :)

På min gamla Campa Chorus grupp gick kedjan 2000 mil innan jag bytte. Den gamla hade töjt sig 2 länkar men det var inga problem med klingorna. Hade under tiden växlat mellan 2 kassetter. Var bara att sätta på den nya kedjan och köra.

Carl skrev:
> Mårtens kassetter höll inge vidare länge medan
> han bodde i Linköping. Det var för att jag
> regelbundet kissade på dem.

Du har ingen aning om varför din bakdämpare pajade va?

Dessutom slets min mellanklinga fram ut snabbare än kassetten.

Köpte en sån här så att jag kan hålla koll på när kedjan börjar bli för sliten så att den sliter för mycket på kassetten kan på så sätt byta bara kedjan utan att byta kassett minst ett par gånger kanske mer .<http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5784>

Bilagor

• 5784.jpg
    5784.jpg
    3.8 KB · Besök: 143
Varför kör inte alla tills det rasar? Det är väl bäst. Men ni verkar byta kedja ofta här. Jag körde 8 år på min förra kedja, nu bytte jag allt, blev en dryg tusing. Inte mycket pengar på 8 år. Då snackar jag MTB och ordentlig skogskörning samt vinterpendling. Grüm hojpa!

Byter var 40 mil på MTB 3 kedjor och var 50 mil på racern 2 kedjor. Mest för att hålla drivlinan ren som ger bättre växlingar och mindre rasslande ljud från ingrott smuts.

Min drivlina jag har nu har precis gått in på sin 17:e drifts-månad och i snitt har hojen rullat 10 mil/vecka under den tiden. Har aldrig bytt kedja, bara hållt den ganska ren. Men jag förväntar mig att det rasar vilket tramptag som helst så det ligger en komplett drivlina hemma och väntar på att börja användas. Deore vevparti, LX-kedja och LX-kasset är det som verkar ge mest mil per krona. Actionsports ville ha 75€ för alltihop så det är helt klart inte värt att pilla med kedjebyte när driftkostnaden ligger på ungefär en krona per mil.

plumse skrev:
> Min drivlina jag har nu har precis gått in på
> sin 17:e drifts-månad och i snitt har hojen
> rullat 10 mil/vecka under den tiden. Har aldrig
> bytt kedja, bara hållt den ganska ren. Men jag
> förväntar mig att det rasar vilket tramptag som
> helst så det ligger en komplett drivlina hemma
> och väntar på att börja användas. Deore
> vevparti, LX-kedja och LX-kasset är det som
> verkar ge mest mil per krona. Actionsports ville
> ha 75€ för alltihop så det är helt klart inte
> värt att pilla med kedjebyte när driftkostnaden
> ligger på ungefär en krona per mil.

hela kittet av bra klass för under en lax låter som en plan, utan tvekan;)
värt att ha i minnet

khizzle skrev:
> Varför kör inte alla tills det rasar? Det är
> väl bäst. Men ni verkar byta kedja ofta här.
> Jag körde 8 år på min förra kedja, nu bytte
> jag allt, blev en dryg tusing. Inte mycket pengar
> på 8 år. Då snackar jag MTB och ordentlig
> skogskörning samt vinterpendling. Grüm hojpa!

Hur tusan lyckades du med det?

Mike the bike skrev:
> Hur tusan lyckades du med det?

Om man trampar väldigt försiktigt kanske det går?

Har bytt kasetten och kedjan 1 gång, nu har jag 2 kedjor som jag växlar mellan.
Detta sen 2001, obs ingenting var "måste byta", böt för säkerhets skull...

Setup: xt kassett, PC99 kedja, BBB framklingor(har gått sen 01).

I senaste Cykla stod ju lite intressant att de billigare grupperna är designade (Tiagra, Sora, Mirage, Xenon mfl) för att med normal service ska klara ungefär 200mil per år, mellangrupperna Centaur, Ultegra, 105, Veloce 600-1000mil/år, toppgrupperna 1000mil+/år...innefattar "normal service" kedjebyte?

Min kedja sjunger på sista versen nu så en ny är på ingående. Köpte den nuvarande ifjol och den har väl rullat sin "lilla" del ändå. Eller så har jag för starka ben så att kedjan inte klarar trycket man genererar. ;)
I alla fall, ett års DH, sedan tackade min kedja för sig.

// Fischer

UdoDirkschneider skrev:
> I senaste Cykla stod ju lite intressant att de
> billigare grupperna är designade (Tiagra, Sora,
> Mirage, Xenon mfl) för att med normal service ska
> klara ungefär 200mil per år, mellangrupperna
> Centaur, Ultegra, 105, Veloce 600-1000mil/år,
> toppgrupperna 1000mil+/år...innefattar "normal
> service" kedjebyte?

För att falcitera Monty Python: "And they base this on absolutely nothing."
För att ge ett exempel: Deoreklingor är i stål medan de dyrare gruppernas är i alu. Vilket tror du håller längst?

Senast redigerad av en moderator:
UdoDirkschneider skrev:
> Beror på vad de använder för legering skulle
> jag säga....

Det är allmänt känt att de senare årens lx- och xt-klingor (och xtr?) är gjorda i mjukost...

Brakastruten skrev:
> Vad hände med det tidigare så happy-korrekta
> varvandet mellan tre kedjor? 70 mil mellan bytena
> hördes det som?
> Gillar mitt snugga STX-vevparti.. Det verkar
> outslitligt.

Det har väl inte hänt något, vi som gör så kör fortfarande med dubbla kedjor. Fast bytesintervallet är kortare än så, jag kör ca 30-40 mil på racern och 20-30 mil med mtb innan jag byter mellan kedjorna. Fungerar utmärkt, rent och fint blir det också. Får ut ca två säsongers livslängd på kedja/kassett på mtb:n(10 timmar i veckan i snitt året om i alla väder) och runt 2000mil på racern.

/Leo

Hej,

Har precis köpt mig en sådandäringa kedjemätare (se även bild längre upp i denna tråd). Undrar lite kring vilken sida man skall använda sidan med 0,75% slitage för "aluminum sprockets" och sidan för 1,00% för "steel sprockets". Lurar lite på vad det där eg innebär för mig och mina mätningar, t ex på racern har jag shimano 105 rakt igenom. Enligt produktspecen är exempelvis kassetten av ngn form av nickelplätering, jag skulle vidare anta att grundmaterialet är stål, men vet ej.

Kort sagt, vilken sida skall jag använda? Vet ngn varför man har olika slitagegränsvärden?

mvh
C

donc1000 skrev:
> Vet ngn varför man har olika slitagegränsvärden?

Därför att det inte är så jäkla noga.

Det går ju inte säga hur långt man kan köra på en kedja/drivpaket. Trampa runt några månader i riktigt sandig teräng och jag kan nästan garantera att kedjan kuggar över när man lägger lite tryck på pedalen. Det är då jag brukar byta, så fort den börjar kugga över vid ordentlig belastning i uppförsbackar. Med lite extra lera i ett sådant drivpaket så kommer den garanterat kugga över även vid betydligt mindre belastning.

Men jag har haft problem med min senaste Sram kedja, hade nog tre kedjebrott på den under 3 månader, har nästan aldrig kört av någon shimanokedja. Var tvungen att prova en ny Sram för att se om dete verkligen är skit elelr om den förra bara va ett måndags ex.

Vilken keja funkar för er?

donc1000 skrev:
> Kort sagt, vilken sida skall jag använda? Vet ngn
> varför man har olika slitagegränsvärden?

För att stål är hårdare än alu och slits inte lika fort?

Enligt Skägget http://sheldonbrown.com/chains.html bör man dock byta kedjan vid ca 0.5% slitage, därefter är det stor risk att den börjar äta på kuggar. Och jag byter hellre en XTR-kedja för 160 kr istället för en dito kassett för 1000 kr. Vill inte ens tänka på vad reservklingor till vevpartiet kostar :)

Själv har jag två, tre kedjor jag varvar mellan. Brukar byta "då och då", oftast i samband med att jag gör rent cykeln eftersom det är lättare (för mig i alla fall ) att göra rent kedjan då den är avtagen (snabblås är fina saker). Samtidigt tar man fram tumstocken och kollar slitaget på kedjan.

Tillbaka
Topp