Hur öppnar jag detta nav?

LarsM

Aktiv medlem
Hur demonterar jag detta nav?
Har försökt dra loss ändarna men lyckades inte -vågade inte ta i om det skulle vara fel metod.
Någon som kan identifiera vilket nav det är? Ingen märkning förutom långt nummer.

Bilagor

• 20nav1.JPG
    20nav1.JPG
    213.9 KB · Besök: 289
  • 20nav2.JPG
    20nav2.JPG
    195.8 KB · Besök: 287
Jag har provat att dra -med fingrarna, med tång, fäste i skruvstäd och drog i hjulet. Inget hände.
Skall jag prova igen med bära-eller-brista inställning? Alltså ta i max?
Får jag inte isär det så får jag ändå köpa nytt nav...

Tips om du sätter det i skruvstädet är att sätta i hjulaxeln med så är det mindre risk att göra endcapsen ovala. Sen är det rycka som gäller.

Endcapsen sitter fast med ipressade ringar. Antingen tar du axeln och stoppar i endcapen och bryter försiktigt fram/tillbaka för att lösgöra ringen eller så flyttar du mittspacern mellan lagren åt sidan med lämpligt dorn eller dylikt och slår ur lager/endcappaketet.

Jag fick loss dom!!!
Gjorde en variant av detta:
Endcapsen sitter fast med ipressade ringar. Antingen tar du axeln och stoppar i endcapen och bryter försiktigt fram/tillbaka för att lösgöra ringen eller så flyttar du mittspacern mellan lagren åt sidan med lämpligt dorn eller dylikt och slår ur lager/endcappaketet.
Satte en skruvmejsel mot innerkanten av capsen och bröt -det gick förvånansvärt lätt jämfört med mina försök att dra rakt ut. Tack för tips och stöd för att våga ta i mer. ☺

Tillbaka
Topp