Hur skicka hjul på posten?

kompass_ol

Ny medlem
Är det någon här som vet hur man smidigast skickar ett hjulpar (26") inrikes?

Ska man använda sig av Bussfrakt eller posten? Vad kostar det?
Hur paketerar man det bäst?

Mvh
Magnus

Buster_1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Julpost?
>
>
>
>
> Förlåt...

+1

Hoppas dock på lite mera hjälp från happyeliten.

Pratade med posten senast igår angående hjul .Dom vill gärna ha ett väl emballerat paket . Om du klarar att paketera det i en mindre kartong som har en omkrets mindre än 2 meter så klarar du dig från att betala skrymmande .Dvs två hjul om jag skulle tippa 60+60+40+40= 200cm .Och det skulle då gå som postpaket.Sen beror det ju på vad det väger .

Jag skickade ett par hjul med bussgods. Kostnad 200 kr. Till emballage tog jag två gamla flyttkartonger som jag moddade om. Tror det funkade bra för jag hörde inget från mottagaren.

Jag skickade ett hjul med bussgods och betalade sisådär 80kr i frakt. Helt klart väldigt smidigt, och det tog inte lång tid heller.

175 spänn kostar det på posten.
Jag använder speciella kartonger för hjul som är rätt kraftiga men det går säkert att hitta kartonger som är lämpliga hos cykelhandlarna. Dom brukar ha mycket skräpkartonger.
Dom kanske tom har en massa bubbelplast som ligger och skräpar som du kan använda för att packa med.

//Johan

Som anställd inom postenlogistik.. så embalera BRA!!!
Detta är den största orsaken till att paket går sönder samt inehållet..
Händer att folk sura för sakerna dom skickar är trasiga vid ankomst. och så frågar man hur dom packat skiten. och då kan man undra ibland va folk tänker med..

henlof skrev:
-------------------------------------------------------
> Som anställd inom postenlogistik.. så embalera
> BRA!!!
> Detta är den största orsaken till att paket går
> sönder samt inehållet..
> Händer att folk sura för sakerna dom skickar är
> trasiga vid ankomst. och så frågar man hur dom
> packat skiten. och då kan man undra ibland va
> folk tänker med..

Nu är det väl inte så att paketen hanteras så o-ömt heller gissat jag, kanske bara att accepetera och svetsa en låda i 6mm hardox-plåt :)

det är mestadels maskiner som sorterar paketen. så dom ska tåla att tappas från knähöjd.. det är en tummregel man har.
sen lastas paket i stora burar.. ligger då ett paket i botten med en del på.. och det inte packas bra så blir det platt.
men vi slänger ju inte paketen omkring oss. fast det tror ju alla :P

> henlof skrev:
> --------------------------------------------------

>
> Nu är det väl inte så att paketen hanteras så
> o-ömt heller gissat jag, kanske bara att
> accepetera och svetsa en låda i 6mm hardox-plåt
> :)

Jag har jobbat extra i några månader på en av postens paketterminaler, bland annat med manuell sortering av långgods. Jag skulle inte skicka ett par "finhjul" med posten, med mindre än att de var fjäderupphängda inuti en låda av 10mm hardox.

Jag har flera gånger lagt ihop hjul lite omlott och tejpat ihop dem med kartong kring utsticken på axlarna, och skickat med bussgods. Kartong runt fälgarna också om det inte varit däck på. Inga problem. Det alltid varit fler grejer samtidigt, så jag vet inte vad bara hjulen hade kostat. Hjul ni är rädda för att repa, med fåniga svarta ekrar eller, ve och fasa, någonting med kolfiber, kräver naturligtvis mer omsorg.

Bussgods har för övrigt bättre rykte verkar det som när det gäller att inte skada paket och innehåll. Det kan iofs mycket väl vara så att posten skickar så mycket mer paket att skador hos dem märks av mer fastän de har låg skadeprocent, men av det jag har sett själv är att bussgods verkar vara mer försiktiga, helt enkelt.

Enklaste är väl att skicka med däck och släng? Då behöver man inte bry sig nämnvärt om hur kanterna är emballerade och kan fokusera på att täcka ekrar/nav med kartong =)

Tillbaka
Topp