Hmmm... Nu skall vi se hur många vi lyckas uppröra genom att tänka istället för att kolla vad som gäller.
En tub som fylls med kolsyra kommer ha denna som vätska i tuben på grund av det stora trycket. Principen är densamma som i en kolsyrebrandsläckare. När man släpper ut kolsyran kommer den vara mycket kall, -72 gr C har jag för mig. Om man släpper den till ett icke trycksatt utrymme men som ändå är stängt kommer det föreligga stor risk att man fyller utrymmet med kolsyresnö. När man vill använda en flytande gas i ångform låter man den expandera i en förångare där man sedan kan kontrollerat ta ut ett tryck och flöde. Problemen du får är alltså, kyla och fukt, okontrollerad tryckökning som är direkt farlig om du inte har koll. Som exempel utvidgar sig flytande kväve ca 700 gånger i atmosfärstryck. Inget för en PET-flaska alltså. Vad det gäller kemin tror jag att kolsyra som är trycksatt kommer ut i atmosfären som koldioxid i gasform samt vatten. I industribruk använder man principerna ovan till lite allt möjligt men för att det skall vara godkänt krävs tryckkärl, säkerhetsventiler, reduceringar samt kontroll och besiktning.