Hur tränar randonneurer?

JNilssons

Ny medlem
Hur tränar randonneurer?
Hur tränar egentligen randonneurer? De hinner väl inte dra ut o cykla rundor på 50 mil varje vecka eller har jag fel? Det kanske finns någon randonneur på detta forum som skulle kunna upplysa mig.

/JNilssons

Hur tränar randonneurer?
Jag kan bara tala för mig, som är långsam. De där snabba typerna som kommer runt på kort tid tränar säkert en massa.

Det jag gör är lite intervallträning. Intervallen klämmer jag in i jobbpendlingen, ca 4 av 10 streckor i veckan blir på 40 till 60 km långa med ett antal "toppar" när jag pressar mig. Ibland blir det längre intervaller, på ca 10 minuter, ibland ett antal spurter.

men det är liksom ingen träning, det är mest kul att komma ut och cykla och jag gör det året runt. Fast varje år blir jag lite snabbare och uthålligare, så nån effekt har det.

Hur tränar randonneurer?
En newbee som en annan har kanske inte så mycket info att komma med.
Tränade många hårda pass i vinter, ca 10 timmar i veckan med fokus på att bli starkare och snabbare. La till tre korta styrkepass för att träna upp Core och hade ett par månader med löpning 2-3 ggr/v för variationen och kondisens skull. Framåt våren har distansträningen tagit mer plats och passen färre. I princip kört två korta intervallbetonade pass på ca 7 mil st och ett distanspass på 10-15 mil i veckan.
Känner att det funkat bra med 20, 30 och 40-milaturena men på min första 60milare som jag gjorde nu i helgen kände jag att kroppen behöver mer tillvänjning.
Tror inte att randonneurer tränar på nått särskilt sätt egentligen. Jag kan ha fel :) men de flesta jag snackar med har inte något annorlunda träningsupplägg än andra cyklister och många cykelpendlar till jobbet.

Hur tränar randonneurer?
Man skulle kunna skriva en hel uppsats om detta ämne. Randonneurcykling är mycket mer än att bara cykla från A-B. En del hävdar att det är 75% mental och 25% fysisk kapacitet som krävs. Med det kan man säga att randonneurcykling passar alla men att inte alla passar som randonneurer.
Själv cyklar jag till och från jobbet varje dag året runt men på vinterhalvåret cyklar jag inte för nöjes skull. En bra vinter finns det roligare saker att syssla med: långfärdsskridskor och längdskidor t.ex.
Sedan när temperaturen håller sig över nollan och vägarna börjar torka upp så gäller det att få några 10-mils pass innan de första loppen går av stapeln i början av april. När säsongen är i full gång brukar det inte behöva tränas något mer distans. Köra snabbhetsträning någon vardagskväll är bra komplement.
Det är andra saker man också ska lösa. Skor, pedaler, byxor och sadel som passar t.ex. Att hitta en bekväm sittställning brukar också ta sin tid.
Hur mycket och vad man behöver äta och dricka. Hur lite sömn man klarar sig på. Lära sig tyda kroppens signaler. Etc, etc.
Det tar sin lilla tid att få alla bitarna på plats!

Hur tränar randonneurer?
Har skrivit en tråd om ett sätt att träna inför sub8 på VR: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2328119/page=1

Det viktigaste för de som vill cykla långt är att ha ordentligt motstånd mot trötthet i musklerna (fatigue resistance). Hög träningsvolym är viktigt och eftersom det är opraktiskt att cykla >6h på träning så är det ett bra alternativ att köra ofta istället. Typ jobbpendla, förlänga rutten till 2h+ några kvällar i veckan och sen köra längre pass på helgen, typ 2x4h.

Hur tränar randonneurer?
bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Randonneurcykling är mycket mer än att
> bara cykla från A-B. En del hävdar att det är
> 75% mental och 25% fysisk kapacitet som krävs.

Tänkte ju lägga till att det så klart krävs lite träning men att det är mer en mental inställning är fysisk kapacitet att cykla långt

Hur tränar randonneurer?
Jenny W skrev:
> Tänkte ju lägga till att det så klart krävs
> lite träning men att det är mer en mental
> inställning är fysisk kapacitet att cykla långt

Vissa har ju sådan tur att de fått både och!

Hur tränar randonneurer?
Att cykla 40 eller 60 mil i maj, juni blir en hög tröskel för hen som är ny. Men fixar du att i maklig takt köra 20 off season i januari så har du börjat bygga en bra grund för våren. Parat med pendling och intervaller inomhus kan lagomt långa, och för all del långsamma, rundor ute göra susen för kommande eskapader.

Sen ska du kunna dricka rikligt med rödtjut mellan varven också...

Hur tränar randonneurer?
AxelSthlm skrev:
> Att cykla 40 eller 60 mil i maj, juni blir en hög
> tröskel för hen som är ny. Men fixar du att i
> maklig takt köra 20 off season i januari så har
> du börjat bygga en bra grund för våren. Parat
> med pendling och intervaller inomhus kan lagomt
> långa, och för all del långsamma, rundor ute
> göra susen för kommande eskapader.
>
> Sen ska du kunna dricka rikligt med rödtjut
> mellan varven också...

Där har vi uppenbarligen förklaringen till att en annan inte klarar av randonnécyklandet.

Hur tränar randonneurer?
Tränar och tränar, det är rundorna som är träningen.
Man börjar med en 20-milare, funkar det så tar man en 30 milare, funkar det inte så tar man en 20 milare till, när man känner sig trygg med 20 och 30 mil ger man sig på 40 och 60 milarna.

Det är lite som Bengt skriver, en hel del med att få rutiner för mat, dricka och vila att fungera utan arrangerade saftdepåer, och givetvis att vänja kroppen med 20-30-40 timmars cykling...

Jag brukar skippa fikat på klubbträningarna eller sticka iväg några mil till när de andra cyklar hem efter 10 mil. Jag kör sällan intervaller - men så är jag inte snabb heller.

Vintertid blir det spinning för att hålla benen igång och skidåkning för motion och nöje.

När benen känns rastlösa mellan cykelturerna traskar jag en mil i skogarna bakom kåken.

Hur tränar randonneurer?
Lär väl vara 4*10tim med 12 timmars vila emellan? Dvs 7 varv runt vättern + lite lätt uppvärmning och nedrull Sthlm-Motala? Funkar iofs runt Mälaren också men då blir det kort uppvärm och nedrull.

Hur tränar randonneurer?
Träna? Jag cyklar bara. Kvantiteten står pendlingen för. Några kortare rundor på 6-7 mil med fokus på fart och hög puls och sen naturligtvis några härliga breveter. Den mentala uppladdningen kan inte underskattas. Det mesta sitter i huvudet.

Hur tränar randonneurer?
Jaha okej! Så randonneurer ser alltså bara till att få så många mil som möjligt i benen samt att få ett så tjockt pannben som möjligt? Den första delen låter relativt lätt, den andra däremot ;)

/JNilssons

Hur tränar randonneurer?
bsandborgh skrev:
> Man skulle kunna skriva en hel uppsats om detta
> ämne. Randonneurcykling är mycket mer än att
> bara cykla från A-B.

Jag tycker att det verkar som om ni oftast cyklar från A-C eller D eller ännu längre. Typ Ö.

Hur tränar randonneurer?
Anders H skrev:
> Jag tycker att det verkar som om ni oftast cyklar
> från A-C eller D eller ännu längre. Typ Ö.

Oftast från A-A via hela alfabetet!

Hur tränar randonneurer?
pwr skrev:
>
> Den mest markanta skillnaden är nog att de som
> kör 60 mil+ ofta lägger två långdistanspass
> efter varandra.

Jaha, som typ 15mil lör, 15 mil sön?
Så man får ge sig iväg med möra ben på sön och börja TRÄNA på riktigt

Hur tränar randonneurer?
Magen skall vänjas vid Statoils meny också. Mitt enda randolopp (Ötzi vintras) slutade i total kräkfest i tolv h vid hemkomst, efter besök på korvmojje i Strängnäs och Shell (var det faktiskt) i Bålsta, samt en öl på ett mysko ställe. Om man adderar regnet, temperaturen och ANNAT, så säger jag bara "vilka minnen".

Hur tränar randonneurer?
En annan variant är att lära man sig vad man ska undvika i matväg för att magen ska hålla ihop (hjälpligt). Alternativt bokar man in sig för en privatkurs hos cerberos och får en magen som tål allt. Har fortfarande inte kommit över hans hävning av diverse drycker i en salig blandning och i en oerhörd fart i Nyköping för ett antal år sen. Måste legat långvarig och målmedveten träning bakom för att inte spy på stört efter den uppvisningen.

Hur tränar randonneurer?
GoranS skrev:
> En annan variant är att lära man sig vad man ska
> undvika i matväg för att magen ska hålla ihop
> (hjälpligt). Alternativt bokar man in sig för en
> privatkurs hos cerberos och får en magen som tål
> allt. Har fortfarande inte kommit över hans
> hävning av diverse drycker i en salig blandning
> och i en oerhörd fart i Nyköping för ett antal
> år sen. Måste legat långvarig och målmedveten
> träning bakom för att inte spy på stört efter
> den uppvisningen.

Är Cerberos Stuvstaix okände brorsa?

Hur tränar randonneurer?
Inte mig veterligen och jag tror mig inte ha märkt vare sig ngn särskild pulverfäbless eller galna lårmuskler hos cerberos.

Hur tränar randonneurer?
Fliken skrev:
> Magen skall vänjas vid Statoils meny också. Mitt
> enda randolopp (Ötzi vintras) slutade i total
> kräkfest i tolv h vid hemkomst, efter besök på
> korvmojje i Strängnäs och Shell (var det
> faktiskt) i Bålsta, samt en öl på ett mysko
> ställe. Om man adderar regnet, temperaturen och
> ANNAT, så säger jag bara "vilka minnen".

Ja vilka minnen... :D

Hur tränar randonneurer?
GoranS skrev:
> Har fortfarande inte kommit över hans
> hävning av diverse drycker i en salig blandning
> och i en oerhörd fart i Nyköping för ett antal
> år sedan

LOL,det var en uppvisning i den högre skolan. 4 liter på hälften så många minuter?

Hur tränar randonneurer?
Jag är glad (inte avundsjuk på) för de som kan pendla till jobbet. Jag åker till jobbet bara varannan vecka men jag kan bara pendla på off-season, och då gör jag gärna det. Det blir 54 mil tur och retur, så det är lite väl mycket av det goda under själva säsongen. Jag måste bli bättre på att fejka en jobbpendling morgon och kväll även om jag inte åker till jobbet.

Jag har inga ambitioner att komma in först eller ens en ambition att komma in före den och den. Jag tävlar inte. Men jag har mina egna mål. Min närmaste målsättning är att inte stanna så mycket. Ju kortare stopp, desto lugnare kan jag ta det på banan och ändå komma in på en tid som passar mig. Men det där med kortare stopp kräver träning.

Små saker, som Bengt nämnde, är inte att underskatta. För någon veckan sedan upptäckte jag att ett par handskar som har fungerat bra på klubbrundor och liknande, var helt fel i det långa loppet. Fötterna är ett problem. Det är bättre när de domnar av helt, för då gör de inte ont.

Tolka kroppens och synens signaler. Jag är inte 100% på hur jag ska tolka den där trollen i skogen. Min svärmor svär att de finns.

Jag känner någon som har löst det där med maten på ett kompakt sätt. Han köper en 500g marzipankorv (inte mandelmassa, han har finess) och nallar på den. Det lär finnas lite kvar efter 60 mil. Jag har inte testat själv, men några små Anton Berg marzipan har gått ned.

Hur tränar randonneurer?
Efter att ha ätit efterrätten "mazipanlasagne" på Ratskeller i Lübeck så kommer jag inte kunna äta marsipan på länge.

Carberos är ett fenomen, jag svär att han drack minst 9 liter vatten på en etapp av Transportugal 2008.

Tillbaka
Topp