Huru vårda sin cukelsadel uti läder

bruse

Aktiv medlem
Har en Selle italia sadel i läder som börjar bli ledsen i skinnet. Ska man behöva smörja in dom, eller håller de sig i en evighet?

Min WTB sadel började se väldigt torr och ledsen ut på spetsen, så då kladdade jag helt enkelt på lite av armens svarta skokräm som jag av någon anledning har flera burkar liggandes.
Nu blänker den åter som en hundballe i månsken;)

Minkfett, oskuldsblod och ödleögon är det som gäller.

Läderbalsam kort och gott funkar säkerligen, ta ett av vettig kvalitet typ Akene eller liknande. Hittas i valfri ridsportbutik.

Minkfett har en mjukgörande effekt på lädret. Bra om det är hårt, dåligt om det blir så mjut att det tappar formen.

s: Absolut. Det är väl lite därför Brooks-sadlarna går att spänna varefter lädret töjer sig.

Jag röstar fortfarande för lite finare läderbalsam från valfri ridsportbutik. Funkar det på ridsadlar med nypris på 25000kr som går i ur och skur borde det duga till en cykelsadel för några hundralappar. Tror jag iaf.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Minkfett har en mjukgörande effekt på lädret.
> Bra om det är hårt, dåligt om det blir så mjut
> att det tappar formen.

Då ska jag ta det andra då. Det behöver fett som slår ifrån vätan bättre än nu.

Smiling Mink Leather Proofer...luktar skumt men e toppen!

smilingMink.jpg ht=472

Nu läste jag på alla burkarnas etiketter, det är en del i skoputsargrejslådan. Det står mjukgörande på alla, och det är väl det som är vitsen med fett? Finns det fett som är hårdgörande?

Väcker den tråd som sover...

Har man ex. en Brooks eller annan sadel som har skinnet spänt som en hängmatta så tar man ett medel med mycket vax (ex Proofide) i och mindre fett och olja. Man vill få sadeln impregnerad och inte mjukgjord. Samma som nederdelen på kängorna, vill man ha dem stabila och vattentäta är det vax som gäller, annan lädersmörja med mer fett, tjära och annat längre upp på skaften som gärna får vara mjuka.
Om man har mjukgörande läderfett på en Brooks el.dyl. så får man spänna den ofta och till slut så blir den uttjänt i förtid.

Andra sadlar som bara har läder som toppskick och inte "bärande" konstruktion spelar det troligen mindre roll.

ALDRIG mineralolja.

Tillbaka
Topp