Hydraliska bromsar?

Andreas_s

Ny medlem
Hydraliska bromsar?
Är helt ny på dessa. Har läst att dom ska göras rent me något speciellt medel vad är det o vart får man tag i de?
Går det inte att dra över me en högtryck o smörja upp igen bara?

MVH // Andreas

Hydraliska bromsar?
Bräkleen heter medlet, finns på macken. Är det verkligen smart att smörja bromsarna? ;)

Och förresten skulle inte jag köra med högtryck i närheten av naven. Inte kul med vatten i lagren.

Senast redigerad av en moderator:
Hydraliska bromsar?
Man kan göra rent skivan med nyss nämda smörja men inget som är nödvändigt tycker jag. Inför första provturen kanske, ifall någon fingrat på skivan men efter det tycker jag att varmt vatten är det enda som skall komma i kontakt med bromsgrejorna när man gör rent. Undvik allt annat!
[edit]: smörja bromsen?!?!? Vill du dö? ;-)
nä, skämt å sido... Det finns faktiskt en sak som kan smörjas på en hydraulbroms och det görs lämpligen vid varje bromsklossbyte. Det kan vara klokt att FÖRSIKTIGT ha på lite fett i den lilla lilla glipan som finns mellan ok och kolv.

Senast redigerad av en moderator:
Hydraliska bromsar?
Isopropanol eller hette det något annat? En alkohol man kan köpa på Apoteket i varje fall.

Eller rengöringsmedel/avfettning för MC-skivbromsar från macken som sagt. Fast risken finns att det lämnar rester som en MC-broms lätt bränner bort men inte en cykel-dito.

Smörja behövs inte.

Hydraliska bromsar?
Alltså, du ska inte braka på med ovanstående medel på hela bromsen.

Däremot kanske du kan göra rent skivan vid behov, men det har jag aldrig gjort under de år jag haft skivbroms..

Hydraliska bromsar?
Har alltid kört med T-röd på skivorna och inte haft några problem.
Nu kommer någon att säga "T-röd ska man inte ha för det bla bla bla..."
För att försäkra dig om att klossarna är rena kan du steka dom direkt
på spisen (med slitytan uppåt) , och om dom börjar rycka , låt det ryka färdigt.

Hydraliska bromsar?
Andreas_s: För bättre hjälp och högre andel korrekta svar är det lättare om du preciserar vad det är för broms (är det för det första skivbroms?), vad det är som skall göras rent och på vilket sätt har det blivit smutsigt. Vad du skall göra kan spänna från ingenting till att plocka ner bromsen i beståndsdelar.

Hydraliska bromsar?
V-Broms!

Jag bara skär mig på mina bromsskivor helatiden. Gjorde det nyss igen, typ 10 gången eller något, att jag inte lär mig?!

Stoppar in fingret i skivan med snurrande hjul. *chop*

Hydraliska bromsar?
Det är en fråga om tycke och smak.
Själv avskyr jag vissa bromsar:

Bilagor

• broms.jpg
    broms.jpg
    11.3 KB · Besök: 25
Hydraliska bromsar?
En annan sak som är jobbig med hydrauliska skivbromsar är att om man kapar slangen så ringer bromsvätskan ut. Det är så jäkla irriterande.

Hydraliska bromsar?
Ja smörja upp har ja fattat me =).... syftade mer på övriga delar på cykeln efter en ordentlig tvätt.

Jag har ett par Hayes Sole bromsar. Har pillat o grejat o läst lite här o var nu så ja börjar få lite mer kläm på de här me hydraliska bromsar.

Men tack för alla tips o så!

Tillbaka
Topp