Hygien

Hygien
1. Efter varje gång.
2. Varannan el. var 3:e gång.
3. Sköljer varje gång och byter till en ny varannan månad.
4. När de luktar.

Svåra frågor... ;-)

Hygien
1. Sen flytten till nya lägenheten med tvättmaskin: i stort sett efter varje pass.
2. Väldigt sällan. Vart 20:e pass kanske.
3. Tömmer ur efter varje pass. Har tvättat nån enstaka gång de senaste åren. Luktar fräscht och har ingen märkbar beläggning eller bismak. Har bara vatten i dem dock.
4. Kan man tvätta dem? Jag har inte vågat. De luktar död apa.

Hygien
Med den sommar som vart hittills kommer i vart fall jag alltid hem med nytvättade kläder och skor...

eller så spolar jag av leran med slangen och slänger in i tvättmaskinen för att det torkar fortare

Hygien
Skorna tvättas oftare när det är lerigt och mindre ofta när det är torrt, men kläderna finns det väl tillräckligt med hygieniska skäl att tvätta efter varje gång oavsett hur skitigt det är ute? I alla fall i min värld. Jag tvättar alla kläder jag har tränat i efter varje gång.

Hygien
1. Varje vecka (var 8-10:e pass) med en blandning av Assos + Toko Silvertvättmedel.
2. En gång i månaden enl ovan
3. Efter varje gång (anv aminosyror under passen så det är noga)
4. Aldrig, anv alltid sockor. Sköljer ur dem efter de blivit våta.

Hygien
1) Efter varje tur. Shortsen som jag har utanpå tvättar jag när dom ser smutsiga ut. Eftersom jag har rena cykelbyxor under så brukar jag nöja mig med att skölja av shortsen.
2) Efter varje tur
3) Munstycket efter varje tur. Påsen diskas när den legat oanvänd mer än några få dagar.
4) När dom fått sig ett gyttjebad.

Hygien
Ni som tvättar efter varje tur, och jag tänker mig att de flesta här kör 2-3 pass i veckan under säsong, har ni 4-6 uppsättningar handskar, tröjor och cykelbyxor och kör en maskin med allt varannan vecka, eller har ni 2-3 uppsättningar av allt och kör allt varje vecka, eller kör ni tvättmaskinen kvartsfull efter varje tur?

Bara nyfiken.

Samtidigt, hur många par cykelbyxor är 'normalt' att äga? Misstänker att jag behöver fler än nuvarande två par, hehe...

Hygien
1. Varje tur, inte så mysigt att lukta inpyrt svett från röven eh?
2. Ibland, beror på om dom är skitiga, svettas inget om händerna.
3. Varje gång
4. Vid behov, har en borste i badrummet, smidigt när man duschar o bara skrubba av dom!

Hygien
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som tvättar efter varje tur, och jag tänker
> mig att de flesta här kör 2-3 pass i veckan
> under säsong, har ni 4-6 uppsättningar handskar,
> tröjor och cykelbyxor och kör en maskin med allt
> varannan vecka, eller har ni 2-3 uppsättningar av
> allt och kör allt varje vecka, eller kör ni
> tvättmaskinen kvartsfull efter varje tur?
>
> Bara nyfiken.

Hade för en gångs skull hjärnan med mig när jag köpte nuvarande tvättmaskin. Den här har ett 15 minuters snabbprogram som funkar kanon om kläderna går direkt från träning till maskinen. Trycker jag på lite-tvätt-i-maskinen-knappen så gör den dessutom av med skitlite vatten och ström. Eftersom jag inte cyklar med ylle eller bommul i kläderna är allt torrt till dagen efter utan någon hjälp.

Så därför går allt mjukt i maskinen efter varje pass. Skorna spolar jag ur med vattensläng när de är för leriga.

Hygien
Min tvättmaskin har ingen snabbprogram. Kortaste tar över en timme. Surt. Fast jag ska börja testa om det blir bra med bara en sköljsekvens, alltså utan tvättmedel.

Å andra sidan har jag upptäckt att träningskläderna kan torktumlas utan problem. Superbra för cykelbyxorna som annars brukar vara blöta i kudden även om de hängt på tork över natten. Jag kör ett läge som kallas syntet och det går skitbra. Har nog gjort det 30 gånger nu, och kläderna visar inga tecken på att ha tagit skada. Det som ska vara elastiskt är lika elastiskt fortfarande.

Hygien
1) Efter varje tur (LVG, har väl 6-7 par)
2) Nån gång i månaden, beror lite på hur man svettats/snorats... (allergiker men har tre-fyra olika par)
3) Sköljs ur efter tur ifall det varit vatten/diskas om det varit sportdryck (jäst sportdryck vill man inte ha med sig om det är varmt, sparas till after-biken)
4) Kan man det? Har nog låtit naturen tvättat dom under regnturer....

Hygien
1. Tar med dom när jag duschar och sköljer dom i vatten sen ut på balkongen och vädras. (LVG)
2. En gång i veckan tvättar jag rubbet (utom skorna)
3. Diskar om det varit sportdryck annars sköljer jag oftast bara. Kanske nån gång i veckan disk.
4. Torkar av dom med en trasa om det verkar behövas.

Hygien
Niko/Frost skrev:
> Ni som tvättar efter varje tur, och jag tänker
> mig att de flesta här kör 2-3 pass i veckan
> under säsong, har ni 4-6 uppsättningar handskar,
> tröjor och cykelbyxor och kör en maskin med allt
> varannan vecka, eller har ni 2-3 uppsättningar av
> allt och kör allt varje vecka, eller kör ni
> tvättmaskinen kvartsfull efter varje tur?

Eftersom vi är två i hushållet som tränar 4-6 dagar i veckan fyller vi upp vår lilla tvättmaskin ett par gånger i veckan med träningskläder. Liksom med andra underkläder ser man givetvis till att ha tillräckligt många uppsättningar för att klara sig mellan gångerna man tvättar, med den nivå av hygien man trivs med. :)

Hygien
1. Efter varje gång, att få infektioner eller annat där är något jag inte ens vill tänka på.
2. Beror på, när de är skitiga, svettiga
3. Efter varje tur jag haft annat än sportdryck i, annars ibland när jag tycker det känns behövligt
4. När de är skitiga, in i tvättmaskinen så blir även ett par gula Mavic rena och fina igen

Ni som inte tvättar cykelbyxorna efter varje runda, tänk om, var rädd om rumpan.

Hygien
1) cykelbyxorna
Efter varje pass.

2) handskarna
Efter var tredje/fjärde pass beroende på hur skitiga det är på utsidan.

3) vattenflaskorna
Efter varje pass.

4) skorna
Aldrig. Köper nya när de börjar lukta allt för illa.

Gjorde misstaget att försöka handtvätta ett par 5 år gamla Shimano-skor. När skorna var nytvättade och blöta så luktade de gott så jag ställde skorna i torkrummet i tvättstugan. När jag kom ut i trapphuset för att gå ner och hämta skorna i tvättstugan (ligger i källaren under min lägenhet) så luktade det satan i hela trapphuset. Mötte en granne som sprang förbi mig och kippade efter luft. Ännu värre luktade det när jag kom ner i källaren. När jag öppnade dörren till tvättstugan så blev jag alldels svimfärdig och höll på att spy. Fy f-n vilken instensiv stank. Den var överallt och liksom omslöt mig från alla håll. Som ett giftmoln som säkert kunde ha ihjäl vilken asmatiker som helst. Bakterier som vuxit till sig under 5 år och sedan fått hjälp att bli luftburna kan inte vara bra för hälsan.

Ingen av grannarna använde tvättstugan på över en vecka. Misstänker att någon firma var där och sanerade.

Händelsen har satt sina spår. Jag började tvätta fötterna lite mer noggrant varje gång jag duschar och köper även nya skor och strumpor betydligt oftare.

Hygien
-Andy- skrev:
> Gjorde misstaget att försöka handtvätta ett par
> 5 år gamla Shimano-skor. När skorna var
> nytvättade och blöta så luktade de gott så jag
> ställde skorna i torkrummet i tvättstugan. När
> jag kom ut i trapphuset för att gå ner och
> hämta skorna i tvättstugan (ligger i källaren
> under min lägenhet) så luktade det satan i hela
> trapphuset. Mötte en granne som sprang förbi mig
> och kippade efter luft. Ännu värre luktade det
> när jag kom ner i källaren. När jag öppnade
> dörren till tvättstugan så blev jag alldels
> svimfärdig och höll på att spy. Fy f-n vilken
> instensiv stank. Den var överallt och liksom
> omslöt mig från alla håll. Som ett giftmoln som
> säkert kunde ha ihjäl vilken asmatiker som
> helst. Bakterier som vuxit till sig under 5 år
> och sedan fått hjälp att bli luftburna kan inte
> vara bra för hälsan.
>
> Ingen av grannarna använde tvättstugan på över
> en vecka. Misstänker att någon firma var där
> och sanerade.
>
> Händelsen har satt sina spår. Jag började
> tvätta fötterna lite mer noggrant varje gång
> jag duschar och köper även nya skor och strumpor
> betydligt oftare.

Episkt! :D :D :D

Hygien
Cykelbyxor: Använder jag nästan bara på LVG och det cyklar jag bara när det är fint väder. De får mest vädra ur lite om jag inte svettats väldigt mycket. Övriga träningskläder så fort de börjar lukta, kan bli en 20h träning med kläderna mellan tvättarna utan problem oavsett vilken gren jag använder dem till. Mest om de blir leriga och därmed svårförvarade i lägenheten som de åker i maskin känns det som.

Handskar: Samma som med kläderna. Fast de börjar lukta illa snabbare, något konstigt med materialet.

Flaskor tömmer jag bara alt. sköljer ur sockret. CBn klarar sig ett par veckor med samma vatten utan att det händer något särskilt.

Skorna följer med i duschen efter att ha fått en omgång med vattenslangen om de blivit fulla med lersörja. Sen i med tidningspapper på ett element så att de torkar fort.

Hygien
Rattnalle skrev:
> Flaskor tömmer jag bara alt. sköljer ur sockret.
> CBn klarar sig ett par veckor med samma vatten
> utan att det händer något särskilt.

Det där hade jag inte vågat lita på. Tömma och vädra CBn omgående vill jag tro är ett måste.

Hygien
Niko/Frost skrev:
> Samtidigt, hur många par cykelbyxor är 'normalt'
> att äga? Misstänker att jag behöver fler än
> nuvarande två par, hehe...

Jag har totalt 9 par byxor: tre par korta cykelbyxor för sommarbruk, tre par knickers för vår-/höst/-vinterbruk samt tre par gamla och slitna korta cykelbyxor för trainerbruk.

Det är klart, eftersom 6 av de 9 paren är Assos så är det väl närmast ett femsiffrigt belopp som man har investerat i cykelbyxor, men smakar det så kostar det. Man måste ju ha några att går runt på... :-)

Hygien
underscore skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flaskor tömmer jag bara alt. sköljer ur
> sockret.
> > CBn klarar sig ett par veckor med samma vatten
> > utan att det händer något särskilt.
>
> Det där hade jag inte vågat lita på. Tömma och
> vädra CBn omgående vill jag tro är ett måste.

I lumpen kunde de bli liggandes mycket längre mellan varven men ingen blev sjuk vad jag vet. Sköljer ju såklart ur den lite snabbt och i med nytt vatten innan jag använder den. Kan ju alltid klorera den någon gång om det skulle vara något :)

Sen brukar jag fylla vatten i sjöar om det tar slut. Eller planera löpning så att jag slipper ha vatten men stannar och dricker lite i varje bäck jag passerar. Håller väl magen på alerten kanske :)

Hygien
Andys berättelse var sjukt rolig...jag skrattade så jag grät när jag läste den.

Vid behov skulle jag vilja säga.
Skor...nja, man byter ju strumpor så vadå? Räcker inte det?
Flaskor. Skölj ur. Det är ju bara vatten i dem. Energin har man i fast form.
Handskar. När de luktar. Man snyter sig i handsken och torkar av sig på byxorna. ehhh...
Byxor. Ja, ofta.

Hygien
Byxor och handskar när det behövs...

underscore skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flaskor tömmer jag bara alt. sköljer ur
> sockret.
> > CBn klarar sig ett par veckor med samma vatten
> > utan att det händer något särskilt.
>
> Det där hade jag inte vågat lita på. Tömma och
> vädra CBn omgående vill jag tro är ett måste.

Tvättar min CB kanske en gång om året. Tömmer aldrig blåsan förrän det är dags för ny tur. Ibland kan vattnet bli stående i månader (har flera CB) och gör aldrig annat än tömmer och fyller i nytt vatten. Gjort detta i 5-6 år utan problem. Vi snackar vatten i en sluten behållare, inte slicka en död kamels anus...

Hygien
breezer skrev:
slicka en död kamels anus...

Jag pallar inte mer.....måste gå och lägga mig.

Hygien
Kör MTB:
1. Efter varje tur (cykelbyxorna med vaddering alltså, shortsen över tvättas mer sällan).
2. Efter vart tredje tur kanske.
3. Tömmer och ser till att blåsan torkar.
4. Tvättar? Sköljer av samtidigt med hojen om det varit grisigt.

Kommer bara att tänka på tråden där nån undrar om tips på hur man skulle sköta träningsklädstvätten UTAN tvättmaskin och till en början haglade olika tvättmaskinstips in... Happy i ett nötskal! :)

Hygien
Har gjort vintersäsonger på skidor med CB och låtit ligga (glömt bort)med och utan vatten mellan säsongerna innan jag började cykla. Kan inte rekommendera så lång vila utan påfyllning eller användning då det börjat växa lite i slangen under så långa användningsuppehåll.
Nuvarande har varit med i 3 år med max 3 månaders vila och jag har aldrig märkt av någon bismak, varken kamelanus eller annat, och då tömmer jag aldrig efter tur. Fyller bara på med nytt vatten när det är dags för ny tur och tömmer om den legat mer än en vecka.

Skall också tipsa om att inte blanda grogg i CBn om ni planerar ha den till vatten igen :) Då blir det diverse bismaker.

Hygien
FEMA och Civilförsvarsförbundet tycker att man kan lagra rent vatten i runt ett halvår. Det är knappast farligt att låta vätskeblåsan stå i ett par veckor, om man inte fyllt på med bäckvatten eller så.

Legionella är inte farligt om man dricker det.

Hygien
Slänger in en till hygienfaktor i tråden som jag funderar på.

Kuddarna i hjälmen, hur gör ni med dem? De blir ju riktigt sunkiga efter ett tag och funkar inte nåt vidare bra att tvätta mer än nån enstaka gång heller. Plus att det blir svårt att få dem att fästa på hjälmen igen...

Hygien
Stok skrev:
> FEMA och Civilförsvarsförbundet tycker att man
> kan lagra rent vatten i runt ett halvår. Det är
> knappast farligt att låta vätskeblåsan stå i
> ett par veckor, om man inte fyllt på med
> bäckvatten eller så.

Det var inte hur jag tolkade texten från civil.se:
Rent vatten

Vatten har olika lång hållbarhetstid beroende på hur rent det är från början. Om du vet med dig att du har en brunn som är provtagen och har bra kvalitet så blir hållbarheten bättre. Är brunnsvattnet av okänd kvalitet kanske du till och med ska koka upp vattnet innan du använder det. Om det är rent dricksvatten som tillhandahålls av kommunen så kan du räkna med att det har en bra hållbarhet.

Rena kärl

Förvara vatten i rena dunkar avsedda för dricksvatten samt PET-flaskor. Rena dunkar kan inhandlas till exempel på bensinmackar.

Desinficera vattnet

Det finns klorpreparat för vattendesinfektion, exempelvis Xinix Aqua Care som man sätter i vattentankar i båtar och husvagnar. Finns att köpa i friluftsbutiker eller på addnature.com, välj Avdelningar / Hiking / Hygienartiklar. I större friluftsbutiker kan det finnas klortabletter, Micropur från Katadyn, som bland annat enligt bruksanvisningen är lämpligt för vattendesinfektion och konservering av vatten.

Om vattnet hämtas från källa i naturen kan det vara påverkat av annat än bakterier, i dessa fall räcker inte desinfektion med klorprodukter som nämnts här för att ta död på till exempel parasiter som kommer från däggdjur.

Koka vattnet

Ovan nämnda preparat tar dock inte bort dålig, smak, partiklar eller kemikalier i vattnet. Kokning av vattnet dödar däremot de flesta bakterier och även parasiter och dess sporer. Det räcker med att vattnet kokar upp

- Big bubbles, no troubles”.

Förvara vattnet kallt och mörkt

Om vattnet förvaras kallt och mörkt blir det svårare för bakterier att växa och vattnet hålls fräscht längre. Vatten som är rent, rätt behandlat och förvaras svalt och mörkt kan hållas fräscht i närmare ett halvt år.

Tips

Förvara vattnet i mindre dunkar eller PET-flaskor i frysen, men fyll då bara flaskorna till 3/4 och inte hela vägen upp. Det fungerar då både som dricksvatten men även som kylklampar som hjälper till att hålla låg temperatur i frysen under exempelvis längre strömavbrott.

> Legionella är inte farligt om man dricker det.

Okej. Det hade jag för mig. När är det farligt? (orka googla)

Senast ändrad:
Hygien
1. Varje tur. Eller varannan om det inte luktar "så farligt"
2. En gång om året.
3. Nån gång i veckan. Noga med att skölja ur när jag kommer hem dock.
4. Aldrig. Mina skor är luktfria, antar att jag inte fotsvettas. Eller så har jag bra yllestrumpor.

Min HJÄLM luktar däremot vidrigt. Hur ska man göra rent en sån?

Hygien
1: varje gång
2: 2-3 ggr/säsong
3: varje gång
4: blir inte så skitiga eller svettiga på landsväg (när det behövs)

Hjälmfoder brukar jag ta ut o tvätta 3-4 gånger om året. Remmarna däremot...

Tillbaka
Topp