Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Nån som öppnat gaffeln än och kollat spacers?
Fick hem mina till dämparen idag och det sitter INTE 0.2cu spacern i enligt Ibis tabell utan det satt en 0.4 cu i. Bombade i en 0.86 så får vi se. Dämparens bultar hade noll loctite på sig för övrigt.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Fick hem mina till dämparen idag och det sitter INTE 0.2cu spacern i enligt Ibis tabell utan det satt en 0.4 cu i. Bombade i en 0.86 så får vi se. Dämparens bultar hade noll loctite på sig för övrigt.
Jag har ju också postat om att min dämpare hade noll loctite, men det är bara främre fästet som ska ha.

Gaffel, ska enligt fox, ha en volumespacer i, vid 160 slaglängd. Fler vid kortare, färre vid längre.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
glitch sa:
Jag har ju också postat om att min dämpare hade noll loctite, men det är bara främre fästet som ska ha.

Gaffel, ska enligt fox, ha en volumespacer i, vid 160 slaglängd. Fler vid kortare, färre vid längre.

Jo, men enligt uppgift skulle det sitta en 0.2cu i dämparen också. Tänkte du pratade ju om att kolla gaffeln om du hunnit med det än.
Ser inte riktigt varför dämparens infästning i klykan inte skulle ha loctite?

Ibis Ripmo, godspeed
Höstdäck beställda.
Blir HR2 fram och bak, 2.5 wt.
Lite klent med urval i 2.5/2.6 däck ännu kan jag tycka.

Var ute en rehab runda idag och det var fuktigt i myllan och DHFn fram var jag ännu en gång inte jätteimpad av på rötter.
Aggressorn bak var habil. Helt ok. Tror det finns lite mer grepp i HR2 och sämre rull, what is new.

Men, framgaffeln min har fått "fox klonket". Fått in runt 40 timmar på den hittills. Prata med CK eller servicedags bara?

Ibis Ripmo, godspeed
Bobloblaw sa:
alidhojd sa:
Fick min leveransdatum uppdaterat igår, 12 dec... bara att vänta då alltså(nx oliv xl). Någon annan som väntar?

Ja, senaste uppdatering var v 42 för min del. Lurar på att köpa en Orbea Rallon istället men man får säkert vänta på den med.

Vill du ha cykeln 2018 så ska du nog skippa Rallon. Dom verkar ha minst lika stora problem som Ibis.

Ibis Ripmo, godspeed
priset på orbean är ganska så lång ifrån vad jag betalar för en ripmo nx. Hade jag pengarna så kanske men när jag redan har en drivlina och bromsar så blir nx en oväntat billig lösning.
Skickade ett mail för att kolla lev tid på en blå, kanske går fortare?

Kollade med ibis vad som gällde med årsmodeller etc fick till svar att alla cyklar som går ut nu har 2019:s fox. Har också läst att alla modeller skulle få x2 2019 men enligt ibis så finns det inga planer på någon förändring i spec

Swoop sa:
Rallon XL har jag sett på rea på dd cycles.
https://www.facebook.com/265611616844784/posts/2125349150871012/
Ba köp. Annars ca 5 mån lev tid.

Ibis Ripmo, godspeed
Kände lite på en Rallon förra veckan hos LBS. L var något liten men den kändes ändå grymt fin. De säger sig kunna få hem den som inte kostar mer än min bil från 8 okt.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Bobloblaw sa:
Kände lite på en Rallon förra veckan hos LBS. L var något liten men den kändes ändå grymt fin. De säger sig kunna få hem den som inte kostar mer än min bil från 8 okt.

Har dom inte någon dyrare modell att erbjuda? Rätt ska vara rätt!

Garanterat. Han kunde gå ner till 44 på den billigaste men egentligen ligger nog min smärtgräns vid 35 så det blir nog nått annat.

Ibis Ripmo, godspeed
Var tvungen att kolla, en orange token ligger i min performance 36a.
20180903_193111.jpg

Ibis Ripmo, godspeed
Den där grusfällan eller stenkrossen kan man i princip eliminera med ett vanligt mudguard. Har kört liknande på tre senaste hojarna med gott resultat för att skydda länkagets lagringar och i viss mån vevlager och drivlina.

Bilagor

• 20180902_182057.jpg
    20180902_182057.jpg
    320.1 KB · Besök: 97
  • 20180902_182111.jpg
    20180902_182111.jpg
    244.6 KB · Besök: 101
Ibis Ripmo, godspeed
larsaw sa:
MickeMud sa:
Den där grusfällan eller stenkrossen kan man i princip eliminera med ett vanligt mudguard. Har kört liknande på tre senaste hojarna med gott resultat för att skydda länkagets lagringar och i viss mån vevlager och drivlina.

Precis som kungen kör ju ;)
http://hub.chainreactioncycles.com/latest-news/mtb/bike-check-sam-hills-2018-nukeproof-mega/

Såg att han även kör med barkbusters, något jag funderat på eftersom min ryggmärg fortfarande kör med 50cm breda styren och numer runt 75 så mosar jag titt som tätt fingrarna mellan träd och styre. Väldigt irriterande då det kan orsaka vurpor, och ont gör det oavsett om man håller sig på hjulen.

Ibis Ripmo, godspeed
Tror du vänjer dig snart. Tyckte likadant när jag gick till 750 styre, nu på 770 och har Inga problem med att jag slår I längre.
Man får ju vara lite mer uppmärksam på spårvalet :)

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Jaha så kom däcken...fick fel bakdäck :(
Magic mary 2.35 835 g Dhf 2.5 wt som åkte av 1095 g
En bra början på bantningen.

Roligt att höra vad du tycker om MM Soft vs DHF Maxterra. Jag tycker DHF är otroligt mycket bättre när det är blöta rötter mm men har läst flera som tycker tvärtom.

Ibis Ripmo, godspeed
Fick min hylsa i veckan, tog isär det nu. Min factory 36a hade också en volume spacer i.
Nu är den väck.

Det går att ha 6 stycken i. Jeflar vad det ska gasas eller huckas, eller väga massor för att det ska behövas. :)

Den satt ganska hårt, jag tog plast från en plastpåse, mellan hylsa och "mutter", det sitter bättre, och om det mot fömodan skulle slinta, så kan man klara sig från att ärra "muttern".

Min är tillbaks på utan ett märke i alla fall.

Det blev ganska stor skillnad i hur den rampar upp.
Nu får vi se hur det känns ute på stigen.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Jaha så kom däcken...fick fel bakdäck :(
Magic mary 2.35 835 g Dhf 2.5 wt som åkte av 1095 g
En bra början på bantningen.

MM fram funkar. RoRa bak blir jag mer och mer besviken på. 2st snakebites fast jag har Huck Norris i. Då känns däcket ändå studsigt och odämpat. Blir nog ett byte till Agressor bak snart eller om HD eller NNN kanske håller bättre. Maxxis casingen är inte gjord av plastfolie åtminstone...

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
I kanten av slitbanan ungefär i linje med mitten av sidodobbarna plus ett mot fälgkanten. Hänt 2ggr nu.

Har fått exakt så på ett Nobby Nic 2.8 Pacestar. Fett störigt och nu tätar inte guckan längre, eller det tätar men går upp igen. Hade hoppats på att addix var lite tåligare i den aspekten.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
SalkinL sa:
I kanten av slitbanan ungefär i linje med mitten av sidodobbarna plus ett mot fälgkanten. Hänt 2ggr nu.

Har fått exakt så på ett Nobby Nic 2.8 Pacestar. Fett störigt och nu tätar inte guckan längre, eller det tätar men går upp igen. Hade hoppats på att addix var lite tåligare i den aspekten.

Verkar tyvärr inte så. Jag är ändå en flugviktare som kör ganska normalt men ändå händer det. Nä blir nog fan Maxxis bak snart.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
SalkinL sa:

Apex är bara namnet på gummiblandningen. Konstruktionen av casingen är vad jag vet densamma.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
jofahjalm sa:
Apex är väl en sorts caseing? Addix är samlingnamnet för nya gummiblandningrna.
Tror crossmax bara råkade skriva fel.
Apex är ju förstärkt utöver snakeskin typ på sladdriga plusdäck.

Vad det än heter så är RoRa Snakeskin för vek i casingen. Funkar inte om man är rädd att pajja däcket hela tiden eller studsar runt pga högt tryck och studsig casing. Köp något annat om ni inte kör XC på grusväg.

Tillbaka
Topp