Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Jasså, så det jobbar folk på CK ändå? Kanske bara inköparna som är borta för mina beställningsvaror har fortsatt status "Inväntar inleverans"...

Ibis Ripmo, godspeed
JesperA sa:
bjorkkis sa:
En Ripmo eller andra prylar?
Tillbehör bara, sorry, skulle vara mer specifik. Verkar som allt dröjer hos CK, cyklar & prylar, Känns lite surare för er som nästan väntat bort hela säsongen på era cyklar

Jag beställde en POC Coron hjälm tillsammans med ett par goggles den 2/6 fick den 13/6, då stämde leveranstiden ganska bra med vad det stod på hemsidan.

Hoppas dina prylar dyker upp snart, ring och kolla med dom. Har en positiv upplevelse från deras telesupport.

Ibis Ripmo, godspeed
20190803_193021.jpg

Invigd.

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:

Spontant bra, känns bekant på ett bra sätt. Färre pedalislag än vanligt då den håller sig högre i slaget. Tyckte den kändes snäppet mer trampeffektiv också då man fick mer stöd.
Måste labba mer med lufttryck och spacers. Körde 2 i positiva kammaren nu som utgångsförslag från DVO men ska testa en bara. O ringen visade max slag jag använde på hela rundan trots några försök att nyttja hela slaget. Så jag tror jag kan komma undan med en spacer mindre.
Standard medium tune på Topazen, som DVO trodde skulle funka fint givet min vikt, annars brukar de köra "light tune" på Ripmon.
Alltid svårt första rundan med nya prylar, man blir ju lite väl positiv :)

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
marr sa:

Spontant bra, känns bekant på ett bra sätt. Färre pedalislag än vanligt då den håller sig högre i slaget. Tyckte den kändes snäppet mer trampeffektiv också då man fick mer stöd.
Måste labba mer med lufttryck och spacers. Körde 2 i positiva kammaren nu som utgångsförslag från DVO men ska testa en bara. O ringen visade max slag jag använde på hela rundan trots några försök att nyttja hela slaget. Så jag tror jag kan komma undan med en spacer mindre.
Standard medium tune på Topazen, som DVO trodde skulle funka fint givet min vikt, annars brukar de köra "light tune" på Ripmon.

Hur kör du treläges spaken? Mitten, eller öppen?

Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
glitch sa:
marr sa:

Testade lite olika, men slutade att jag körde öppen 80% av tiden ändå.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
marr sa:
glitch sa:
marr sa:

Testade lite olika, men slutade att jag körde öppen 80% av tiden ändå.

Du hade en DPX2 innan?

Ibis Ripmo, godspeed
Nån som kör med ovalklinga? Tänkte först köpa en 32T (aBlack), men nånstans i bakhuvudet ringer en klocka om att rund 32T är max, så då skiter det sig troligtvis. ..Och original-30T är ju redan nära nog kedjestaget för att nagga på tejpen. Erfarenheter?

Ibis Ripmo, godspeed
Har fortfarande inte fått min cykel trots en massa förhoppningar från CK, tex. att den står på deras lager och ska bara monteras och skickas(?!)

Ni som har beställt och fått era cyklar, hur många nya "Uppskattat leveransdatum" har ni fått, jag tycker jag har fått orimligt många och har fortfarande inte fått cykeln.

Beställde 19/4

Mailar 3/5 och frågar om leverans
Svar 6/5 att den uppskattas komma 23/5
Nytt Uppskattat leveransdatum 14/6
Nytt Uppskattat leveransdatum 19/6
Nytt Uppskattat leveransdatum 21/6
Nytt Uppskattat leveransdatum 27/6
Mail 24/6 om att den är försenad igen nu ska jag få den i mitten av Juli
Nytt Uppskattat leveransdatum 18/7
Nytt Uppskattat leveransdatum 22/7
Nytt Uppskattat leveransdatum 31/7
Nytt Uppskattat leveransdatum 4/8
Nytt Uppskattat leveransdatum 9/8

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Min första kolfiberram så jag vet inte hur toleranserna ser ut men skarven mot sadelstolpen kändes spontant inte så premium. Är detta normalt, eller bör klämman täcka skarven bättre? Hur ser det ut hos er?

Bilagor

• 81853E34-9BB6-4F46-B542-CA1FE263FC27.jpeg
    81853E34-9BB6-4F46-B542-CA1FE263FC27.jpeg
    134.3 KB · Besök: 52
Ibis Ripmo, godspeed
Klämman ska ju ner ver skarven, du ser ju kanten där den suttit. Ser fullt normalt ut förutom att klämman inte sitter där den ska.

Ibis Ripmo, godspeed
Min sitter också som din. Jag har svart ram, så det syns inte lika tydligt.
Jag låter den sitta som den är, och jag har inga problem med knak eller liknande.

Ibis Ripmo, godspeed
jij sa:
Sådär ser det ut på min ripley med om jag inte lyckats vrida klämman till exakt rätt position i sidled.
+1

Den ser lite vriden ut. Min Ripley har diverse ickepremiumdetaljer också. Klart sämre finish än på Santa Cruzen som den ersatte, och som ligger i ungefär samma prishärad. Verkar som att de inte hinner med att göra grejerna tillräckligt bra när de fått sån uppmärksamhet och därmed många kunder.

Ibis Ripmo, godspeed
Det blev en liten upgrade idag till Saintbromsar från dom som satt på CK’s GXkittade Ripmos.. f.ö första gången jag byter/kapar/klämmer/luftar ett par bromsar någonsin? Invigning/inkörning imorgon i Flottsbro bikepark.

Bilagor

• 367EAAA3-8AFF-4BBA-A6A1-8D9B2B2130F1.jpeg
    367EAAA3-8AFF-4BBA-A6A1-8D9B2B2130F1.jpeg
    192.6 KB · Besök: 58
Ibis Ripmo, godspeed
Johge sa:
Det blev en liten upgrade idag till Saintbromsar från dom som satt på CK’s GXkittade Ripmos.. f.ö första gången jag byter/kapar/klämmer/luftar ett par bromsar någonsin? Invigning/inkörning imorgon i Flottsbro bikepark.

Grymt! Jag gjorde exakt samma resa i veckan ?. Återkom gärna och berätta om du upplevde någon större skillnad, för min del blev det br-m9120. Bytte från mina felaktigt levererade m6000.
(Fick levererat rätt bromsar i efterhand (br-mt520) men de hamnade på K&S.)

BDE35C97-10AB-4BF4-8D0F-C15341A355A7.jpeg

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis har släppt ett skydd för den stora stenkrossen:

1AA064A9-8289-4565-B6BE-6D8DF8F429E5.jpeg

”Your distributor Cykelkraft should have these in a few weeks. Please reach out to them and they can get you sorted when they have stock available.”

Ibis Ripmo, godspeed
Mailade Ibis om nya ramskyddet, de hade skickat ett gäng till Cykelkraft igår så de tyckte man skulle kontakta Cykelkraft för att få det uppdaterade skyddet. Mailade CK men inte fått svar än (detta var i morse så inte så konstigt).

Ibis Ripmo, godspeed
Pratade med en kompis som jobbar på CK och ramskyddet beräknas komma in om ca 2veckor och då är det bara att lägga en beställning. Fraktkostnaden får man betala själv men ramskyddet bjuder IBIS på:)

Ibis Ripmo, godspeed
Efter ha fått en hel del mil till på den nu så är jag fantastiskt nöjd med att ha satt på angleset. Det lilla har vänt det hela från nublirdetfanändåentransition igen till att jag gillar den.

Ibis Ripmo, godspeed
Snackade med Ibis support om min tveksamma lackskarv. De skickade en omgående en lackpenna och redan efter efter en första strykning börjar det se ok ut. Man kan tycka vad man vill om rimligheten i det men jag ville tipsa om att det går att fixa småskador i lacken om någon hade missat det.

Bilagor

• touchup.PNG
    touchup.PNG
    187.9 KB · Besök: 54
  • pen.jpg
    pen.jpg
    86.9 KB · Besök: 47
Ibis Ripmo, godspeed
Hallo alla fanatiker.

Börjar själv bli väldigt sugen på en Ibis Rimpo.
Funderar på GX med eller utan i9.
Men litar åt i9. Verkar vara fina hjul.

Har sätt att några av er har fått riktigt bra delar på era cyklar.
Gör jag bort mig om jag slår till på en GX i9 för 57 000:- ?
Kan man använda nån rabattkod för att den ska bli billigare?

Det första man lär byta ut är bromsarna?

Har ni någon input?

Ibis Ripmo, godspeed
Per84 sa:
Hallo alla fanatiker.

Har ni någon input?
Jag hade gått på NX-versionen med i9-hjulen i så fall. 8000 kr i skillnad och GX är ändå mellanmjölk på sin höjd. För de 8 lax kan du uppgradera NX till nya XTR i princip.

Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Per84 sa:
Hallo alla fanatiker.

Har ni någon input?
Jag hade gått på NX-versionen med i9-hjulen i så fall. 8000 kr i skillnad och GX är ändå mellanmjölk på sin höjd. För de 8 lax kan du uppgradera NX till nya XTR i princip.

Dock lär det väl kosta satfläsk att få loss en microsplinebody från i9 (listar 200 dollar hos dom så lär väl landa på 3kkr) om man inte är ok att köra 11-50.
2020 har dom ju en SLX modell som ligger mellan NX och GX i pris, vill man ha Shimano 12 växlat så kan det ju vara läge att chansa och vänta och se om CK sätter ihop en prisvärd kombo med i9 av den, är ju oavsett ingen cykel som man har innan nästa säsong med CKs ledtider.

Håller dock med om att NX med i9 verkar vara den vettiga kombon annars, bromsarna lär man ju skicka oavsett modell, så 8 papp känns som man få till något roligare än GX och descendentvevar för (eller är det något ytterligare som skiljer?)

Ibis Ripmo, godspeed
Har redan en X01 kassett liggades, så kommer isåfall behöva byta body.
Kostar det 3k så är det lätt värt att ta GX.. lättare att sälja GX vidare än NX?

Men förstår hur ni tänker, men kör jag GX och byter till min X01 Kasett, duger det för mig ett tag.

Vad kör ni för bromsar?

Ibis Ripmo, godspeed
såkket sa:
Crossmax sa:
Per84 sa:
Hallo alla fanatiker.

Har ni någon input?

Dock lär det väl kosta satfläsk att få loss en microsplinebody från i9 (listar 200 dollar hos dom så lär väl landa på 3kkr) om man inte är ok att köra 11-50.
2020 har dom ju en SLX modell som ligger mellan NX och GX i pris, vill man ha Shimano 12 växlat så kan det ju vara läge att chansa och vänta och se om CK sätter ihop en prisvärd kombo med i9 av den, är ju oavsett ingen cykel som man har innan nästa säsong med CKs ledtider.

Håller dock med om att NX med i9 verkar vara den vettiga kombon annars, bromsarna lär man ju skicka oavsett modell, så 8 papp känns som man få till något roligare än GX och descendentvevar för (eller är det något ytterligare som skiljer?)

Vet du fresten när 2020 modellerna släpps i Sverige?
Finns de redan i USA?

179 lång, visst kör jag då en L?

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Har en SLX build på hemsidan med M7100, även XT är uppgraderad där till M8100
Sedan vad CK väljer att ta in och hur de väljer att specca sina "CK editions" har jag ingen aning om.
De kör ju t ex inte i9 till alla modeller.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag köpte en NX build, har satt på kokoshjul med i9 (kört med sådana hjul på min Ripley i 2 år och de har funkat väldigt bra, har annars problem att jag kör sönder baknaven).

Bytte NX kassett, växel o kedja till 11-delad XT samt bytte bromsar till Saint. Va i alperna o cyklade i 10 dagar nyligen och cykeln är helt fantastisk!

Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Per84 sa:
Vad kör ni för bromsar?

Xtr handtag med Saint bromsok.

Jag beställde Shimano Zee samtidigt som cykeln och fick dem monterade istället. Var inne på XT med 4-kolv men CK hade inte fått in dem när jag beställde. Nu har jag bara hunnit testa på stig men jag föredrar spontant det mer direkta nypet hos Shimano jämfört med SRAM Code jag hade på hyrcykeln i Åre. Antar att det är en vanesak.

Ibis Ripmo, godspeed
Efter att titta nogare på specarna, så håller jag med.
Mest prisvärda är nog NX med i9 hjulen.

Är det någon här som köpt NX med i9 hjulen och bytt body?
Vad kostar bodyn? Svårt att få till?

Tillbaka
Topp