Immande Glasögon ?

skaning1

Medlem
Immande Glasögon ?
Jag har ett problem. Mina glasögon immar igen alt rinner svett på insidan av dom. Är det jag som är onormal eller har något tips på hur man hindrar det ? Några speciella glasögon ?

Immande Glasögon ?
Har inte erfarenhet av någon egen lösning (jag har problem med svett som stänker på insidan av glasögonen), men sånt där nano-medel som man polerar upp bilrutor med kanske kan fungera eller åtminstone lindra problemen.

Annars får man väl skaffa unibrow för att hålla svetten borta :-)

Immande Glasögon ?
Brukar mest vara ett problem vid lägre temperatur i kombination med låg fart. Jag brukar skjuta glajjorna längre ut på näsan så att de kommer längre från mitt varma ansikte, om det blir imma och fartvinden inte räcker till för att hålla imfritt.

Enkelt , billigt, kemikaliefritt.

Immande Glasögon ?
När jag spelade hockey hade jag "itech" (plexiglas-visir). Vi använde yes diskmedel för att hålla imman borta. Det va bättre än alla medel och sprayer mot imma. Ta lite på en trasa och gnugga in och torka av.

Immande Glasögon ?
funkar med vilket flytande tvätt/diskedel/tvål som helst (förmodligen hård tvål också men den är nog jobbig att putsa). Jag använder dubbeldusch på visiret när det är utomhusmatcher eller man på Zinken :)

Immande Glasögon ?
LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> Annars får man väl skaffa unibrow för att hålla svetten borta :-)

Ett smidigt sätt att åstadkomma detta, men fortsätta vara snygg, är att skaffa pannband i silicon, som fungerar som en hängränna i pannan. Svetten rinner ned där män har polisonger.

Den här prisvärda varianten för orienterare löser effektivt problem med monstersvettningar och salt i ögonen, för den som tycker att det blir för varmt med mössa under hjälmen.
http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=21372

Normalt fixas väl immade glasögon genom att höja farten ett snäpp, och står man stilla får man skjuta ned dem på näsan någon centimeter. Jag har vanliga stärkare och inga sportglasögon.

Immande Glasögon ?
Cyklot B skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars får man väl skaffa unibrow för att
> hålla svetten borta :-)
>
> Ett smidigt sätt att åstadkomma detta, men
> fortsätta vara snygg, är att skaffa pannband i
> silicon, som fungerar som en hängränna i pannan.
> Svetten rinner ned där män har polisonger.
>
> Den här prisvärda varianten för orienterare
> löser effektivt problem med monstersvettningar
> och salt i ögonen, för den som tycker att det
> blir för varmt med mössa under hjälmen.
> http://www.letro.se/default.asp?page=http://www.le
> tro.se/aspshop/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdI
> d=21372
>
> Normalt fixas väl immade glasögon genom att
> höja farten ett snäpp, och står man stilla får
> man skjuta ned dem på näsan någon centimeter.
> Jag har vanliga stärkare och inga sportglasögon.

Är inte det där ivägen för hjälmen?

Immande Glasögon ?
Yes diskmedel är som tidigare skrivet en riktigt bra lösning. Det har man använt på insidan av visiret på motorcykelhjälmar i många år.

Immande Glasögon ?
Jag kör med Unihoc innebandybrillor. Imskyddade och med ett snöre i nacken så man inte tappar dem. Skitfula men funkar förträffligt. 249:- på Team Sportia. Kolla bara så det står sr (senior) och inte jr (junior) på dem. Sen kör jag med en coolmax luva som egentligen används under motorcykelhjälmar. Märket är Bike It och borde finnas i de flesta mc-butiker (köpte min på Addemoto i Lund). Den har en tunn kant nederst som stoppar det värsta forsandet plus att den faktiskt är sval att ha på sig.

Senast ändrad:
Immande Glasögon ?
Luzen skrev:
> Cyklot B skrev:
> -------------------------------------------------------
> > http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=21372
>
> Är inte det där ivägen för hjälmen?

Man ska givetvis ha silikonrännan nedanför hjälmen. Det behövs alltså ett par tre centimeter mellan hjälmkanten och ögonbrynen.
Har man inte det naturligt, går det att fixa med samma hyvel som man har till benen. ;-)

@skaning: Jag svettas floder och det här har löst problemen med salt i ögonen, rinnande näsa och dropp från densamma som var en plåga tidigare och inte gick att åtgärda på ett bra sätt.
Under hela förra säsongen funkade det sämre än perfekt bara två gånger. Det var när det regnade OCH var tokvarmt.

Tillbaka
Topp