Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har god erfarenhet av Nikwax, deras kombination av blå flaska för tvätt och grön för impregnering. Men de är urgamla så de kanske faller bortFinns det något medel som kan återställa ett *tex-plagg till fabriksimpregneringen?
Måste väl ha hänt något på den fronten det senaste?
Jag har provat några olika hemmaimpregneringsmedel som tvättas in med efterföljande torktumling, men de försvann mkt snabbare än originalimpregneringenFinns det något medel som kan återställa ett *tex-plagg till fabriksimpregneringen?
Måste väl ha hänt något på den fronten det senaste?
Nikwax TX Direct Wash-in som jag avsåg (fast jag blandade ihop färgerna, grön för tvätt och blå för impregnering) är namnet till trots inte vaxbaserad även om Nikwax har ett antal impregneringsvax till salu. Tvättmedlet är tvålbaserat och impregneringsmedlet innehåller inga fluorerade kolföreningar vilket jag tycker är bra.aldrig vaxat om ett goretexplagg, snarare är jag glad för luftigheten som kommer med tiden?
på skor använder jag något spraypreparat.
det blir snarare bra efter några år. och verkar sedan hålla en evighet. har en pärlande egen yta som funkar bäst när den är rentvättad, och blir knappast mer pärlande av vaxNej, att lägga vax på ett syntetplagg modell Gore-Tex är nog superdumt. Det är därför det är så grymt bra med kläder som går att vaxa om, och så dumt med Gore-Tex som är svåra att få att funka när de väl passerat bäst-före-datum.
Gore-Tex är gjort av teflon. Det är bra i början men tar slut efter några år.
Snackar vi shakedry eller 3-lager? För de 3-lager jag har brukar tyvärr suga upp vattnet när det inte är ny-impregnerat. Hyfsat vattentätt ändå dock som tur är men långt ifrån perfekt :)det blir snarare bra efter några år. och verkar sedan hålla en evighet. har en pärlande egen yta som funkar bäst när den är rentvättad, och blir knappast mer pärlande av vax
din beskrivning stämmer bra på polyuretanmembranjackor. får förnyas i förtid om de skall vara vattentäta. eller vaxas. det är kanske det ts avser. de jackorna är förresten knappast miljövänliga de heller. särskilt sett till den korta livslängden på vattentätheten.
men när den är körd kan man ju ha jackan till annat?
Vad jag förstår blöder vatten igenom pga kapiläreffekt när yttertyget blir blött men som du säger - helt vattentätt är det ju inte :) jag kör en tio år gammal Gore tex haglöfs jacka varje dag på pendlingen. Funkar fint. Bra valuta för de pengarna.jo utsidan suger ju åt efterhand åt sig mer, men det händer inte så mycket mer? nackdel är ju förstås om man har svårt med torkmöjligheter.
plaggen innanför brukar förbli torra länge även om goretexen är gammal och skönt urtvättad med den luftighet det innebär. att det inte är helt vattentätt hör väl till sakens natur.
en cirka tio år gammal gtx patagoniajacka jag har börjar först nu bli som jag önskar:)
det blir snarare bra efter några år. och verkar sedan hålla en evighet. har en pärlande egen yta som funkar bäst när den är rentvättad, och blir knappast mer pärlande av vax
din beskrivning stämmer bra på polyuretanmembranjackor. får förnyas i förtid om de skall vara vattentäta. eller vaxas. det är kanske det ts avser. de jackorna är förresten knappast miljövänliga de heller. särskilt sett till den korta livslängden på vattentätheten.
men när den är körd kan man ju ha jackan till annat?
Det lär hända mycket framöver på området. Ett förslag för förbund mot alla PFAS-ämnen är under beredning och väntas träda i kraft 1/1-27. Vissa tidsbegränsade undantag finns i förslaget men gissar PFC-baserade impregneringssprayer ryker direkt.Hittade ett examensarbete där de utvärderat PFC-fria impregneringarna. Jag blev sugen på att testa spray on Imprenex allround nästa gång, det hade varit skönt att hitta ett mindre miljöfarligt medel som funkar.
det är bara mindre områden på framsidan som mättas. de kan man ju spraya om man så önskar.Nu blev det lite bråttom så det blev en flaska wash in från grangers som vanligt men också en spray power protect. Tvättade in med Grangers och tömde sprayflaskan såpass att den inte räckte till hela jackan och byxorna men iaf de viktigaste områdena.
Det där med andasfunktion kräver nog en egen tråd egentligen men hur mycket andas det när yttertyget är helt blött.
Vax har jag funderat på tidigare också men då till lite äldre plagg. Nu gällde det en jacka från norröna så ville inte chansa. Åas försvinner ju vaxet i tvätten till stor del. Kan nog bli det nästa gång.
Det lär hända mycket framöver på området. Ett förslag för förbund mot alla PFAS-ämnen är under beredning och väntas träda i kraft 1/1-27. Vissa tidsbegränsade undantag finns i förslaget men gissar PFC-baserade impregneringssprayer ryker direkt.
Nej precis man behöver inte vaxa hela jackan. Områdena som blir mest blöta är ju där man svettas minst dessutom. Utsidan och längst ner på ärmarna, på axlarna och runt midjan. På låren på byxor tex.det är bara mindre områden på framsidan som mättas. de kan man ju spraya om man så önskar.
vaxar man tyget kan man förmoda att andasfunktionen påverkas negativt all over.
De brukar endast ventilera tillräckligt för promenader o likn lugna aktiviteterMen andasfunktionen är ju så överskattad. Utan t.ex. pit zips kan man lika gärna ha galon.
Vid (tillräckligt många) minusgrader är det inte ovanligt att svetten 1st kondenseras mot "andaslagret" och sedan efter ett tag fryser den på insidan.Enda gången det fungerar på riktigt är i minusgrader imo.
Det finns ett cykelregnplaggmärke som jag tror skall ha sitt ursprung i den allra regnigaste delen av amerikanska nordvästra stillahavskusten, som skall ha bra cykelregnjackor med rejäla och välfungerande ventilationsöppningarDen dagen Grundéns gör en outdoorjacka med långa ventilationsöppningar kan de ta min plånbok direkt.