Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

Ca 15km tills det börjar gå uppför på riktigt igen för Allegaert. Ingen våldsamt brant stigning, men på knappt fyra mil ska de klättra närmare 1300 höjdmeter.

Senast ändrad:
Vad KA hade kunnat se nu om det varit dagsljus.
Capture.PNG

De får akta sig för att trackstanda om position och släppa Hammond med en massa fart förbi sig! :-)

Tror inte KA är så intresserad av en trackstand just nu när han skapat en lucka på över milen. Dessutom ser det ut som Hammond tappar en del på de två i täten idag. Hon har ingen registrering efter Bright och det hintades om att hon skulle stanna där för en sovpaus.

Allegaert i New South Wales. Då kan det inte var långt kvar ju!

Och han cyklade ju rakt förbi det ack så fina Khancoban! (Tänk er Vagnhärad fast lite tristare och lite mera australiensk)

Senast ändrad:
kitzblitz sa:
Och han cyklade ju rakt förbi det ack så fina Khancoban! (Tänk er Vagnhärad fast lite tristare och lite mera australiensk)

Du menar att han missade det snarare än att han körde igenom det!? Blev lite nyfiken på denna "håla" och var tvungen att kika hur den ser ut. Så, till allmän betraktelse - Australiens eget Vagnhärad:
Capture.PNG

Lite osäker på om jag hittade den delen som liknar mest ...

JLarsson sa:
...och jag som tyckte att startfältet i Sverigetempot var utspritt.

Med tanke på att det är 323 mil mellan KA och Juju (som jag tror är sist) skulle någon få köra rejält knasigt om det skulle bli lika utspritt i ST. Om man plockar bort Juju som ju startade om så är det 297 mil mellan KA och Ardill, d.v.s. 54% av totalsträckan. Vet inte hur långt de sista hade kommit när tättrion i fjol nådde Smygehuk.

Senast ändrad:
Hall verkar testa en ny taktik för att förvirra Allegaert - självkloning!
Capture.PNG

Gäller bara att Hall-duon hinner ikapp belgaren. Skulle nog vara rätt knäckande om Hall kör om en gång och sedan kort därpå kör om igen.

Allegaert har f.ö. klarat av första 500 höjdmeterna av stigningen. Som belöning får han 100 höjdmeter utför för att sedan ha 400 höjdmeter innan det flackar ut lite.

JLarsson sa:
Hall kanske måste proviantera eller nåt. Verkar sikta på Corryong.

Inbillade mig att öppettiderna ute i australiensiska landsbygden var lite begränsade s.a. det skulle vara svårt att över huvud taget hitta något som är öppet runt 02.00.

Här är en screenshot av trackern från Sverigetempot som jag tog kort efter att vi kommit till Smygehuk. Man ska ha i åtanke att en- och tvåsiffriga nummer startade 24 timmar tidigare än tresiffriga.

IMG_0235.PNG

GoranS sa:
Allegaert å sin sida verkar kanske ha stannat för nattpaus.

Felaktig gissning. Han har tuggat på uppför och är mer eller mindre uppe på toppen nu. Han lär ju inte stanna där uppe utan får nog fortsätta tills han antingen kommer ner på lite lägre höjd eller hittar något ställe han kan komma in på.

Jag campade där en gång och har aldrig sett så många flygor i mitt liv. En svart vägg och omöjligt att komma ifrån - riktigt panikläge. Om det är likadant nu som på sommaren är det kanske inte ens möjligt att sova ute.

Känns som Hall kommer att få ligga i om han ska ikapp belgaren igen. Skiljer nu 6 mil och ett skapligt antal höjdmeter. Allegaert kommer rimligen att behöva sova, men min gissning är att det inte kommer att handla om några sju timmar denna natt.

kitzblitz sa:
Jag campade där en gång och har aldrig sett så många flygor i mitt liv. En svart vägg och omöjligt att komma ifrån - riktigt panikläge. Om det är likadant nu som på sommaren är det kanske inte ens möjligt att sova ute.

Den sortens lokala egenheter är ju nästan omöjliga att hålla koll på. Kan bli en obehaglig överraskning.

Vägrenen mellan Vansbro och Lesjöfors var ingen hit...

Jag har aldrig varit i Vagnhärad :)

Det mest minnesvärda i Vagnhärad är väl pizzerian som inte ville ha kunder och rippas stora stark.

Har aldrig träffat bigmollo (noterar för övrigt att min telefon vill ändra till Bingolotto haha) heller...

Nåväl, Sarah Hammond är på vägen igen efter några timmars nattstopp. Hennes närmsta förföljare tycks alltjämt ligga och slumra så förhoppningsvis kan hon bygga upp lite mer marginal.

kitzblitz sa:
Ni stockholmrandonneurer borde styra upp en brevet genom nedre dalälvens delta. Skulle kunna ge punkamisär en helt ny nivå av misär.

Henrik_E sa:
kitzblitz sa:
Ni stockholmrandonneurer borde styra upp en brevet genom nedre dalälvens delta. Skulle kunna ge punkamisär en helt ny nivå av misär.

Om du menar myggorna så är det väl lite högre upp än deltat som man ska ta sig om man vill maximera blodsugarantalet!? Barkarbys 40-milare besöker ju f.ö. Österfärnebo och Gysinge som väl kan vara ganska myggdrabbade.

71 km mellan de två i täten. Hammond har börjat cykla igen. Hon är dock 253 km bakom Hall, så ska hon komma ikapp krävs nog något strul för Hall (och/eller Allegaert).

Ja, för Hammonds del handlar det nog mest, dvs rent placeringsmässigt, om att hålla sig som nummer tre.

Allegaert och Hall har ju av förklarliga skäl forcerat idag.

GoranS sa:
Känns som Hall kommer att få ligga i om han ska ikapp belgaren igen. Skiljer nu 6 mil och ett skapligt antal höjdmeter. Allegaert kommer rimligen att behöva sova, men min gissning är att det inte kommer att handla om några sju timmar denna natt.

Han kanske bara sover en gång till... ca 60 mil till mål

Då borde de sova ordentligt och se till att njuta av sista biten i solsken :-)

Nä, men många kommer ju få cykla den delen på dagtid iaf.

Jodå, de flesta tycks hålla ganska gedigna nattstopp och försöker troligen lägga upp det så att även sista etappen är på dagtid. Men inte hela sista dygnet ;)

Fem timmars stopp för Hall nu. Allegaert kan inte ha unnat sig mer än på sin höjd någon kort powernap denna natt.

Frågan är om han kommer att bli tvungen att sova under dagen eller om han kan fortsätta fram till i kväll (australisk tid). Om han gör det senare så skulle han där troligen kunna anpassa sömnen s.a. han fortfarande går ut med en skaplig marginal till Hall men ändå får ett antal timmars sömn. Om han ligger så på gränsen att han måste sova under dagen kan det kanske bli spännande igen om Hall nu fått en bättre nattsömn.

Känns dock som huvudtipset är belgisk seger då Allegaert verkar kunna hålla ett lite högre tempo än Hall. Den senare hintade väl f.ö. i ngt klipp att han inte kände sig i riktig toppform.

Han har nu 7 mil till Cooma där han gissningsvis behöver skaffa mat. De har cyklat ett långt stycke utan några speciellt bra provianteringsmöjligheter (natt till på köpet).

Börjar lura på hur mycket mer Allegaert kommer sova... gissar på en lur till, men det börjar luta åt att den inte blir speciellt lång alls.

ohellstrom sa:
Han har nu 7 mil till Cooma där han gissningsvis behöver skaffa mat. De har cyklat ett långt stycke utan några speciellt bra provianteringsmöjligheter (natt till på köpet).

Börjar lura på hur mycket mer Allegaert kommer sova... gissar på en lur till, men det börjar luta åt att den inte blir speciellt lång alls.

Har ingen aning hur det är att ha cyklat så där långt med så lite sömn och hur han känner sig, men att köra närmare två dygn med bara en lur när han cyklat i närmare två veckor med kraftigt sömnunderskott låter som ett riskmoment i sig. Vet inte hur mkt mer det ger att sova, låt säga, tre timmar än att bara ta en timme i detta läge, men om han vill borde han ha råd med lite mer än en lur (om man med det menar något på <=1h) då han ju nu har en buffert ner till Hall.

Tillbaka
Topp