[Inköp av MTB Full Suspension] - Canyon Spectral AL 6.0 KÖPT

Ska googla/youtuba lite HTs.

Kanske inte. Hade 100mm på min gamla cykel som nu blev stulen & den bottna alltid vid lättare hopp, men så var det en riktig skitgaffel på också...

Är rädd att en HT-cykel inte kommer tillfredsställa mig i skogen & en Full Suspension knappt kommer ta mig fram till jobbet 2-3km men det sistnämna skall inte vara några problem enligt en som skrev tidigare i tråden.

Jag gillar köpa kvalité, därför överväger jag den dyrare FS-hojen som har bättre komponenter men jag kanske bli nöjd med HT-cykeln för halva det priset (8000:-)

Ffa kommer en fin cykel bli stulen om den står ute. Man får heller inte på några bra skärmar på en mtb. Jag tycker inte det är några problem att cykla 10 km asfalt på min heldämpade Amhoj för att komma till skogen. Heldämpat + en biltemapendlare?

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Ffa kommer en fin cykel bli stulen om den står
> ute. Man får heller inte på några bra skärmar
> på en mtb. Jag tycker inte det är några problem
> att cykla 10 km asfalt på min heldämpade Amhoj
> för att komma till skogen. Heldämpat + en
> biltemapendlare?

Det där med skärmarna har jag inte bara tänkt på. Inte så kul att komma nerstänkt till jobbet och direkt in i ett möte, men så klart löser sig en "cykel outfit" detta problem och ett ombyte. Ett byte jag tror jag kommer göra ett par gånger sen kommer jag tröttna.

När du cyklar med din heldämpade hoj på asfalt, gör du lock-out både fram och bak?

Votec VM150 som jag nämnt i tråden har en Rock Shox Monarch R som bakdämp och vad jag läst till mig så har den ingen lock-out funktion. Fram har den det dock.

Ibland när jag cyklar långt på asfalt ställer jag framgaffeln i plattsformsläge och sedan har jag en climb-swtich på dämparen som ändrar lågfartskompression och lågfartsrebound så att det gungar lite mindre. Det är däremot inte alltid jag gör detta, så länge man sitter på sadeln och matar med jämn kadens på storklinga märker man ingen större skillnad. Däremot gör fläskdäcken, det låg trycket i däcken och sittställningen att jag ibland måste kämpa mot impulsen att bita av mig tungan och svälja den för att få ett slut på allt.

Jag tycker lätt det är värt att cykal 10 km till skogen på en marginellt jobbigare heldämpad cykel istället för att för att skaffa en ht. Jag skulle däremot aldrig få för mig att använda någon av mina mtbs (jag har både en HT och en heldämpad) till att transportcykla någonstans.

jofahjalm skrev:
> Ibland när jag cyklar långt på asfalt ställer
> jag framgaffeln i plattsformsläge och sedan har
> jag en climb-swtich på dämparen som ändrar
> lågfartskompression och lågfartsrebound så att
> det gungar lite mindre. Det är däremot inte
> alltid jag gör detta, så länge man sitter på
> sadeln och matar med jämn kadens på storklinga
> märker man ingen större skillnad. Däremot gör
> fläskdäcken, det låg trycket i däcken och
> sittställningen att jag ibland måste kämpa mot
> impulsen att bita av mig tungan och svälja den
> för att få ett slut på allt.
>
> Jag tycker lätt det är värt att cykal 10 km
> till skogen på en marginellt jobbigare heldämpad
> cykel istället för att för att skaffa en ht.
> Jag skulle däremot aldrig få för mig att
> använda någon av mina mtbs (jag har både en HT
> och en heldämpad) till att transportcykla
> någonstans.

Ah okej. Vet du om Rock Shox monarch R har någon sådan justering?

Har ungefär detsamma till skogen, ca 10km men det har jag cyklat många gånger på min förra cykel MTB, inga som helst problem.

Varför skulle du inte vilja ta din FS-hoj på väg till stranden eller dylikt? Stöldrisken eller något annat?

Monarch R har ingen motsvarande inställning.

Jag skulle aldrig ställa min FS någonstans där jag inte har direkt uppsyn över den. Sådana cyklar blir stulna direkt. Det är också jättedålig att transportcykla på eftersom den har monsterdäck, man tar vind som ett segel coh den har inga stänkskärmar. Ska jag transportera mig använder jag en oväxlad cykel med skärmar som jag vågar lämna ute, eller så cyklar jag på min cross om det är långt.

jofahjalm skrev:
> Monarch R har ingen motsvarande inställning.
>
> Jag skulle aldrig ställa min FS någonstans där
> jag inte har direkt uppsyn över den. Sådana
> cyklar blir stulna direkt. Det är också
> jättedålig att transportcykla på eftersom den
> har monsterdäck, man tar vind som ett segel coh
> den har inga stänkskärmar. Ska jag transportera
> mig använder jag en oväxlad cykel med skärmar
> som jag vågar lämna ute, eller så cyklar jag
> på min cross om det är långt.

Attans. Vad går ett dämpbyte på bak om man gör det själv? Tänker mig steget upp till en vettig bakdämpare med lockout eller liknande då.

Kan tänka mig det. Cykeln jag ägde var ingen monstercykel direkt, inget flashigt men det fanskapet blev ju stulet ändå. Dock stod den väldigt lättillgänglig under lång tid, så jah får skylla mig själv. När jag nu bestämmer mig för en hoj kommer den vaktas med stora ögat & låsas in i låst utrymme.

Lutar ändå mot en FS och därefter en slit & släng cykel. Dyrt kommer det bli men jag tror det är värt det.

Ah okej. Så det "bör" inte vara några extra grejer man sskulle behöva?

Om man ändå går i tankarna på att skaffa en bättre bakdämpare, vilken prisklass skall man titta på?
Jag menar lite, det känns lite surt att uppgradera en bakdämpare för 2-3 tusen och den enda skillnaden är lock-out, jag vil ju i så fall ha en betydligt bättre dämpning bak på köpet + Lockout eller liknande.

Du lär nog inte hitta något under ett par tusen och om du ska ha en lyxig dämpare drar det fort iväg. Hur cykeln beter sig beror lila mycket på cykelns länkage som dämparen, men jag hade inte lagt massor av pengar för att få en lock out. Om du ska börja med att byta ut dämparen tjänar du nog på att välja en annan hoj istället.

Jag ska överväga saken men jag håller med om att det är dumt att skaffa en cykel där man planerar att byta ut grejer på den innan man ens skaffat sig den. Ska dra en vända till en lokal återförsäljare och testa någon FS, troligtvis på fredag. Dessvärre har de inga roliga märken...

Har de senaste dagarna kollat vidare på MTB's och det är fortfarande Votec hojjen jag är intresserad av samt Radon Slide 140 7.0.

Vad säger ni experter?

Votec VM150
http://www.fahrrad.de/votec-vm150-weiss-363661.html

Skarmavbild2014-03-21kl.21.10.06.png

...eller

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-140-7-0_id_25904_.htm

Skarmavbild2014-03-21kl.21.09.39.png

Beslutsångest...

En suspension eller sol (ibland även pasta eller slurry) är en kolloidal blandning av fasta partiklar dispergerade i vätska...

Patrik414 skrev:
> Radon såg ut att ha lite bättre spec. men votec
> lite snyggare. hade nog valt radon ändå just pga
> att många här på forumet verkar nöjda med sina
> radon.
>
> Har du kollat canyon.se? där har du mer cyklar i
> samma peng.
>
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?
> b=3255#tab-reiter2

Mmm den gör ju det. Trist att Votec-hojen är snyggare och som får mig att överväga den istället för Radon. Radon-hojen verkar bara finnas i svart & jag gillar ju vitt men har aldrig haft det på en cykel tidigare. Ni som haft, vad har ni för erfarenheter av vita respektive svarta cyklar?

Aldrig hört talas om, skall kolla upp canyon, tack för länken.

>En suspension eller sol (ibland även pasta eller slurry) är en kolloidal blandning av fasta >partiklar dispergerade i vätska...

Förlåt jag kunde inte hålla mig.
Jag är mycket nöjd med min Radon slide 130 29" Fox-prylarna funkar utmärkt. Jag var lite orolig att jag skulle sakna lockout men det gör jag inte, inte ett smack faktiskt. Det är inte långt ner till spaken på gaffeln och jag nyttjar den bara i långa sega backar där jag ställer mig upp. Gott om tid att ställa om alltså. Däremot har jag aldrig använt "downhill-lägena". Kanske mest för att terrängen hos mig inte innehåller så mycket sådana backar. Antingen är det full rulle på gruset eller riktigt brötigt, trail funkar bra överallt.
Jag kan ju säga att min budget gick från 15000 till 25000 på några månader, allt efter känd formel (orkar du den så orkar du den också osv).
För mig var dämpningen viktigas. Jag är inte så noga med geometri. Jag är mer den typen som anpassar mig mer efter verktyget än tvärt om. Det har nog med tid och ekonomi att göra.
Och bla, bla och snickesnack. Jag har nog lite tråkigt...

Senast ändrad:
GruzBuz skrev:
> För mig var dämpningen viktigas. Jag är inte
> så noga med geometri. Jag är mer den typen som
> anpassar mig mer efter verktyget än tvärt om.
> Det har nog med tid och ekonomi att göra.
> Och bla, bla och snickesnack. Jag har nog lite
> tråkigt...

Geometrin är en viktig del av hur dämpningen uppför sig. Dock en ganska krånglig del att sätta sig in i :p

Rattnalle skrev:
> GruzBuz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För mig var dämpningen viktigas. Jag är inte
> > så noga med geometri. Jag är mer den typen
> som
> > anpassar mig mer efter verktyget än tvärt om.
> > Det har nog med tid och ekonomi att göra.
> > Och bla, bla och snickesnack. Jag har nog lite
> > tråkigt...
>
> Geometrin är en viktig del av hur dämpningen
> uppför sig. Dock en ganska krånglig del att
> sätta sig in i :p

Så är det förstås, men för en annan som cyklar ett par ggr i veckan för att det är så kul så tycker jag att sådana som radon och Canyon som kanske vänder sig till den breda massan borde ha fått ihop en hyfsat lyckad kompromiss. Jag kanske inte skall provcykla så många andras cyklar innan jag har budget igen..

Jag kanske har hakat upp mig för mycket på lock-out, att det liksom är ett måste osv. Har aldrig ägt en full suspension, inte ens cyklat på en så just nu känns det lite som att vad som i den prisklassen kommer fungera alldeles utmärkt för mig som nybörjare.
Men jag antar att man alltid vill få det bästa möjliga för pengarna man lägger. Tråkigt som nybörjare att köpa dyr cykel som inte är vidare bra, just pga bristande kunskap när man kan fråga de kunniga och få förslag & tips. Det som är så fint med forum.
Jag litar inte på butiker, tyvärr...

Ska kolla vidare under kvällen. Canyon verkar trevliga om än lite dyra.

Tycker faktiskt at Votecen är lite bättre specat: dropper sadelstolpe och ingen justerbar slaglängd på gaffeln (mer som kan gå fel och används nästan aldrig ändå). Geometrin är nästan samma på både. Köp den du tycker är snyggaste.

pnkcow skrev:
> Tycker faktiskt at Votecen är lite bättre
> specat: dropper sadelstolpe och ingen justerbar
> slaglängd på gaffeln (mer som kan gå fel och
> används nästan aldrig ändå). Geometrin är
> nästan samma på både. Köp den du tycker är
> snyggaste.

Å andra sidan kan en sänkstolpe ställa till jävulska problem, den med;-)

Jag är partisk eftersom jag har en likadan Radon, fast i 2013-kulör, och jag skulle nog valt den. Dels för att 150 mm slaglängd känns overkill, särskilt med den geometrin. Och dels för ett litet snäpp upp i bromsar.

Den är för övrigt snyggare rent geometriskt i verkligheten än vad produktbilder rakt från sidan visar, och skulle förmodligen göra sig väldigt fint i mattsvart:-)

_DSC0678.jpg

Min är lite pimpad med bland annat bredare styre och kortare stam, bättre bromsar (XT) samt endast ett framdrev. Det enda jag inte är helt nöjd med i nuläget är pedalerna och däcken, men de duger nog ett tag till.

Edit: Min har 20-tumsram, vilket är onödigt stort för mig som är 185 lång. Den hade dessutom varit snyggare med mindre ram. Men vafanken. Det funkar.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> pnkcow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker faktiskt at Votecen är lite bättre
> > specat: dropper sadelstolpe och ingen justerbar
> > slaglängd på gaffeln (mer som kan gå fel och
> > används nästan aldrig ändå). Geometrin är
> > nästan samma på både. Köp den du tycker är
> > snyggaste.
>
> Å andra sidan kan en sänkstolpe ställa till
> jävulska problem, den med;-)
>
> Jag är partisk eftersom jag har en likadan Radon,
> fast i 2013-kulör, och jag skulle nog valt den.
> Dels för att 150 mm slaglängd känns overkill,
> särskilt med den geometrin. Och dels för ett
> litet snäpp upp i bromsar.
>
> Den är för övrigt snyggare rent geometriskt i
> verkligheten än vad produktbilder rakt från
> sidan visar, och skulle förmodligen göra sig
> väldigt fint i mattsvart:-)
>
>
>
> Min är lite pimpad med bland annat bredare styre
> och kortare stam, bättre bromsar (XT) samt endast
> ett framdrev. Det enda jag inte är helt nöjd med
> i nuläget är pedalerna och däcken, men de duger
> nog ett tag till.
>
> Edit: Min har 20-tumsram, vilket är onödigt
> stort för mig som är 185 lång. Den hade
> dessutom varit snyggare med mindre ram. Men
> vafanken. Det funkar.

Snyggt åk du har.

Vad menas med sänkstolpe & droppstolpe?

Hmm ja, 150mm kanske känns lite väl tilltaget men hellre för mycket än för lite. Med tanke på min längd så kikar jag nog på den minsta ramstorleken. Jag har fattat det som att man hellre väljer en för liten MTB än en för stor sådan. I alla fall när det gäller trixig skogskörning.

Jag har börjat cykelinköpet lite smått i alla fall och beställt mig ett cykellyse. Har kollat runt i lite över en vecka och hittade Gemini Duo som verkade bra och som jag fick till bra pris.

Skarmavbild2014-03-22kl.22.13.50.png

Ville ha ett riktigt lyse & jag hoppas jag blir nöjd med detta.
Någon som har detta & vad tycker i om det?

Senast ändrad:
Illuminatus skrev:
> Snyggt åk du har.

Tackar:-) Inte särskilt fräsig jämfört med många andras cyklar här, men mycket pang för pengarna. Tror jag betalade under 13000:- hem till dörren.

> Vad menas med sänkstolpe & droppstolpe?

Det är en sadelstolpe som man snabbt kan justera höjden på. Den som sitter på Votecen ser ut att ha ett reglage under sadeln, men det är vanligare att ha reglaget på styret. En sån stolpe är helt förnämlig i skogen är man snabbt som ögat kan sänka sadeln i farten. Att jag skrev att de kan vara problematiska är bland annat för att jag köpte två stycken som har pajjat tre gånger styck efter bara några turer. Men då har jag också haft en del otur.

> Hmm ja, 150mm kanske känns lite väl tilltaget
> men hellre för mycket än för lite. Med tanke
> på min längd så kikar jag nog på den minsta
> ramstorleken. Jag har fattat det som att man
> hellre väljer en för liten MTB än en för stor
> sådan. I alla fall när det gäller trixig
> skogskörning.

Jag vet lite för lite för att kunna uttala mig om vad som är bäst, men en mindre ram blir ju kompaktare och ger kortare hjulbas. Om man föredrar det eller inte är nog mest en smaksak. Sittställning kan man justera med styrstamslängd och sadelplacering annars.

> Vad gör en kortare styrstam annorlunda än en längre sådan?

Man kommer lite längre bak på cykeln och det blir lättare att lyfta fronten över hinder. Styrningen känns också ganska annorlunda. Kanske mer "direkt" på något sätt. Kör man nedför så kan man flytta arslet längre bak över bakhjulet och får därför bättre trygghet när det är brant och knöligt. Nackdelen är att man inte kan trampa lika effektivt uppför och/eller på platten, men det kan jag tåla.

En styrstam kostar inte många hundralappar, så det kan du labba med oavsett vilken cykel du köper. Men det kan nog vänta tills du känt efter om den befintliga duger.

Edit: När det gäller lyse kan jag bara rekommendera att sätta lampan på hjälmen, åtminstone när du cyklar i skogen. Det är enormt mycket bättre än att ha den på styret eftersom du kan belysa stigen när den svänger, innan cykeln svänger. Dessutom kommer ljuskällan förstås högre och det blir mindre skuggor på marken från hinder och höjdskillnader i terrängen.

Senast ändrad:
Tack för förklaringen :)

Aha, ja det kan jag ju tänka mig nu när jag tänker efter. Det kan vara det jag känt annorlunda när jag provat andras cyklar. Har tyckt styrningen, känslan att svänga har varierat så kraftigt från cykel till cykel. Jag vet inte själv vilket jag vill ha men som sagt, det lär jag märka så fort jag får hem cykeln och testar.

Japp jag har redan planerat ha det på hjälmen. Skall köpa mig en riktig MTB-hjälm, Giro har fina hjälmar. Batteripacket kan man sätta bak på hjälmen har jag för mig & jag valde 2-cells lampan med lite mindre batteripack och brinntid men det gör mig inget direkt.

Kolla nerve al+ med. 150 mm i slag.
Har en sådan själv och jag tycker definitivt inte att den är overkill för änggården i gbg. Byt ut största klingan mot en bash så har du en finfin köttar hoj!

Har kollat in alla Canyon nu. Strives ram är så förbannat läcker.
Är rädd att jag kommer byta hoj efter ett tag om jag köper för "billigt". En Strive eller liknande känns svår att uppgradera om man inte ska upp på astronomiska summor för en cykel.

Hur som helst så är det sjuka pengar på en cykel, för en nybörjare som ägt en billigare HT tidigare...

Hjälp mig överväga en Strive är ni snälla & kanske skriva en fin motivering för cykelköpet till min sambo som kommer undra varför jag helt plötsligt börjar poppar popcorn hemma innan bion, ta med ful-cola & undviker 3D-versionen, den dyrare versionen av filmen :D

Senast ändrad:
Jag köpte min cykel i början av förra året som total nybörjare. Nu är jag glad att jag köpte en "ordentlig" cykel. Utvecklingskurvan är brutal första året. I början var jag livrädd så fort jag skulle hoppa över en stock, bara ett år senare är det full fräs över steniga passager.

Det är värt pengarna, intalar jag mig själv fortf ;)

Makten skrev:
> Jag skulle INTE köpa en Strive om du inte tänker
> köra lätt downhill och sånt. Onödigt slack
> geometri för en cykel som ska köras både
> uppför och nedför.
>
> Den här däremot:
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/spe
> ctral-al.html

Några direkta downhill planer har jag inte. Mest hopp & lek. Alltså egentligen har jag ett ganska diffust mål eller vad man ska säga. Jag vill ha en cykel som är så sjukt kul att cykla på och som jag fäller en tår för varje gång jag ser den för att den är så fin.

Tror du inte Striven kommer bli en jäkligt kul cykel som kommer ge många roliga och oförglömliga minnen på stigarna? :)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Jag skulle INTE köpa en Strive om du inte tänker
> köra lätt downhill och sånt. Onödigt slack
> geometri för en cykel som ska köras både
> uppför och nedför.
>
> Den här däremot:
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/spe
> ctral-al.html

Det skiljer en halv grad i gaffel vinkel och striven har faktiskt kortare kedjestag. Men spectral al är nog rappare på stigen men är det vad ts vill ha?
Jag brötar när jag cyklar, noll finess. Då är det skönt med några extra mm i slaglängd, skulle jag göra om mitt köp skulle jag snarare gå upp i slaglängd mer än neråt.

Alla jag vet som skaffat en strive har varit nöjda. Kör hårt, cykeln måste ju tilltala själen med :)

Illuminatus skrev:
> Tror du inte Striven kommer bli en jäkligt kul
> cykel som kommer ge många roliga och
> oförglömliga minnen på stigarna? :)

Jo, klart du kommer ha skitkul! Men nu är du ganska långt ifrån din ursprungliga budget och den cykel du tittade på från början, så gör inget förhastat:-)

För "hopp och lek" kanske det inte ens är fulldämpat du ska kika efter. Svårt att veta vad du tänker cykla i för terräng, och hur.

Det håller jag med om, väldigt långt ifrån. Ja det är risk att det är förhastat men ibland känns det som man behöver göra det för att ta ett beslut överhuvudtaget :) Bara slå till och sen inte tänka mer.

Nej kanske inte ens det. Jag har tidigare haft HT och har varit nöjd med den på landsväg och mindre lätta stigar. När jag hoppade och lekte tyckte jag den var på tok för stel, likaså ner för trappor, stenpartier osv. Men det är svårt, jag har heller aldrig cyklat på en fulldämpad.

Jag känner igen som ångrat att de köpte en heldämpad hoj!

Snarare tvärt om, att de inte köpt en tidigare. :-)

42Hz skrev:
> Jag känner igen som ångrat att de köpte en
> heldämpad hoj!
>
>
> Snarare tvärt om, att de inte köpt en tidigare.
> :-)

+1000

Jag ska ta mig en ordentlig funderare fram tills tisdag & återkommer under dagen vilken hoj det blev. Spännande :)

Under tiden skall jag leta fram lite lås, pedaler, hjälm, baklyse med mera.

Är det något mer jag kan tänkas behöva?

Senast ändrad:
Intressant tråd det här :)
Sitter själv och velar lite mellan en Spectral och en Strive.
Beslutsångest som vanligt när man ska köpa något :P

Frrr skrev:
> Intressant tråd det här :)
> Sitter själv och velar lite mellan en Spectral
> och en Strive.
> Beslutsångest som vanligt när man ska köpa
> något :P

Nice, vad tror du det blir? Spectral eller Strive? :)
Ja, man brukar få det vid sådana här köp tycker jag.

Tillbaka
Topp