[Inköp av MTB Full Suspension] - Canyon Spectral AL 6.0 KÖPT

Illuminatus skrev:
-------------------------------------------------------
> gordiz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade valt den dyrare bara för att
> bromsarna
> > är ett snäpp bättre. Har allergi mot elexir
> > bromsar;-)
>
> Vilken av dom? :)

Jag menade striven, ved att båda är avid men är iaf ett snäpp högre på den dyrare.

Banshee Spitfire gillade jag. Vad krävs för att bygga ihop en sådan hoj och vad skulle den kunna gå på med ett par OK prylar? (Prylarna tänker jag mig att jag kan uppgradera mig med under tiden jag utvecklas)

Skulle ni här på forumet kunna hjälpa mig bygga ihop en sådan hoj? Hjälpa mig med komponentval osv så att det blir bra?

Finns ett par stycken här på forumet som du kan kika på som inspiration.

Här ex: http://happymtb.org/forum/read.php/1/937688/2332911#msg-2332911

Fördelen med att bygga själv är att du kan lägga pengarna där de gör nytta. Dämpare och hjul, sen bromsar, sist drivlina. Istället för drivlina först, sen dämpare, sen hjul och sist bromsar som verkar vara det normala på färdiga cyklar.

Att montera en cykel är inte raketforskning om man bara är någorlunda händig.

Här är min Spitfire http://happymtb.org/forum/read.php/1/2374189/2374295#msg-2374295

Om du ska bygga ihop din egen cykel kommer det dra iväg bra mycket över vad du först hade tänkt dig. Dessutom får du räkna med en otroligt mängd tid i att kolla upp spännande standarder för vad som gäller på cyklar. Du får nog räkna mot att det börjar dra uppåt 30 000 kr utan att du går något speciellt extravagant.

Men en Spitfire är alltid en Spitfire!

...ramarna var ju inte speciellt billiga.

Hade varit skitkul och sätta ihop en egen hoj men det verkar som det blir väldigt dyrt, precis som du säger jofahjalm. Räknade lite snabbt på Spitfire ram, dämpare, hjul, däck, bromsar och växlar. Jag kommer ju upp mot närmre dubbla summan mot en Strive eller liknande rätt snabbt.

Men det finns ju en uppsjö fina ramar att välja på. Yeti har ett gäng snygga, Transition likaså.

Visst är det så. Striven är prisvärd. Poängen var att en Radon för 40k inte alls är lika konkurrenskraftig :)

Varför ska cyklarna behöva kosta 30-40 000:- för att se någorlunda vettiga ut?
Striven är ett undantag, dess pris motsvarar designen och prylarna tycker jag men det är nog den enda jag hittat.

Vet ni vad.

Jag har funderat under kvällen och kommit fram till ett förslag och det lyder:

Jag skaffar mig en enklare HT-hoj som jag kan ha till lite vad som men som även fungerar helt OK i skogen också. Använder mig utav denna under året och lägger under tiden undan pengar för en eventuell FS-hoj nästa vinter, dvs en bygga själv cykel typ Banshee, Transition med mera och har det således som ett vinterprojekt.

Tills dess hoppas jag att jag cyklat så pass mycket med den billigare HT:n att jag spyr över den och suktar tungt efter fulldämpat. Med mig har jag då mycket mer erfarenhet samt kunskap om vad JAG faktiskt vill ha och behöver. Typ.

Vad tror ni om denna idén?

Det känns liksom omotiverat för en nybörjare som jag som inte har några som helst planer på att tävla, gå och köper en fulldämpad hoj för över 30 000:-.

Ni andra som idag kör seriös MTB, köpte ni det dyraste direkt som nybörjare, eller köpte ni en duglig hoj, utvecklades på den och pangade sedan på med en riktig Rolls Royce cykel?

Jag tycker det låter som en utmärkt plan. Som du säger kommer du att veta bättre vad du vill ha ut av din nästa cykel innan du lägger enorma summor på den.

Jag började på en ganska oändamålsenlig cykel för skogsåka, en HT med 100mm slag och ganska branta vinklar. Men det var kul ändå. Till nästa cykel visste jag vad jag ville med cyklingen och kunde köpa en cykel efter det.

En för priset riktigt sjysst hardtail som lämpar sig för stigcykling:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO456EVO2DEO/on-one-456-evo-2-shimano-deore-mountain-bike

Med mer trendriktiga hjul men leveranstid först om en månad:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BDEO/on-one-45650b-shimano-deore-mountain-bike

Ska kolla dina länkar Rattnalle.

Vad tror du om denna annars? (Tillbaka till Votec)

http://www.votec.com/bikeshop/mountainbikes/vc10-comp/1_2.html

Skarmavbild2014-03-27kl.00.05.21.png

Känns som ganska mycket cykel för pengarna, sen är den snygg också...

Eller denna för 4000:- mindre.

http://www.bikester.se/361102.html

Skarmavbild2014-03-27kl.00.18.24.png

Senast ändrad:
Jag tycker att den ser lite för brant ut, mer specifikt gaffelvinkeln, för att vara rolig till mer teknisk cykling. Min instegscykel hade också 69,5 graders gaffelvinkel och visst, det fungerade men det var ett helt enormt lyft när jag förlängde gaffeln så att jag fick en grad flackare vinkel.

Utrustningsmässigt skulle jag faktiskt hellre köpa den billigare med RockShox-gaffel. Reban är en bra och robust gaffel.

När du skriver brant, vad menar du/man då? Att gaffelvinkeln är för upprätt?

Okej, ja den ena är ju med Fox-dämpare och den andra med RockShox. 13 000:- känns för mycket för den med Fox-dämparen (Comp-versionen). I alla fall som billig HT som jag kan ha ett tag. Då känns runt 8000:- mycket mer motiverat och det blir ett ordentligare kliv när jag sedan eventuellt uppgraderar REJÄLT i vinter. Som jag hoppas på :)

Cyklarna du länkade till har ju betydligt flackare/mindre upprätt gaffel nu när jag tittar ja.

Senast ändrad:
Illuminatus skrev:
> Jag skaffar mig en enklare HT-hoj som jag kan ha
> till lite vad som men som även fungerar helt OK i
> skogen också.
>
> Vad tror ni om denna idén?

Helpuckat om du frågar mig. Det är ju uppenbarligen inte en sån cykel du egentligen vill ha. Gå tillbaka till ruta A1 och köp en av de cyklar du från början funderade över istället. De är billiga, prisvärda och skitkul (min Slide är det i alla fall).

Det är ju ren dårskap att välja cykel efter utseende istället för efter önskade egenskaper:-S Klart den ska vara snygg, men att gå efter produktbilder blir man inte klokare av.

Makten skrev:

> Helpuckat om du frågar mig. Det är ju
> uppenbarligen inte en sån cykel du egentligen
> vill ha. Gå tillbaka till ruta A1 och köp en av
> de cyklar du från början funderade över
> istället. De är billiga, prisvärda och skitkul
> (min Slide är det i alla fall).
>
> Det är ju ren dårskap att välja cykel efter
> utseende istället för efter önskade
> egenskaper:-S Klart den ska vara snygg, men att
> gå efter produktbilder blir man inte klokare av.

Nej det har du helt rätt i men åt andra sidan så kanske en vanlig HT räcker fullt ut för att göra det jag vill just nu och kommande månaderna fram till hösten. Jag menar, jag har kört litegranna i skogen tidigare med min förra HT men på den var den trista dämpare och överlag inte mer än en OK cykel, ingen skogshoj inte. Det är ju inte som så att jag kommer kunna hoppa flera meter, droppa klippor eller flyga genom skogen, inte än på väldigt länge i alla fall men det är ju lite min vision att kunna göra detta i framtiden.

Samtidigt tycker jag det känns dumt och köpa en HT cykel som kanske inte är lämpad för den typen av cykling jag vill utföra. Det känns lite som att välja puttern vid ett bunkerslag i golf, det går men kanske långt ifrån optimalt...

jofahjalm skrev:
> Du bör ju inte lägga mycket pengar på en cykel
> om du velar mellan en Strive och den där
> XC-hojen.

Det är ett svårt läge tycker jag.

Jag tror som så:

Köper jag en liknande cykel som Striven (i den prisklassen) blir det nog ingen uppgradering framöver, inte på ett bra tag. Striven ligger för nära mitt absoluta pristak så det känns svårt att motivera & köpa en nästan lika bra cykel men för 30 000:- ytterligare.

Därav tänkte jag att jag köper en billigare HT & därefter köper den "dyraste & bästa" cykeln jag har råd med, typ i vinter.
Striven känns som mellanklass, antingen köper jag den och nöjer mig eller så köper jag instegshoj och byter därefter upp mig till övre klasserna, typ Spitfire, Transition, Yeti mfl.

Så här gjorde jag: första mtb:n blev en väldigt lätt begagnad Pitpro fs i kolfiber med 100mm f/b och typ 71° gaffelvinkel. Var snabb som fan och kanon i nåt år tills jag började snubbla in på lite mer teknisk terräng så efter några månader bland stenar och rötter hittade jag en billig 4 år gammal Trek Remedy med 160mm f/b och 66,7° och j-vlar va kul allt blev! Den gick ju mosa över allt med utan problem :-)
Pitpro'n såldes därmed med några tusenlappar back. Men när jag bombat på (nåja, i mitt tempo alltså) ett tag kände jag att det vore nog skönt med en lite mer trampeffektiv cykel för det blir ju trots allt en del slätare stigar också. Hittade då efter ett bra tags letande en Specialized Stumpjumper FSR Comp Evo med 140/135mm f/b, 68° och 29". Just nu känns den helt rätt :-D
Remedyn byttes bort och bytescykeln sålde jag till en kompis så på Remedyn förlorade jag i stort sett bara kostnaden av ombyggnation till 1x10 vilket var ett par tusen.

Summan av ordbajsandet är iaf att om man börjar med något begagnat eller billigare nytt så behöver vägen tills man vet vad man vill ha inte bli så hiskeligt dyr men ganska krokig och rolig för det är ju förbannat kul att köpa cyklar :-)

jofahjalm skrev:
> Du bör ju inte lägga mycket pengar på en cykel
> om du velar mellan en Strive och den där
> XC-hojen.

Instämmer. Maktens resonemang bygger på att du vet någorlunda vad du vill. Det verkar du inte riktigt göra.

En flackare styrvinkel ger en stabilare cykel i hög fart i stökigare terräng och nedför. En brant styrvinkel ger betydligt kraftigare OTB-tendenser.

Slide 140 är ändå en prisvärd cykel som inte är orimligt dyr som förstacykel och skulle du köpa den kan du alltid återanvända rätt mycket av delarna vid en senare uppgradering, åtminstone till att börja med.

Värt 4000 mer för en FS jämfört med 456evoII? Ja, säkert. Men båda kommer att vara roliga på sitt sätt.

Du har fallit för Striven på det visuella men har ingen aning om huruvida det faktiskt är den sortens cykel du vill cykla på. Vore det inte bättre att börja i andra änden och sen hitta en snygg cykel i det segmentet?

Den här tråden är rolig att läsa men man inser ju att det inte är någon idé att komma med några tips! :-)

Rattnalle skrev:
> jofahjalm skrev:

> Du har fallit för Striven på det visuella men
> har ingen aning om huruvida det faktiskt är den
> sortens cykel du vill cykla på. Vore det inte
> bättre att börja i andra änden och sen hitta en
> snygg cykel i det segmentet?

Du träffar mig helt rätt. Jag blev för exalterad över alla möjliga cyklar som helt plötsligt blev tillgängliga när jag ökade insatsen, tror jag. Det har rört runt ordentligt i mitt huvud, liksom blivit för mycket...

Tack förresten för förklaringen på vinkeln :)

Senast ändrad:
Jag tar till mitt kloka jag och gör som Makten bland annat rekommenderar, dvs tar mig tillbaka till ruta A1 och köper någon av de cyklar som nämnts.
Det är så det får bli och det är första gången sen jag startade tråden jag känner mig riktigt säker i mitt beslut och det torde vara det mest rimliga att göra.

Då kommer jag ställa en sista fråga:

Vilken av följande skall jag välja & vilken är mest prisvärd?

Votec VM150 -> http://www.bikester.se/363661.html

Skarmavbild2014-03-27kl.12.10.42.png

...eller

Radon Slide 140 7.0 -> http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-140-7-0_id_25904_.htm

Skarmavbild2014-03-27kl.12.11.02.png

Frågan kanske redan besvarats, ber i så fall om ursäkt om jag missat detta. Var ett tag sedan Votec hojen & Radon var på tal här :)

Min magkänsla säger Radon Slide 140, det ser ut som en kul hoj & sticker inte ut designmässigt utan utstrålar med sin "Stealth-look" som jag börjar gilla.

Senast ändrad:
Om vi utgår från instegscyklar sub 10k så utesluter vi heldämpade cyklar utom riktiga kap.

De vanliga alternativen blir då någon form av XC-hardtail likt Votecen du länkade eller något mer hopp-och-lek-cyklingsartat som OnOne 456 och andra liknande cyklar.

Den första kategorin är ofta lättare, har mindre slaglängd och brantare vinklar. De upplevs som rappa och snabba på slätare underlag. I stökig terräng blir de lätt lite ostabila, i synnerhet nedför, på grund av de branta vinklarna och den kortare slaglängden gör att du får jobba mer med kroppen istället som kompensation.

Den senare är flackare, stabilare och har lite mer slaglängd. Den kommer att vara sävligare på slätt underlag men stabilare i stökig terräng. De är också ofta byggda lite kraftigare för att hålla för aggressivare åkning nedför. Den längre slaglängden sparar kroppen något mer men eftersom det är en hardtail får du ändå ett bra träningspass för ben och bål av att sköta fjädringen bak med kroppen.

Sen finns det variabler som hjulstorlekar hit och olika rammaterial dit men det är mer finkorniga detaljer efter att man funderat lite på vilken sorts känsla man är ute efter och kanske är bättre att fundera närmare över till nästa cykelköp.

Jag säger nog dött lopp mellan de två. Votec har höj- och sänkbar sadelstolpe om än utan reglage på styret vilket är ett plus.

Välj den som är snyggast.

Då tror jag på Radonen. Det känns som en bra cykel att börja med, både komponentmässigt & utseendemässigt. Den är svart liksom, behöver inte fundera så mycket. Börjar gilla den mattsvarta färgen allt mer & mer. Vitt känns populärt men på väg ut tycker jag.

Vad tror du/ni om storlek på Radon? Runt 16" har det nämnts tidigare för Votec hojen så jag antar detsamma för Radon.

Jag är 172cm på 74kg, 79-80cm innerbenslängd.

Så där ja, då har man tryckt på köpknappen och en Radon Slide 140 Mattsvart (16") är numera på väg hem till mig :)

Skarmavbild2014-03-27kl.18.39.45.png

Nu skall jag hitta mig lite pedaler, lås, hjälm bland annat. Får se vad det blir för grejer.

Tackar för all denna diskussion kring cykelköpet och alla tips folk kommit med. Det har ju svajat fram och tillbaka minst sagt gällande mitt cykelköp men nu, nu har jag äntligen tryckt på knappen. Oj vad kul detta skall bli!

16" funkar nog bra. Den lär kännas ganska smidig i den storlekn. 18" hade säkert också fungerat men upplevts som lite större och lugnare.

Grattis! Jag tror det där blir kanonbra:-)

Utmärkt att börja med en cykel som har "medelgeometri" som ändå har såpass bra komponenter att man kan slänga över dem till en annan ram, om man tröttnar nån gång i framtiden.

Edit: Jag tror 16" kanon. Min 20-tummare hade utan tvekan kunnat få vara 18 istället, och då är jag 10 cm längre än du.

Senast ändrad:
Kul & höra lite positiva reaktioner på köpet. Det känns lugnare och mer tryggt för mig som nybörjare :)

Jag tror också detta kommer bli toppen, verkligen och ser fram emot ihop-monteringen.

Man vet aldrig vad man behöver. Nej men helt ärligt, vi har haft inbrott bara för några veckor sedan där de brytit sig in i en personbil och försökt sno bilen, riktigt otäck historia. Sen har de varit och ryckt i dörrar, brytit sig in i källarrum och vandaliserat och vattenfyllt hela rummet (slog av röret till varmvattenberedaren).
Så jag vill helst ha cykeln nära och låst alltid förutom de stunder jag använder den, såklart.

Jag hoppas 16" blir bra. Är kort och väger inte speciellt mycket.

Edit: Då blir nog 16" alldeles perfekt för mig, Makten :)

Senast ändrad:
Fick inbrott i vindsförrådet som var låst och innanför låsta branddörrar… De snodde mest kläder, campingutrustning och lite annat. Totalt värde runt 20000. Min nästan nya cykel som var olåst lät de bli däremot… Måste ha varit för att det var en hybrid med kombipedaler :-P
Det värsta var att vi skulle ut och vandra ett tag efter så det var ju bara trycka köp på allt man kom över. Efter en månad ringde polisen som sagt att man aldrig får tillbaka saker från såna här inbrott och berättade med glädje att de hittat alla grejer i en stulen bil… Hurra, dubbel uppsättning grejer och alla gamla vinterjackor tillbaka. Sista gången jag lämnar en namnlapp på en sliten resväska…
Cykeln däremot vill man ju inte bli av med!

Edit: just ja, grattis till cykeln :-)

Senast ändrad:
Herregud, vilken tur ändå att hojen blev kvar. Inte alls kul om man skruvat själv och fällt blod, svett & tårar över cykeln och att den sen blir stulen. Det går ju liksom inte ersätta riktigt.

Kläder & andra liknande prylar är ju lättare att ersätta.

Man tackar :)

Angående monteringen så går det på en kvart om den kommer som min gjorde. Du behöver i stort sett bara skruva fast styret i styrstammen, stoppa i sadelstolpen, montera framhjulet och dra iväg:-)

Men! Slå en flukt på hur främre växelvajern löper under vevlagret. Den satt lite knasigt på min och jag har sett andra Radon-köpare som upplevt samma sak. Sen kan du behöva justera bromsokens placering en smula, men det är enkelt och gäller alla nya cyklar.

Såhär kom min i paketet, med reglage och allt monterat på styret som satt klampat mot gaffeln med buntband:

IMAG0105.jpg

Edit: Vill minnas att leveransen tog ganska precis en vecka från köp:-)

Senast ändrad:
Se där, så det är så den anländer :)

Oj så bra tips. Det är sånt som jag aldrig hade tänkt på som nybörjare, ska absolut ta en titt på dessa partier. Tack :)

Vad behöver man för verktyg? Momentnyckel osv eller medföljer det något sådant?

Jag har faktiskt smygkollst i din Radon tråd från förra året & du skrev ganska exakt 8-dagar från och med dagen du tryckte köp :)

Sent igårkväll beställde jag lite prylar & det blev bland annat:

Shimano Saint PD-MX80 pedaler (tänkte mig helt vanliga plattisar, rätt standard)
Giro Feature hjälm (Svart)
Abus CityChain 1010/85 lås
Lezyne Femto Drive baklyse
Cykelpump & rengörningskit (Avfettning, schampo, smörj & silikon bla)

Ska försöka hitta mig ett par vettiga MTB-skor nu bara & sen blir det inköp av en GoPro kamera :) (Sålde min gamla för något år sedan, det ångrar jag nu...)

Senast ändrad:
Det tror jag också :)

Ah precis, jag har kikat lite på sådana multiverktyg där man har det mesta. Blev ingen sådan nu när jag beställde men kommer fixa mig en sådan framöver.

Eftersom jag gjort mitt första riktiga cykelköp så passade jag på & leka lite i Illustrator. Det fick bli en liten cykelverkstad! Det är ju fredag, trots allt... :)

BikeDepotBuilding.png

Trevlig helg!

Vilken dryg helg...

Tiden verkar ha stannat för min del fastän vi vridit fram klockan en timme. Vill ju bara att cykeln skall dyka upp här hemma nu.

Hur som helst.

Tänkte lite på styrstammen som sitter på Radonen. Den ser extremt lång ut på de bilder jag sett av den. Tror till och med att någon skrev här i tråden att en kortare styrstam är en uppgradering.

Så jag frågar:

Tycker ni jag skall köpa med mig en kortare styrstam från Bikester nu när jag ändå tänkte beställa lite fler saker, eller är det dumt innan jag provat?
Jag tror att jag vill ha så kort styrstam som möjligt men det är inget jag vet helt 100.

Vad tror ni om något sådant här?

http://www.bikester.se/sixpack-millenium-os-downhill-stam-svart-vit-245967.html

http://www.bikester.se/spank-spike-race-downhill-stam-bla-335535.html

Senast ändrad:
Provcykla först :)

Efter helgens tur föreslår jag att du redan till första turen köper och tar med dig grejer för att byta slang + slang och multiverktyg med kedjebrytare samt att du läst på hur den används. Det var en kille som stod lite handfallen när kedjan föll i två delar mitt i skogen ;)

Då gör jag så :)

Det låter som en bra idé, tack.

Hur vet jag vilken slang jag skall ha? Har en helt ok sportbutik 500m härifrån som är duktiga, de kanske kan ordna allt det där du skrev till mig?

Tillbaka
Topp