[Inköp av MTB Full Suspension] - Canyon Spectral AL 6.0 KÖPT

...det är geometrin på Strive-ramen som tilltalar mig något fruktansvärt. Det bara känns rätt i hela kroppen när jag ser ramen, sittposition hela rubbet. Sen gillar jag färgvalet "Raw Club", grymt snygg & ser säkert fantastisk ut i verkligheten.

Jag skulle inte köpt en Strive om jag inte skulle köra en del utför. Jag har en AL+ som är snäppet under vad gäller slaglängd och vinklar och om något skulle jag nog köpte en mindre kraftig cykel i 130-140mm-klassen till ren stigcykling idag. Dock fortfarande heldämpad och gärna med liknande vinklar. Men mer skulle jag personligen tycka vore ganska onödigt att cykla runt på, det blir bara tyngre utan att riktigt ge full utdelning.

Jag tror du bör definiera det här med "hoppa och skutta" lite bättre:-) Om du ska bröta på i hög fart (tänk traktor som inte väjer utan kör rakt på bara) och köra större drops och sånt, så är säkert Striven hur kul som helst. Men om det är mer åt trial-hållet i lite lägre fart och knölig terräng där man kan behöva ta sig över hinder även uppför, tror jag att en lättare cykel med brantare geometri och kortare slaglängd är roligare.

Men jag vet förstås inte:-) Tycker att geometrin på Slide:n är väldigt trevlig för "brötig stig" och den största nackdelen är att cykeln kräver lite fart för att "leva". Men då är den ändå rappare än en Strive (har provat).

Svårt att förklara så jag får låta ett par filmklipp visa min vision på hur jag vill cykla på sikt.

Något i stil med denna under de mindre hoppen. Men ja, jag gillar den typen av körning dessa herrar gör. Så sjukt kvicka så det finns inte...

.

Senast ändrad:
Illuminatus skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice, vad tror du det blir? Spectral eller Strive?
> :)
> Ja, man brukar få det vid sådana här köp
> tycker jag.

Lutar åt en Spectral eller kanske en Nerve nu när börjat fundera på var jag kommer cykla egentligen.

jofahjalm skrev:
> Du får köpa en DH och flytta till Kanada. Då
> var det klappat och klart.

Ja vårt landskap här är ju inte riktigt som i klippen. Dock har jag ett par åk i skogen som jag vet är bra men det är ju inga uppbyggda banor, bara spår.

Frrr skrev:
> Illuminatus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nice, vad tror du det blir? Spectral eller
> Strive?
> > :)
> > Ja, man brukar få det vid sådana här köp
> > tycker jag.
>
>
> Lutar åt en Spectral eller kanske en Nerve nu
> när börjat fundera på var jag kommer cykla
> egentligen.

Ja man kanske får ställa sig frågan vart vill jag cykla & vart kommer jag cykla? Ens vilja motsvarar ju inte alltid det man gör i slutändan.

Jag gillar Spectral, deras 29er är trevlig, den vita men jag tycker 29" ser helt mysko ut, proportionerna stämmer inte mellan ram-däck. Ser ut som något som skulle kunna vara med i en cirkus.

Har förvisso inga av cyklarna som finns under diskussion här. Men jag hade innan inbrottet en Specialized enduro evo, och jag kan säga att vid utförsåkning var den helt underbar och den funkade bra till liftburen åkning med. Men när man skulle ta sig för egen maskin upp för backarna var den med sina 180mm användbar som ett rövhål på armbågen. Förstå mig rätt, det funkar bra men du e alltid hopplöst sist upp. Har nu en stumpjumper evo 29 och där har vi en rapp hoj både till transport, klättringar, vanlig stig och den går att stå på hårt med utför också. Lockout har den inte men stör mig inte på d, bara att sitta ner och cykla. Skulle jag välja en cykel skulle jag tveklöst ha den. För övrigt har den just 68 graders gaffelvinkel.

Shindou skrev:
> Öhh, ja om det är sådant du vill köra kanske
> du borde kolla på sådana cyklar?
>
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/tor
> que-dhx.html

Tror du verkligen det behövs i mitt tidiga stadie? Jag är nybörjare & har extremt mycket att lära. Strive-hojen känns som ett bra mellanting, typ som ett steg in i tuffare åkning som även håller för det och lite till. Dvs något som jag kan utvecklas på under många, många år.

Det är ju inte som så att jag kommer droppa 4-5m nedför klippor som nybörjare. I så fall gör jag det bara en gång och aldrig mer :)

Som många säger, utvecklingskurvan är extremt brant första året/åren så det är ju svårt och veta hur jag kommer cykla i framtiden. Jag tror Striven kommer tillfredställa mig som nybörjare men även som en mer erfaren åkare om 5år...

Massor av slaglängd är inte bara "bra att ha". Det segar ner cykeln rätt mycket. DH som länkades går inte att cykla på i skogen.

jofahjalm skrev:
> Massor av slaglängd är inte bara "bra att ha".
> Det segar ner cykeln rätt mycket. DH som
> länkades går inte att cykla på i skogen.

Nej det har säkert flera nackdelar det också. Vad jag tror så kommer en Strive vara tillräckligt snabb för mig, tillräckligt kul och framförallt så tilltalar den mig visuellt som för mig är viktigt.

Det närmar sig köp nu, har dagen på mig att ta beslut. Har skjutit upp köpet alldeles för länge redan, dags & aggera.

Jag har nästintill bestämt mig för en Spectral AL 27,5", känns som jag borde bli nöjd, får väl om inte annat komplettera med en 29" HT nästa säsong om jag känner att jag vill pumpa miltals med grusväg :)

Frrr skrev:
> Jag har nästintill bestämt mig för en Spectral
> AL 27,5", känns som jag borde bli nöjd, får
> väl om inte annat komplettera med en 29" HT
> nästa säsong om jag känner att jag vill pumpa
> miltals med grusväg :)

Skönt att någon gjort det i alla fall.

Jag velar fortfarande mellan en Strive AL 8.0 CH eller en Spectral AL 6.0.

Snabb fråga gällande Strive-hojen.

Är det värt att gå ner cirka 1800:- i pris, från AL 8:an till 7:an?

Här är specs:

Skarmavbild2014-03-24kl.19.07.50.png

Gaffel, bromsar, växelreglage och omfång på kassetten verkar vara enda skillnaderna som är värda att nämnas.

Största argumentet mot den billiga skulle jag säga är kassetten men jag hade nog valt den ändå.

Men för normal stigcykling tycker jag ändå att den är lite överbyggd. Kul nerför men lite onödigt tungt resten av tiden.

...fälgar verkar vara någon form av expert variant på 8.0. 7:an har Comp.

8.0 är även 0,5kg lättare.

Senast ändrad:
Provkört en Strive å tyckte den var rätt schysst som stighoj, det är ingen rapp stighoj men den var kul å kändes inte onödigt klumpig på nåt sätt. Tyckte iofs min egen 100mm fs var roligare...

/T

Hjulen missade jag.

Om du misstänker att du kommer att gå och undra i efterhand om det var värt det med den dyrare så köp den. Det är relativt billigt för att slippa tänka så ;)

Japp jag misstänker att det är så jag kommer tänka :)

Skillnaden är också den att det står Strive på 8.0 CH modellen & Canyon på den andra. Urlöjlig grej men jag hakar upp mig på det...
På ramen alltså.

7.0 finns i lager, 8.0 gör det inte (dock kommer den redan v.15) så det är ju ingen väntan att tala om.

Senast ändrad:
tmalm skrev:
> Va står CH för?
>
> /T

Är det inte nåt med att Canyon redan är registrerat av ett cykelföretag i Schweiz och att cyklarna därför säljs under annat namn där?

Rattnalle skrev:
> tmalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Va står CH för?
> >
> > /T
>
> Är det inte nåt med att Canyon redan är
> registrerat av ett cykelföretag i Schweiz och att
> cyklarna därför säljs under annat namn där?

Aha, där ser man. Känns ju lite sådär måste jag säga. Köper jag Canyon, vill jag ha Canyon. Kanske löjligt men, inte skulle jag vilja köpa en Ferrari när det sedan står Fiat på liksom...

Så du menar att, handlar man Canyon så vill man inte att det ska stå Canyon?

Varför inte? :) Det är väll inget skit, canyon?

Illuminatus skrev:
> Så du menar att, handlar man Canyon så vill man
> inte att det ska stå Canyon?
>
> Varför inte? :) Det är väll inget skit, canyon?

De lägger mindre pengar på marknadsföring än ex Specialized och är därför mindre häftigt.

Huvudsaken är att du själv är nöjd.

Canyon är okej, kanske lite mindre dåligt än Ikea. Jag tycker däremot det är rätt trist när dom skriver ut Canyon.com på ramarna så det blir pinsamt uppenbart att man ska vara en reklampelare åt dom.

Jag har så lite koll på MTB-världen och alla märken så det struntar jag i. Hade jag varit mer insatt kanske det hade spelat större roll, eller tvärt om, ingen aning.

Har egentligen inte kollat upp just Votec, Radon, Canyon med flera vad det är för märken. De har alla snygga hojar med bra komponenter verkar det som och det tilltalar mig.

Förresten så sket det sig med cykelköp idag. Har en så extrem beslutsångest så jag har inte kunnat göra ett köp. Mycket har varit pga de åsikter ang Strive hojen som jag gillar, att den troligtvis inte kommer passa min stil, åkning med mera. 23 000:- för en hoj som nybörjare är rätt mycket pengar, då vill man fanken stt det känns helt rätt vid köp.

Spectral gillar jag inte. Den går tyvärr inte hem i mina ögon, ser billig och trist ut men den är säkert skitskoj att köra.

Som sagt, jag har för lite erfarenhet att ta beslut om vad som lämpar mig bäst. Jag köper gärna det ni kunniga/experter rekommendera men det MÅSTE falla mig i smaken visuellt, tyvärr allltså.

Ni får jättegärna komma med andra förslag de kommande dagarna på full suspension hojar. Pris mellan 15-22 000 ungefär.

Oerhört tacksam för de svar & hjälp jag fått, det har tagit mig hit jag är idag.

Jag tror spontant att Spectral eller Radon Slide 140 är mer lagom för den typ av åkning du tänkt dig. De kommer även att duga till lättare downhill om du inte är allt för tung och droppar för långt. Men samtidigt finns det flera som cyklar på Strives på samma stigar som jag kör och tycker att den fungerar skitbra till det. Det finns även de som kör på betydligt kraftigare cyklar än så, Leo och hans Canyon Torque till exempel. Men det kräver rätt bra ork :)

En fråga om smak alltså.

Om just Spectral inte faller dig i smaken visuellt så kika på geometrin och jämför den med andra cyklar. Slide 140 och köp till en höj- och sänkbar sadelstolpe så har du också en bra cykel att ha roligt på. Att kunna sänka sadeln gör otroligt mycket för självförtroendet nedför. För mig mer än någon grad flackare vinkel och mer slaglängd gör.

Rose är ett annat populärt tyskt märke. Deras Granite Chief är väl mitt emellan Spectral och Strive. Skiljer sig ganska mycket visuellt.

Kolla gärna igenom utbudet på ex Chainreactioncycles eller Wiggle och se vad de har, om inte annat för att sondera marknaden.

Tack för inlägget Rattnalle. Skall ta med mig det du skriver och leta vidare, sen håller jag tummarna för att jag hittar en cykel inom kort.

Tack,

Senast ändrad:
pnkcow skrev:
> XXL säljer en Merida som fick en väldigt bra
> recension på Bikeradar igår. Komponenterna ser
> bra ut för pengarna och geometrin är också
> trevilgt.
>
> http://m.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mou
> ntain-bikes/full-suspension/product/review-merida-
> one-forty-5-b-14-48206
>
>
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/terrangcykel/merida
> -27-one-forty-3-b-terrangcykel/p/1097672_1_style
>
> Edit: XXL-cykeln är faktiskt bättre specat än
> den i recensionen.

Hade Merida på hojen som nyss blev stulen. Har alltid gillat cykeln men vill nog satsa på något nytt & annat märke men skall kolla upp den du länkade. Tack.

gordiz skrev:
> Jag hade valt den dyrare bara för att bromsarna
> är ett snäpp bättre. Har allergi mot elexir
> bromsar;-)

Vilken av dom? :)

Snöat in mig lite på Radon efter att ha läst en del om dom. Jag gillar förslagen jag fått på Radon, men färgvalet faller mig inte riktigt i smak.

Hittade denna Radon Slide 150 10.0 LE. Oj så fin cykel, den går hem hos mig. Tråkiga är att den går långt över budget...

Vad tror ni om den? Verkar ha fina komponenter.

Skarmavbild2014-03-26kl.12.23.40.png

När man ändå kommit upp i den prisklassen tycker jag att Radonen börjar se lite tråkigt ut. Visst får man jättebra komponenter på Radonen men det finns ju så otroligt många fler intressanta cyklar/ramar med bara lite tråkigare komponenter i stället.

Senast ändrad:
pnkcow skrev:
> När man ändå kommit upp i den prisklassen
> tycker jag att Radonen börjar se lite tråkigt
> ut. Visst får man jättebra komponenter på
> Radonen men det finns ju så otroligt många fler
> intressanta cyklar/ramar med bara lite tråkigare
> komponenter i stället.

Har du några fina exempel?

pnkcow skrev:
> När man ändå kommit upp i den prisklassen
> tycker jag att Radonen börjar se lite tråkigt
> ut. Visst får man jättebra komponenter på
> Radonen men det finns ju så otroligt många fler
> intressanta cyklar/ramar med bara lite tråkigare
> komponenter i stället.

Instämmer. I prisklassen under och upp till 20k ligger de jättebra till men bland de dyrare cyklarna finns det jättemycket roligt att välja på.

För de pengarna får du en Banshee Spitfire, Cotic Rocket, Transition Bandit, säkert något kul från Yeti eller Ibis också för att bara nämna ett par. Kika i "Visa din AM/Freeride..." tråden för inspiration.

Senast ändrad:
Det finns hur mycket som helst men för de pengarna skulle jag bygga ihop en Spitfire eller Transition Bandit. Om det måste vara en hel cykel kanske en Kona Process 111 eller 134.

Tillbaka
Topp