Jag kan bara svara utifrån mig själv och får nog beteckna mig som ett svetto.
2*20 är för att öka sin förmåga att prestera vid mjölksyratröskel, mao det förbättrar slätdraget. Vet inte om det finns något som säger att 2*20 är bättre än 1*40. i min värld så är den största träningsanpassningen man gör mental. dvs man vänjer sig vid att det gör ont att ta i. P
å ett 2*20 så ska man inte komma i upp i tröskelpuls förränn i slutet på sista 20 blocket.
det finns även andra typer av intervallträning för att öka tröskeln och för att öka mitokondrietillväxten. men som sagt, det gäller att nöta och nöta mentalt. 2*20 eller 1*40 på tröskel är ett rätt hårt pass.
4*4 är en sorts VO2Max träning. den kan man köra på olika sätt och med olika idrotter. men syftet är att man på sista intervallen, där alla ska köras med samma intensitet, skall komma upp i rätt nära maxpuls. att mäta hur man kör på samma intensitet kan man kolla om man cyklar eller springer i backe att man kommer lika långt varje gång. eller att man på en trainer kör med samma belastning och kadens.
syftet är hög puls. en trevlig bieffekt av 4*4 är att man även ökar på den lokala muskelkapaciteten. så kör man ex. vis löpning så ökar det VO2max (troligen mer) eftersom löpninig driver pulsen mer, kör man cykling så ger det även en viss muskeltillväxt. 4*4 kör man med ungefär 20% mer belastning/fart än tröskel så det går att kolla i en backe hur långt man kommer med löpning/cykling på tröskel och sedan lägga på 20%, enklare är om du har en wattbaserad mojäng i form av trainer, monark, löpband etc.
för ren VO2max finns det ju en hel drös med obehagliga intervaller man kan göra men det hela kan sammanfattas med att man gör nånting svinjobbigt tills man tror man ska dö, sen vilar man ett tag och upprepar proceduren 4-5 gånger.
vetenskapligt - nja, min vetenskap men jag bor i Tumba så det ligger en del i vad jag skriver;-)