ISM Adamo

ISM Adamo
ISM Adamo finns i många modeller, kolla ismseat.com

Jag kör sen några veckor tillbaks med Adamo prologue.
Den känns HELT annorlunda jämför andra sadlar jag provat.

För första gången behöver jag inte välja sida för "paketet" längre, man sitter helt enkelt mitt över sadeln vilket är en grym komfortfaktor mig i alla fall.

Den känns rätt hård i stoppningen trots att det är den mjukaste i podium-brakaway-prologuelinjen. Man sitter betydligt mer på sittbensknölarna än de sadlar jag haft innan. Har inte kört så många gånger ännu och då med mycket tunnt stoppade byxor.Ska pröva mina mer välstoppade nästa gång.

Jag upplever att känns som sadeln har en tydligare sweetspot där man ska sitta och när man hittat den flyttar man inte runt mer. Komforten i tempoställning är för mig överlägsen jämfört med en "normal" sadel, och i vanlig ställning är den också klart bättre än något annat jag prövat (vilket iofs inte är jättemånga typer).

Först kändes konstigt att den är så bred fram, men jag vande mig snabbt. Blir påmind om det varje gång man sätter sig efter att stått upp upp.

I stort är jag mycket nöjd och kommer fortsätta köra med den. Det känns som om marginalerna mellan rätt och fel är mindre på denna typ av sadel så det kan vara bra att testa olika modeller av Adamosadlar om man har möjlighet för att hitta den som passar bäst.

ISM Adamo
alfons69 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul. Ska bli intressant att höra vad du tycker.
> Vilken Adamo sadel har du??

Prologue

ISM Adamo
Har en svart Prologue. Supersadel. MEN jag har extrema lår så den går i lite på insidan. Provkörd en gång, som ny - förpackning och allt. PMa om intresse finns.

ISM Adamo
Jo, den kändes mycket bra. Första rundan blev en tur på 7 mil mestadels i tempoställning, efter lite konfigurerande så hittade jag "sweet spot". Inga problem. Lutningen på sadeln är lite lurig, men tumregeln är att railsen ska vara horisontella.

ISM Adamo
Har använt en Road i något år nu och är mkt nöjd.
Köpte den först och främst för att jag hade problem med domningar i nedre regionerna och dessa har försvunnit helt. Fick lite träningsvärk i början ffa i baksidan låren så jag får för mej att jag får en bättre trampteknik, bättre rundtramp med denna sadel.

ISM Adamo
Jag har den på tempocykeln, Racing modellen. Bra sadel om man, så som jag, gillar att sitta långt fram på sadeln. Sadeln får inte sitta för långt fram på cykeln om man tävlar så då tvingas man sitta på spetsen. Då är Adamo ett riktigt bra alternativ. Kört en Ironman (tempocykling 18 mil bl.a.) på den utan några som helst skav eller smärtor.

Mattias

http://lunkan.wordpress.com/

ISM Adamo
ISM's sadlar gör just nu ett segertåg utan dess like på svenska marknaden. Idag hittar du sadlar med den unika funktionaliteten både för tempocyklister, triathleter och landsvägscyklister.

- Eliminerar domningar och obehag i könsdelarna
- Tillåter effektivare rotation av bäckenet för bättre aeroposition
- säkerställer att du sitter "still" på sadeln

Precis som Mattias säger - sadeln monteras 2,5 cm längre bak än din standardsadel. Ställ cykeln med bakhjulet mot en vägg och mät avståndet till standardsadelns bakkant. Montera ISM-sadeln 2,5 cm närmre väggen - med railsen vågrätt. Sadeln faller relativt mycket så se detta som en grundposition och gör endast mycket små vinkelförändringar om du känner att du "kasar" av sadeln.

De som upplever att sadeln är bred i framkant brukar bli nöjda genom att dra ihop railsen i framkant med ett kraftigt buntband innan montering.

De Bikefit'ers vi bedömer kan sadeln bäst är Veloposition och ProBikeFit i Göteborg.

Du hittar samtliga återförsäljare i Sverige på:
http://www.ismseat.se/aterforsaljare-och-bikefit--i-56.aspx
Återförsäljarna har uppsättningar med testsadlar!

/Lars - part i målet....

ISM Adamo
Amorina - I don't know your history but ISM Sweden will of course meet related warranty claims for any saddle where a plastic zip tie has been used to narrow the saddle.

ISM Adamo
Har nu fått tag på ISM Adamo Road på lån från Cykel city. Kändes väldigt konstigt i början men hittade ganska snabbt en bra sittställning. Ska bli kul att testa den ordentligt imorgon.

ISM Adamo
Testade ISM Adamo road sadeln på Roslagsvåren. Det känndes lite ovant och fick lite ont i arslet men det brukar man ju få av en ny sadel. Däremot fick jag inga som helst domningar eller känningar i paketet och då var jag nere i bocken vid några tillfällen vilket jag haft svårt för tidigare. Ska testa att göra några små justeringar men är väldigt nöjd överlag.

ISM Adamo
Det är framförallt när jag sitter aggressivt som jag känner mest skillnad med Adamon. Sitter man upprätt i exvis klättring så glider jag tillbaka och då sitter jag för högt i förhållande till pedalerna.

ISM Adamo
Hur är det med bredden då? Utgår Ism ifrån att alla cyklister har små nätta balettstjärtar? Själv har jag ett mer stabilt säte och tycker att min nuvarande Slr (132mm) är i smalaste laget.

ISM Adamo
Jag är en välväxt kille som är 190 cm lång och ca 110 pannor tung. Hade en Specialized Avatar 143mm innan. Jag upplever att ISM Adamo Road är bredare på nosen än min gammla sadel, på ISM sadlarna sitter man långt fram, men det gäller att hitta "the sweet spot" och man kan få testa sig lite fram. Min sadel jag fick låna av Cykelcity monterades av en kille där och funkade bra direkt för mig men jag ska ändra lite för att testa om det blir bättre eller sämre. Jag hade lite problem med domningar på min gammla sadel när jag gick ner i fartställning men hade inga som helst känningar efter Roslagsvåren och då testade jag att vara nere i bocken, vilket jag ytterst sällan gjorde på min gammla sadel pga domningar.
Idag cyklade jag till jobbet och var lite rädd att jag skulle ha ont i arslet efter Roslagsvåren men kännde ingenting vilket var skönt.

ISM Adamo
alfons69 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade lite problem med domningar på min gammla
> sadel när jag gick ner i fartställning

Är det när du kopplar in jetdriften?

ISM Adamo
Jag vet faktiskt inte. Lånade min i Torsdags och sa att jag kommer nästa vecka och lämnar tillbaka den och med största sannolikhet köper min egen sadel.

ISM Adamo
Om jag står i valet mellan Road och Prologue, och redan har en Profile Design FFA-stolpe till racern, ska jag då välja Road? Känns som Prologue är formad till en mer "normal" sadelstolpe.

ISM Adamo
För informations skull kan jag tillägga att jag provade en ISM Sport på cityhojen. Det var inge vidare då man sitter lite framåtlutad. Hade funkat på en cruiser tror jag. Bra om man får prova dessa sadlar innan man bestämmer sig.

Bilagor

• _1280005.jpg
    _1280005.jpg
    55.6 KB · Besök: 33
ISM Adamo
Jag slog faktiskt också till på en, mest för att känna hur sadeldesignen känns. Har lagt strax över 50 mil på den bara men sadeln har inte gått sönder än, tyvärr ingen erfarenhet av hur de riktiga känns heller men vill man bara testa så uppfyller den mina förväntningar åtminstone.

ISM Adamo
Jag testade en Road på tempon men trivdes inte. Dock har jag fast styrkombo, hade jag kunnat ändra stam eller justera pinnar hade jag kanske kunnat hitta rätt läge. Men det orkade jag inte prova mig fram till.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp