Jag vill låna verktyg-tråden...

fredrick

Aktiv medlem
iddqd sa:
fredrick sa:
Någon som kan låna ut en Torx i storlek T5?
Behöver låna den i några minuter för att dra åt två pyttesmå skruvar insida bromshandtag på DI2.

Bor i centrala Gbg men kan hämta verktyget med några mils avstånd.
Bör ha. Har du inte fått tag innan tisdag så kan jag ta med till jobb på norra hamngatan
Tack för hjälpen.
Köpte på Biltema igår och det visade sig lite onödigt då skruvarna inte var lösa. :)

Jag skulle behöva låna ett verktyg för att räta upp växelörat på mina cyklar. Är det någon i Stockholm som har ett sånt verktyg att låna ut över en dag?

Kurets

Medlem
Hur sannolikt är det att en happyit i Uppsala (med omnejd) har verktyg för att putsa till gängorna i vevhus (BSA)? Finns det nån är jag sugen på att låna.

oxr

Aktiv medlem
Jeppe med Kniven sa:
Jag skulle behöva låna ett verktyg för att räta upp växelörat på mina cyklar. Är det någon i Stockholm som har ett sånt verktyg att låna ut över en dag?
Skruva i ett QR-bakhjul i växelörat och bänd. Gjorde det senast igår med lyckat resultat. Låt cykelns bakhjul sitta kvar och så mäter du med tumstock och riktar så att hjulen är parallella.

edvin_m

Medlem
Nån i GBG med en 15mm konnyckel? Står med en isärskruvad Charger dämpare och kom just på att jag gav bort min 15mm konnyckel till en långfärdscyklist med trilskandes baknav i våras.

PeeGee

Medlem
någon i Stockholm som har en Shimano TL PD63 (8mm & 10mm) att låna? Tänkte se över ett par gamla dx (pd m636) pedaler.

brije

Medlem
Någon nära telefonplan med omnejd som råkar ha en gängreparationssats (och kunskap) för att fixa en M5 gänga?

brije

Medlem
Gängan på mitt växelreglage (sram gx 11) tog slut, så de blir den jag tänkte försöka reparera innan jag beställer en ny:) Har lite dålig koll på vad det är för storlek till gänginsats som ska köpas osv.

Troende

Ny medlem
Rädda min helg etc…

Söker ett BBT9 eller liknande variant för att dra åt låsringen på DT Swiss adaptrar. Mitt Pedro’s fungerar inte då center av verktygskoppen tar i axeln, likaså ett annat från Park Tool.

Hämtar i Göteborg och bjuder gärna på Snickers eller köper verktyget av dig om så önskas. Har någon sett detta i lokal butik så tar jag gärna det tipset också.
24653_3219.png

wukkaN

Aktiv medlem
Hjälp! Söker en momentnyckel eller två, helst i Tyresö med omnejd, för åtdragning av diverse. Någon som kan vara min Batman?

Tricky

Medlem
Undrar om någon i Stockholm äger ett Tune TT08 verktyg och som kan tänka sig att låna ut det?? Pm:a gärna!
//Nicklas

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jeppe med Kniven sa:
Vi får se, det borde inte vara omöjligt att någon har det.

Örjan Lax

Aktiv medlem
MickeMud sa:
Är det det lilla utbytbara fästet som skruvas i bakramen som har en gänga för att fästa bakväxeln i som du menar?

Sådana brukar jag grovrikta i ett skruvstäd, stor gammal hederlig skiftnyckel med breda käftar ger bra anliggningsyta utan att ge märken. Ofta får man finjustera lite på plats på cykeln för att få perfekt linjering.

Alternativet är att köpa ett nytt och behålla det riktade som reserv på turen om man råkar ut för växelhäxan.
Det svänger bra.

Är det något i Stockholm som har ett verktyg för att rikta växelöra att låna ut? Har testat med DIY metoder men behöver mer pålitliga verktyg för att få ordning på växelörat. Erbjuder fikabröd eller finöl i utbyte!

Babbar

Medlem
Det är dags att serva vevlager på retro MTB:n. Finns det någon i Stockholm som har ett bra verktyg för att få loss låsringen på bilden? Jag vet inte om det kan behövas något mer verktyg för att få ordning på grejerna men det blir ett steg i rätt riktning i alla fall :).

Bonus poäng om du kan gissa hojen det handlar om!

PMa mig, tack på förhand.

Edit: Jag fick låna verktyg och vevlagret är servat och snurrar fint igen. Happy levererar :)

Bilagor

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem
Främre bromsslangen gick av (!) på särbons Scott så nu måste den bytas och luftas. Är det någon som har ett luftnings-kit till Shimano att låna ut i Uppsala eller Stockholm? Bjuder gärna på hembakt som tack för lånet.

Mini_me

Aktiv medlem
mcperand sa:
Främre bromsslangen gick av (!) på särbons Scott så nu måste den bytas och luftas. Är det någon som har ett luftnings-kit till Shimano att låna ut i Uppsala eller Stockholm? Bjuder gärna på hembakt som tack för lånet.
Jag har ett kitt. Finns i Hammarby Sjöstad.

mcperand

Aktiv medlem
Mini_me sa:
mcperand sa:
Jag har ett kitt. Finns i Hammarby Sjöstad.
Jag har ett på gång lite närmare, men jag återkommer gärna om det av någon anledning skulle falla igenom. Mycket tacksam för erbjudandet!

emilh

Aktiv medlem
Jag behöver låna en lageravdragare för Campagnolo Ultra Torque med smalare/finare armar än de som sitter på Park Tools avdragare.

Exempel Super B Tools TB-BP10 eller Enduros avdragare (på bilden). Detta då Park Tools avdragare inte fungerar med effektmätarspindel.
Gärna i närheten av Stockholm :)

campy_ut_record2_800.jpg

Ragnvald

Aktiv medlem
Edit: Löst av en mycket vänlig Bromma-bo!

Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan låna mig två navnycklar för torpedo-nav 3vxl i Stockholm fredag-söndag? Typ en sån som på bild.
8EB64442-7744-49EF-91E4-EF65A7D53D70.jpeg

Besöker Svärmor i Stockholm vars cykel har kärvat ihop och mina resurser ligger kvar i Malmö... navet behöver en fullt demontage för rengöring.

Hämtar och lämnar inom Stockholms län, och kan erbjuda lämplig ersättning i flytande form om så önskas. :-)

Ragnvald

Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
Denna fråga är inte så liten.

Jag vill låna en bänkfräs.
Närmare bestämt en kombinerad fräs- och borrmaskin med koordinatbord och maskinskruvstycke. Typ en Sieg X1 eller X2 under ett par veckor för fräsning och borrning i laminatträ (inget metallarbete, bara trä). Vill egentligen ha en själv, men måste hushålla lite med kassan och utvärdera om jag verkligen behöver en... först.

Senast ändrad:

GustafH

Medlem
Finns det nån i Skåne som skulle låna ut verktyg till Hollowtech ii-vevlager samt en liten smidig momentnyckel i veckan?

KiwiQ

Ny medlem
dabac sa:
KiwiQ sa:
Hej!

Har någon i stockholm denna https://www.parktool.com/product/bottom-bracket-tool-bbt-79 , eller en parktool momentnyckel som tar över 20Nm.
Jag har gjort en ”kråkfot” av en Shimano monteringsnyckel:https://happyride.se/forum/read.php/1/2573672/2574112#msg-2574112
Och har en momentnyckel som glatt drar 20 Nm.
Något söder om Sthlm.
Ser bra ut :) har dock orginal ”cinch” nyckeln det är mest att jag vill ha rätt Nm. Har du 3/8 fäste på momentnyckeln? Kan användas med min cinch monteringsnyckel

Bilagor

dabac

Aktiv medlem
Har en momentnyckel med 3/8”. Kommer inte ihåg vad den drar. Kan kolla o återkomma.
Min stora (1/2”) drar 20 och passar till min kråkfot.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer