[jätte ot] Tyska webbutiker bildelar

Snuten

Aktiv medlem
Tänkte beställa lite krafs till bilen och undrar om det finns några tyska webbutiker som rekommenderas? Lite trött på Mekonomens fantasipriser så kanske är det värt att prova något alternativ.

Delar har jag inte provat från tyskland än men väl från Skruvat som har fungerat bra. De tyska sidor jag kollat har inte varit så våldsamt billiga till just Volvo.

Motorolja däremot premiärköpte jag från tysken för ett tag sedan från oeldepot24.de. Snabbt, smidigt och billigt. Mahlefilter för lite mer än halva priset mot vad Biltema tar tjänade in hela frakten direkt.

Jag har köpt från Rockauto.com ett par gånger (USA). Då blev det ungefär 1/4 av priset mot vad Honda skulle ha för motsvarande delar och snabb leverans ända hem till dörren. Beställde tisdag kväll, fredag lunch stod grejorna på verandan och väntade. Fast då var nog dollarkursen lite lägre än nu, så prisskillnaden är nog mindre nu.

simson sa:
Mr auto ,tom gratisfrakt går fort.

Gick in och snabbkolla MrAuto. Funkade med reg nr sökking, det ger ju gott intryck. Luftfilter var dyrare än jag sett på en annan tysk nätbutik, men som du skriver: gratis frakt. Det får man ju ta med i kalkylen.
Får kolla runt lite när jag hinner sitta ned vid en riktig stordator.

Plockade lite på pkwteile.de.

Komplett uppsättning Bremboskivor+belägg till V70: 230 eur. Billigaste lågprisskivorna började på 17 eur men då lär jag få lacka själv för att inte få den fina rostiga ytan synlig genom fälgen.
Motorkuddarna som jag behöver byta: Samma pris som Skruvat. Men skruvat har på en vecka inte ens lyckats få iväg en vara med 1-2 dagars angiven leveranstid. Undrar om tysken är snabbare om jag avbeställer..

Passa dig för bildelar24 iaf, har handlat där några gånger och det har varit billigt och fungerat bra, ända tills jag fick ett hjullage med undemålig kvalite. Stört omöjligt att reklamera utan att ha betalat extra för deras försäkring, och utan att ha ett kvitto från en auktoriserad verkstad gick det inte alls. För lite pengar för att orka bråka med dom mer än vad jag gjorde, men någon mer beställning från mig kommer dom inte att få...

Sonen jobbade på kundtjänst hos Autodoc när han bodde i Berlin. Hela företaget är genomruttet och drivs av ryssar bosatta i Ukraina. De har en kedja av olika bildelar och har långt över hälften av onlinemarknaden för bildelar. Får du en kass del så går allt ut på att inte acceptera någon reklamation och när kunden blir förbannad så skrattar de bara eftersom kunden oftast går till en annan onlinebutik som de äger. Väldigt snårig ägarstruktur och nästan omöjligt att kolla. Autodoc et al påstås vara en del av Putins pengatvättorganisation samt finansiera extremhöger/nazister över stora delar av Europa, bl a AfD.

Stor varning för dessa företag. När sonen jobbade där så fanns det 9 olika onlinebutiker för bildelar i gruppen. Idag är det säkert fler.

Har aldrig gillat autodoc och deras sjuttielva olika siter pga deras fulspel, t.ex. oombett byta ut märkesprodukter mot deras egna skitmärken och påstå att man får en bättre produkt. Länge sedan jag handlade nåt där.

Tysken generellt har ju dessutom prisat ut sig på senare år, nu är det Estland som gäller för bildelar.
- www.trodo.se har bra sortiment, extremt bra returvillkor, men lite högre priser
- www.aeromotors.se har enormt stort sortiment, överlägset bäst priser, men erbjuder ingen bra returfrakt, inte ens vid reklamation

Tillbaka
Topp