Jävla "Posten"

Jävla "Posten"
erol/frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, knäck den nöten Skogling så bjuder jag på en
> Norrlands.
>
> -----
> Jag rakar.

Cyklar du hit då ? :o)

//Skogling

Jävla "Posten"
Hmm. Nu efter sådär 4 glas vin så har jag nog klurat ut Erols ordvists.. Det handlar om nånting han gör, eller inte gör. Motsatsen till "jag rakar" är ju, jag kröker/krökar. Så alltså, det som menas med "jag rakar" är att Erol inte krökar, han är alltså nykterist! Javisst så är det ju! ;o)
/Johan som inte rakar.

Jävla "Posten"
kan bara instämma i mycket av kritiken..Det är ett "jävla vel fram och tillbaka" dom omorganiserar sönder sig.Jobbar själv på poståkeriet och fick häromdan veta att när vi kör ut dpd till privatpersoner så ska vi inte lägga avi i lådan om dom inte är hemma utan lämna in paketet på postcenter så skickar dom ut avi dagen efter..så jävla dumt ...

Jävla "Posten"
bruse skrev:
>
> Då har du läst dåligt! Jag beställde min gaffel av
> Dr Spoke, som alltså beställt från leverantören,
> som skickade paketet i onsdags. Så jag har svårt
> att både a) ta avin och b) gå till mitt lokala
> utskänkningsställe. För jag har varken a) avin
> eller b) nåt att hämta på mitt lokala
> utskänkingsställe.
>
> Så vad vill du att jag ska göra nudå?
>
> --------------------------------------------------

Vad som kan lösa problemet förutom tålamod, är en kontakt med leverantören av paketet...!
För att helt sonika erhålla kollinummer därifrån...fast vid det här laget spelar det kanske
knappast längre någon roll! :)

Och vad jag har hört av en föredetta postanställd så har posten sedan länge slutat att skeppa
post via järnvägen...men som sagt bara hörsägen!

Lycka till m grunkorna
//RiP -i sundsvall utan bromsar med dåligt knä... ;)

Jävla "Posten"
vito: Dan efter? Mitt paket har legat på på ett postkontot sen i tisdags utan att jag fick nått avi, jag åkte dit och hämtade det utan avi idag, och att paketet ens låg där fick jag reda på genom en slum mer eller mindre... Hurra för posten!

Jävla "Posten"
Visst kan man gnälla på Posten de dagar man känner sig litet ledsen å kinkig, men under 2004 kom 96,4% av inrikesbreven fram dagen efter de postats.

Svenska postens resultat kan jämföras med exempelvis Finland (95,4%), Tyskland (95,3%), Danmark (95,2%), Storbritannien (92%) och Norge (89,6%). Vad jag vet finns det inget land i världen som har ett snabbare och säkrare postverk än Sverige.

Och nej, jag jobbar inte på Posten och får heller inte betalt för att skriva det här.

Jävla "Posten"
Värst vad alla klagar på posten här. Jag måste säga, som har jobbat som brevbärare nu väldans många somrar, att Posten är ett väldigt strikt organiserat och bra företag. Mer än 95% av alla försändelser skickas enligt den tidtabell som posten satt upp (alltså en arbetsdag för a-post och så vidare..). Posten Sverige är en av de allra mest effektiva post-företag i hela europa.

Visst har Posten på senare år gjort bort sig en hel del med att satsa på helt fel saker, som t.ex. nätplatsen torget som nämndes här tidigare, men nu är en ny omorganisation på gång, som faktiskt fösöker ställa allt sådant här till rätta. Det har medfört att man har outsourcat paket-utlämningsverksamheten till en rad olika partnerföretag, som då skall underlätta för alla kunder då de nu mer kan hämta sina paket mycket närmre än vad man kunde innan, dels att de nya partnersen ofta har mycket bättre öppettider.
Man måste dock tänka på att detta samarbetet är ganska nytt för alla, och det kan ta tid för alla att lära sig dessa nya system och regler. Men på sikt är detta något som verkligen kommer underlätta allting - för alla!

Tro nu inte att jag står helt på posten sida i allting de gör bara för att jag jobbar där, för det är inte helt sant. Men jag tycker dessa, ursäkta uttrycket, dumma kommentarer om att Posten är det sämsta företag som skulle existera är helt obefogade. De kan enbart komma från folk som är komplett otåliga och måste se alla fördelar med det samma - ge företaget en chans så ska allt bli bra!

Om ett par år eller så kommer posten ha repat sig och man kommer ha folk som vet vad de ska göra. Under en omorganisation är det inte alltid så lätt för alla att se klart, men som sagt så kommer nog posten att resa sig både större och starkare än någonsin förr - vänta ni bara!

ps. Tror ni inte på mig kan ni ju alltid starta en egen post-verksamhet och få den till att gå ihop bättre än posten idag, så ska ni få se hur lätt det är!

Jävla "Posten"
ej_jay skrev:
> Tro nu inte att jag står helt på posten sida i
> allting de gör bara för att jag jobbar där, för
> det är inte helt sant. Men jag tycker dessa,
> ursäkta uttrycket, dumma kommentarer om att Posten
> är det sämsta företag som skulle existera är helt
> obefogade. De kan enbart komma från folk som är
> komplett otåliga och måste se alla fördelar med
> det samma - ge företaget en chans så ska allt bli
> bra!

Nejnej, Posten är inte det sämsta företag (det är väl ett statligt verk fortfrande?). Banverket är sämst. Det säger alla till mig när de får veta var jag arbetar.

Jävla "Posten"
Bruse: du som jobbar på banverket kan väl svara på en fråga?
Hur finansierar banverket driften av järnvägsnätet? Genom
avgifter från trafikanterna eller via skattemedel eller en
kombination?
/Jerry
Ps. Förövrigt tycker jag att allt gick åt skogen när man strök
ordet "Kungliga" ur postens företagsnamn, så det så!!!!

bruse skrev:
<->
> Nejnej, Posten är inte det sämsta företag (det är
> väl ett statligt verk fortfrande?). Banverket är
> sämst. Det säger alla till mig när de får veta var
> jag arbetar.
>
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!
> "Visst är det mål och mening med vår färd, men det
> är vägen som är mödan värd" — Karin Boye
> "Målet är ingenting, vägen är allt" — Robert
> Broberg

Jävla "Posten"
Tjena!

Hade liknande problem för ett tag sen när jag köpte en ram från jokkmokk..
Det tog fyra dagar för paketet att komma till sthlm.. Sen tog det TVÅ dagar för paketet att komma från sthlm södra (årsta) till regeringsgatan.. Dom var (av nån jävla anledning) tvugna att skicka paketet VIA tomteboda.. Hade tagit ytterligare en dag för mig att få paketet om jag inte hade haft tillgång till kollinummret.. blev också kul när jag hade hämtat ut paketet och TVÅ dagar senar kommer avin om att jag har ett paket.. jag gick och provade.. tjejen i luckan belv jävligt nervös när hon inte hitade ett paket som var såpass stort..

Jävla "Posten"
Ja, Posten är ju en kollektiv säkerhetsventil för allas kinkiga vardag.

Och "Jag rakar" betyder just det. Lustigt att den samlade intelligentsian här inte kan klura ut det.

Skoglingen: Nej, kom till Lion.

Senast redigerad av en moderator:
Jävla "Posten"
Hmm, posten ja...

Beställde en ny styrstam från Tyskland, fick en avi från posten om att jag skulle hämta ut paketet. Tror ni att det stod vart jag skulle hämta ut paketet någonstans? Nix. Finfin service posten :( men det löste sig då jag ringde postens kundtjänst och de kunde spåra paketet.

Jävla "Posten"
Jerry skrev:
> Bruse: du som jobbar på banverket kan väl svara på
> en fråga?
> Hur finansierar banverket driften av
> järnvägsnätet? Genom
> avgifter från trafikanterna eller via skattemedel
> eller en
> kombination?
> /Jerry
> Ps. Förövrigt tycker jag att allt gick åt skogen
> när man strök
> ordet "Kungliga" ur postens företagsnamn, så det
> så!!!!

Banverket är ett anslagsverk. Det innebär att man äskar pengar från regeringen/riksdagen/staten.

De olika operatörerna som SJ, Green Cargo, Citypendeln, betalar olika avgifter direkt till satten, inte Banverket. Främst banavgift, men även för den ström de förbrukar om det är ellok, trafikledningsavgift osv.

Trafikanterna betalar indirekt till Banverket, dels via saktten och dels via sin biljett man köpt från exempelvis SJ.

Äru med=

Jävla "Posten"
Glasklart ... men jag har ett problem!
Jag fattar inte varför det ska vara så förbenat dyrt
att åka tåg ifall det förhåller sig på detta vis!?

Efter Gudrun blev jag tvungen att åka buss från Karlstad
till Stockholm istället för tåg som jag tänkt från början!
Det blev 500 spänn billigare och tog i sammanhanget endast
marginelt längre tid.
Hade jag kört med egen bil hade det också blivit billigare
än att ta tåget.

Och nej jag har inga rabattkort och kan inte åka mitt på
dagen utan alltid kväll innan vardag usw.

Trafikpolitik my ass.

bruse skrev:
<->
> Banverket är ett anslagsverk. Det innebär att man
> äskar pengar från regeringen/riksdagen/staten.
>
> De olika operatörerna som SJ, Green Cargo,
> Citypendeln, betalar olika avgifter direkt till
> satten, inte Banverket. Främst banavgift, men även
> för den ström de förbrukar om det är ellok,
> trafikledningsavgift osv.
>
> Trafikanterna betalar indirekt till Banverket,
> dels via saktten och dels via sin biljett man köpt
> från exempelvis SJ.
>
> Äru med=
<->

Jävla "Posten"
lleberg skrev:
> Är trafikledning något som banverket sköter, eller
> går trafiklednigsavgiften för att hyra
> ledningarna?

Ja, det är BV, hur skulle det annars se ut, om flera aktörer slogs om kontrollen över växlar å signaler?

Jävla "Posten"
Jerry skrev:
> Glasklart ... men jag har ett problem!
> Jag fattar inte varför det ska vara så förbenat
> dyrt
> att åka tåg ifall det förhåller sig på detta
> vis!?

Det är en politisk fråga. Regeringen ställer större vinstkrav på SJ än vad vanliga privata företag gör. Jämför det hela med elpriserna. Efter avregleringen av elen, blev den dubbelts å dyr. Å höjningen beror emst påe xtra skatter regeringen drivit igenom.

Jävla "Posten"
Efter att tråden spårat ur (!) med massa snack om banverket så växlar vi tillbaka till ursprungstopicet: Posten och postens partners.

Liksom Bruse väntar jag också på en gaffel. Dessutom väntar jag på en DPD-försändelse från tyskland. Paketet ligger på ICA hemmavid, men personalen hävdar att kollinumret inte stämmer, alltså finns inte paketet. Har pratat med postens ktj som tycker att det inte borde vara ett problem, men det som hänt är att paketet inte registrerats på ICA, och då måste de leta manuellt, vilket de inte vill. Suck - jag vill ha mitt paket NU.

Ska jag kedja fast mig i kundvagnarna och sitta där tills jag får paketet?

Jävla "Posten"
JLarsson skrev:
> Ska jag kedja fast mig i kundvagnarna och sitta
> där tills jag får paketet?

Svar ja!

Att svenska företag ska ha så låg servicekänsla. Hur har de tänkt? Ska ditt paket ligga där i tusenår, för att det är fel nummer?

Köp ett exemplar av Slottet av Franz Kafka, eller Processen å ge det till Icaföreståndaren.

Jävla "Posten"
Ja. faktiskt så ska du det. Icas samarbete med posten går ut på att de blir posten ansikte utåt. De skall göra vad de kan för att hjälpa dig, även om det innebär extra arbete för dem. Stå på dig, de måste kunna hjälpa dig. Säg annars att du kan hjälpa till med att gå bakom disken och kola mottagar-adresser.. Det torde inte vara så svårt tycker man =)

Jävla "Posten"
Företagspaket med komplett hoj skickad strax före 18:00 från Örebro fanns på plats hos mig på jobbet vid 10 på fredag förmiddag, så visst går det att få posten att snabba på - men då kostar det också.

Jävla "Posten"
Skogling skrev:
> Kan man inte börja med ånglok igen då Bruse ? ;o)
> Nu när elen är så dyr menar jag...

Tror inte BV betalar lika mycket för elen som du och jag.

Sorry, nu spåra vi ur igen, men det är väl en yrkeskada. Det sker ju även på mj-anläggningen hemma.

Jävla "Posten"
JLarsson skrev:
> Update: Postens utrikespaketskundtjänst har nu
> instruerat ICA hemmavid att leta igenom *alla*
> paket och ringa mig sen :)

Hurra! Det kallas kundmakt!
Men de sa inte när?

Jävla "Posten"
bruse:

Helt naturligt...

Ur spår!

- ska man ju skrika lite vänligt i skogen, väl?

Angående paketet så håller jag med om att du skall kedja fast dig i kundvagnarna eller mjölkdisken i väntan på bättre tider. De får ju helt enkelt masa sig ut bland hyllorna och leta oavsett om de vill eller inte. :)

Jävla "Posten"
> bruse skrev:
>
> Hurra! Det kallas kundmakt!
> Men de sa inte när?

Säger de inte när så gäller normalt före avslut av nästa kalenderår i sann serviceanda.

Jävla "Posten"
SEGER!

En kille från ICA hemmavid (förövrigt samma kille som inte ville leta igenom "tusen paket") ringde och sa att de hittat mitt paket. Det låg mycket riktigt hos dem.

Så då leker livet igen... ny gaffel och nytt vevparti på samma dag. Tjoho.

Jävla "Posten"
bruse skrev:
> JA!!! Den har kommit!!!!
> Å Dr Spoke har fullt upp efter en vecka i gökurets
> hemland.
> Onsdag em är livet på den ljusa sidan igen.
>

Nähädu, han har fullt upp med att montera min nya hoj. Nu e den beställd och klar. Fast jag valde ju delar som inte behövde fraktas via posten :)

Jävla "Posten"
Mattias L skrev:

> Fast jag valde ju
> delar som inte behövde fraktas via posten :)

Du kanske valde delar som var f ö r t u n g a för att skickas med posten :)

Premiärtur på onsdag med andra ord?

Jävla "Posten"
Japp, allt är mitt fel. Skyll utlokaliseringen av Posten på mig också *skratt*

Tyvärr så hinner han inte färdigt tills på Onsdag, så jag får harva vidare på den gamla vanliga...

Jävla "Posten"
Ärligt så är det bättre som nu, med pakethämtningen. Nu kan jag få ut mitt paket på det-är-inte-en-riktig-post alla dagar mellan 9 och 20. Förut så gick det bara 10 och 17 å då bara måndagar-fredagar. Fick ta semester för att hämta ut paket!

Det är distrubitionsbiten som blivit sämre, se även diskussionen om Kadens försening. Samt att man lagt ned en massa Kassaservice. Min närmaste ligger... jag vet inte... det blir Centralen där jag jobbar.

Sen la de ned systemet, från 2 minuters avstånd till 30 - jag måste in till stan å jäklas, om man som jag saknar bil.

Jävla "Posten"
Ett av serviceställena nära mig började storstilat med att ha "posten" öppen samma öppettider som ICA butiken har öppet. Sedan har dom succesivt skurit ner på postdelens öppettider så att det nu är stängt på söndagar och hyffsat begränsat på vardagar och lördagar med. "Det här är inte en riktig post!"

Jävla "Posten"
Skall bli intressant att se hur detta paradigmskifte förankrar sig i användarbasen. Om den nu gör det öht. Behövs kanske en genreation eller två innan allting sitter, eller så gör P en belly-up innan dess...

Jävla "Posten"
bigmollo skrev:
> Vilken tur att du fick paketet Bruse, annars hade
> det här blivit Happys längsta tråd. ;o)

Jag har inte fått nått paket! Dr Spoke har fått paket med mina grejer.
Sedär, nu fortsätter det ;~)

Jävla "Posten"
Skogling skrev:
> Då får du visar vad den går för på söndag Bruse !

Tänker jag göra! Fåse om det är som folk säger, att man vågar mer?
Kanske får jag visa vad jag går för?

Tillbaka
Topp