Jenny Rissveds

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
GoranS sa:
Hm, tittar jag galet!? Enligt damernas MTB Olympic Qualification-rankning på https://www.uci.org/mountain-bike/rankings har:

20) Serbien, 2544 poäng
21) Turkiet, 2514 poäng
22) Australien, 2511 poäng
23) Estland, 2486 poäng
24) Spanien, 2392 poäng
25) Norge, 2120 poäng
26) Sverige, 2114 poäng

Enligt det skulle Sverige behöva ta in 400 poäng på Turkiet som nu ligger 21:a.
Om man tittar på loppet som precis gick och tittar på nationerna ovan så hade de följande resultat:

Serbien: 30:e plats, +1.57
Turkiet: ingen startande
Australien: 4:e plats, +0.15
Estland: Ingen startande
Spanien: 34:e plats, +2.35
Norge: Ingen startande

Och tittar man ytterligare uppåt:

19: Slovenien: 19:e, +1.16
18: Brasilien, 36:a, varvad på varv 5
17: Argentina, 27:e & 31:a, +1.41 resp. +2.16
16: Ungern, 21:a, +1.21
15: Österrike, 33:a, +2.29
14: Belgien, 29:a, +1.51
13:Polen, 35:a, varvad på varv 6

Bortsett från Australien med McConnell, är det någon av de nämnda nationerna som har någon som på allvar visat att de skulle kunna konkurrera om en medalj på OS 2020?

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
F.ö. riktigt snyggt kört idag. Nästan lite som känslan när man såg OS-loppet - att hon kontrollerade och bevakade, gjorde en attack för att känna på motståndet och sen körde ifrån när hon hade lust. Blir intressant att se loppet på söndag.

sdx

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Spacekitty sa:
Svenska medier skriver väl bara om fotboll och hockey. På vintern lite om skidor.
Svt är ganska patetiska då det kommer till andra sporter om det inte är en boll/puck inblandad .
Man hörde hur patetiska journalisterna är när dom hade spöad Färöarna i tåfjutt i sina intervjuer.
Men det var starkt gjort av Jenny att hon visar att jag finns och kan slå till när som helst.
Man såg vilket tryck hon hade upp för backen .Grymt.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Vilken raceplan! Vilken känsla i åkningen! Tryck i svängarna, följsam utför och inte minst vilket tryck i benen! Vilken glädje!

Verkligen roligt att se!

Jimel

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Ja vilket lopp, såg inte alls ut att behöva slita lika mycket som dom andra. Men vad håller Neff på med? Trodde hon det var ett 100m lopp?

Pajen53

Medlem
Jenny Rissveds
Vilket ryck hon gjorde på sista varvet, helt fantastiskt att det går så bra för Jenny.
Synd att det inte uppmärksammas mer i svensk media.
Håller tummarna för ett bra resultat i morgon också ?‍♀

Skogssnigeln

Ny medlem
Jenny Rissveds
Jolanda kör igen med huvudet under armen. Guldlock har käkat för mycket flingor och fick för mycket däng av minsta björnen.
Taktiskt sett är åter Jenny bäst.

Lite gammal bild men ändå... var inne lite på det förrut angående PFP och hennes kommentar nedan.

jrpfp.jpg

The weekly spin: For Rissveds and Ferrand-Prévot, the circle is complete
https://cyclingtips.com/2019/09/the...ds-and-ferrand-prevot-the-circle-is-complete/

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
me.I.am sa:
Sånt gnäll på media. Har det utvecklats en liten sekt runt Jenny?
I stort sett samtliga större svenska medier rapporterar nu på morgonen om en fd svensk gångare som efter dopningsavstängning nu ska börja tävla för USA. Han har enligt de tider som uppges att han presterar inget att hämta i ett internationellt mästerskap. Detta befinner de alltså det värt att rapportera om medan Jennys insats fortfarande inte nämns av vare sig AB, Expressen, SvD eller DN. Jag tycker det är lite underligt och faktiskt värt att kritisera. Jag har förståelse för att de inte har personal på plats för att bevaka men hon är faktiskt en idrottare som har potential att ta medalj på internationella mästerskap inkl. OS nästa år om hon får starta. Det gör att jag tycker det är värt att åtminstone rapportera resultatet.

Senast ändrad:

Meercy

Medlem
Jenny Rissveds
GoranS sa:
me.I.am sa:
I stort sett samtliga större svenska medier rapporterar nu på morgonen om en fd svensk gångare som efter dopningsavstängning nu ska börja tävla för USA. Han har enligt de tider som uppges att han presterar inget att hämta i ett internationellt mästerskap. Detta befinner de alltså det värt att rapportera om medan Jennys insats fortfarande inte nämns av vare sig AB, Expressen, SvD eller DN. Jag tycker det är lite underligt och faktiskt värt att kritisera. Jag har förståelse för att de inte har personal på plats för att bevaka men hon är faktiskt en idrottare som har potential att ta medalj på internationella mästerskap inkl. OS nästa år om hon får starta. Det gör att jag tycker det är värt att åtminstone rapportera resultatet.
Eller så är dom medvetet passiva pga allt som vart runt Jenny och som hon upplevt det.

Supersonic

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Meercy sa:
Eller så är dom medvetet passiva pga allt som vart runt Jenny och som hon upplevt det.
Ja medier är ju kända för sitt hänsynstagande agerande gentemot personer i svåra situationer...

Man bör inte krångla till det. Anledningen till att de inte rapporterar är helt enkelt att de själva inte bryr sig om cykling och heller inte tror att särskilt många andra gör det.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Supersonic sa:
Meercy sa:
Ja medier är ju kända för sitt hänsynstagande agerande gentemot personer i svåra situationer...

Man bör inte krångla till det. Anledningen till att de inte rapporterar är helt enkelt att de själva inte bryr sig om cykling och heller inte tror att särskilt många andra gör det.
Ja, inte lär det ligga något ”hänsynstagande” bakom.

Dessutom känns det väldigt långsökt att någon skulle bli upprörd över ett sakligt rapporterande kring utgången av loppet.

Det skulle ju kunna vara så att de källor (TT tex) inte har rapporterat det så att de helt enkelt inte är medvetna om det. De rapporterar ju om tidigare pallplaceringar i år vad jag kan komma ihåg så det känns lite osannolikt att de helt plötsligt skulle satt cykelnyheter under total ”censur”.

ooms

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Meercy sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
Jag tror också att det kan vara så. Incidenten i våras har nog inte heller gjort det enklare för media att veta hur de ska bete sig.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
ooms sa:
Meercy sa:
GoranS sa:
me.I.am sa:
Jag tror också att det kan vara så. Incidenten i våras har nog inte heller gjort det enklare för media att veta hur de ska bete sig.
Det faktum att de rapporterat om tidigare lopp + att de nu sedan en timme tillbaka har material om detta lopp tycker jag talar mot den hypotesen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Tack.

Blev lite förbryllad när de började snacka om natten mellan söndag och måndag (svensk tid) på sportnytt idag.

Senast ändrad:

solgule

Medlem
Jenny Rissveds
me.I.am sa:
Media skall uppmärksamma att hon ...deltar?
Går att säga/skriva en massa som inte är värderande, till exempel:

1) Känslor och behov hos sig själv som reporter, hos den tävlande, hos publiken/tittare och hos medtävlarna, utan att skylla egna och andras obehagliga känslor på utövaren.
2) Informera om sporten, banor, väderförhållanden, (kvalificerings)regler, tävlingsmiljön, konkurrenter, etc.
3) Resultat och poängställning utan att blanda in dömande ord och beskyllanden.

Till exempel: man kan skriva att man känner sig arg, nedstämd eller orolig över ett resultat och beskriva varför. Men skriv inte "hennes resultat var en besvikelse", "resultatet var dåligt", då skyller man sina känslor på någon annan och dresserar människor att känna sig misslyckade för att de inte gör det vi kräver. Ta ansvar för det du känner och visa uppskattning för att någon försöker även om de inte vinner.

Det är vad jag kommer på just nu, utan utbildning eller att vara journalist. Går i princip att skriva lika mycket, det är sättet man gör det på som behöver förändras.

ooms

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
solgule sa:
me.I.am sa:
Media skall uppmärksamma att hon ...deltar?
Går att säga/skriva en massa som inte är värderande, till exempel:

1) Känslor och behov hos sig själv som reporter, hos den tävlande, hos publiken/tittare och hos medtävlarna, utan att skylla egna och andras obehagliga känslor på utövaren.
2) Informera om sporten, banor, väderförhållanden, (kvalificerings)regler, tävlingsmiljön, konkurrenter, etc.
3) Resultat och poängställning utan att blanda in dömande ord och beskyllanden.

Till exempel: man kan skriva att man känner sig arg, nedstämd eller orolig över ett resultat och beskriva varför. Men skriv inte "hennes resultat var en besvikelse", "resultatet var dåligt", då skyller man sina känslor på någon annan och dresserar människor att känna sig misslyckade för att de inte gör det vi kräver. Ta ansvar för det du känner och visa uppskattning för att någon försöker även om de inte vinner.

Det är vad jag kommer på just nu, utan utbildning eller att vara journalist. Går i princip att skriva lika mycket, det är sättet man gör det på som behöver förändras.
Så kan det absolut vara, men frågan är hur intressant journalistiken blir då. Åsa Edlund Jönsson skrev ett bra svar (förvisso generellt) men stämmer iaf bra överens med mina förväntningar på mediabevakning av elitidrott:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/MRdzv5/rissveds-nobbar-media-efter-svt-artikel
(hittade inte svt:s egen artikel, men hennes svar finns citerat i Aftonbladet-artikeln)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer