Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Vad är det för gnällgubbar i den här tråden egentligen? Sitta hemma på kammarn och tycka till på ett väldigt oinitierat sätt om en otroligt begåvad, professionell idrottare som har integritet och förmågan att tänka själv. Och hon cyklar dessutom byxorna av er alla.

Trist att ge alla en happy-plats när det finns så många som gör så lite för den. ?

Jenny Rissveds
XCC i SM idag

1628255063616.png

1628255142430.png

Jenny Rissveds
Det var kul och imponerande att se Jenny på SM igår. Vilken fart vilket flyt, vilken teknik. Det gick så fort att alla andra redan efter några minuter fick inrikta sig på silver och brons och ändå såg det ut som om Jenny var ute och fincyklade en söndagstur. Imponerande som sagt. :-)
Det var strid ett tag om andraplatsen mellan Linn och Emma, men Emma valde konsekvent andraspåret i hoppet efter rötterna och i stora droppet, det kostar många sekunder varje varv så det blev en hedrande 3:e plats för Emma och 2:a plats för Linn. Suveränt arrangemang av CM Master.

Jenny Rissveds
Det var strid ett tag om andraplatsen mellan Linn och Emma, men Emma valde konsekvent andraspåret i hoppet efter rötterna och i stora droppet, det kostar många sekunder varje varv så det blev en hedrande 3:e plats för Emma och 2:a plats för Linn.

Lite märkligt på elitnivå kan jag ändå tycka. De b-linjerna är ju totalt 10-15 sek/varv. A-linjerna är ju faktiskt inga konstigheter.

Jenny Rissveds
Lite märkligt på elitnivå kan jag ändå tycka. De b-linjerna är ju totalt 10-15 sek/varv. A-linjerna är ju faktiskt inga konstigheter.
De pratade lite om Emma i kommenteringen av loppet. Alla unga kör A-linjerna som om det inte finns någon morgondag men Emma har två barn hemma, en man med gips (oklart varför) och det har varit en del olyckor på framför allt SM-droppet. Det sammantaget kan nog få en att tänka om lite vad gäller risktagande. Hon har heller inte kört mtb speciellt länge, är löpare i grund och botten.

Jenny Rissveds
De pratade lite om Emma i kommenteringen av loppet. Alla unga kör A-linjerna som om det inte finns någon morgondag men Emma har två barn hemma, en man med gips (oklart varför) och det har varit en del olyckor på framför allt SM-droppet. Det sammantaget kan nog få en att tänka om lite vad gäller risktagande. Hon har heller inte kört mtb speciellt länge, är löpare i grund och botten.
Om Emma Belforth börjat cykla mtb i vuxen ålder så är det väl det som är förklaringen, att tekniken (och självförtroendet kanske) inte riktigt finns där för att kunna köra A-linjerna på ett avspänt sätt.

Annars har väl också den yngre generationen XC-cyklister generellt sett mycket bättre teknik än de äldre? De har växt upp med en sport där det är helt naturligt med XCO-banor med hopp och drop, plus influenser från mer äventyrlig stigcykling som varit stort och dessutom hela endurogrejen som exploderat. Tidigare var det lite mer vattentäta skott mellan XC i ena änden och DH i andra…

Jenny Rissveds
Om Emma Belforth börjat cykla mtb i vuxen ålder så är det väl det som är förklaringen, att tekniken (och självförtroendet kanske) inte riktigt finns där för att kunna köra A-linjerna på ett avspänt sätt.

Annars har väl också den yngre generationen XC-cyklister generellt sett mycket bättre teknik än de äldre? De har växt upp med en sport där det är helt naturligt med XCO-banor med hopp och drop, plus influenser från mer äventyrlig stigcykling som varit stort och dessutom hela endurogrejen som exploderat. Tidigare var det lite mer vattentäta skott mellan XC i ena änden och DH i andra…
Jag svarade lite snabbt på telefonen igår och fick nog inte med allt. Hon har kört A-linjer tidigare men gjorde det inte nu. Exakt varför vet jag inte.

Samma sak händer väl i världscupen; att några av de bästa ibland väljer B-linjerna utan någon tydlig anledning?

Jenny Rissveds
Det är ju hela tiden en avvägning mellan risk och tidsbesparing. Det är ju en sak att köra ett drop på träning när man är utvilad och nåt helt annat när man har 180 i puls och tunnelseende. Lite det som jag tycker om med xc som gör det mer intressant, cyklisterna är bra på olika saker och det räcker inte att bara ha bra kondis.

Själv är jag medioker på det tekniska och har halvdan kondis, så jag kombinerar det bästa av två världar :)

Jenny Rissveds

Tycker nog dom äldre typ Wengan ,Lindgren o Nino . Eller Rissveds o neff inte har några större problem med tekniken ...
Sen att Belford saknar lite är väl inte så konstigt när hon typ cyklat i 2-3 år..?

Jenny Rissveds

Ja det är tråkigt att de totalt förstört en fin sport.

Jenny Rissveds
Ja det är tråkigt att de totalt förstört en fin sport.
Vem och på vilket sätt är vad förstört?

Det enda problemet jag ser är att de bygger banor där det är för svårt att köra om. Sjukt tråkigt att köra en bana där man har några få chanser att köra om och tycker personligen att det alltid blir problem pga för tajta banor vilket gör racen ojämna för de som hamnar utanför top 5 i starten. Iaf alla streamade race jag sett. Tycker också att det är för lätta banor, menar inte att högsta nivån borde höjas men för mkt och enkel transport på världscupen.

Jenny Rissveds
Det är ju hela tiden en avvägning mellan risk och tidsbesparing. Det är ju en sak att köra ett drop på träning när man är utvilad och nåt helt annat när man har 180 i puls och tunnelseende. Lite det som jag tycker om med xc som gör det mer intressant, cyklisterna är bra på olika saker och det räcker inte att bara ha bra kondis.
Jo, det är precis det jag menar. Det kokar ju ner till en fråga om teknik och självförtroende i slutändan ändå. Är tillräckligt bra på dessa hinder kan du köra A-linjen om du så är medvetslös.

Jenny Rissveds

Det enda problemet jag ser är att de bygger banor där det är för svårt att köra om. Sjukt tråkigt att köra en bana där man har några få chanser att köra om och tycker personligen att det alltid blir problem pga för tajta banor vilket gör racen ojämna för de som hamnar utanför top 5 i starten. Iaf alla streamade race jag sett. Tycker också att det är för lätta banor, menar inte att högsta nivån borde höjas men för mkt och enkel transport på världscupen.
Det var roligare när det var mer som ett critetium fast på inte asfalt. Då kondition och taktik var avgörande än idag då det är enduro light. Det har blivit ohygglig tråkigt när särarten från XC försvann och det bara blev en grad i brötflummande.

Nä. Förbjud fjädring och begränsa däcksbredden till 50mm

Jenny Rissveds
Det var roligare när det var mer som ett critetium fast på inte asfalt. Då kondition och taktik var avgörande än idag då det är enduro light. Det har blivit ohygglig tråkigt när särarten från XC försvann och det bara blev en grad i brötflummande.

Är du säker på att det inte är CX du vill titta på?

Jenny Rissveds

Byt sista siffrorna till 33 o njut av Cykelcross.
Roligt det också, men en annan gren...

Jenny Rissveds

Svårt att köra om ? Är väl snarare så att dom bästa startar först och sen i fallande ordningen så vore snarare märkligt om det blir nån omkörning. Ibland misslyckas nån topåkare i sprinten eller nån ny kommer som Pidcock . Tar ju bara några minuter så har dom rundat fältet och ordningen är återställd....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp