Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
frossarn sa:
Svårt detta, men jag tror nog att Stenson tar detta. Stort med den 1:a Svenska segern i en Major & dessutom i Open Championship. För Sveriges dryga 600k golfare smäller det högre än ett OS-guld eller Silver för Emma (det grejade Stenson också samt att han vann Race to Dubai) så Jenny har otur att detta skedde samma år som hon vann OS-Guld. Hon är värd priset, men som sagt, jag tror Stenson tar det!
Nu ökade nu chanserna för Jenny när Stenson vinner bragdguldet! MY2C

Jenny Rissveds
Johan Esk på DN har väl en poäng i att det inte finns någon klockren bragd i vad Stenson gjort, däremot att RIssveds lopp verkligen är bragdartat. Dock så är ju sättet Stenson vann The Open på, sista ronden med fighten mot Mickelson, hyfsad bragdartat med tanke på vad den ronden har beskrivits som, i alla fall i golfvärlden..

Jenny Rissveds
Stenson vann av två anledningar.
1. Golf är den nya sporten för alla som tjänar medellön och är vita män.
2. Han är man , därmed större mediaexponering + ovan.

Jenny Rissveds
Kid1000 sa:

Triathlon är väl den nya sporten för alla som tjänar medellön (eller mer) och är vita män? Visst kan det vara till Stenssons fördel att han är man, men förutom OS-silvret vann ju trots allt British Open, vilket är något av golfens Tour de France. Men, med det sagt hade jag ju personligen hellre sett Rissveds som vinnare!

Jenny Rissveds
Kid1000 sa:

Det är alltså lättare för män att bragdguldet?
Fördelningen har iallafall varit ganska jämn på sistone, men det kanske beror på att kvinnorna har gjort så pass mycket större bragder att de ändå har fått det.

2000 – Lars Frölander, simning
2001 – Per Elofsson, längdåkning
2002 – Susanne Ljungskog, cykel
2003 – Carolina Klüft, friidrott
2004 – Stefan Holm, friidrott
2005 – Kajsa Bergqvist, friidrott
2006 – Anja Pärson, alpin skidsport
2007 – Anja Pärson, alpin skidsport
2008 – Jonas Jacobsson, sportskytte (handikappidrott)
2009 – Helena Jonsson, skidskytte
2010 – Svenska herrstafettlaget, längdskidåkning (Daniel Richardsson, Johan Olsson, Anders Södergren, Marcus Hellner)
2011 – Therese Alshammar, simning
2012 – Lisa Nordén, triathlon
2013 – Johan Olsson, längdskidåkning
2014 – Svenska damstafettlaget, längdskidåkning (Ida Ingemarsdotter, Emma Wikén, Anna Haag, Charlotte Kalla)
2015 – Sarah Sjöström, simning
2016 – Henrik Stenson, golf

Jenny Rissveds
Kid1000 sa:

Trams.
Om Rissveds vann så hade det varit av två anledningar.
1. Hon är vit.
2. Hon är kvinna.

Känns lika tramsigt desperat orättvisesökande. Kan vi inte sluta med vit medelålders man-gnället? Det är bara tröttsamt.

Jenny Rissveds
Kid1000 sa:
NYA sporten för svennebanan? Har du bott under en sten de senaste 30 åren? Jakt är det nya svarta i Täby. Svårt att få Bragdguldet i dock.

Grattis förövrigt till Stenson.

Jenny Rissveds
bigmollo sa:
Kid1000 sa:

Trams.
Om Rissveds vann så hade det varit av två anledningar.
1. Hon är vit.
2. Hon är kvinna.

Känns lika tramsigt desperat orättvisesökande. Kan vi inte sluta med vit medelålders man-gnället? Det är bara tröttsamt.

Jag konstanterar det faktum att Stenson har ingen OS GULDmedalj och att Jenny som kvinna och MTB cyklist får långt mycket mindre medieexponering.
För att förtydliga återigen, golf är ingen sport.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Det är uppenbart att alla som gnäller över att "golf är ingen sport" inte själva spelat.

För övrigt räknas väl silver som medalj i ett OS?

Jenny Rissveds
"Du tror inte att trovärdigheten urholkas när en tidning ska dela ut priset utan att ens ha en sportedaktion?

– Nej, det tror jag inte över huvud taget. Det handlar om kompetensen i juryn, och den är stark och förändras inte alls."

Publicerad: 20 sep 2012 - 16.49

Jenny Rissveds
ulfalf sa:
Det är uppenbart att alla som gnäller över att "golf är ingen sport" inte själva spelat.

För övrigt räknas väl silver som medalj i ett OS?

Jag har spelat golf, det är och förblir ett tidsfördriv i den högre klassen enligt min åsikt. Javisst Stenson är en fantastisk människa men OS guld och i form av utklassning är typ värt ett bragdguld om något.
Det är ganska uppenbart att juryn tittat mycket på TV och därmed dragit den slutsatsen när Jenny fått väldigt lite medieexponering. Kom Stenson hem till ett torg fullt med folk? Nä just det, han bor i Florida..

Jenny Rissveds
jenny.JPG

Säger en hel del tycker jag med tanke på att hon nyligen blev proffs.

Jenny Rissveds
Kid1000: Snygg sammanställning!

Kan det vara så enkelt som att Svd tyckte att det var väntat att Jenny skulle vinna OS-guld o därmed ingen Bragd i deras ögon!?

Jenny Rissveds
Ah, tittade in här i förhoppning om att få se lite kränkta cyklister som rackar ner på golf. Ni levererade som förväntat. :-)

Jenny Rissveds
Bara för att Jenny är en fantastisk cyklist behöver man inte klanka ner på golfen. Svensk cykel har en hel del att göra för att få mer tid i media. Jag kan tänka mig att de tycker att golf är äldre och mer etablerad sport än till exempel xco eller cx. Om man frågar gemene man på stan så är det nog få som vet vad xco, xce eller xct ens är. Men det är ju inte Stensons fel.
Jag kan mycket väl tänka mig att Jenny kan få ett bragdguld nåt år. Men det beror ju också helt på vilka andra som har utmärkt sig samma år. Det är ju ändå väldigt subjektivt att utse en person som har gjort en bragd, när egentligen både Stenson, Rissveds och Sjöström var värda en medalj.

Jenny Rissveds
RockyM sa:
Det var länge sedan som Svenskan hade koll på Sport.

http://www.svt.se/sport/artikel/svd-lagger-ner-sin-sportredaktion/

Tror det är mycket enklare än att han är vit o man. Killen bor i Florida, Jenny i Falun?
Vart vill Svenskan helst åka?

Däremot är det nu klart att en Tjej som cyklar i skogen aldrig kan vinna Bragdguldet.. =(

Svenskan har en person på plats hos varje nominerad. Ett par var i Stockholm och några längre bort så sambons brorsa drog vinstlotten :-)

Jenny Rissveds
Tycker bragdjuryn verkar ha missat att ta fasta på sitt eget reglemente. Medaljen ges till "årets främsta svenska idrottsbragd" (saxat ifrån Wikipedia). Golf är inte är en idrott utan en sport.

Jenny Rissveds
Tycker Stenson är en värdig vinnare men han har varit väldigt hjälpt av att svenska herrgolfarna varit usla på att vinna majors trots att chanserna inte saknats. Så det var väl mer "äntligen!" än att det skulle vara bragdbetonat att en av de 3 bästa golfarna i världen vinner en major.

Jenny Rissveds
OrjanX sa:
Tycker bragdjuryn verkar ha missat att ta fasta på sitt eget reglemente. Medaljen ges till "årets främsta svenska idrottsbragd" (saxat ifrån Wikipedia). Golf är inte är en idrott utan en sport.
Därmed skulle även all cykel vara diskvalificerade.
Reglementet är från 20-talet , juryn är från 2000-talet. Omvänt hade varit värre, då hade Mora-nisse fortfarande vunnit varje år...

Jenny Rissveds
Är vi redo att vända blad?

Om man fortfarande vill debattera vad som är sport och inte går det ju fint att skapa en egen tråd för det.

Jenny Rissveds
Tur inte Jenny vann SvDsbragdguld ett pris som inte har det minsta med någon bragd att göra. Utan snarare vi skriker högst att vi golfare är det så synd om vi inte får priset är det skandal. Sen att hela djurryn av avdankade exidrottare till män som gärna tar en golfrunda och tänker att golf var svårt, att vinna en major måste vara det svåraste som finns att vinna om man är man. Det är så urbota dumt hela grejen.

Jenny Rissveds
Kan ni lägga ner vänstertjafset i den här tråden. Jenny är en fantastisk cyklist och hennes tråd ska inte behöva kladdas ner med ert tramsiga sökande efter orättvisor. Släpp det och gå vidare.

Jenny Rissveds
bigmollo sa:
Kan ni lägga ner vänstertjafset i den här tråden. Jenny är en fantastisk cyklist och hennes tråd ska inte behöva kladdas ner med ert tramsiga sökande efter orättvisor. Släpp det och gå vidare.

+1
Jenny är en fantastiskt talangfull cyklist och ambassadör för MTB-sporten och hennes första år i elitklassen inkl OS guldet blir inte mindre bragdartat bara för att hon inte vinner ett bragdpris.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Vilken miss!
Bragdjuryn skulle ha gett sig själva medaljen. För det här var ett fiasko av bragdartade mått.
Aldrig har så många tänkt så länge och så fel.

Nu sticker jag ut och halkar runt i skogen istället, det blir en bragd om jag inte vurpar en enda gång.
Ha de!

Tillbaka
Topp