Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
lleberg sa:
Årets prestation, stort!

Än är inte cykelsporten stor nog att mäta sig med ridsporten i Sverige. :)
Skönt ändå att det blev ridsport och inte golf. Ridklubbar runt om i landet sliter hårt för att få allt att gå runt, samtidigt som kommunerna bygger bollhallar. Golfarna brukar ha det ganska gott ställt......!

Jenny Rissveds
Synd att det inte blev cykelsport -och årets prestation, det åtminstone är erkänt (men det priset väljs inte av 'folket'?)
Men nej just det, cyklister ska man hata inte respektera. Men sant, skönt att det inte blev gå runt en gräsmatta med båda fötterna på marken och tjäna massor av pengar.

Elkie sa:
lleberg sa:
Årets prestation, stort!

Än är inte cykelsporten stor nog att mäta sig med ridsporten i Sverige. :)
Skönt ändå att det blev ridsport och inte golf. Ridklubbar runt om i landet sliter hårt för att få allt att gå runt, samtidigt som kommunerna bygger bollhallar. Golfarna brukar ha det ganska gott ställt......!

Jenny Rissveds
Jerringpriset mäter popularitet (= många fans) och inte prestation (som är mycket svårare att jämföra).

Men årets prestation är inte fyskam ! !!

Jenny Rissveds
Det är väl ingen som bryr sig om jerringpriset egentligen?
Känns som det finns fler svenskar som vill få bort cyklister från Sveriges vägar än dom som röstar på Jenny.

Kul med årets presentation iaf! Det är hon värd plättlätt!

Jenny Rissveds
Kul med årets prestation.

I övrigt tänker jag nominera min systers katt till Jerringpriset nästa år. Katter tycker ju många om så den borde ligga bra till.

Jenny Rissveds
Tycka vad man vill om vinnaren men ridsporten i Sverige är nog större än vad många tror. Bara för att det inte visas så ofta i Sportspegeln betyder inte att det är en liten sport. Det är för få arga män är intresserade av den sporten som gör den är osynlig i media...

Jenny Rissveds
Så, nu har jag lugnat ner mig.
Hurra för Jenny! Helt klart värd priset.
Stenson är ju inte så dålig han heller!
Och grattis till All In till Jerringpriset.

Jenny Rissveds
geologen sa:
NLC sa:
Masjevel sa:
Tycka vad man vill om vinnaren men ridsporten i Sverige är nog större än vad många tror. Bara för att det inte visas så ofta i Sportspegeln betyder inte att det är en liten sport.

Hade lika gärna kunnat vara cykelsporten du beskrev ;-)

Mjo, men ridsport är nog en storleksordning eller två större än cykelsport.

Har ingen koll, men att det skulle vara 100 gånger fler som tävlar i ridsport än som tävlar på cykel låter i mina öron mindre troligt.

Jenny Rissveds
Ridning går nedärvt från hästtanter till i regel sina döttrar.
Ridskolor lever på volontärarbete så många är "inblandade".
Då föds intresse.
Visst är det många som gillar hästar allt. Skälv är jag rädd för dom trots uppväxt på hästgård.

Jenny Rissveds
Kung Stalle sa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sport_i_Sverige#Sporternas_storlek_och_popularitet

Cykling är knappt med öht.

Men 100ggr större är ju inte ridsport.

Stalle

Tyvärr säger den där statistiken oerhört lite om antal personer som tävlar i ridsport resp. cykel. Statistiken är sammanbakad för tränings- och tävlingsaktiviteter. Dessutom är jag något frågande till siffrorna som sådana. På herrsidan är cykel inte med på topp-10, vilket innebär att det är <94000 aktiviteter. På damsidan står det att det är 49000 aktiviteter. Detta innebär att det går mindre än 2 herraktiviteter i cykel per damaktivitet. Detta stämmer rätt dåligt med min upplevelse av cykel som en gren med duktigt skev könsfördelning.

Jenny Rissveds
Jag räknar att färre än 1000 pers tävlar i cykel ett givet år i Sverige. Lite fler har licens. Jag räknar inte motionslopp eller "gran fondon" som tävling.

Jenny Rissveds
geologen sa:
Jag räknar att färre än 1000 pers tävlar i cykel ett givet år i Sverige. Lite fler har licens. Jag räknar inte motionslopp eller "gran fondon" som tävling.

Det står dig helt fritt att räkna så, men jag är ganska övertygad om att det ger en skev bild av vilket intresse som finns för cykling som hobby och motionsform.

Jag är likaledes övertygad om att det samma gör sig gällande inom ridningen där jag tror en betydande del av de människor som är aktiva inom hästvärlden är det utan att delta i sanktionerad tävlingsverksamhet.

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
geologen sa:

Det står dig helt fritt att räkna så, men jag är ganska övertygad om att det ger en skev bild av vilket intresse som finns för cykling som hobby och motionsform.

Jag är likaledes övertygad om att det samma gör sig gällande inom ridningen där jag tror en betydande del av de människor som är aktiva inom hästvärlden är det utan att delta i sanktionerad tävlingsverksamhet.

+1

Ska man jämföra siffror får det vara jämförbara sådana - tävlande mot tävlande och motionärer/hobbyutövare mot motionärer/hobbyutövare.

Jenny Rissveds
Det är ju ingen nyhet att ridfolket är duktiga på att rösta fram sina kandidater.
2011 var det samma snack när Rolf-Göran Bengtsson vann Jerringpriset.

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
geologen sa:

Jag tror dock att andelen som bryr sig speciellt mycket om cykelsport hos de som cyklar är betydligt lägre än andelen som bryr sig om hästsport hos de som rider.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Kung Stalle sa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sport_i_Sverige#Sporternas_storlek_och_popularitet

Cykling är knappt med öht.

Men 100ggr större är ju inte ridsport.

Stalle

Tyvärr säger den där statistiken oerhört lite om antal personer som tävlar i ridsport resp. cykel. Statistiken är sammanbakad för tränings- och tävlingsaktiviteter. Dessutom är jag något frågande till siffrorna som sådana. På herrsidan är cykel inte med på topp-10, vilket innebär att det är <94000 aktiviteter. På damsidan står det att det är 49000 aktiviteter. Detta innebär att det går mindre än 2 herraktiviteter i cykel per damaktivitet. Detta stämmer rätt dåligt med min upplevelse av cykel som en gren med duktigt skev könsfördelning.

Det är en leverans av statistik. Inte sanningen. Men det ger väl lite info? Eller? Och framförallt... är den sämre än din upplevelse?

Jenny Rissveds
Från Bicycling som Matte länkade till ovan

70410.jpg

70409.jpg

Tillbaka
Topp