Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Mooshie sa:
ohellstrom sa:
geologen sa:
Jag räknar att färre än 1000 pers tävlar i cykel ett givet år i Sverige. Lite fler har licens. Jag räknar inte motionslopp eller "gran fondon" som tävling.

Det står dig helt fritt att räkna så, men jag är ganska övertygad om att det ger en skev bild av vilket intresse som finns för cykling som hobby och motionsform.

Jag tror dock att andelen som bryr sig speciellt mycket om cykelsport hos de som cyklar är betydligt lägre än andelen som bryr sig om hästsport hos de som rider.

Det må vara hänt... vad nu det har för betydelse egentligen.

Personligen anser jagför övrigt inte att en telefonomröstning är "cykelsport" eller ett speciellt bra mått på folks intresse. Som om man inte är musikintresserad om man inte röstar i Melodifestivalen...

Jenny Rissveds
Jag tycker iallafall att det var trevligare att någon annan än golfaren vann, jag tyckte han verka lite dryg... Sen vann ju faktiskt "vår" Jenny ett jättefint pris utsett av en kompetent jury och vi är alla (tror jag) jättestolt över att ha henne som representant för Svensk Cykling i allmänhet och MTB i synnerhet!

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
Mooshie sa:
ohellstrom sa:
geologen sa:
Jag räknar att färre än 1000 pers tävlar i cykel ett givet år i Sverige. Lite fler har licens. Jag räknar inte motionslopp eller "gran fondon" som tävling.

Det står dig helt fritt att räkna så, men jag är ganska övertygad om att det ger en skev bild av vilket intresse som finns för cykling som hobby och motionsform.

Jag tror dock att andelen som bryr sig speciellt mycket om cykelsport hos de som cyklar är betydligt lägre än andelen som bryr sig om hästsport hos de som rider.

Det må vara hänt... vad nu det har för betydelse egentligen.

Personligen anser jagför övrigt inte att en telefonomröstning är "cykelsport" eller ett speciellt bra mått på folks intresse. Som om man inte är musikintresserad om man inte röstar i Melodifestivalen...

Mest i betydelsen att i just det här fallet har en ryttare lättare att vinna priset än en cyklist, trots att det kan finnas fler hobbycyklister än folk som rider.

Jenny Rissveds
Kung Stalle sa:
GoranS sa:
Kung Stalle sa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sport_i_Sverige#Sporternas_storlek_och_popularitet

Cykling är knappt med öht.

Men 100ggr större är ju inte ridsport.

Stalle

Tyvärr säger den där statistiken oerhört lite om antal personer som tävlar i ridsport resp. cykel. Statistiken är sammanbakad för tränings- och tävlingsaktiviteter. Dessutom är jag något frågande till siffrorna som sådana. På herrsidan är cykel inte med på topp-10, vilket innebär att det är <94000 aktiviteter. På damsidan står det att det är 49000 aktiviteter. Detta innebär att det går mindre än 2 herraktiviteter i cykel per damaktivitet. Detta stämmer rätt dåligt med min upplevelse av cykel som en gren med duktigt skev könsfördelning.

Det är en leverans av statistik. Inte sanningen. Men det ger väl lite info? Eller? Och framförallt... är den sämre än din upplevelse?

Jag anser att den där statistiken inte ger i närheten av tillräcklig information för att på något sätt uttala sig om förhållandet mellan antalet tävlande cyklister och antalet som tävlar i ridsport. Om du kan göra det får du gärna redovisa hur det går till och vad förhållandet är.

Jenny Rissveds
Det viktigaste är väl att man kan rösta så många gånger man vill, lite hur som helst. Ibland gratis, ibland med avgift. Så att det liksom blir ett statistiskt säkerställt resultat över vad Sveriges befolkning tycker. Lite som när det röstat i Let's Dance och Melodifestivalen alltså.
Det viktiga är inte vad folk tycker, utan vilka som tycker MEST.

Jenny Rissveds
JT sa:
Loftberg sa:
Om alla dessa arga gubbar i lycra hade ringt in och röstat istället för att sitta här och bjäbba!

Jag tror inte 10 röster hit eller dit hade spelat någon roll.
Nej det verkar som det behövts mer än typ 60000 röster iaf

"Fakta: Så många röstade

Totalt antar röster i Radiosportens Jerringpris var 790 263. Så många röster har inte lagts på Jerringpriset sedan 1990.

Peder Fredricson fick 273 760 röster. Tvåan Henrik Stenson fick 230 229 röster och trean, Sarah Sjöström, fick 113 297 röster.

Källa: SR Radiosporten"
http://www.metro.se/artikel/jerringprisets-framtid-ifrågasatt-efter-skräll-xt

Jenny Rissveds
JT sa:
Loftberg sa:
Om alla dessa arga gubbar i lycra hade ringt in och röstat istället för att sitta här och bjäbba!

Jag tror inte 10 röster hit eller dit hade spelat någon roll.
Det tror jag också. Syftar mer på att jag är rätt säker på att det finns en stor andel personer som gafflar och spyr ut sitt hat på internet, men inte själva deltagit, i det här fallet, i någon omröstning genom att ringa in och rösta.

Givetvis har hästsporten en större skara anhängare. Det är en hobby/fritidssyssla, som i olika former funnits i Sverige i många hundra år. Mountainbike (om vi särar på det och landsvägscykling, för stunden), blev väl egentligen "folkligt accepterat" först i och med just Jenny Rissveds. Det säger sig självt att den idrott med flest personer villiga att stötta, kommer vinna. Det är ju ändå ett folkets pris.

Observera att jag inte tar någons parti. Känner mängder av hästintresserade, däribland min flickvän. Har till och med ridit en gång (!) själv, och det var tamefan bland det läskigaste jag gjort.

Jenny Rissveds
abarth sa:
Jag tycker iallafall att det var trevligare att någon annan än golfaren vann, jag tyckte han verka lite dryg... Sen vann ju faktiskt "vår" Jenny ett jättefint pris utsett av en kompetent jury och vi är alla (tror jag) jättestolt över att ha henne som representant för Svensk Cykling i allmänhet och MTB i synnerhet!

+1!

Jenny Rissveds
Vi kanske bara skulle dela ut priset vart fjärde år och då i samband med riksdagsvalet. 1 röst per röstberättigad person. Då skulle vi iaf slippa spekulationer om röstfiske.

Grattis Jenny till ett fint pris!

Jenny Rissveds
Fältprästen sa:
Det är ju lite lustigt att som hästintresserad så får man inte rösta på sin sport, medan man som cykelintresserad självklart kan rösta på cykel. Helst flera gånger.

+1

Kan inte gubbarna låta Jennys tråd vara hennes, det blev väl ganska bra utdelning ändå!

Jenny Rissveds
Fjärdebrunn sa:
Oerhört många kränkta vita män i denna fråga.

Är det verkligen det? Räknas man per automatik in i de kränktas skara om man uttrycker sig negativt om valet av pristagare eller sättet denna tas fram på givet att det som ska belönas är "årets bästa svenska idrottsprestation"? Jag uppfyller de senare kriterierna men känner mig inte ett dugg kränkt. Om jag hade vunnit OS-guld på 100 meter och Jerringpriset det året gått till någon som gjort ett mål i en divsion-6-match i fotboll och motiveringen hade varit att jag var för ful för att få priset, då hade jag kanske haft en anledning att känna mig kränkt. Förmodligen hade jag dock mest struntat i det då det ju bara påvisat hur dåligt sätt röstningsförfarandet är för att att nå målet med priset.

Jenny Rissveds
Jenny, du är bäst och fick det finaste priset!

[Vänder blad]
Skitkul att du ska cykla i Skandisloppet.
Ligger högt på listan att titta på eller cykla nu!

Jenny Rissveds
Cykelpendlare sa:
Jag tycker Jenny vann rätt pris ”Årets Prestation”

När man tänker på att det är Svenska Idrottsakademin som har röstat på henne. Med 1 röst per röstberättigad person. https://idrottsgalan.se/om-oss/svenska-idrottsakademin/

Grattis Jenny till ett fint pris!

Efter det år hon haft borde dock "Årets kvinnliga idrottare" varit än mer adekvat! Men sistarundan i OS-loppet och rycket med luckan som växte och växte, visst är det värt pris!!!

Jenny Rissveds
Förjävla trist och. Förjävligt. att Jenny ska behöva utsättas för det.
Jenny, om du läser här: Nej, det kommer aldrig bli som innan ditt OS-guld. Du är för bra för att kunna flyga under radarn. Däremot ska du inte behöva utsättas för sexistiska och andra idioter.
Men. Det är de som ska skämmas, inte du!

Bra att du la ned bloggen så att du minskar kontaktytan. Glöm dem, kämpa på med cyklingen!

Kristin sa:

Jenny Rissveds
mikipedia_ sa:
Kristin sa:

Inte för att jag läst bloggen men jävligt synd att folk ska betesig på sånt vis!

Jenny är väldigt duktig på att formulera sig och hennes blogg var definitivt följvärd till skillnad från cirka alla andra idrottsstjärnors.

Med tanke på att samma typ av sexism funnits även här på Happy (bl.a. i den här tråden) hoppas jag att det går upp för berörda vilka konsekvenser deras beteende får.

Jenny Rissveds
Kristin sa:
mikipedia_ sa:
Kristin sa:

Inte för att jag läst bloggen men jävligt synd att folk ska betesig på sånt vis!

Jenny är väldigt duktig på att formulera sig och hennes blogg var definitivt följvärd till skillnad från cirka alla andra idrottsstjärnors.

Med tanke på att samma typ av sexism funnits även här på Happy (bl.a. i den här tråden) hoppas jag att det går upp för berörda vilka konsekvenser deras beteende får.

+1

Jenny Rissveds
Oh for fucks sake... ni får bedömma mig som en sexist men:
1. Hon stängde inte sin blogg för att någon skrev att hon är snygg. Lita på vinkeln som skittidningar som Expressen presenterar då lycka till.
2. Visa män som jag uttrycker sig ibland i en allmän plats att någon är snygg. Jag tror att Jenny är snygg, så är Emily Batty, Maja Wloszczowska eller Jolanda Neff. Jag har faktiskt sag till flera arbetskollegor att de är snygga. Kanske jag får göra det för att jag är snygg och attraktiv? Det finns en jävla skillnad mellan, "du är snygg" och "jag tycker om att titta på dina tuttar, funderar hur faktastiskt skulle det vara om jag kunde knulla dig och nu ska jag till toalletten att runka". Man ska fatta att det finns skalan mellan vänlig uttryck och sexism, inte ser världen genom svart-vita glasögon som millenials tycker om. Det krävs lite intellekt, ja, att tänka är svårare än att låta kul, som en försvarare av kvinnornas rättigheter.

Jag tycker om att vara bland fina kvinnor. Alla männen gör det. Jag har en dotter och en fru. Får jag inte snacka om tjejer nu? Och nej jag skulle inte gå på Emily Battys instagram och skriva att hon är fan snygg, det skulle vara creepy. Fast jag tror att hon är jäkla snygg.

3. The thing about embarrassment is that it is also your own problem to deal with.

EDIT: att jämna ut det, jag tror att RYan Gossling är jäkla snygg och känner lite sexuell spänning mot honom. Och Ewan McGregor. Och Joe Rogan.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
WAKIdesigns sa:
Oh for fucks sake... ni får bedömma mig som en sexist men:
1. Hon stängde inte sin blogg för att någon skrev att hon är snygg. Lita på vinkeln som skittidningar som Expressen presenterar då lycka till.
Expressen har bara gjort en rewrite på en intervju i tidningen Filter. Själv tolkar jag citaten från artikeln till att gubbar bara skrev lite mer än att hon var snygg.

I övrigt håller jag med Kristin.

Jenny Rissveds
Vad menar de med "stängt bloggen", någon som har koll? På hemsidan och det senaste blogginlägget fanns kvar. Iofs gammalt. Är det slutbloggat eller är det kommentarerna som stängts?

Jenny Rissveds
WAKIdesigns sa:
Man ska fatta att det finns skalan mellan vänlig uttryck och sexism, inte ser världen genom svart-vita glasögon som millenials tycker om. Det krävs lite intellekt, ja, att tänka är svårare än att låta kul, som en försvarare av kvinnornas rättigheter.
Ja, att säga "Du är snygg!" till en vän, någon man känner, kan vara ett väldigt vänligt uttryck. Att säga det till någon random person man inte känner, eller kanske snarare någon person som inte känner mig och inte bett om min åsikt kan uppfattas allt annat än vänligt. Exakt hur det uppfattas är upp till mottagaren att avgöra, inte mig, därför avstår man lämpligtvis från att yttra den typen av åsikter, precis på samma sätt som man inte går fram till någon okänd och säger "Du är ful". Oavsett om det är ens åsikt eller inte.

Tillbaka
Topp