Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
H. sa:
Kristin sa:
Simon89 sa:
Även du läser det du vill och missar att jag skriver att det givetvis förekommer, vad är det du inte tar in i den meningen ?

Så du tar alltså tillbaka påståendet om att diskussionen om sexistiska kommentarer gentemot professionella idrottskvinnor som förekommer här på Happy skulle vara ett luftslott? Perfekt, härligt att du kommit till insikt.

H. sa:
Bara en intressefråga, är det ok för en kvinna att säga "snyggt!" eller motsvarande till en kvinnlog idrottare?

Utan att göra någon närmare analys noterade jag att en hel del av kommentarerna med dyligt innehåll till ickerelaterade bilder på jennys instagram kom från vad som vid första anblick tycktes vara kvinnliga användare.

Vad tycker du själv?

Givetvis spelar avsändare och syfte roll.

Jag tycker att du är en hycklare om du tycker det är ok om en kvinna får kalla en person hon inte känner för snygg men om en man fäller en ordagrant identisk kommentar klassas som sexistisk slusk.

Och så står jag fast vid att om man laddar upp tex en modellbild vars syfte är att visa upp en vacker fasad så är kommentarer i stil med "snygg" rimligt att förvänta sig. Givetvis ska man inte behöva utstå grövre ord än så, och folk som skickar meddelanden med allehanda sexanspelningar ger rejäla obehagskänslor.

Hur jag personligen hanterar denna typ av bilder? Jag ignorerar dem. Inga likes, inga kommentarer. Tycker det är trist att idrottare känner behov av att visa upp sitt yttre för att bygga sitt personliga varumärke.

För att dra ett exempel:

Du tycker alltså inte att det är någon som helst skillnad på om en 45-årig man fäller en (ovälkommen) kommentar om en 22-årig idrottskvinnas utseende i en tråd på ett forum som handlar om hennes idrott, gentemot om idrottskvinnans 22-åriga väninna ger henne en (välkommen) komplimang på hennes sociala medier?

Saker som situation samt avsändarens ålder och relation till mottagaren påverkar absolut. Fraser som i samförstånd mellan två parter kan vara en komplimang eller en flirt kan i en annan situation vara ofredande eller trakasserier. Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara kontroversiellt eller "hyckleri".

Jenny Rissveds
Ditt resonemang faller eftersom du inte läser vad jag skriver.

Om enda skillnaden är könet på avsändaren, och innehållet är av karaktär "snygg/t" och inte något grövre, är det då någon skillnad?

Om du står fast vid det så är du inte direkt något jämställdhetsföredöme eftersom du dömer mannen för att tänka med sin penis medan kvinnan antas ge en uppmuntrande kommentar.

Jenny Rissveds
Konkret sa:
När går mtb vm? Hade varit kul med en Svenska i regnbågströjan!

Är det något fel på den hon redan har?
171345_original_1.jpg

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Konkret sa:

Absolut Inget fel, förutom att den måste hänga i garderoben under (senior)VM.

Det gäller väl oavsett, inte heller regerande mästare har världsmästartröjan på sig i nästa VM-lopp.
Ränderna går aldrig ur däremot... vet inte hur det är med jvm-ränder dock, de kanske man lämnar i garderoben?

Jenny Rissveds
H. sa:

Om enda skillnaden är könet på avsändaren, och innehållet är av karaktär "snygg/t" och inte något grövre, är det då någon skillnad?

Om du står fast vid det så är du inte direkt något jämställdhetsföredöme eftersom du dömer mannen för att tänka med sin penis medan kvinnan antas ge en uppmuntrande kommentar.

Men alltså. Tråden handlar väl inte om huruvida jag är ett jämställdhetsföredöme eller ej, utan om en kvinnlig professionell idrottare som tyvärr fått utstå kommentarer från specifikt äldre män som hon funnit obehagliga. Den typen av kommentarer från den typen av avsändare förekommer även här på Happy, därav lyfte jag frågan [igen] och har uppmanat dessa män att sluta kommentera kvinnliga idrottares kropp ur ett icke-idrottsrelaterat perspektiv. Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är?

Jenny Rissveds
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Konkret sa:

Det gäller väl oavsett, inte heller regerande mästare har världsmästartröjan på sig i nästa VM-lopp.

Nej men under världscupen bärs väl tröjan?
Vi har ju en till vm tröja (junior?)på mtb sidan väl, Sara Olsson?

Jenny Rissveds
Konkret sa:
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Konkret sa:

Ida Jansson vann junior VM-guld i XCO i fjol, även hon boendes i Falun precis som Jenny.

http://scf.se/mountainbike/profiler/ida-jansson/

Jenny Rissveds
Kristin sa:
H. sa:

Men alltså. Tråden handlar väl inte om huruvida jag är ett jämställdhetsföredöme eller ej, utan om en kvinnlig professionell idrottare som tyvärr fått utstå kommentarer från specifikt äldre män som hon funnit obehagliga. Den typen av kommentarer från den typen av avsändare förekommer även här på Happy, därav lyfte jag frågan [igen] och har uppmanat dessa män att sluta kommentera kvinnliga idrottares kropp ur ett icke-idrottsrelaterat perspektiv. Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är?

Problemet är att i ditt sätt att framställa kritiken så skjuter du så brett att det låter som att det största problemet är vilket kön som den som kommenterar har. Vilket innebär att du skuldbelägger alla män för att vara svin. Fast jag aldrig skrivit en kommentar så känner jag mig utpekat och misstänkliggjord. Det tycker jag är trist. Du sätter dig på moraliskt höga hästar när du deklarerar vad som är rätt och fel och i det läget tycker jag att du förtjänar kritik för att så tydligt göra skillnad på avsändarens kön.

Jag tror att vi är helt överens om att inlägg på happy varit olämpliga och att det är alldeles för mycket skit som främst kvinnliga offentliga personer får utstå och även att det till största del är män som ligger bakom detta. Men jag tycker ändå att man ska se till innehåll och inte person.

Jenny Rissveds
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Konkret sa:

Visst gäller tröjan, men har du vunnit den i U23 ska den bäras där.

Edit. I vilket fall som helst kommer vi inte få se en svenska i regnbågströjan på VM 2017. Om någon kommer bära den i damernas klass är det en danska. Eller har jag fattat fel?

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
DanielW sa:
Efter att ha lyssnat på intervjun ska det bli ännu roligare att följa tävlingarna i år. Är det Red Bull-tv som gäller eller visas de på ngn annan kanal?

Ska inte SVT storsatsa på cykling i år efter framgångarna för både Jenny och Emma?
RedBull kommer iaf att visa v-cupen.

Jenny Rissveds
H. sa:
Problemet är att i ditt sätt att framställa kritiken så skjuter du så brett att det låter som att det största problemet är vilket kön som den som kommenterar har. Vilket innebär att du skuldbelägger alla män för att vara svin. Fast jag aldrig skrivit en kommentar så känner jag mig utpekat och misstänkliggjord. Det tycker jag är trist. Du sätter dig på moraliskt höga hästar när du deklarerar vad som är rätt och fel och i det läget tycker jag att du förtjänar kritik för att så tydligt göra skillnad på avsändarens kön.

Jag tror att vi är helt överens om att inlägg på happy varit olämpliga och att det är alldeles för mycket skit som främst kvinnliga offentliga personer får utstå och även att det till största del är män som ligger bakom detta. Men jag tycker ändå att man ska se till innehåll och inte person.

Jag har hela tiden adresserat de män som skriver dessa kommentarer och uppmanat dem att sluta. Om du inte är en av dem så har du ju noll och ingen anledning att ta åt dig. Krävs det att jag taggar alla inlägg med #inteallamän för att du inte ska känna dig utpekad?

Trakasserier och olämpliga kommentarer är lika allvarliga oavsett kön på avsändaren, men jag ser inte riktigt relevansen i att diskutera hypotetiska situationer när konkreta sådana existerar i den här tråden. Vi verkar även dela bilden av hur det ser ut generellt i samhället vilket givetvis också spelar in i hur hotande/obehagliga kommentarer från personer av olika kön kan upplevas.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Kristin sa:
därav lyfte jag frågan [igen]

Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är?
Igen & igen & igen & igen & igen!

Du har skrivit detta åtskilliga gånger, det tillför inget mer!

Även om du har rätt i att det är fel med sexistiska kommentarer som många även skriver att dom håller med om så förstör tjatet tråden om Jenny. Det tål att diskuteras, men i en tråd ang det problemet.

Så jävla trist att hela tiden se detta eviga tjat om & om igen när man ser det finns nåt nytt i tråden!

Jag är ny här & har precis börjat med MTB för att förhoppningsvis bättra på min halvtaskiga motion. Att logga in som ny på ett forum ger oftast skitmycket, håller på med skyttesport & tävlar på elitnivå & vet att man som nybörjare har tusen frågor & man lär sig oerhört mycket genom att läsa på forum oavsett om det handlar om vapenprylar eller cyklar, olika tekniker osv! Man får såklart sålla duktigt bland svaren då ju alla vet att allt som står på internet inte är sant. Dock måste jag säga att vissa trådar på detta forum ballar ur nåt fruktansvärt vilket jag själv tycker är synd =(

Jenny Rissveds
Börne sa:
Kristin sa:

Även om du har rätt i att det är fel med sexistiska kommentarer som många även skriver att dom håller med om så förstör tjatet tråden om Jenny. Det tål att diskuteras, men i en tråd ang det problemet.

Så jävla trist att hela tiden se detta eviga tjat om & om igen när man ser det finns nåt nytt i tråden!

Jag är ny här & har precis börjat med MTB för att förhoppningsvis bättra på min halvtaskiga motion. Att logga in som ny på ett forum ger oftast skitmycket, håller på med skyttesport & tävlar på elitnivå & vet att man som nybörjare har tusen frågor & man lär sig oerhört mycket genom att läsa på forum oavsett om det handlar om vapenprylar eller cyklar, olika tekniker osv! Man får såklart sålla duktigt bland svaren då ju alla vet att allt som står på internet inte är sant. Dock måste jag säga att vissa trådar på detta forum ballar ur nåt fruktansvärt vilket jag själv tycker är synd =(

Senast igår förekom en riktigt jävla låg kommentar i den här tråden som anspelade på Jennys sexuella läggning och doping eftersom hon uttryckt att hon inte uppskattar kommentarer om sin kropp från medelålders män. Ingen blir gladare än jag om jag slipper återkomma till ämnet någonsin igen därför att dessa män fattar galoppen och upphör med sitt unkna beteende.

Jenny Rissveds
Hade varit kul att se en satsning på mtb/bana från Kallur, hon verkar ju onekligen kunna pressa en del watt. Finns det ngn annan som gjort motsvarande byte av sport? Kallur på långloppscupen hade varit kul att följa och kunnat ge lite mer medial uppmärksamhet på lokala mtb-scenen.

[skulle vara svar på miss lyckas referens till Kallur men fattade inte att svara inte innebar att man även citerade det man svarade på]

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Ja, kan ni inte ta denna skitdiskussionen i någon annan tråd. Kanske rent av starta en EGEN genustråd där ni får härja fritt? Just nu är det lite segt att bara scrolla över folks idiotier för att hitta diskussionen om Rissveds, och MTB. Men jag kanske ska starta en ny tråd som handlar om det istället?

Jenny Rissveds
Börne sa:
Kristin sa:

+ Massor! Ska en ny tråd för fan! Sjukt trist att en tråd där man annars kan hitta intressanta saker, t.ex. radio intervjun jag nästan missade pga att det skrivs så mycket trams här just nu.

Jenny Rissveds
-"Någon" skriver en sexistisk och allmänt unken kommentar.
-Denne "någon" blir tillsagd av flertalet forumanvändare.
-"Andra" kommer in och gnäller på att det pratas om annat än trådens huvudämne och beskyller de som tillrättavisat "någon" för detta.

En 12-åring förstår att om man gnäller på de som tillrättavisar "någon" så är man bara marginellt bättre själv.

Jenny Rissveds
eketjall sa:
-"Andra" kommer in och gnäller på att det pratas om annat än trådens huvudämne och beskyller de som tillrättavisat "någon" för detta.

En 12-åring förstår att om man gnäller på de som tillrättavisar "någon" så är man bara marginellt bättre själv.

+1, sen ska det påpekas att bakgrunden till denna diskussion också är Jennys egna kommentarer om sexism relaterat till att hon är en elitidrottare inom cykling, så argumentet att det inte är hemma i tråden är väl inte helt hundra. Om Jenny tycker att det är ett viktigt ämne kan vi väl för all del diskuteras här. Tyvärr verkar det väcka tonårsreaktioner hos somliga, istället för att vi tar åt oss om hur vi talar om kvinnliga cyklister och funderar på hur vi kan göra sporten mer inbjudande för andra än män. Men visst, random happyiter vet bättre vad kvinnliga cyklister efterfrågar för bemötande i cykel-kulturen än Jenny Rissveds.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Visst är det hemskt att läsa massa tjaffs som inte är riktat mot en själv och sådant en själv inte är intresserad av. Då kan en ju fundera hur roligt det är att dagligen bli utsatt för sexuellt ofredande, kommentarer och liknande. Ur det perspektivet känns det ganska milt att behöva läsa sådant som inte intresserar. Här har scrollfunktionen en magisk förmåga. Dock är det svårt att förstå för oss män, vi är sällan i en sådan situation och kan därför ha svårt att se ur det perspektivet...eller så saknas bara viljan att se ur ett annan perspektiv.

Jag har också förståelse över att det är tråkigt att läsa om sådant en själv inte anser vara viktigt. Dock gör det inte frågan i sig mindre viktig!

Jenny Rissveds
Det är nog ingen som försöker förminska frågan, frågan är väl mer om det hör hemma just i denna tråden. Men det kanske det gör med tanke på de "Höhö"-kommentarerna som kommer från exempelvis janolle om att hon är snygg och sexig?

Jenny Rissveds
eketjall sa:

+12

Jenny Rissveds
Kristin sa:
Konkret sa:
NLC sa:
Kikon sa:
JT sa:
Konkret sa:

Ida Jansson vann junior VM-guld i XCO i fjol, även hon boendes i Falun precis som Jenny.

http://scf.se/mountainbike/profiler/ida-jansson/

Så var det! Sverige har väldigt många framstående tjejer och ibland blir det lite svårt med namnen.

Jenny Rissveds
Kristin sa:
H. sa:

Helt rätt där, tråden handlar inte om hur du är ett föredöme. Den handlar om Jenny Rissveds, eller ja den gjorde det. Tills du och en bunke andra idioter bajsade ner den igen, igen och igen (och rätt många gånger till, ej omnämda i kronologisk ordning) med en massa skit som inte hör hit.

Merga ihop skiten med nån annan random ot tråd och låt den dö. Så kan Jenny få en ny tråd sen.

Jenny Rissveds
marr sa:
Helt rätt där, tråden handlar inte om hur du är ett föredöme. Den handlar om Jenny Rissveds, eller ja den gjorde det. Tills du och en bunke andra idioter bajsade ner den igen, igen och igen (och rätt många gånger till, ej omnämda i kronologisk ordning) med en massa skit som inte hör hit.

Merga ihop skiten med nån annan random ot tråd och låt den dö. Så kan Jenny få en ny tråd sen.

Oops, sorry! Jag kanske ska ta intryck av dina fantastiska bidrag till tråden? En manlig golfare är naturligtvis alltid on topic i en tråd om en kvinnlig cyklist, my bad som inte insåg detta.

marr sa:

marr sa:
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska sluta behandla objekt som kvinnor!

Bye bye Olga.. :(

marr sa:
Miss Lycka sa:
superdea sa:
Är det inte fyra majors varje år? OS vart fjärde år...
Det gjordes fyra dopingtester inom golf i Sverige förra året

Ja det är få av de bästa som spelar inom Sverige.

marr sa:
Miss Lycka sa:
Stensson bor i Barsebäck som ett exempel.

Nej, han bor granne med killen som vann guld. Minns inte om det är Usa eller England dock. Hans föräldrar däremot, de bor i Barsebäck. Han har växt upp och spelat där.

Edit:
Orlando bor han i.

marr sa:
Det är också en omröstning i artikeln om just henne. Hade förmodligen sett likadant ut i en artikel om Stenson.

marr sa:
Puttar en liten boll ett par hundra meter åt gången....

marr sa:
Man kanska ska lägga ner alla sporter?

Störst syreupptagningsförmåga vinner den enda idrotten. Enkelt och bra.

marr sa:
Försöker du få andra att äta samma mat som dig med? Typ som vegetarianer som aldrig kan hålla det för sig själv? :P

marr sa:
Tror inte Kristin vill förstå, detta har blivit hennes tråd för att kräka på samtliga män nu bara.
Undra var man gjorde det innan internet?

Tillbaka
Topp