Jenny Rissveds
H. sa:Kristin sa:Simon89 sa:Även du läser det du vill och missar att jag skriver att det givetvis förekommer, vad är det du inte tar in i den meningen ?
Så du tar alltså tillbaka påståendet om att diskussionen om sexistiska kommentarer gentemot professionella idrottskvinnor som förekommer här på Happy skulle vara ett luftslott? Perfekt, härligt att du kommit till insikt.
H. sa:Bara en intressefråga, är det ok för en kvinna att säga "snyggt!" eller motsvarande till en kvinnlog idrottare?
Utan att göra någon närmare analys noterade jag att en hel del av kommentarerna med dyligt innehåll till ickerelaterade bilder på jennys instagram kom från vad som vid första anblick tycktes vara kvinnliga användare.
Vad tycker du själv?
Givetvis spelar avsändare och syfte roll.
Jag tycker att du är en hycklare om du tycker det är ok om en kvinna får kalla en person hon inte känner för snygg men om en man fäller en ordagrant identisk kommentar klassas som sexistisk slusk.
Och så står jag fast vid att om man laddar upp tex en modellbild vars syfte är att visa upp en vacker fasad så är kommentarer i stil med "snygg" rimligt att förvänta sig. Givetvis ska man inte behöva utstå grövre ord än så, och folk som skickar meddelanden med allehanda sexanspelningar ger rejäla obehagskänslor.
Hur jag personligen hanterar denna typ av bilder? Jag ignorerar dem. Inga likes, inga kommentarer. Tycker det är trist att idrottare känner behov av att visa upp sitt yttre för att bygga sitt personliga varumärke.
För att dra ett exempel:
Du tycker alltså inte att det är någon som helst skillnad på om en 45-årig man fäller en (ovälkommen) kommentar om en 22-årig idrottskvinnas utseende i en tråd på ett forum som handlar om hennes idrott, gentemot om idrottskvinnans 22-åriga väninna ger henne en (välkommen) komplimang på hennes sociala medier?
Saker som situation samt avsändarens ålder och relation till mottagaren påverkar absolut. Fraser som i samförstånd mellan två parter kan vara en komplimang eller en flirt kan i en annan situation vara ofredande eller trakasserier. Jag förstår faktiskt inte hur detta kan vara kontroversiellt eller "hyckleri".