Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
andjo024 sa:
Kristoffer R sa:
Ted_B sa:
Det gäller hjälm och glasögon, inget som är avgörande för hur de presterar såsom till exempel skor skulle kunna vara.

Man kan väl hårddra det och säga det om all utrustning. Som sagt, varför inte hoppa in som cykelsponsor i VM?

Det är vansinnigt klantigt av SCF.

Säga till åkarna som är anställda i de olika teamen att nu är det detta som gäller. Ni får ett och ett halvt år på er att anpassa er.

Det blir en helt orimlig situation att man som cyklist skall tvingas svika sina sponsorer, eller mer exakt arbetsgivare, de man som sannolikt arbetat ihop med i många år och sen när frukten av samarbetet äntligen kan skördas kliver någon annan in i gräddfilen och får all exponering, möjligheter till events osv.

Jag skulle bli helt vansinnig om jag var cyklist. Vore avtal av denna typ vanliga blir det ju helt omöjligt som aktiv att lösa sponsring vilket i sin tur gör det omöjligt att komma till VM-nivå.

Är det någon som vet om detta är ett vanligt förekommande problem för andra förbund när det gäller VM? Tex fotboll, hockey, handboll, skidor mm.

I hockey vill jag minnas att lag ofta har em storsponsor för utrustning och är det någon som absolut inte vill ha deras grejer så tror jag man brukar tejpa eller måla över loggorna från andra märken. Brukar främst gälla klubbor, handskar och skridskor som är "kontaktpunkterna" för em hockeyspelare. I alpina landslaget har väl alla samma märke på hjälm men resten av utrustningen kan skilja.
Svår fråga, men dom borde kunna lösa det för att få Rissveds till vm.
Nej det är på kläder och hjälm som det är sponsring till landslaget. Inte skridskor är jag ganska säker på. Samma med fotboll. Det är tröjor och shorts. Inte skor..

Jenny Rissveds
andjo024 sa:
Kristoffer R sa:
Ted_B sa:
Det gäller hjälm och glasögon, inget som är avgörande för hur de presterar såsom till exempel skor skulle kunna vara.

Man kan väl hårddra det och säga det om all utrustning. Som sagt, varför inte hoppa in som cykelsponsor i VM?

Det är vansinnigt klantigt av SCF.

Säga till åkarna som är anställda i de olika teamen att nu är det detta som gäller. Ni får ett och ett halvt år på er att anpassa er.

Det blir en helt orimlig situation att man som cyklist skall tvingas svika sina sponsorer, eller mer exakt arbetsgivare, de man som sannolikt arbetat ihop med i många år och sen när frukten av samarbetet äntligen kan skördas kliver någon annan in i gräddfilen och får all exponering, möjligheter till events osv.

Jag skulle bli helt vansinnig om jag var cyklist. Vore avtal av denna typ vanliga blir det ju helt omöjligt som aktiv att lösa sponsring vilket i sin tur gör det omöjligt att komma till VM-nivå.

Är det någon som vet om detta är ett vanligt förekommande problem för andra förbund när det gäller VM? Tex fotboll, hockey, handboll, skidor mm.

I hockey vill jag minnas att lag ofta har em storsponsor för utrustning och är det någon som absolut inte vill ha deras grejer så tror jag man brukar tejpa eller måla över loggorna från andra märken. Brukar främst gälla klubbor, handskar och skridskor som är "kontaktpunkterna" för em hockeyspelare. I alpina landslaget har väl alla samma märke på hjälm men resten av utrustningen kan skilja.
Svår fråga, men dom borde kunna lösa det för att få Rissveds till vm.
Du får använda vilken hjälm du vill i alpina landslaget så länge den är med i deras utrustningspool. Fats de flesta svenskar är sponsrade av POC.

I ishockey så är det väl upp till alla vilken klubba de spelar med. Aldrig upplevt att de skall tejpa över något.

Jenny Rissveds
lundatok sa:
18 månader anpassning till nya regler är väl inte orimligt?

SCF har ju haft gott om tid på sig att anpassa sig, Jenny har ju varit tydlig med vilka förutsättningar hon har för att kunna ställa upp i landslaget.

(Det spelar ju ingen roll hur lång tid åkarna fått på sig, om de har kontrakt som är skrivna på t.ex 3 år med sina sponsorer så är det inte så mycket de kan göra)

Jenny Rissveds
Nerve sa:
PKJoacim sa:
Red Bull och Vattenfall är ju inte riktigt konkurrenter så den jämförelsen haltar ordentligt.

Vet inte vad det hade med saken att göra? Hade du orkat skrolla till "Alpine ski pool" så hade du sett att det också begränsas vilka skidmärken de får åka på..
Vet inte vad Alpine ski pool har med Heller att göra. Hade du orkat läsa lite högre upp i tråden så hade du sett att Red Bull, Vattenfall och Hellners mössa var omskrivet.

Varför så aggresiv ton, jag kommenterade ju inte ens det du skrev.

Jenny Rissveds
PKJoacim sa:
Nerve sa:
PKJoacim sa:
Red Bull och Vattenfall är ju inte riktigt konkurrenter så den jämförelsen haltar ordentligt.

Vet inte vad det hade med saken att göra? Hade du orkat skrolla till "Alpine ski pool" så hade du sett att det också begränsas vilka skidmärken de får åka på..
Vet inte vad Alpine ski pool har med Heller att göra. Hade du orkat läsa lite högre upp i tråden så hade du sett att Red Bull, Vattenfall och Hellners mössa var omskrivet.

Då ber jag om ursäkt, missuppfattade det! Svårt utan citat :)

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Nerve sa:
PKJoacim sa:
Nerve sa:
PKJoacim sa:

Då ber jag om ursäkt, missuppfattade det! Svårt utan citat :)

Det är lugnt. Jag kunde ju ha citerat inlägget som jag kommenterade.

Jenny Rissveds
För mig handlar frågan om det är förbundet som är till för de aktiva eller tvärtom. I min värld är det oändligt korkat att skriva avtal som riskerar att hindra de bästa från att delta i VM. Och att inte backa när man inser vad man ställt till med är bortom korkat.

Jenny Rissveds
gabbeon sa:
För mig handlar frågan om det är förbundet som är till för de aktiva eller tvärtom. I min värld är det oändligt korkat att skriva avtal som riskerar att hindra de bästa från att delta i VM. Och att inte backa när man inser vad man ställt till med är bortom korkat.
+1
Antagligen behöver de intäkterna för sina egna löner. Enda anledningen jag kan se till att de driver detta så här långt.

Jenny Rissveds
Det är ju rent fördjävligt att man inte har kunnat lösa något sånt här. Amatörer.

Man kan fundera om det är rimligt att SCF ska ha monopol på det svenska landslaget, tänk om proffsåkarna formade ett eget landslag, med egna sponsorer och rimliga kontrakt, sen "skickar Sverige" två landslag, kanske i samma lagdress utöver sponsorer. Nemas problemas, eller?

Jenny Rissveds
gabbeon sa:

Förbundet skickar ju iväg rätt många fler cyklister än bara Jenny på landslagsuppdrag. De cyklisterna är nog glada att få den möjligheten, och kalaset betalas troligen främst av sponsorer.

Edit: Och det är troligen inte så att företag står i kö för att sponsra SCF.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
lleberg sa:
Det är ju rent fördjävligt att man inte har kunnat lösa något sånt här. Amatörer.

Man kan fundera om det är rimligt att SCF ska ha monopol på det svenska landslaget, tänk om proffsåkarna formade ett eget landslag, med egna sponsorer och rimliga kontrakt, sen "skickar Sverige" två landslag, kanske i samma lagdress utöver sponsorer. Nemas problemas, eller?

Hahaha, det var det mest korkade jag läst på länge!

Jenny Rissveds
Mig veterligen väljer Jenny att frivilligt avstå från landslaget och VM. Hon är inte tvingad och väljer sina sponsorer före. Det är suveränt nu att andra får chansen!

Jenny Rissveds
Jag blir upprörd över hur de aktiva behandlas. SCF och POC har skrivit kollektiva (olagliga?) avtal som hindrar aktiva att uppfylla sina privata avtal, som är deras levebröd och framtida pension. De aktiva är beroende av att kunna göra bra resultat i VM och OS för att kunna visa upp sig för sina fans och få fortsatt privat sponsring, så de orkar satsa på att bli bäst. Sponsring är som alla andra avtal, det ska vara frivilligt för alla parter och inte någon kollektivt tvångsanslutning som sätter aktiva i ett moment 22.
Om inte POC backar från avtalet så föreslår jag en bojkott av deras produkter och att vi ger stöd till den svaga utnyttjade parten, dvs Jenny och de andra aktiva som så hänsynslöst utnyttjas och utpressas i den här frågan.
Jag skulle behöva att SCF visar tacksamhet till Jenny för all postiv reklam hon skapat för cykelsporten genom sina resultat och sin trevliga personlighet. De ansvariga för den här utpressningen av Jenny, när hon är i väldigt utsatt personligt läge, borde lämna sina uppdrag. Förtroendet är förbrukat från min sida i alla fall.

Jenny Rissveds
bllx sa:
gabbeon sa:

Förbundet skickar ju iväg rätt många fler cyklister än bara Jenny på landslagsuppdrag. De cyklisterna är nog glada att få den möjligheten, och kalaset betalas troligen främst av sponsorer.

Javisst, om det är viktigare att delta än att vinna kan man skicka dem som inte har sponsorer. Jag trodde att VM handlade om att försöka vinna.

Sen om svensk cykel hade samma bredd på toppen som norsk längdåkning hade förbundet utan problem kunnat diktera villkoren. Innan dess får man anpassa sig efter dem man tror kan ha en chans på toppresultat.

Jenny Rissveds
solgule sa:
Jag blir upprörd över hur de aktiva behandlas. SCF och POC har skrivit kollektiva (olagliga?) avtal som hindrar aktiva att uppfylla sina privata avtal, som är deras levebröd och framtida pension. De aktiva är beroende av att kunna göra bra resultat i VM och OS för att kunna visa upp sig för sina fans och få fortsatt privat sponsring, så de orkar satsa på att bli bäst. Sponsring är som alla andra avtal, det ska vara frivilligt för alla parter och inte någon kollektivt tvångsanslutning som sätter aktiva i ett moment 22.
Om inte POC backar från avtalet så föreslår jag en bojkott av deras produkter och att vi ger stöd till den svaga utnyttjade parten, dvs Jenny och de andra aktiva som så hänsynslöst utnyttjas och utpressas i den här frågan.
Jag skulle behöva att SCF visar tacksamhet till Jenny för all postiv reklam hon skapat för cykelsporten genom sina resultat och sin trevliga personlighet. De ansvariga för den här utpressningen av Jenny, när hon är i väldigt utsatt personligt läge, borde lämna sina uppdrag. Förtroendet är förbrukat från min sida i alla fall.

Olagligt? Det är valfritt att vara med i landslaget.....

Jenny Rissveds
gabbeon sa:
bllx sa:
gabbeon sa:

Javisst, om det är viktigare att delta än att vinna kan man skicka dem som inte har sponsorer. Jag trodde att VM handlade om att försöka vinna.

Sen om svensk cykel hade samma bredd på toppen som norsk längdåkning hade förbundet utan problem kunnat diktera villkoren. Innan dess får man anpassa sig efter dem man tror kan ha en chans på toppresultat.

SCF har troligen fler mål med sin landslagssattsning än att vinna VM ja. Annars vore det dumt att, så som man nu gör, skicka ut cyklister på diverse andra tävlingar under året.

Jenny Rissveds
Jag lyfter frågan igen: Är det nån som har koll på hur andra länder gör? Hur gör t.ex. Schweiz med Neff?
Det bör ge en indikation kring vad kutym är i cykelsporten, och nog en bättre jämförelse än med andra sporter i Sverige med helt andra förutsättningar (t.ex. simning och skidåkning).

Jenny Rissveds
ooms sa:
Jag lyfter frågan igen: Är det nån som har koll på hur andra länder gör? Hur gör t.ex. Schweiz med Neff?
Det bör ge en indikation kring vad kutym är i cykelsporten, och nog en bättre jämförelse än med andra sporter i Sverige med helt andra förutsättningar (t.ex. simning och skidåkning).

Snabb bildgoogling. Verkar köra giro hjälm alltid, men utan en del sponsordekaler när landslagströjan är på. Kan iofs vara olika år på bilderna med.
Shurter har scott hjälm ihop med landslagströjan.
För det kan ju andra länder ha andra avtal.

Jenny Rissveds
ooms sa:

Fenomenet är väl rätt vanligt i bancykel, exemplevis GBs bancyklister måste ha Lazer-hjälmar under VM.

Jenny Rissveds
bllx sa:
ooms sa:

Fenomenet är väl rätt vanligt i bancykel, exemplevis GBs bancyklister måste ha Lazer-hjälmar under VM.

Svenska lvg cyklister körde ju de de här ohyggligt fula orange svamparna nått år på tempot med. Det kan inte någon gjort frivilligt :p

Jenny Rissveds
Har man lite insyn i förbundet vet man att Bromme undanhåller sanningen som vanligt.

Inom MTB är landslag och förbundsverksamheten ett skämt. Pengarna har väl mestadels gått till att Bromme ska kunna åka runt och göra nada. Skrämmande.

Jenny Rissveds
Detta säger ju allt..
Tidigare har åkarna fått dispens från förbundet för att kunna köra med sina privata sponsorer. Men den dispensen gällde under en övergångsperiod, och enligt det kontrakt som Svenska cykelförbundet nu skrivit med sina sponsorer finns inte längre någon möjlighet till dispens.

– Det här är inget nytt utan presenterades för teamen i fjol, de har haft ett och ett halvt år på sig att anpassa sig till villkoren som vi har, säger Anders Bromée.

Bara att gilla läget, det handlar inte bara om att kunna cykla det gäller att va läskunnig också.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
json88 sa:
Detta säger ju allt..
Tidigare har åkarna fått dispens från förbundet för att kunna köra med sina privata sponsorer. Men den dispensen gällde under en övergångsperiod, och enligt det kontrakt som Svenska cykelförbundet nu skrivit med sina sponsorer finns inte längre någon möjlighet till dispens.

– Det här är inget nytt utan presenterades för teamen i fjol, de har haft ett och ett halvt år på sig att anpassa sig till villkoren som vi har, säger Anders Bromée.

Bara att gilla läget, det handlar inte bara om att kunna cykla det gäller att va läskunnig också.

Gilla läget = klassiskt exempel på att sätta hårt mot hårt, frågan är vem som förlorar mest...

Jenny Rissveds
json88 sa:
Detta säger ju allt..

Antyder du att Jenny Rissveds inte är läskunnig?
Fy dig om så är fallet.

Jenny Rissveds
Undrar vad POC egentligen tycker om det här, förbundet (och sponsorn) framställs ju inte så positivt i media och de flesta här verkar inte heller så imponerade av dem. Och de måste ju innerst inne tycka det är bättre att Jenny kört i deras kläder åtminstone, än inte kör alls...
Att synas på några åkare i nedre delen av resultatlistan lär ju inte vara så mycket värt, och troligtvis inte vad de räknade med när de skrev kontrakt med scf...
Som läget blivit nu får de nog mest badwill...

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Inte för att smutsa ner Rissveds nu, men har hon ens formen för att köra vm? Med tanke på hur säsongen varit är det kanske ändå bäst att blicka framåt.
Sen har media blåst upp den här skiten nå jävulskt som vanligt.

Jenny Rissveds
marr sa:
Inte för att smutsa ner Rissveds nu, men har hon ens formen för att köra vm? Med tanke på hur säsongen varit är det kanske ändå bäst att blicka framåt.
Sen har media blåst upp den här skiten nå jävulskt som vanligt.
Jag tänkte också det, att det kan vara en anledning till att göra denna markering just nu i år. Inget att förlora, men kanske avtalen ändras inför framtiden.

Jenny Rissveds
Det är väl knappast SCF med Anders Bromée och POC som har gjort att lokala mtb-klubbens barngrupper är överfulla i år (100-tals barn vill börja med mtb, inte ens hälften får plats).

Lätt val för mig när en ska bort av: Bromée/POC eller Jenny/Scott.

Jenny Rissveds
Nu har scf dragit gränsen för egen utrustning till cykel, dojjor, handskar?
Det är ju det enda issuet.

Jenny har med 100% säkerhet diskuterat det här med sina egna sponsorer.
Det är väl inte helt orimligt att tro att hennes sponsorer sagt att du får mindre pengar eller att vi hoppar av om vi inte får visa våra loggor i VM.
Det är precis samma utpressning som många verkar tycka att SCF utövar, men det är samma äpplen till alla.

Jenny valde så gott hon kunde, helt säkert väl medveten om att det skulle bli så här. Det kan ju till och med vara så att när hon skrev de här avtalen inte trodde att hon skulle vara "favorit" till VM guld, och att det kanske inte spelade så mycket roll, då.

Sen har det ändrats.

Jenny Rissveds
solgule sa:
Det är väl knappast SCF med Anders Bromée och POC som har gjort att lokala mtb-klubbens barngrupper är överfulla i år (100-tals barn vill börja med mtb, inte ens hälften får plats).

Tycker du verkligen på¨allvar att det är scott som ska diktera villkoren inom svensk cykel? Är det de som ska bestämma vilka sverige skickar till ett vm? Mer? Ska de sitta i styrelsen också?

Jenny Rissveds
@Drosa: Jag tycker att alla inblandade parter ska få vara med och bestämma när sponsoravtal för VM och OS skrivs. Här har SCF/POC kört över Jenny och övriga som har privata sponsoravtal. Det gynnar ingen, allra minst mtb-sporten.

SCF ska naturligtvis vara ett stöd för de aktiva om sponsorer ställer orimliga krav, men det är Jenny och de andra som ska bestämma vad som är bäst för dem. Hade SCF satt sporten och de aktiva främst så hade de svalt prestigen och jobbat fram en win-win-situation istället för den här lose-lose-situationen. Att de dessutom fryser ut Jenny när hon är i ett känsligt läge (nära att lägga av pga psykisk press tror jag) är en skandal utan dess like. Anders Bromée och POC visar sällsynt dåligt omdöme och har förbrukat allt förtroende från mig. Avgå och säg upp avtalet med POC.

Jenny Rissveds
Drosa sa:
solgule sa:

Tycker du verkligen på¨allvar att det är scott som ska diktera villkoren inom svensk cykel? Är det de som ska bestämma vilka sverige skickar till ett vm? Mer? Ska de sitta i styrelsen också?
Det är väl så det fungerar i många andra sporter? Klubblagen dikterar villkoren inte landslagen (mest pengar bestämmer). I hockey åker du inte på något VM om klubblaget är kvar i Stanley cup för att ta ett exempel.

Jenny Rissveds
Kollade igenom lite bilder och visst körde Lisa Nordén (scott sponsrad) och Tobias Ludvigsson (FDJ, BBB hjälm annars) båda två körde POC hjälm på EM tempo nyligen.
I fallet Lisa Nordén ser det ju inte ut som att scott bryr sig. Så det är snarare ett eget ställningstagande som Jenny har tagit själv.

Jenny Rissveds
Nu är iofs Jenny anställd av Scott, inte bara sponsrad.

Jag gissar att de stöttat henne under uppehållet och uppenbarligen har SCF motsatt agenda.

Någonstans i regler och stadgar finns ett hål och det utnyttjar SCF för att sälja sponsorplats, självklart är POC med och trycker på.

SCF har i vanlig ordning missat poängen med sitt uppdrag, att verka för cykling, och istället verkar de mot cykling.

Så ingen av Sveriges tre bästa - 1,2,3 på SM kommer till VM?

Bra jobbat SCF och POC! (Slow clap)

Jenny Rissveds
Guuud vad mycke alla vet i denna tråd, det är SCFs fel hit och det är POCs fel dit eller Jenny har gjort si och Scott har gjort så. Ni är så duktiga allihop. Blir så trött när folk tar för givet och gör sina gissningar till sanningar.

Jenny Rissveds
Tydligen ska Svenska Cykelförbundet vara ensamma utav 202 länder om att skriva avtal med konkurrerande sponsorer. I 201 länder så är det fritt fram för klädval, skor, hjälm och brillor för åkarna. Så SCF har säkert rätt.

Tillbaka
Topp