Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GurraG sa:Luktapåblommorna sa:Tydligen ska Svenska Cykelförbundet vara ensamma utav 202 länder om att skriva avtal med konkurrerande sponsorer. I 201 länder så är det fritt fram för klädval, skor, hjälm och brillor för åkarna. Så SCF har säkert rätt.
Källa?
Jimel sa:Guuud vad mycke alla vet i denna tråd, det är SCFs fel hit och det är POCs fel dit eller Jenny har gjort si och Scott har gjort så. Ni är så duktiga allihop. Blir så trött när folk tar för givet och gör sina gissningar till sanningar.
Jag är mycket nöjd med förbundets agerande. Deras klargörande i pressreleasen gav mig vatten på kvarnen. Scf är ett litet förbund. Svensk cykel är extrem liten i jämförelse med övriga världen och måste vara väldigt mån om sina sponsorer. Somliga verkar bara tro att det handlar om enskilda cyklister. SCF gör lite mer än så. Vem kommer vilja sponsra landslaget i fortsättningen om dom inte dår exponeras? Självklart ska POC få synas på huvudet under VM. Däremot vet jag inte om det är Scott eller Jenny själv som är boven i detta fall. Kan vara så att Jenny är bakbunden och har inget val. Oavsett får hon se om sina avtal om hon vill åka vm nåt mer. Det är hon som drabbas,minte någon annan.marr sa:bllx sa:
Jag tycket faktiskt scf gör rätt i det här fallet. Även om det är tråkigt. Hade tilldelningen pengar till sporten varit högre. Då hade det kanske inte behövts.
Drosa sa:GurraG sa:Luktapåblommorna sa:Tydligen ska Svenska Cykelförbundet vara ensamma utav 202 länder om att skriva avtal med konkurrerande sponsorer. I 201 länder så är det fritt fram för klädval, skor, hjälm och brillor för åkarna. Så SCF har säkert rätt.
Källa?
Finns ingen. Men det är lätt att fara med halvsanningar och direkta lögner för att föra fram sin egna åsikt!
feeblesmith sa:Konflikten är inte ny, anledningen att svenska längdlandslaget kör i vitt är ju att en åkare endast ställe upp i VM eller OS (kommer inte ihåg vilket) om han fick köra i sin klubbdräkt som var vit. Han var bäst så då fick dräktera bli vita som klubbdräkten (tror det var Mora).
Förbundet får skylla sig själva när de försöker köra fackpampfasoner.
Capra ibex sa:Jag är mycket nöjd med förbundets agerande. Deras klargörande i pressreleasen gav mig vatten på kvarnen. Scf är ett litet förbund. Svensk cykel är extrem liten i jämförelse med övriga världen och måste vara väldigt mån om sina sponsorer. Somliga verkar bara tro att det handlar om enskilda cyklister. SCF gör lite mer än så. Vem kommer vilja sponsra landslaget i fortsättningen om dom inte dår exponeras? Självklart ska POC få synas på huvudet under VM. Däremot vet jag inte om det är Scott eller Jenny själv som är boven i detta fall. Kan vara så att Jenny är bakbunden och har inget val. Oavsett får hon se om sina avtal om hon vill åka vm nåt mer. Det är hon som drabbas,minte någon annan.marr sa:bllx sa:
Jag tycket faktiskt scf gör rätt i det här fallet. Även om det är tråkigt. Hade tilldelningen pengar till sporten varit högre. Då hade det kanske inte behövts.
Alternativet är att förbundet tittar på hur sporten fungerar på elitnivå och ger fan i att skaffa sponsorer som krockar med det. Jennys framgångar borde om de hade kompetenta sponsorraggare kunna leda till betydligt penningstarkare partners än POC.JLarsson sa:Ok, så alternativet är att SCF inte ska ha sponsorer som betalar för att skicka ut juniorer på landslagsuppdrag, typ en ung Rissveds exempelvis.
Det är det nog inte, men samtidigt har man ju en verklighet att förhålla sig till. Och i den verkligheten ingår ju att världseliten redan är sponsrad från topp till tå.lundatok sa:Det är nog inte riktigt så enkelt för ett lite förbund som SCF.
POC drabbas också, de hade nog räknat med att stjärnorna skulle köra och visa upp deras prylar, nu blir det okända medelmåttor som ingen lägger märke till. Löser inte förbundet detta lär nog POC inte förlänga avtalet när det blir dags, alternativt dra ner på insatsen. Då blir även förbundet förlorare...Capra ibex sa:Jag är mycket nöjd med förbundets agerande. Deras klargörande i pressreleasen gav mig vatten på kvarnen. Scf är ett litet förbund. Svensk cykel är extrem liten i jämförelse med övriga världen och måste vara väldigt mån om sina sponsorer. Somliga verkar bara tro att det handlar om enskilda cyklister. SCF gör lite mer än så. Vem kommer vilja sponsra landslaget i fortsättningen om dom inte dår exponeras? Självklart ska POC få synas på huvudet under VM. Däremot vet jag inte om det är Scott eller Jenny själv som är boven i detta fall. Kan vara så att Jenny är bakbunden och har inget val. Oavsett får hon se om sina avtal om hon vill åka vm nåt mer. Det är hon som drabbas,minte någon annan.marr sa:bllx sa:
Varför skulle POC vilja sponsra medelmåttor som ingen bryr sig om? Självklart ville de åt stjärnorna.drdryyls sa:Det är väl ändå det bästa lösningen att de inte kör VM. De som är sponsrade av andra märken än POC håller sina arbetsgivare nöjda, förbundet håller sin storsponsor nöjd och kan förhoppningsvis få en långsiktig relation som genererar pengar till de cyklister som ännu inte lyckats hitta egna sponsorer.
Det är nog SCF som är boven denna gång också. Som du säger, deras historiska bravader imponerar inte...tmalm sa:Har jag förstått det rätt, att pocket, scf och Scott inte låter Jenny köra för de kan inte komma överens?
SCF har gjort bort sig mycket förr men Scott och poc är nya på svarta listan!
/T
+1Henrik_E sa:Alternativet är att förbundet tittar på hur sporten fungerar på elitnivå och ger fan i att skaffa sponsorer som krockar med det. Jennys framgångar borde om de hade kompetenta sponsorraggare kunna leda till betydligt penningstarkare partners än POC.JLarsson sa:Ok, så alternativet är att SCF inte ska ha sponsorer som betalar för att skicka ut juniorer på landslagsuppdrag, typ en ung Rissveds exempelvis.
ooms sa:POC drabbas också, de hade nog räknat med att stjärnorna skulle köra och visa upp deras prylar, nu blir det okända medelmåttor som ingen lägger märke till. Löser inte förbundet detta lär nog POC inte förlänga avtalet när det blir dags, alternativt dra ner på insatsen. Då blir även förbundet förlorare...Capra ibex sa:Jag är mycket nöjd med förbundets agerande. Deras klargörande i pressreleasen gav mig vatten på kvarnen. Scf är ett litet förbund. Svensk cykel är extrem liten i jämförelse med övriga världen och måste vara väldigt mån om sina sponsorer. Somliga verkar bara tro att det handlar om enskilda cyklister. SCF gör lite mer än så. Vem kommer vilja sponsra landslaget i fortsättningen om dom inte dår exponeras? Självklart ska POC få synas på huvudet under VM. Däremot vet jag inte om det är Scott eller Jenny själv som är boven i detta fall. Kan vara så att Jenny är bakbunden och har inget val. Oavsett får hon se om sina avtal om hon vill åka vm nåt mer. Det är hon som drabbas,minte någon annan.marr sa:bllx sa:
ooms sa:+1Henrik_E sa:Alternativet är att förbundet tittar på hur sporten fungerar på elitnivå och ger fan i att skaffa sponsorer som krockar med det. Jennys framgångar borde om de hade kompetenta sponsorraggare kunna leda till betydligt penningstarkare partners än POC.JLarsson sa:Ok, så alternativet är att SCF inte ska ha sponsorer som betalar för att skicka ut juniorer på landslagsuppdrag, typ en ung Rissveds exempelvis.
Men förbundet stoppar honom inte från att stå och suga på en RedBull-flaska i alla intervjuer.skogsvakt sa:Säg att min egna sponsor är DHL. Jag kör tom i Team DHL. Kan jag då kräva att landslagets storsponsor Post nord ska ersätta sin logga med dhls? Märkligt tänkt att aktiva ska få ha egna sponsorer när man kör i landslaget. Redbull är storsponsor till Marcus hellner. Han har ändå en vattenfallmössa på huvudet när han åker världscupen. Vad han springer omkring med hemma i Gällivare är naturligtvis upp till honom.
ooms sa:Det är nog SCF som är boven denna gång också. Som du säger, deras historiska bravader imponerar inte...tmalm sa:Har jag förstått det rätt, att pocket, scf och Scott inte låter Jenny köra för de kan inte komma överens?
SCF har gjort bort sig mycket förr men Scott och poc är nya på svarta listan!
/T
ooms sa:Men förbundet stoppar honom inte från att stå och suga på en RedBull-flaska i alla intervjuer.skogsvakt sa:Säg att min egna sponsor är DHL. Jag kör tom i Team DHL. Kan jag då kräva att landslagets storsponsor Post nord ska ersätta sin logga med dhls? Märkligt tänkt att aktiva ska få ha egna sponsorer när man kör i landslaget. Redbull är storsponsor till Marcus hellner. Han har ändå en vattenfallmössa på huvudet när han åker världscupen. Vad han springer omkring med hemma i Gällivare är naturligtvis upp till honom.
En reflektion, varför måste förbundet ta in en mtrl-tillverkare som huvudsponsor? Det är ju att bädda för konflikter. Se på skidlandslagen, de har väl Vattenfall, McDonalds, Audi, m.fl., som största sponsorer. Då blir ju beroendet av kläd- och ev mtrl-sponsor mindre, och man har råd att avstå lite intäkter för att låta åkare använda den utrustning de vill använda och är vana att använda. Men visst, det stället ju krav på förbundet att klara av att ragga sponsorer också.
ooms sa:Men förbundet stoppar honom inte från att stå och suga på en RedBull-flaska i alla intervjuer.skogsvakt sa:Säg att min egna sponsor är DHL. Jag kör tom i Team DHL. Kan jag då kräva att landslagets storsponsor Post nord ska ersätta sin logga med dhls? Märkligt tänkt att aktiva ska få ha egna sponsorer när man kör i landslaget. Redbull är storsponsor till Marcus hellner. Han har ändå en vattenfallmössa på huvudet när han åker världscupen. Vad han springer omkring med hemma i Gällivare är naturligtvis upp till honom.
En reflektion, varför måste förbundet ta in en mtrl-tillverkare som huvudsponsor? Det är ju att bädda för konflikter. Se på skidlandslagen, de har väl Vattenfall, McDonalds, Audi, m.fl., som största sponsorer. Då blir ju beroendet av kläd- och ev mtrl-sponsor mindre, och man har råd att avstå lite intäkter för att låta åkare använda den utrustning de vill använda och är vana att använda. Men visst, det stället ju krav på förbundet att klara av att ragga sponsorer också.
Det bidrar säkert. Men vad är det som skulle kunna öka intresset och exponeringen då? Jag tror Jenny bidrog väldigt mycket till det med sitt OS-guld, och hade scf skött det bra hade de kunnat dra in många sponsorer där. Nu lär det ju inte bli så mycket framgångar, och ännu svårare att hitta sponsorer. Bra jobbat.Luthman Photography sa:ooms sa:Men förbundet stoppar honom inte från att stå och suga på en RedBull-flaska i alla intervjuer.skogsvakt sa:Säg att min egna sponsor är DHL. Jag kör tom i Team DHL. Kan jag då kräva att landslagets storsponsor Post nord ska ersätta sin logga med dhls? Märkligt tänkt att aktiva ska få ha egna sponsorer när man kör i landslaget. Redbull är storsponsor till Marcus hellner. Han har ändå en vattenfallmössa på huvudet när han åker världscupen. Vad han springer omkring med hemma i Gällivare är naturligtvis upp till honom.
Jag tror att det har med synligheten at göra. Om Audi ska öppna portmonnän vill de nog att det är några fler än ett gäng svettiga spinningcyklister som sitter och tittar. Jämför tittarsiffror/mediabevakning mellan längdskidor och cykling så finns det nog en viss skillnad.
Luktapåblommorna sa:Någon som har uppgift på hur mycket POC går in med till svensk cykel? Borde finnas någon årredovisning.
Edit: Verkar inte så lovande det jag läst än så länge,
"Finansiering
För att stärka vår ekonomi och möjliggöra fortsatt utveckling har arbetet med extern finansiering
varit i stort fokus under året och ett intensivt arbete har bedrivits för att säkra sponsorer och
samarbetspartners. Detta har burit frukt och helt nyligen kunde vi berätta om två nya samarbeten
varav ett med POC för utrustning till alla våra landslag avseende tävlingskläder, hjälmar och
glasögon"
Hjälmar och glasögon!? Nämns inga pengar. :(
Edit2: Tydligen är det bra med proffscyklister.
"Att vi i Sverige har internationellt satsande team skapar möjligheter för cyklisterna att i högre
utsträckning få möjlighet att tävla i tuff internationell konkurrens så det är väldigt positivt för
svensk cykelsport och också inspirerande."
Det låter ju som ett bra avtal... Kan det verkligen stämma? Isf har de ju lurat brallorna av förbundet, iofs blir man ju inte förvånad över det.Maillard sa:Tror inte det är så mycket pengar som dom gått in med. Dom är dessutom inte särskilt givmilda med kläder, förbundet måste köpa kläder när det måste kompletteras. Kläder går ju som bekant åt vid vurpor...
ooms sa:Det bidrar säkert. Men vad är det som skulle kunna öka intresset och exponeringen då? Jag tror Jenny bidrog väldigt mycket till det med sitt OS-guld, och hade scf skött det bra hade de kunnat dra in många sponsorer där. Nu lär det ju inte bli så mycket framgångar, och ännu svårare att hitta sponsorer. Bra jobbat.Luthman Photography sa:ooms sa:Men förbundet stoppar honom inte från att stå och suga på en RedBull-flaska i alla intervjuer.skogsvakt sa:Säg att min egna sponsor är DHL. Jag kör tom i Team DHL. Kan jag då kräva att landslagets storsponsor Post nord ska ersätta sin logga med dhls? Märkligt tänkt att aktiva ska få ha egna sponsorer när man kör i landslaget. Redbull är storsponsor till Marcus hellner. Han har ändå en vattenfallmössa på huvudet när han åker världscupen. Vad han springer omkring med hemma i Gällivare är naturligtvis upp till honom.
Jag tror att det har med synligheten at göra. Om Audi ska öppna portmonnän vill de nog att det är några fler än ett gäng svettiga spinningcyklister som sitter och tittar. Jämför tittarsiffror/mediabevakning mellan längdskidor och cykling så finns det nog en viss skillnad.
Luthman Photography sa:Jag tror inte att ett OS-guld eller två drar upp intresset på cykling så att det blir i klass med någon av de stora folksporterna. Således får cyklingen nöja sig med de sponsorer de kan få tag i.