Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lars.E sa:Kristoffer R sa:Den självklara lösningen om man vill införa hjälm och brillspons är att skapa en utrustningspool för EM och VM där kontrakterade proffsåkares utrustning får vara med i poolen och så får man lösa det ekonomiskt med kostnadsfördelning mellan sponsorerna baserat på exponering,
Denna lösning hade inte heller varit helt problemfri (men bättre än nuvarande).
Om SCF vore det enda förbundet med denna lösning så är det ju helt klart en negativ grej för de aktiva när de försöker hitta ett team att bli anställda av pga mer strul och högre kostnader för teamet om de väljer en svensk.
Dessutom kommer teamen att alltid behöva oroa sig för hur kostnaderna för denna pool kommer att öka från år till år, och dessutom lägga massa energi på att förhandla villkoren regelbundet.
Som jag ser det så är den "självklara lösningen" att göra som resten av cykelförbunden gör. Eller möjligtvis göra det ännu mer fördelaktigt för teamen att välja en svensk åkare framför något annat lands åkare. Men iallafall inte krångligare, besvärligare, mer tidskrävande och dyrare att välja svenskar (som det allt för tydligt är nu).
+1EST sa:Haha Swedbank ja det säger ju allt
Luktapåblommorna sa:Hur den här kompetensen inte lyckats förmedla varför SCF gör rätt är en gåta.
Han har skrivit en hel del i FB-tråden.
Från valberedningens förslag.
"Th*mas B*ckteman
TB ... seniorkonsult inom strategisk
kommunikation ...TB har bland annat varit
kommunikationsdirektör på Swedbank."
Lars.E sa:Intressant Mange.
Det är så tråkigt att scf är så mån om det juridiska i detta så att de vägrar att släppa fram den goda viljan och följa praxis.
Min tolkning är att scf ser teamen och även de svenska proffsen som konkurrenter som scf är beredda att satsa allt för att vinna över.
Att scf kör över sina egna talanger för att visa att förbunden juridiskt sett har rätt att göra så är så dumt så att klockorna stannar.
Lars.E sa:Intressant Mange.
Det är så tråkigt att scf är så mån om det juridiska i detta så att de vägrar att släppa fram den goda viljan och följa praxis.
Min tolkning är att scf ser teamen och även de svenska proffsen som konkurrenter som scf är beredda att satsa allt för att vinna över.
Att scf kör över sina egna talanger för att visa att förbunden juridiskt sett har rätt att göra så är så dumt så att klockorna stannar.
ooms sa:Garry, hur kan AB ha gjort sitt bästa, när han kört sin relation till Jenny, svensk cykels absolut största affischnamn (framförallt nu när Emma slutat), och hennes team totalt i botten?
GarryJones sa:Jag tog en time-out från detta i fredags
Läste ikapp nu.
Lite förklaringar och faktakorrigering för er. Allt här är enligt uppgifter jag har fått men jag kan ha blivit vilseled.
Förbundet jagade en klädsponsor under 2014 och 2015. SOK bestämde att de äger rättigheter för OS kläder. Det var på tal att alla landslag skulle tävla i H&M kläder under OS.
Anders Bromée satt i styrelsen 2015. På grund av att folk slutade behövde man en ny på kansli. Anders fick jobbet under 2015 och hoppade av styrelsen. Man hade inte hittat en klädsponsor. Ovissheten om OS gjorde att man inte visste vad man sålde (OS exponering eller inte). Det är inte många dagar man kan ge exponering till en klädsponsor under landslagsuppdrag. Det gäller sju grenar och damer/herrar. Och de flesta grenar har så gott som ingen exponering på TV. H&M ville sedan inte göra cykelbyxor så det var ett antal andra förbund än cykel som "tvingades" till SOK tävlingskläder (fotboll t ex). Men det var inget man visste under 2015 då detta med SOK blev klart först april 2016 vid SOK årsmöte.
Anders presenterade ett utkast till ett avtal med POC i december 2015. POC vill ha kläder, byxor, strumpor, handskar, hjälm och glasögon. Som jag har förstått detta var enda alternativen till denna deal, no deal.
GS och dåvarande styrelsen (de i styrelsen som hade detta på sitt bord) sade ja och skrev på. Avtalet gäller januari 2016 - december 2018.
Lite SCF styrelsen family tree för er
Styrelsen då avtalet skrevs
(en person kort eftersom Anders Bromée slutade i styrelsen mars 2015 för att jobba på kansliet)
Yvonne Matsson - ordförande
Tommy Prim
Fredrik Kessiakof
Catarina Andersson
Lotta Jegenstam
Elisabeth Lindgren
Styrelsen från mars 2016-mars 2017
Stefhan Klang ordförande (ny)
Leif Karlsson (ny)
Catarina Andersson
Lotta Jegenstam
Fredrik Kessiakof
Tommy Prim
Lars Hansson (ny) (avgick maj 2016)
Nuvarande styrelsen (sedan mars 2017)
Stefhan Klang ordförande
Leif Karlsson
Thomas Bäckteman (ny)
Catarina Andersson
Lotta Jegenstam
Bitte Håf (ny)
Fredrik Kessiakof
GS slutade i maj 2017. En ny ska börja under 2017.
Jag ser kommentarerna från er om Thomas Bäckteman och Stefhan Klang. Ett annat nytt namn i styrelsen är Leif Karlsson (sedan 2016). Ni kan observera att Bäckteman, Klang och Karlsson inte satt i styrelsen januari 2016 då avtalet skrevs. De som brukar ta beslut om sådana avtal är GS, ordförande och personer i styrelsen som är vana med avtal och PR frågor.
Eftersom jag var Verksamhetsrevisor mars 2015 - mars 2017 har jag kunna observera hur man har jobbat. Jag fick reda på avtalet under februari 2016. Jag var inte nöjd. Hade jag fått reda på detta i tid (som Verksamhetsrevisor) hade jag gjort allt för att stoppa påskrivningen.
Efter mycket diskussioner kom detta upp under mars 2017 vid årsmöte. Det var inte lätt men jag ställde mig upp i ett rum med 100 svenskar och gjorde klart för alla vad vi röstade på. Då det inte kom någon invändning lade jag ner. Vi har den demokrati vi har. (Årsmötet är högsta beslutande organ och hade kunna stoppa avtalet och tvinga fram förhandlingar med POC - eventuellt med skadestånd.)
Direkt efter årsmöte 2017 rekommenderade jag en som jobbade med sådana frågor, inte Anders Bromée och inte någon i styrelsen att man borde bjuda in POC och Scott och de andra företagen till ett möte under mars/april. Jag menade att om det fanns en smula chans att POC vill ändra avtalet att ska göra det i mars/april och inte efter en mediecirkus i augusti. Med facit i hand blev det så ändå. Jättetråkig.
Bäckteman, Klang och Karlsson ärvde ett avtal som skrevs innan de satt i styrelsen. Ett avtal som dessutom gick igenom ett årsmöte. Det är min övertygelse att dessa tre inte hade skrivit på exakt samma avtal. Samtidigt vill man inte att förbundet blir ett förbund man inte kan lita på i avtalssammanhang. Svårt läge.
Som ni har sett på nätet har POC nu gett en möjlighet till en öppning till SCF/Scott. Jag fattar det att bollen ligger hos Scott och de andra företagen nu.
Ni skrev lite felaktigheter om Klang och Bäckteman. Klang är en gammal cyklist från 70/80 talet. Hans bror var ganska känt i Sverige i alla fall. Bäckteman och Karlsson imponerar på många sätt. Det är idag en erfaren professionalitet vi inte har haft i styrelsen under mina år. Även Karlsson är gammal tävlingscyklist och mycket kompetent med avtal och juridik. Med de andra fyra tror jag att vi har en mycket kompetent styrelse idag med en bra blandning av kompetens och intresseområden.
Vill ni veta mer om Bäckteman är han hög aktuell. Någon skrev något ironiskt om Swedbank, han hjälpte faktisk Swedbank genom krisåren. Läs mer.
https://www.resume.se/nyheter/artik...ackteman-jag-kan-forsta-frestelsen-att-fuska/
Och Klang:
1
http://skolvarlden.se/artiklar/hoppade-av-lararbanan-okade-lonen-med-90-000-i-manaden
2
http://www.norron.com/sv/Nyheter/NewsDetails/13-01-30/Stefhan_Klang_till_Norron.aspx
Viktigt att veta vem ni skriver om. Bäckteman och Klang är en dream-team för svensk cykel. I mitt tycke ärvde de ett dåligt avtal och de har gjort det absolut bästa av en väldigt svår situation. Med deras intresse, kompetens, erfarenhet och kunskap kan man spåra nya tider för svensk cykel. Viktigt att komma ihåg att styrelsen tjänar ingenting. Även styrelseledamöter i Bostadsrättsföreningar brukar få arvode. Men man har ingen sådant inom SCF.
Jag tycker Anders Bromée har blivit mobbat tillräckligt mycket i denna tråd. En del av vad som har skrivits gränser till förtal. Allting är jättetråkigt. Vi hade 136 röster vid årsmöte och 100 personer i salen. Ingen sade någonting då. Styrelsen och GS hade sagt ja januari 2016. Inte en käft (förutom den där bloody Jones från Mora igen) sade något vid årsmöte 2017. Emma Johansson, Lisa Norden mm har tagit på sig POC produkter utan problem. Hur kan Anders ha förstått att avtalet skulle leda till detta? Jag kan inte tolka det på annat sätt att han gjorde det bästa av en svår situation på kort tid 2015 då alternativet verkade vara att vi skulle ha 14 landslag utan kläder. Han presenterade ett förslag som beslutsfattarna granskade, sade ja till och skrev på. Ingen i styrelsen idag var inblandat.
Ja, det är mest synd om Jenny och de andra cyklisterna som har kommit i kläm. Men det även synd om Anders Bromée som gjorde och gör sitt bästa.
Nu får vi hoppas på en lösning för alla!
Därför att det annars skulle vara ett erkännande att scf gjort fel, och det verkar finnas i förbundets dna att omöjligen erkänna sina brister.KJS sa:Enligt styrelsen är det ju tydligt att det senare är viktigare. Frågan är varför?
H. sa:Därför att det annars skulle vara ett erkännande att scf gjort fel, och det verkar finnas i förbundets dna att omöjligen erkänna sina brister.KJS sa:Enligt styrelsen är det ju tydligt att det senare är viktigare. Frågan är varför?
me.I.am sa:Pinnens sa:Jag känner inte AB och har aldrig träffat honom men om han inte har haft kontakt med den "största" stjärnan i förbundet säger det mycket.
Jag var av ren nyfikenhet kika om det finns något personligt incitament för AB att stanna kvar på förbundet. Jämför jag vad AB tjänade 2014 och 2015 (före han började på förbundet) mot 2016 (då han jobba på förbundet) har hans lön ökat med 125-150%. Det är hans taxerade inkomst. Jag vet att detta är häxjakt men jag var nyfiken :(
Jag förstår om han inte vill sluta.
Jag har inte själv kollat, men du menar ökat med 25-50% eller?
Oavsett. Den anställning som AB har är ganska viktig för SCF. Säg att han hade gjort ett väldigt bra jobb, kanske varit eftertraktad på marknaden. I så fall måste det tyvärr vara en ganska hög lön.
Vad gäller kläderna som delades mellan cyklisterna. Det låter extremt amatörmässigt, och byxor som inte ens var torra, ja vad säger man...
Jag för min del skulle väldigt gärna vilja veta kostnaderna för representation för SCF i perioden runt händelsen som JR beskrev. Samt ev. rese/boende/matkostnader för förbundsfolk i samband med mästerskapet(?). Det skulle vara en sak om SCF har väldigt tight ekonomi och sparande genomsyrar hela förbundets verksamhet, men om det allmänna korruptionsklimatet som genomsyrar myndigheter/företag/organisationer i Sverige återfinns hos SCF så är det väldigt illa, utöver de beslut man tagit.
Fjärdebrunn sa:Det förefaller som POC "tog chansen" när förbundet befann sig i utsatt position utan kontrakt. Riktigt ruttet förhandlingsupplägg och ruttet agerande. Att SCF sålde de aktiva där var ett lågvattenmärke. Gör om gör rätt!
Fjärdebrunn sa:Det förefaller som POC "tog chansen" när förbundet befann sig i utsatt position utan kontrakt. Riktigt ruttet förhandlingsupplägg och ruttet agerande. Att SCF sålde de aktiva där var ett lågvattenmärke. Gör om gör rätt!
GarryJones sa:Anders presenterade ett utkast till ett avtal med POC i december 2015. POC vill ha kläder, byxor, strumpor, handskar, hjälm och glasögon. Som jag har förstått detta var enda alternativen till denna deal, no deal.
Tyvärr är arvet (och nuvarande!!!) situation med doping inom cykel nånting som inte gynnar alls. Man upplever (med rätta) att andra sporter tagit större krafttag mot detta problem än vad cykel har. Och det återspeglas i arbetet med sponsring kan jag säga.ejma sa:Med bla 1 OS guld i MTB och 1 OS silver i landsväg borde Sveriges VM landslag vara en hyggligt attraktivt partner jämför med andra landslag.
Jag är förvånad över att se en förbundsstyrelse så kraftlösa att de inte får sina åkare att vilja delta i VM.
JonasH72 sa:Tyvärr är arvet (och nuvarande!!!) situation med doping inom cykel nånting som inte gynnar alls. Man upplever (med rätta) att andra sporter tagit större krafttag mot detta problem än vad cykel har. Och det återspeglas i arbetet med sponsring kan jag säga.ejma sa:Med bla 1 OS guld i MTB och 1 OS silver i landsväg borde Sveriges VM landslag vara en hyggligt attraktivt partner jämför med andra landslag.
Jag är förvånad över att se en förbundsstyrelse så kraftlösa att de inte får sina åkare att vilja delta i VM.
JonasH72 sa:Tyvärr är arvet (och nuvarande!!!) situation med doping inom cykel nånting som inte gynnar alls. Man upplever (med rätta) att andra sporter tagit större krafttag mot detta problem än vad cykel har.
+1görveln sa:JonasH72 sa:Tyvärr är arvet (och nuvarande!!!) situation med doping inom cykel nånting som inte gynnar alls. Man upplever (med rätta) att andra sporter tagit större krafttag mot detta problem än vad cykel har.
Vilka andra sporter har tagit större krafttag? Jag tror väl snarare att cykel är en av de sporter som har gjort mest. Vilket i samband med att doping fungerar bra i cykel har medfört många doping fall.
Mycket möjligt att fler cyklister dopar sig än tex längdåkare men jag tvivlar på att de har gjort mindre doping arbete.
H. sa:Det finns uppenbarligen delar här som inte framgår. Och varför signa ett treårskontrakt i sådan hast att man inte hinner ta diskussionen med alla berörda cyklister? De kunde hållt sig till OS och sen lagt in tid för ytterligare förhandlingar efter os.
> Och varför signa ett treårskontrakt i sådan hast att man inte hinner ta diskussionen med alla berörda cyklister?
GarryJones sa:Helt klart att jag hade fattat att MTB inte är samma sak som alla andra landslag. Teamen är oftast cykelföretag i motsatsen till landvsäg. Jag fick detta klart för mig under februari 2016. Jag har förmedlat, jag har tjatat och jag rekommenderade ett möte med alla under mars/april 2017 för att lösa detta. (Efter årsmötet hade sagt ja till avtalet).
Hasse#7 sa:Bra sammanfattning Garry. Om man skall lösa det krävs:
Distriktsförbunden har bidragit med mandat.
Styrelsen med uppstyrning av kaos.
POC med god vilja.
Scott plus flera med god vilja.