Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Är det så mycket svårare att bedöma hur hårt man kan köra i XCO än i andra idrotter. Var ju flera som liksom blåste på och ...oj, nu blev jag trött. Är iofs en extrem sport med typ hårda intervaller under lång tid, finns väl inget direkt jämförbart. Men ändå. Var väl i princip PFP och dom bägge holländskorna som höll hyfsat jämnt tempo i toppen. Brukar det se ut så här?

Jenny Rissveds
me.I.am sa:
Är det så mycket svårare att bedöma hur hårt man kan köra i XCO än i andra idrotter. Var ju flera som liksom blåste på och ...oj, nu blev jag trött. Är iofs en extrem sport med typ hårda intervaller under lång tid, finns väl inget direkt jämförbart. Men ändå. Var väl i princip PFP och dom bägge holländskorna som höll hyfsat jämnt tempo i toppen. Brukar det se ut så här?
Längdskidor på kuperade banor ger också en belastning av typ hårda intervaller under lång tid.

Jenny Rissveds
Längdskidor har fördelen att backarna inte är fulla med stora stenar. Världs eliten i både mtb och längdskidor är så vältränade att dom återhämtar sig blixtsnabbt bara dom får vila lite. Igår på den banan gavs inga möjligheter till vila. Det var många som önskade sig en bara lite mindre teknisk bana. Det var många som spände sig och blev trötta.

Jenny Rissveds
I de WC-tävlingar jag sett (i år) tycker jag det har varit liknande. Omkastningar och folk som satsar lite hårt. Nästan lika spännande som skidskytte.

Jag tror att flera XCO-banor ger mindre möjlighet till återhämtning än den allra hårdaste banan i längdloppscirkusen (möjligen exkluderat avslutningsetappen i TdS). Det är inte återhämtning att köra utförs på de banorna med de cyklarna, iaf skulle det inte vara det för mig... ;-)

Jenny Rissveds
Som sagt... Blir man lite sliten så blir det tekniska sjukt jobbigt och det blir lätt att fastna i en negativ spiral där det bara blir jobbigare och jobbigare och sjukt svårt att hitta återhämtning. Extra lurigt är det att de ställen man möjligtvis kan återhämta sig på är de mer lättåkta partierna där man fortfarande känner att man kan gasa (Nino nyttjar de lättåkta partierna för att både vila och få motståndarna att köra slut på sig inför de tekniska delarna genom att lyckas skapa en lucka inför de lättåkta där motståndarna då måste gasa ikapp).
Tar man Neff som exempel så har hon haft rejäla dippar där hon verkligen dragit ner rejält på tempot för att återhämta sig mitt i tävlingen. Vissa tävlingar har hon lyckats återhämta sig tillräckligt för att köra upp sig och vinna och ibland har hon inte lyckats ta sig tillbaka hela vägen.
Andra åkare har en förmåga att mala i samma tempo hela tävlingen utan att lägga något riktigt supervarv överhuvudtaget.
Sedan finns det några som har ganska stadigt tempo men ibland kan ta fram superkraft för ett enstaka varv.
Denna blandning gör att det växlar ganska mycket i fältet.

Damernas XCO är bland de mest spännande på cykel man kan se på för tillfället då det alltid händer grejer och man inte har en aning om hur det kommer att gå innan tidigast på upploppet.

Jenny Rissveds
Såg ut som hon hade ramlat när hon gick imål, trolig då hon tappade största delen tid på varv 5, inte sett något skrivet om det men det kanske kommer fram. Bra kört med tanke på allt ändå även om både hon och vi hade hoppats på mera.

Jenny Rissveds
me.I.am sa:

Ja det brukar väl se ut så här. Det är så många starka åkare, mycket taktik och positionering som pågår under loppet. När det blir enkelspår vill man inte fastna bakom långsammare utan det gäller att köras för bra läge innan. Olika åkare har olika styrkor och försöker placera sig i position för att kunna utnyttja dem. Neff vill ligga först utför för att kunna utnyttja sin styrka och de övriga vill vara före för att blockera henne, osv. Hur mycket över gränsen ska man gå bara för att placera sig rätt? De som får ett bra lopp och kan köra jämn fart är de som kommer starkast på slutet. Gäller att inte fastna bakom för länge eller tappa för mycket när man försöker avancera. Olika strategier för att på kostast tid komma i mål, svårt innan att veta vilken som fungerar bäst.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Skogssnigeln sa:
me.I.am sa:

Ja det brukar väl se ut så här. Det är så många starka åkare, mycket taktik och positionering som pågår under loppet. När det blir enkelspår vill man inte fastna bakom långsammare utan det gäller att köras för bra läge innan. Olika åkare har olika styrkor och försöker placera sig i position för att kunna utnyttja dem. Neff vill ligga först utför för att kunna utnyttja sin styrka och de övriga vill vara före för att blockera henne, osv. Hur mycket över gränsen ska man gå bara för att placera sig rätt? De som får ett bra lopp och kan köra jämn fart är de som kommer starkast på slutet. Gäller att inte fastna bakom för länge eller tappa för mycket när man försöker avancera. Olika strategier för att på kostast tid komma i mål, svårt innan att veta vilken som fungerar bäst.
PFP verkar ta det betydligt lugnare initialt än många andra, både igår och i ett antal VC-lopp, och sedan plocka placeringar vartefter. Så, i alla fall för henne, verkar det snarast som att det är en fördel att inte toköppna.

Jenny Rissveds
SKF som sponsor av det franska MTB-laget måste vara nöjda med Paulines seger och mycket reklamtid. Känns lite som ett svek mot de svenska åkarna. Finns många andra svenska företag som sponsrar andra nationers lag, men när företagsnamnet innehåller ordet svensk hugger det till lite extra.

Jenny Rissveds
Ska vi ta ett litet sidospår?

Vad tyckte ni om SVTs sändning? Jag tycker den var helt ok. Kommentatorn var nog åtminstone cyklist på Happy-nivå, hade lite allmän koll sådär. Och Kessiakoff var sympatisk och lättpratad, och med riktig insikt i sporten. Tyvärr missade jag en halvtimme mot slutet pga grilltjänstgöring, gissningsvis när det var lugnare i loppet (typ när Vacchi och Adamsson kör historien om de ut-och-in-vända cykelbyxorna) så hur de skötte kallpratet vågar jag inte bedöma.

Mitt betyg: 7/10 dropperposts, Redbull brukar nog få 8-9/10.

Jenny Rissveds
Freddie L sa:
Ska vi ta ett litet sidospår?

Vad tyckte ni om SVTs sändning? Jag tycker den var helt ok. Kommentatorn var nog åtminstone cyklist på Happy-nivå, hade lite allmän koll sådär. Och Kessiakoff var sympatisk och lättpratad, och med riktig insikt i sporten. Tyvärr missade jag en halvtimme mot slutet pga grilltjänstgöring, gissningsvis när det var lugnare i loppet (typ när Vacchi och Adamsson kör historien om de ut-och-in-vända cykelbyxorna) så hur de skötte kallpratet vågar jag inte bedöma.

Mitt betyg: 7/10 dropperposts, Redbull brukar nog få 8-9/10.

Jag tycker att det var tipptopp. Kommer välja SVT före RB även i fortsättningen då jag uppskattar den svenska vinklingen.
Gillar även RB och använde mig av deras sändning för herrarna och snart på DH.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Krossade du ju Olas gallimatias på lvg-sändningarna i alla fall, fast det är väl nästan svårt att undvika.
Det var väl Becksmo som kommenterade Vårgårda häromveckan också (tillsammans med Emma), så det kanske är så att Ola är bortkopplad och Becksmo har tagit över.

Jenny Rissveds
Skogssnigeln sa:
rln sa:
Skogssnigeln sa:
Weiman sa:
Salta tjejer som kör HT på en så tuff bana. (Säger en som inte vet så mycket om MTB..)
Dom sa risken för regn gjorde att vissa valde köra på HT.

Hade de någon motivering?

Heldämpat ger bättre grepp uppför.
Nä, ingen som jag hörde utan bara att osäker prognos gjorde att några gick på HT.

Kollade igen och det var Jose som sa det; "Lesser speed but more reaction".

Jenny Rissveds
Freddie L sa:
Vad tyckte ni om SVTs sändning? .

Jag tyckte den var överaskande bra. En del info som bara kunde ha kommit från svenska kommentatorer. De hade ibland tom koll på Jennys mellantider. Några konstigheter tex att man gillar Jennys tempo när man jämför sektortider med Pendral som en stund innan har skrapat upp sig från marken efter en OTB. Intressanta diskussioner från Kessiakoff och höra om framtidsplaner och hur de vill stötta och dra nytta av Jenny för svenska MTB-utvecklingen.

Sen blir man besviken att han inte vet hur OS-kvalet går till. Hade det inte varit bra att stötta teamet med den informationen? Kunde ha varit en morot för Jenny när hon kämpar att veta att det är Zakelj hon kör mot för en direktplats till OS. Är ju bara att läsa här på forumet. :)

Samlade ihop poängutvecklingen vecka för vecka under året för de olika nationerna som kämpar om de sista kvalplatserna (dagens uppdatering inkluderad). Australien har inte bara tagit in 300 poäng på Sverige utan även dragit ifrån 400 till. Det är knappast något hot längre som kommer bakom Sverige.

OlympicQualificationRanking-Women.png

Just nu så får Sverige den direktplats till OS som Slovenien vann i VM. Australien ligger också bra till för att nå topp-21 i nationstabellen, och skulle de göra det så ligger Sverige på tur där att få deras direktplats. Ser inte omöjligt ut för Jenny att ta sig till OS om Australien eller Slovenien tar poäng även fortsättningsvis, annars måste svenskorna samla poängen själva.

Jenny Rissveds
Skogssnigeln sa:
Just nu så får Sverige den direktplats till OS som Slovenien vann i VM. Australien ligger också bra till för att nå topp-21 i nationstabellen, och skulle de göra det så ligger Sverige på tur där att få deras direktplats. Ser inte omöjligt ut för Jenny att ta sig till OS om Australien eller Slovenien tar poäng även fortsättningsvis, annars måste svenskorna samla poängen själva.

Just nu så är det Australien och Mexico som har platserna. Sverige utanför OS just nu.

[Edit] fel av mig - Australien och Sverige nu.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Hm, tittar jag galet!? Enligt damernas MTB Olympic Qualification-rankning på https://www.uci.org/mountain-bike/rankings har:

20) Serbien, 2544 poäng
21) Turkiet, 2514 poäng
22) Australien, 2511 poäng
23) Estland, 2486 poäng
24) Spanien, 2392 poäng
25) Norge, 2120 poäng
26) Sverige, 2114 poäng

Enligt det skulle Sverige behöva ta in 400 poäng på Turkiet som nu ligger 21:a.

Jenny Rissveds
HP sa:
Skogssnigeln sa:
HP sa:
Just nu så är det Australien och Mexico som har platserna. Sverige utanför OS just nu.
Är du säker på det? Mexico borde redan vara kvalificerade genom kontinentala mästerskapen.
Men varför skulle Mexico vara klara genom kontinentala mästerskapen?

Ur Tokyo 2020 dokumentet:
https://www.uci.org/docs/default-so...ountainbike-en_english.pdf?sfvrsn=97cdc917_12

Elite Individual Results from the 2019 Continental Championships (except for Europe and Oceania)
Only NOCs which did not qualify quota places through the UCI Olympic Qualification ranking can qualify through the Elite Cross-country Olympic Individual results from the 2019 Continental Championships.
Africa Highest ranked NOC 1
America Highest ranked NOC 1
Asia Highest ranked NOC 1
Subtotal: 3

If an NOC obtains a quota place through the Elite Individual results from the 2019 Continental Championships, but has already qualified through the UCI Olympic Qualification ranking, the next highest ranked NOC in the respective continental championships Elite Individual results will be attributed the quota place.

USA vann före Mexico.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Skogssnigeln sa:
HP sa:
Skogssnigeln sa:
HP sa:
Är du säker på det? Mexico borde redan vara kvalificerade genom kontinentala mästerskapen.
Men varför skulle Mexico vara klara genom kontinentala mästerskapen?

Ur Tokyo 2020 dokumentet:
https://www.uci.org/docs/default-so...ountainbike-en_english.pdf?sfvrsn=97cdc917_12

Elite Individual Results from the 2019 Continental Championships (except for Europe and Oceania)
Only NOCs which did not qualify quota places through the UCI Olympic Qualification ranking can qualify through the Elite Cross-country Olympic Individual results from the 2019 Continental Championships.
Africa Highest ranked NOC 1
America Highest ranked NOC 1
Asia Highest ranked NOC 1
Subtotal: 3

If an NOC obtains a quota place through the Elite Individual results from the 2019 Continental Championships, but has already qualified through the UCI Olympic Qualification ranking, the next highest ranked NOC in the respective continental championships Elite Individual results will be attributed the quota place.

USA vann före Mexico.

Japp, du har rätt!

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Någon som sett någon intervju med Jenny eller uttalande från henne angående hur hon upplevde VM-loppet?

Inte mer än detta.. https://www.svt.se/sport/cykel/jenny-rissveds-langt-fran-medalj-i-vm

Tror hon hade mer i sig fysiskt än en 16e plats men inte psykiskt. Oavsett grymt att hon vågar stå på start trots de senaste åren samt vetskapen om att hon tycker att mästerskap är mentalt svårare. Hoppas hon får revansch i helgen och kan runda av säsongen med en bättre känsla.

Jenny Rissveds
Hon lämnade en kommentar till TT.

Det var tungt i dag. Jag är inte besviken för jag gjorde vad jag kunde med dagens förutsättningar. Jag känner mest en lättnad över att den här mästerskapsveckan är över. Jag har alltid haft det mentalt svårare kring VM och har jobbat mycket med det mentala under veckan, men får inte optimalt ur kroppen. Nu är denna veckan slut och jag ser fram emot nästa vecka.

Tillbaka
Topp