Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Ett argument mot friplats för regerande mästare skulle möjligen kunna vara att fyra år (eller fem som det ju blir nu) är en ganska lång tid. För regerande världsmästare handlar det ju ett eller två år i de flesta idrotter. Sen tycker jag att det kanske inte är någon katastrof om en avdankad regerande OS-mästare dyker upp och presterar rätt svagt.

Jenny Rissveds
Ett argument mot friplats för regerande mästare skulle möjligen kunna vara att fyra år (eller fem som det ju blir nu) är en ganska lång tid. För regerande världsmästare handlar det ju ett eller två år i de flesta idrotter. Sen tycker jag att det kanske inte är någon katastrof om en avdankad regerande OS-mästare dyker upp och presterar rätt svagt.
I fotboll är världsmästarna direktkvalificerade till slutspel, fyra år senare.

Jenny Rissveds
Jag kan faktiskt tycka att det är rimligt i individuell idrott att man inte är direktkvalificerad för att man vann för 4 år sedan. Det är ju inte, vad jag vet, någon i friidrott som är direktkvalad för att de vunnit förra mästerskapet. 4 år är rätt lång tid i idrott ändå.

Jenny Rissveds
I och för sig, det har du rätt i.

Men det är det jag funderar på också, hon kan syftat på välmåendet, jag får se om någon intervju. ;-)

Sedan är ju mtb ganska speciellt, alla banor samt profiler passar en inte som handsken.
Jag följer både Rissveds och hennes stall stall inkl. hennes nyförvärv på Instagram och dom kör lite av en post race interview med varandra där dom går igenom lite hur tankarna gick under loppet, kan rekommendera det om man vill få en inblick i hennes prestation.

Jenny Rissveds
Tycker inte det är superrimligt att man som regerande mästarinna riskerar att inte komma med pga att man kvalar på top 3 i nationen.

Gissar att det inte var alkoholfritt när det bestämdes att även de nationer som får en plats får det baserat på top 3?

Jenny Rissveds
Nu startar hon på 17e plats ser det ut som.
Fattar inte vilken ranking det är. Är det verkligen bara 16 startande som ligger högre på uci rankingen.. nominellt ligger hon väl på plats 155 eller nåt.
Jag trodde det var wc totalen men hon måste ligga högre än 17 där.

Jenny Rissveds
Nu startar hon på 17e plats ser det ut som.
Fattar inte vilken ranking det är. Är det verkligen bara 16 startande som ligger högre på uci rankingen.. nominellt ligger hon väl på plats 155 eller nåt.
Jag trodde det var wc totalen men hon måste ligga högre än 17 där.
Tittar du på startlistan eller anmälningslistan?

Jenny Rissveds
Jag har för mig att jag hörde att man spelat en en längre intervju med henne nyligen kommer inte ihåg om det var SVT eller något annat ställe. Nån som vet vad jag pratar om?

Jenny Rissveds
Kul! Tycker hon kör väldigt smart. McConnell 12:a jag antar att det är positivt för OS-platsen?

Vore en skam om hon inte fick åka, borde vara ett givet wildcard om hon får en direktplats.

Jenny Rissveds
Någon som vet varför JR ofta kör på tunga växlar uppför? Är det något hon utvecklat sedan sin återkomst till WC eller cyklade hon så tidigare? Uppenbarligen klarar hon av att växla mellan tunga och lätta växlar utan att benen "stockar", men finns någon orsak utöver att hon kan?

Jättebra kört av JR och skönt att hon höll sig på hjulen!

Jenny Rissveds
Någon som vet varför JR ofta kör på tunga växlar uppför? Är det något hon utvecklat sedan sin återkomst till WC eller cyklade hon så tidigare? Uppenbarligen klarar hon av att växla mellan tunga och lätta växlar utan att benen "stockar", men finns någon orsak utöver att hon kan?

Jättebra kört av JR och skönt att hon höll sig på hjulen!
Är inte sånt där beroende på fysiologi och sånt? Jämför hur det såg ut med Armstrong och Ulrich (om vi bortser från vilka coctails de tog)

Jenny Rissveds
Är inte sånt där beroende på fysiologi och sånt? Jämför hur det såg ut med Armstrong och Ulrich (om vi bortser från vilka coctails de tog)

Kadens är ett intressant samtalsämne, kanske värt en separat tråd men misstänker att det finns gamla.

Mitt intryck är att det inte finns någon "sanning" dock, verkar ju uppenbarligen finnas mycket framgångsrika cyklister med ganska olika snittkadenser. Möjligen är lägre rpm mera krävande för knä och leder men sådant är ju också personligt. Förutom kadens varierar det ju en hel del hur mycket eller lite olika cyklister står upp och trampar också. Visst hjälper det att stå upp för att utveckla mer kraft/watt men fråga är hur mycket energi det går åt... Gissar att många kan vänja sig vid och träna sig till att cykla vid olika kadenser men möjligen är det också fysiologiskt betingat för vissa personer (vilken kadens som passar en bäst, vilket också kan skilja sig på olika banprofiler).

Misstänker också att det kan vara skillnad mellan lvg och mtb. I lvg brukar väl runt 90 rpm "rekommenderas" men osäker på av vilka grunder. Själv tror jag att jag oftast snittar runt 80.

Armstrong var väl känd för en hög rpm om jag inte minns fel? (ca 95-100?)

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Grymt kört av Jenny igår. Hoppas den goda formen håller i sig till på söndag.

Kolla gärna denna video från GMBN. Där kör dom test, sittande vs stående vid olika typer av klättringar. Mäter tid, kraft, puls.

Jenny Rissveds
Som med de flesta av ”undersökningar” från dem så är metoden de använder kritiserbar om man ska uttrycka sig milt. Visst, det kan säkert finnas saker som stämmer i slutsatserna. Att utifrån testerna dra de slutsatserna de gör med någon form av säkerhet är dock inte möjligt.

Jag ser det hela mer som underhållningsprogram.

Tillbaka
Topp