Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Det långa 7-minutersreportaget ligger längst i denna: https://www.svt.se/sport/mountainbike/rissveds-4

Ärlig tjej, hoppas hon håller det hela i schack med kontinuerlig kontroll/uppföljning. Misstänker att hon själv är den största boven, att hon ställer helt exceptionellt höga krav på sig själv, perfektionist blandat med prestationsångest. Sist men inte minst är hon en otroligt idrottstjej med en ohygglig kapacitet, imponerande.

Det är inte alltid så lätt att uppfylla livets grundstenar när man pushar sig så extremt som hon gör, äter man inte tillräckligt och sover inte tillräckligt mår man inte bra helt enkelt.

Vet inte om det är helt smart av henne att gå ut med att säga att hon är i sitt livs form, kan indirekt sätta lite press på henne också. Kanske enklare att låta resultaten tala.

Det här med vikt är tyvärr oerhört klurigt i vissa konditionsdiscipliner, lite synd att det är så men svårt komma ifrån. Det är en jäkla massa hysch-hysch, precis som att låg vikt vore en "hemlig" fördel som det är fult att prata om. Vet ej om det skulle vara en väg framåt att köra med minimumvikt som i vissa motorsport-discipliner, problemet är att i tex Superbike när man tvingas till straffvikt kan ju väghållning och sådant påverkas negativt så svårt att få sådana upplägg rättvisa. Ana Carrasco Gabarrón som överraskande vann VM i Supersport 300 år 2018 som kvinna (!!) vet jag fick jättestora problem när hon tvingades till viktpåslag. Det är väl inget att hymla om att hon tjänat en del tidigare på att hon var lättare än de flesta (alla?) konkurrenterna. I cykling längre distanser och löpning längre distanser märks det också exceptionellt tydligt (även om undantag finns). Även för oss motionärer spelar det så klart stor roll om man gillar att antingen tävla mot sig själv eller mot andra. Men det beror självklart extremt mycket på vilken disciplin och vilka distanser man vill bli bra på, sist men inte minst banprofiler/kupering. Det är inte sällan som cyklister som är urstarka på flacken är svagare i backarna och inte sällan är det ju vikten det beror på (men inte alltid). I löpning märks det oerhört tydligt när man springer i kuperad terräng tex, tyngre löpare får (oftast) slita som f-n rent ut sagt.

Video riktad mot motionärer

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Ärlig tjej, hoppas hon håller det hela i schack med kontinuerlig kontroll/uppföljning. Misstänker att hon själv är den största boven, att hon ställer helt exceptionellt höga krav på sig själv, perfektionist blandat med prestationsångest. Sist men inte minst är hon en otroligt idrottstjej med en ohygglig kapacitet, imponerande.

Det är inte alltid så lätt att uppfylla livets grundstenar när man pushar sig så extremt som hon gör, äter man inte tillräckligt och sover inte tillräckligt mår man inte bra helt enkelt.

Vet inte om det är helt smart av henne att gå ut med att säga att hon är i sitt livs form, kan indirekt sätta lite press på henne också. Kanske enklare att låta resultaten tala.

Det här med vikt är tyvärr oerhört klurigt i vissa konditionsdiscipliner, lite synd att det är så men svårt komma ifrån. Det är en jäkla massa hysch-hysch, precis som att låg vikt vore en "hemlig" fördel som det är fult att prata om. Vet ej om det skulle vara en väg framåt att köra med minimumvikt som i vissa motorsport-discipliner, problemet är att i tex Superbike när man tvingas till straffvikt kan ju väghållning och sådant påverkas negativt så svårt att få sådana upplägg rättvisa. Ana Carrasco Gabarrón som överraskande vann VM i Supersport 300 år 2018 som kvinna (!!) vet jag fick jättestora problem när hon tvingades till viktpåslag. Det är väl inget att hymla om att hon tjänat en del tidigare på att hon var lättare än de flesta (alla?) konkurrenterna. I cykling längre distanser och löpning längre distanser märks det också exceptionellt tydligt (även om undantag finns). Även för oss motionärer spelar det så klart stor roll om man gillar att antingen tävla mot sig själv eller mot andra. Men det beror självklart extremt mycket på vilken disciplin och vilka distanser man vill bli bra på, sist men inte minst banprofiler/kupering. Det är inte sällan som cyklister som är urstarka på flacken är svagare i backarna och inte sällan är det ju vikten det beror på (men inte alltid). I löpning märks det oerhört tydligt när man springer i kuperad terräng tex, tyngre löpare får (oftast) slita som f-n rent ut sagt.

Video riktad mot motionärer
Som pappa till två tonårstjejer och mångårig lärare till hundratals tonårstjejer varav en del som varit med i olika landslag kan jag bara säga en sak. Kroppsvikten är ett gigantiskt problem med enorma konsekvenser, det kan knappast överskattas hur mycket det betyder för tjejers mående. Att det blivit så mycket hysch hysch, vilket jag håller med om, tolkar jag att det beror på att man vill tona ned hela frågan. Sen blir det ju lite märkligt när alla vet vad det handlar om när någon plötsligt får tävlingsförbud. Jenny är ett föredöme som vågar prata om det här, det är en grisig sida av nästan all idrott inte bara konditionsidrott, jag säger bara gymnastik, konståkning och alla grenar med viktklasser.

Jenny Rissveds
Ja, Rissveds är otroligt viktig för cykelsporten i Sverige, ett föredöme.

Det har ju länge varit så mycket negativt om cykelsport så att man nästan kräktes vilket kulminerade med Armstrong, nu går det väl sakta men säkert i rätt riktning igen.

En annan som haft och har stor betydelse för cykelsporten är Vacchi med hans fantastiska kommenterande och kunskap.

Jenny Rissveds
Skulle ju vara kul att gå med i en sekt, man behöver en personlig inbjudan från någon som redan är med?

Verkar då som Jenny kommer att köra XCC i kväll, superkul.

Och appropå sekt så har jag blivet inbjuden en gång, verkade toppenkul, dricka vin, sjunga, klä sig i roliga kläder, hade hoppats på mer döskallar, rustningar, kåpor, pentagram och hela paketet men icke så jag täckade nej får hålla mig till rockfestivaler i stället.

Jenny Rissveds
0DB59506-F754-4615-ACAB-567303C4456A.png

Jenny Rissveds
Mormor påstår att de blev inbjudna till den andra sekten när det begav sig men att när det framkom att det inte var för kreti och pleti så så hon att "då är det inte för oss" (De är från Trelleborg)

Jenny Rissveds
Oavsett hur det går för henne i morgon så gör hon loppet roligare att titta på, hon e en fighter. Men att hon ska kunna nypa en top placering har jag svårt att se. Men hon har ju överraskat tidigare, och hon e förbannat duktig på passering i trängda och svåra partier så jag räknar inte bort henne.

Tillbaka
Topp