Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Jag tror att främste skäll är vikt. En dropper är 200-300 gram tyngre, som kan vara 0,5% av vikten av en lätt åkare som Lecomte plus cykel. Det ger en klart skillnad uppför. Frågan är då hur mycket tid man tappar i stök utan dropper.
Skulle tippa på max 1sec för varje minuts klättring .
Utför ca lika mycket så länge du inte vurpar pga av avsaknaden.

Jenny Rissveds
Finns lösningar att hämta i andra sporter
1625466803508.png

Jenny Rissveds
En fundering efter att ha sett både damernas och herrarnas lopp, vore det inte idé att uppfinna en "cykeltvätt"?
Tänk er en fålla med vatten i munstycken från alla håll, ca en halvmeter hög och några meter lång. Där skulle alla som känner behov av det kunna välja det spåret och rulla igenom varje varv och få lera och skit bortspolade från ram och växlar. De som inte vill kan köra bredvid. Det borde vara effektivare än de försök man ser där de sprutar vatten med flaskan på bakväxeln.
Skifta cykel? Som i CX.

Jenny Rissveds
En fundering efter att ha sett både damernas och herrarnas lopp, vore det inte idé att uppfinna en "cykeltvätt"?
Tänk er en fålla med vatten i munstycken från alla håll, ca en halvmeter hög och några meter lång. Där skulle alla som känner behov av det kunna välja det spåret och rulla igenom varje varv och få lera och skit bortspolade från ram och växlar. De som inte vill kan köra bredvid. Det borde vara effektivare än de försök man ser där de sprutar vatten med flaskan på bakväxeln.
Enklare att byta cykel vartannat varv och låta depåpersonalen tvätta den andra under tiden.

Edit: Sen som vanligt.

Jenny Rissveds
Det verkar ha gått bra efter vurpan. Blåmärke men ingen skada om jag tolkar deras race-report rätt. A-linjen där hon vurpade stängdes 10 minuter innan start så det var bara b-linjen som gällde och hon hade inte full koll på den. Körde till vänster andra varvet för att få en bättre linje ner men visste inte att det var ett drop där.

Jag önskar inte Loana något ont inför OS men det hade ju varit bra för sporten om hon tog ett steg tillbaka. Blir lite övertränad och ”bara” lika bra som resten av top 5. Så att det blir en riktig fight om guldet, inte bara om resterande platser.

Nino var ju helt dominant ett tag men nu finns det äntligen ett brett startfält där vinnaren inte är given på förhand.

Jenny Rissveds
Jag önskar inte Loana något ont inför OS men det hade ju varit bra för sporten om hon tog ett steg tillbaka. Blir lite övertränad och ”bara” lika bra som resten av top 5. Så att det blir en riktig fight om guldet, inte bara om resterande platser.
Hade Jenny inte vurpat fick jag känslan att hon hade kunnat vara med och utmanat Loana hela vägen, men för att citera Calle Halfvarsson: "att stå på benen är en del av sporten". Det låter som om OS-banan kommer passa henne perfekt, hoppas på ett väldigt spännande lopp.

Jenny Rissveds
Hade Jenny inte vurpat fick jag känslan att hon hade kunnat vara med och utmanat Loana hela vägen, men för att citera Calle Halfvarsson: "att stå på benen är en del av sporten". Det låter som om OS-banan kommer passa henne perfekt, hoppas på ett väldigt spännande lopp.
Frågan är bara om Loana höll tillbaka lite när hon hade en såpass trygg ledning samtidigt som banan var ovanligt riskfylld?

Jenny Rissveds
Det som jag tycker var intressant och lite hoppfullt var att Jenny i flera uppförsbackar var snabbare än Lecomte som ju tidigare varit överlägsen i just uppförsbackarna. Sen är det ju förstås svårt att veta om det var däcksval eller bra kapacitet för dagen som var orsaken, men jag väljer att hoppas/tro att Jennys fysiska form är i stigande relativt Loandas.

Jenny Rissveds
Kan ju mycket väl ha varit så att Loana tog det lite lugnare när hon fått en rejäl lucka, för att minska risken för att ramla. Hon är grymt duktig tekniskt, men man såg att hon tog det lugnt utför på de sista varven.

Jenny Rissveds
Förmodligen.
Men människan borde gå en engelska kurs för att man skall orka med intervjuerna...
Hon kanske har prioriterat cykelträningen framför engelskan?

Generellt får jag säga att jag har klart större acceptans för idrottare som har dåligt uttal på engelska jämfört med kommentatorer som uppenbarligen inte ens försökt ta reda på hur namn, orter, etc. som de nämner i sändningen ska uttalas i fall där det inte rör sig om kommentatorns modersmål. Visst, det kan bli fel, men vissa kommentatorer är helt ute och cyklar så fort det inte är deras modersmål och deras jobb är faktiskt att snacka.

Jenny Rissveds
Jag är inte säker på om man bör säga sånt, men jag reagerar varje gång jag ser Loana för jag tycker inte hon ser frisk ut. Kan inte låta bli att fundera på om hon hade fått startat om franska cykelförbundet (eller motsv) haft samma regler som norska och svenska skidlandslaget. Bara att hoppas att jag är helt fel ute och hon inte alls har problem och den som har problem är jag som reagerar.

Jenny Rissveds
Jag är inte säker på om man bör säga sånt, men jag reagerar varje gång jag ser Loana för jag tycker inte hon ser frisk ut. Kan inte låta bli att fundera på om hon hade fått startat om franska cykelförbundet (eller motsv) haft samma regler som norska och svenska skidlandslaget. Bara att hoppas att jag är helt fel ute och hon inte alls har problem och den som har problem är jag som reagerar.
Jag har tänkt tanken jag också. Så då är vi iaf två.

Jenny Rissveds
Ser ut som Jenny har kortare reach än de flesta. Sitter väldigt upprätt i klättringarna (och stilla med överkroppen ?) Vad tror ni? E det det nya svarta? ?

Jenny Rissveds
Har det blivit korrekt att lägga sig i hur kvinnors kroppar ser ut nu?

Jenny slutade med Instagram ett tag för att folk kommenterade hennes kropp när hon badade, gymmade och annat. Hur det gick sedan med ätstörningar och elände vet väl alla nu.
Att prata om ev anorexi / ätstörningar är väl ändå inte samma sak som att prata om vem i klungan som har snyggast häck?

Jenny Rissveds

Jenny slutade med Instagram ett tag för att folk kommenterade hennes kropp när hon badade, gymmade och annat. Hur det gick sedan med ätstörningar och elände vet väl alla nu.
Jag har ingen aning om hur Loana ser ut när hon gymmar eller badar. Jag följer inga kvinnliga idrottare alls. Jag skulle aldrig hellre öht skriva kommentarer som kan uppfattas som negativa (angående utseende eller någonting alls) på någons sociala medier. Det som KungJulian skriver, och jag råkade hålla med om, uppfattar inte jag alls som gubbsjuk nätmobbning. Fast jag förstår iofs att jag inte har tolkningsföreträde.
Ibland ser jag idrottare där jag tycker att det verkar som idrotten inte bara har positiva (hälso)effekter. Lite svårt att komma på exempel så här på rak arm, men typ en del backhoppare och Sara Wedlund vad gäller låg vikt, Förstemann vad gäller lårmuskler och Salmings tandstatus. Typ.
Det är väl de vibbarna jag fått när jag sett Loana. Hon får träna och se ut hur hon vill, jag ber om ursäkt till de på Happy som tog illa vid sig av min indirekta kommentar. ❤️

Jenny Rissveds

Jo det var ett gungfly, jag vet det. Jag har haft en person i min absoluta närhet som lidit av ätstörningar och vet att det är apa och det var inget annat än en oro i min mage när jag ser henne som jag gav text åt. Men jag lägger ner.

Jenny Rissveds
Fatta bra hon skulle va om hon satt på vettigt sätt .
Ser ju faktiskt helt bäng ut .
Hur kan hon sitta helt bäng när ni inte vet hur rörlig hon är eller hur hon får ut bäst kraft? Jenny har ju cyklat på hög nivå rätt länge, gjort flera bikefits för att optimera sin sittställning för just hennes kropp.

Endast en person på det här forumet som har koll på hur hon kan/vill/bör sitta vad jag vet.

Jenny Rissveds
Hur kan hon sitta helt bäng när ni inte vet hur rörlig hon är eller hur hon får ut bäst kraft? Jenny har ju cyklat på hög nivå rätt länge, gjort flera bikefits för att optimera sin sittställning för just hennes kropp.

Endast en person på det här forumet som har koll på hur hon kan/vill/bör sitta vad jag vet.

Vad menar du?

Vi vet väl alla här hur hon ska sitta bäst på hennes cykel!

Jenny Rissveds

Ja , när ska han yttra sig i tråden då? :)

Jenny Rissveds
Våra döttrar gör kanske. Jag har hur som helst inte reagerat på det men har så klart ingen aning. Folk ser olika ut och hon är inte lastgammal precis. Om nån nu mår dåligt så har verklig Jenny gjort en insats för att de förhoppningsvis ska våga be om hjälp.

Om det nu är svensk och norsk skidåkning som är idealet vet jag inte heller. Bra att de försöker ta tag i det så klart

Jenny Rissveds
Våra döttrar gör kanske. Jag har hur som helst inte reagerat på det men har så klart ingen aning. Folk ser olika ut och hon är inte lastgammal precis. Om nån nu mår dåligt så har verklig Jenny gjort en insats för att de förhoppningsvis ska våga be om hjälp.

Om det nu är svensk och norsk skidåkning som är idealet vet jag inte heller. Bra att de försöker ta tag i det så klart
Men hur gör man då? Jag såg att du gillade Spacekittys inlägg ovan.
Vi gubbar gick tydligen över gränsen, men det skulle kunna vara ok om en kvinnlig förebild med egna erfarenheter, typ Jenny, reagerar? Får man som man, och pappa, inte reagera på sånt överhuvudtaget?
Jag har en dotter själv och tar åt mig av dina och Spacekittys inlägg. Känner mig plötsligt som värsta dinosaurien…

Jenny Rissveds
Får man som man, och pappa, inte reagera på sånt överhuvudtaget?

Det får man kanske. Men varför är det ingen som kommenterar manliga åkare med låg andel fett på kroppen och antyder att dessa ska vara sjuka?

Loanas team har koll på henne, är jag övertygad om, hennes muskler byggs inte på anorexia (självsvält).

Såhär ser benen ut på någon med anorexia, dom vinner inte fyra världscuptävlingar på rad.

BC017802-9401-4CA6-AE8C-58F12EE19747.jpeg

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Men hur gör man då? Jag såg att du gillade Spacekittys inlägg ovan.
Vi gubbar gick tydligen över gränsen, men det skulle kunna vara ok om en kvinnlig förebild med egna erfarenheter, typ Jenny, reagerar? Får man som man, och pappa, inte reagera på sånt överhuvudtaget?
Jag har en dotter själv och tar åt mig av dina och Spacekittys inlägg. Känner mig plötsligt som värsta dinosaurien…
Jag vet inte, jag tänkte att man får söka hjälp men det är säkert fel det med.
Jag begriper själv nät och jämt att att skiten som accepterades när jag växte upp inte är ok nu för tiden.
Jag vet inte om det var över gränsen, kanske det är värre att kommentera att tonåringar borde gå ner i vikt än att spekulera om vuxnas eventuella problem med sjukdom. Fast tydligen gillar inte alla smala tjejer tjat om det heller. Det är det där med tolkningsföreträde. Jag vet inte om Kitty har tolkningsföreträdet men tycker generellt inte att happy behöver vara Flashback så det blev en like. Det var mer positivt mot henne än att angrepp på er.

Inte vet jag men jag tror att idén att allt man tänker inte måste komma ut måste återlanseras. Det är inte åsiktskorridor att jag ger fan i att berätta för Kate Courtney vad jag tycker om hennes utseende. Det måste gå att fatta att det inte är uppskattat även om man är gubbsjuk.

Tillbaka
Topp