Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Jobbig lördag ;-)! En spännande TdF etapp. Hålla koll på Jenny i Baloise Ladies Tour. Måste ju cykla själv lite också. Fick in drygt 11 mil på cykelkontot.

Tredje etappen var i två delar. Först en linjeetapp på 82,6 km som återigen blev en klungspurt med 48 stycken. Jag vet inte för vilken dag i ordningen det blev en krasch på upploppet, men Jenny håller sig långt framme och klarar sig undan den. Hon slutar på 10:e plats och behåller sin femte plats i totalen. Vinnare blir återigen Charlotte Kool som verkar överlägsen.

På kvällen fortsätter det med ett tempolopp på 17,1 km. Överraskande gör totalledande Kool en svag insats med en 19:e plats 1:19 min bakom etappvinnaren Lucinda Brand LIDL-TREK. Brand tar därmed över totalledningen. Jenny slutar på sjätte plats 38 sekunder efter Brand och passerar Kool i totalen. Hon ligger nu på fjärde plats i totalen 52 sekunder efter Brand. Närmast framför ligger Anna Henderson JUMBO-VISMA, men Jenny måste plocka 28 sekunder på henne. Det förefaller osannolikt då jag gissar att söndagens avslutande linjeetapp även den avgörs med en klungspurt.

Jenny Rissveds
Men det har väl varit klart hela tiden och själva vitsen med att skriva på? Även om det inte varit officiellt.
Hon är uppsatt som deltagare iaf.....

Edit, startlista

Screenshot_20230716_171445_Samsung Internet.jpg

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Även sista etappen blev en klungsspurt även om det länge såg ut som att en utbrytargrupp om fyra skulle hålla ända in i mål. Jenny slutade 38:a på etappen. Inga förändringar i totalen så Jenny slutar på en fjärde plats.

Jenny Rissveds
Jag kollade lite på tjejerna idag.
Det var kul att det var en svensk kommentator.
Det var det inte på Girot.
Men jag uppfattade inte att man pratade så värst mycket om svenskarna?
Jag noterade dock att det kraschades mycket.
Kraschar tjejerna mer överlag eller var det ovanligt halt idag?
Borde man inte enats i klungan om att köra lite lugnt utför?
Det var direkt ingen utbrytning som skulle jagas ifatt?
Det vore kul att höra närmare vad som händer kring både Jenny och de andra tjejerna.
Jag kollar som sagt inte på tv-sport så mycket men har semester (och har varit förkyld) så jag har kollat en del på killarna.
Då jag tyckte det var kul tänkte jag att det är väl lika bra att kolla vidare på brudarna.
Det känns nästan roligare då det är fler svenskar som är med.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Hur kommer det sig egentligen att hon kör på De Rosa? Har de nån koppling till Ibis eller något av de andra märkena hon är sponsrad av? Giant/Liv kan ju inte vara jättenöjda med den sponsringen.

Undrar vad hennes mål med TdF egentligen var, hon har ju varit rätt långt bak på de flesta etapperna, är hon där som hjälpryttare eller är det bara träningsläger inför VM?

Jenny Rissveds
Hur kommer det sig egentligen att hon kör på De Rosa? Har de nån koppling till Ibis eller något av de andra märkena hon är sponsrad av? Giant/Liv kan ju inte vara jättenöjda med den sponsringen.

Undrar vad hennes mål med TdF egentligen var, hon har ju varit rätt långt bak på de flesta etapperna, är hon där som hjälpryttare eller är det bara träningsläger inför VM?

Träning och tidsfördriv, tror jag. Inga nya XCO tävlingar förrän i slutet av augusti.

Jenny Rissveds
De Rosa är ett av de få märkena som inte har någon mtb och konkurrerar med Ibis. Och cyklarna hade hon innan hon var med i laget. Bara bytt hjul till laghjul.

Jenny Rissveds
tror att hon har en del förhoppningar på tempot på söndag. Annars är det nog ganska mycket se och lära.
Ja, hela laget är nytt och ganska oerfaret och ännu mindre av flerdagars. Möjligt att Jenny släpper på mer i en av de sista etapperna om hon har mer att ge.

Hon vill säkert vara som bäst på VM där hon kör både lvg och mtb.

Jenny Rissveds
Hon har ju lägsta numret i laget, vilket brukar indikera att hon är försteåkare för dem. Ingen i laget har ju hittills visat att de har något att komma med. Vare sig sammanlagt, i nån av deltävlingarna eller för etapper. Bästa etappresultat är ju Rissveds 45:e-plats på andra etappen. Bäst placerad i GC är Sigrid Haugstedt på 66:e plats, 16:49 minuter efter Kopecky.

Jenny Rissveds
Det här när dom körde först ett linjelopp och sen ett tempo samma dag. Är det specialos när det är damer? Har inget minne av att herrarna kört så på någon tour.

Jenny Rissveds
Det här när dom körde först ett linjelopp och sen ett tempo samma dag. Är det specialos när det är damer? Har inget minne av att herrarna kört så på någon tour.
Det har gjorts förr. Men det är inte längre tillåtet på World tour-tävlingar. Lägre rankade tävlingar kan fortfarande ha det, även om ovanligt. På damtävlingar är de inte tillåtet om de går över 6 etapper.

Tror dock prologer (första tempoetapp på max 8km) är exkluderade, och kan kombineras så länge håller sig under totala maxlängd för en dag.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Måste kännas lite tungt för teamchefen att gå ut med detta?
Jenny verkar veta vad hon sysslar med och har sina skäl, men jag skulle inte gilla att ringa upp en beställare och meddela att mina gubbar kommer inte för att de är utmattade, ovana och har trubbel med återhämtningen.

Jenny Rissveds
Dom har nog fått vad dom beställde
Ja, bergis.
Jag har nollkoll på hur tävlandet går till och hur teamen fungerar.
Men jag hejar alltid på Jenny.
Jag tycker hon är grym på alla sätt och vis.
Utöver detta så hejar jag alltid på våra grabbar o tjejer (Sverige).
Efter oss hejar jag på våra grannar.
Men jag trodde att Jenny skulle vara med och fightas i toppen av det här.
Uppenbarligen var detta villfarelse från min sida.

Jenny Rissveds
Ja, bergis.
Jag har nollkoll på hur tävlandet går till och hur teamen fungerar.
Men jag hejar alltid på Jenny.
Jag tycker hon är grym på alla sätt och vis.
Utöver detta så hejar jag alltid på våra grabbar o tjejer (Sverige).
Efter oss hejar jag på våra grannar.
Men jag trodde att Jenny skulle vara med och fightas i toppen av det här.
Uppenbarligen var detta villfarelse från min sida.
Har gillat Jenny men efter vinsten i OS så upplever jag henne ostabil och att hon tar saker lite för lätt. På herrsidan av TdF så är det en ära att få köra, där många kämpar för en plats.
Känns som Jenny gjort så här: Ja nu har man testat detta.

Jenny Rissveds
Ja, nåt är lite fishy. Hon har ju kört etapplopp tidigare, ex.vis Gracia Orlova, utan problem. Iofs har hon inte mött de bästa lvg-damerna tidigare, men så långt efter som hon varit här tycker jag inte hon normalt borde vara. Om det är formen, inställningen, eller nåt i teamet som är fel lär väl komma fram så småningom.

Jenny Rissveds
Ja, nåt är lite fishy. Hon har ju kört etapplopp tidigare, ex.vis Gracia Orlova, utan problem. Iofs har hon inte mött de bästa lvg-damerna tidigare, men så långt efter som hon varit här tycker jag inte hon normalt borde vara. Om det är formen, inställningen, eller nåt i teamet som är fel lär väl komma fram så småningom.
Nån som har koll på om nån av tjejerna hon tampas mot på tidigare etapplopp är med på årets tour och gjort bättre ifrån sig än Jenny.?

Jenny Rissveds
Har gillat Jenny men efter vinsten i OS så upplever jag henne ostabil och att hon tar saker lite för lätt. På herrsidan av TdF så är det en ära att få köra, där många kämpar för en plats.
Känns som Jenny gjort så här: Ja nu har man testat detta.
Och det är hon ju väldigt öppen med också då hon hade så pass mycket mentala problem efter OS guldet. Så nu när hon har kommit tillbaka till tävlandet så gör hon det för att hon tycker det är kul inte gör det för att få resultat oavsett vad det kostar både fysiskt och psykiskt och det är just det jag gillar med henne då jag själv vet hur det är att må psykiskt dåligt och svårt att hantera press utifrån och inifrån. Jag tror faktiskt att hon tycker det är en ära att få köra tdf och när hennes landsväg team gav henne möjligheten så tog hon den just för att det är en så pass stor grej. Sen som någon skrev så var ju nog inte detta varit med i planen så hon har nog inte så pass bra form som hon borde. Sen så måste man komma ihåg att mtb å landsväg är väldigt olika i hur man tränar och vad för typ av fysik man behöver för att nå toppen. Det är ju bara några få som klarar av att hoppa mellan grenarna och vara i topp men ingen av dom har väll varit nära att utmana i dom riktigt stora etapploppen, åtminstone inte på herrsidan vad jag har sett.

Jenny Rissveds
Jenny är sveriges främsta atlet inom cykling efter Tobias Ludwigsson, hon är trött efter 4 etapper (betydligt kortare sådana än herrarnas) och har inte varit i fronten någon dag.

Jag tror det handlar om något annat. Hon är starkare än så här!! Hon är helt jävla fantastisk annars

Nu ska jag inte klanka ned på damernas TDF för den är fantastisk att kolla på, även om det är en-mans-show från eliten och resten ser man inte skymten av. Men deras TDF är 8 etapper som är markant kortare än herrarnas som kör 23 (21) dagar. Men att tillhöra världseliten och bli utmattad halvvägs in... aae det är allt annat än normalt, särskilt när du som cyklist på denna nivå inte gör annat än instagram och träna. Sen vet jag att inte hela peloton femmes är högavlönade på heltid, men Jenny är och har ben därefter.

Jenny Rissveds
det kan vara så enkelt som att hon inte tyckte det var kul?

och kanske i ljuset av det inte värt en avvikelse i träningsoptimeringen inför för henne viktigare arrangemang kommande månader.

sedan är ju lvg riskanalysmässigt, när det gäller krascher som inträffar utom din egen kontroll inte att direkt leka med.

Jenny Rissveds
Det är väldigt stor skillnad att träna inför och köra ett kortare xcc-lopp, vila en dag och köra ett längre xco-lopp kontra köra etapper åtta dagar i rad på x antal timmar. Det första kräver mer explosivitet och tröskelträning, det andra distans, distans, distans. Om du tränar för det ena blir det otroligt mycket tuffare att köra det andra. Att inte sofftyckarna i denna tråd fattar en så enkel grej är otroligt.

Jenny Rissveds
Nån som har koll på om nån av tjejerna hon tampas mot på tidigare etapplopp är med på årets tour och gjort bättre ifrån sig än Jenny.?
Hm, jag kollade lite snabbt nu och Lucinda Brand som vann Baloise Ladies Tour (där Jenny var 4:a) för ett par veckor sedan ligger 55:a just nu, 12:41 efter. Hon har väl iofs en hjälpryttarroll nu, så kanske inte en jättebra värdemätare. Men det kanske helt enkelt är en bra bit upp till de bästa på lvg.

Tillbaka
Topp