Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Nja jag tror något är galet. Hon pressar runt 200W i fyra fem timmar men hennes puls ligger inte jättehögt. Vilket antingen beror på att man har skitbra kondition eller att kroppen säger ifrån. Hon har ju bra kondis men det är ju inte som att hon kan glida runt på en räkmacka under TdF.

Nu har jag förstås inte koll på hur hennes pulszoner ligger men det såg ut att vara låga värden enligt mitt tycke.

Jenny Rissveds
Hm, jag kollade lite snabbt nu och Lucinda Brand som vann Baloise Ladies Tour (där Jenny var 4:a) för ett par veckor sedan ligger 55:a just nu, 12:41 efter. Hon har väl iofs en hjälpryttarroll nu, så kanske inte en jättebra värdemätare. Men det kanske helt enkelt är en bra bit upp till de bästa på lvg.
Eller så hade de båda formtoppen då. Ingen är toppad i över 4 veckor.

Jenny Rissveds
Låter trevligt
"We can see that she has the experience because she has done big races before, even if it wasn't on the road. She knows a race is a race. She calms down the riders on our team who are very young. The Tour de France is a big race for them. We can see that they are nervous, but she explains to them that it is still just a cycling race. It's good to have her, even if she is not as experienced on the road; she is experienced in her life," Lima said.

Jenny Rissveds
Ja, bergis.
Jag har nollkoll på hur tävlandet går till och hur teamen fungerar.
Men jag hejar alltid på Jenny.
Jag tycker hon är grym på alla sätt och vis.
Utöver detta så hejar jag alltid på våra grabbar o tjejer (Sverige).
Efter oss hejar jag på våra grannar.
Men jag trodde att Jenny skulle vara med och fightas i toppen av det här.
Uppenbarligen var detta villfarelse från min sida.
På sitt första TdF? Det visar mest att du inte har koll på etapplop,landsvägscykling bland annat…

Jenny Rissveds
Första? Hon har kört etapplopp tidigare.

Edit: det stod alltså "första etapplopp" i det kommenterade inlägget innan det redigerades.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
På sitt första TdF? Det visar mest att du inte har koll på etapplop,landsvägscykling bland annat…
Hej.
Nej, det är inget jag sticker under stol med.
Jag skrev ju det?
Jag började typ kolla i år då jag haft möjlighet och blev lite hookad.
Jag begriper att det är stenhårt att delta i TdF men jag tror mej veta att Jenny är en jävligt giftig cyklist.
Det jag såg framför mej beträffande Jenny visade sej bara inte överensstämma med verkligheten.
Det är jag mycket van vid då jag spelar på hästar mellan varven.?

Jenny Rissveds
Kolla på Wout van Art eller van der Poel eller Pidcock för den delen - grymma cyklister som kan hantera alla slags cyklar och prestera i topp på tävling när det är endagarsprestation under relativt kort tid - men de är in GC Contenders. Att konsekvent prestera i topp över så lång tid som krävs i TDF byggs upp över många år. Det räcker inte med att vara stark, man behöver kunna prestera 3000 kj in, om och om igen dag in, dag ut.

Rissveds är en grymt duktig cyklist, och utan att veta mer om vad som ligger bakom beslutet, ska man inte tro att det bara är att rocka upp till startlinjen och tro att man ska prestera i toppen. Även om det "bara" är 8 dagar. Etapplopp av det här slaget är något helt annat.

Jenny Rissveds
Kolla på Wout van Art eller van der Poel eller Pidcock för den delen - grymma cyklister som kan hantera alla slags cyklar och prestera i topp på tävling när det är endagarsprestation under relativt kort tid - men de är in GC Contenders. Att konsekvent prestera i topp över så lång tid som krävs i TDF byggs upp över många år. Det räcker inte med att vara stark, man behöver kunna prestera 3000 kj in, om och om igen dag in, dag ut.

Rissveds är en grymt duktig cyklist, och utan att veta mer om vad som ligger bakom beslutet, ska man inte tro att det bara är att rocka upp till startlinjen och tro att man ska prestera i toppen. Även om det "bara" är 8 dagar. Etapplopp av det här slaget är något helt annat.
Så många år kan ju inte behövas när pojkspolingar på strax över 20 går och vinner hela konkarongen.

Jenny Rissveds
Förra året kom han på plats 22 i GC med grön tröja på sig, femma i bergen med tre etappsegrar.
Precis 22a, poängtröja, stark som sjutton vid specifika insatser, kalas hjälpryttare men sen tar det slut i bergen t.ex.

Vingegaard och Pogacar är freaks, knappast representativa och Vingegaard var ändå 25 år så inte helt direkt från skolbänken heller även om han är ung.

Geraint Thomas tredjeplats förra året var resultatet av många års ackumulerat hårt slit.

Jenny Rissveds
Han var som sagt femma i bergen. Och placerade sig högre i gcn än många lags kaptener.

Det var dina egna exempel, och just de håller inte riktigt. 25 är första året då du inte kan vinna ungdomströjan.

Jenny Rissveds
Förra året kom han på plats 22 i GC med grön tröja på sig, femma i bergen med tre etappsegrar.
22a i GC är ju typ 20e förloraren. Dessutom var Wout 21a (eftersom Nairo blev diskad) 1h 35m efter JV vilket är en evighet i GC-sammanhang.

Ingen tvekan om att han är en otrolig allround-cyklist men inte ett GC-ämne

Jenny Rissveds

Både Wout och MVDP har vunnit GC i Tour of Britain, vilket är ett 8 dagars tufft etapplopp.

Jenny Rissveds
Jenny själv berättar lite på Instagram, inlägg från i förmiddags:

"A couple weeks of experience and learning. My physical body didn’t quite handle two tough stage races in a row the way I hoped for. But it was definitely worth a try. Proud of making the decision to listen to my body and pull out of @letourfemmes early to make time to recover instead. And thanks to @teamcoophitecproducts for supporting my decision. And no, this has nothing to do with mental health issues. I can also just get tired from too much racing ? So instead of finishing the race I enjoyed a day in Toulouse. Had some nice walks and got a new haircut. Hope to see you another time for a week of racing around France ?Oh, and I also wanna share two interviews I’ve done during the week. One prior to the race and one after pulling out. Linked in my storiessssssss
Det blir inte alltid som vi tänkt oss, men det blir som det ska bli."

Jenny Rissveds
Jag kom och tänka på när jag cyklade nått som kallades för Uppsalaklassikern. Det bestod av ca 16,5 mil LVG på lördagen och ca 6,5 mil MTB på söndagen. Det sänkte mitt immunförsvar så sjukt mycket och jag drog på mig en förkylning som varade till en bit efter VR.

Jag har full förståelse att en elitcyklist inte vill dra på sig det i onödan. De låg väl inte så bra till och det kommer väl tävlingar efter som de kanske prioriterar att vara friska till istället.

Jenny Rissveds
Jag kom och tänka på när jag cyklade nått som kallades för Uppsalaklassikern. Det bestod av ca 16,5 mil LVG på lördagen och ca 6,5 mil MTB på söndagen. Det sänkte mitt immunförsvar så sjukt mycket och jag drog på mig en förkylning som varade till en bit efter VR.

Jag har full förståelse att en elitcyklist inte vill dra på sig det i onödan. De låg väl inte så bra till och det kommer väl tävlingar efter som de kanske prioriterar att vara friska till istället.
Jo, men som sponsor kanske man ser det ur en annan aspekt?

Jenny Rissveds
Det var alltså Baloise Ladies Tour som avslutades bara en vecka innan touren startade som ställde till det. Är nog korrekt att det inte var en helt perfekt uppladdning. Som jag påpekade ovan gör ju segrarinnan där inte heller nån strålande tour.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Järnbrist kan ju komma smygande, kroppen har ju även långsiktiga depåer av järn och om både blodets järnhalt och långsiktiga depåerna dippar så kan det väl bli en trist överraskning?

Jenny Rissveds
Har en bekant som ganska länge var vegetarian (eller var det vegan?). För några år sedan var det som att järndepåerna plötsligt tog slut. Vill minnas att hon fick bygga upp dem igen med ganska starka järntabletter. Tror inte att hon fick någon slags injektioner.

Vetetusan hur det funkar!
Järnbrist kan ju komma smygande, kroppen har ju även långsiktiga depåer av järn och om både blodets järnhalt och långsiktiga depåerna dippar så kan det väl bli en trist överraskning?

Jenny Rissveds
Enligt internet räcker inte vanliga hälsokosttabletter vid järnbrist. Tycks behövas receptbelagda järntabletter.
Har testat järnbrist(UC) och fick gå på intravenöst förutom järntabletter i typ 6 veckor innan jag fyllt mina depåer så att jag var närheten av normal, var då iofs nere på närmare 120. Så någon chans att tävla på full nivå efter 2-3 veckor kan man glömma.

Tillbaka
Topp